Jockesandberg 0 Postad 6 Juli , 2017 Hej har en nimbus 800 med läckage! Har kollat alla genomföringar nya bälgare har haft två certifierade båt handlare som tittat på problemet. Läckaget kommer från aktern så det måste sitta i drevet har tätat runt om dragit åt yttre skölden har även kollat efter köldsprickor, men utan resultat??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Juli , 2017 Vad är det för drev? Ingen dyvika som bråkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockesandberg 0 Postad 6 Juli , 2017 Det är 280 drev med 40a diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Juli , 2017 Hur smakar det inläckta vattnet? .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockesandberg 0 Postad 6 Juli , 2017 Jag har inte provat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Juli , 2017 23 minuter sedan, Jockesandberg säger: Jag har inte provat Jag menade allvar. Nu har jag min båt Kattegatt och i Skagerack, och där märker man med en gång om det är inläckt havsvatten eller om det är regnvatten, eller om det är från färskvattentanken det läcker. Det kan smaka glykol, det kan ha en bismak av diesel, och om det är septiktanken eller dess slangar som läcker känner du det på lukten och självbevarelsedriften gör att du abåvstår från att smaka på det vattnet! Regnvatten smakar med unket än vad kommunalt vattenledningsvatten gör. Och när jag skriver "smaka" menar jag inte att du skall ta en klunk eller munfull, utan du doppar fingern i slagvattnet och luktar samt slickar försiktigt på den. En gång smakade slagvattnet i kölsvinet av billigt rödvin, ja gissa vad som hade hänt..? Jag hade tidigare en snarlik båt som din, i stort sett samma båt fast med rak axel och motorn midskepps. Jag hade läckor i färskvattensystemet, det är rätt vanligt på gamla båtar, hörde att pentrypumpen gick utan att man hade öppnat någon kran. Sedan läckte det in vid vindrutan en gång, och så bytte jag de främre rutorna i ruffen mot fördäcket för där läckte det också vid något tillfälle. Något som du inte behöver oroa dig för, som var på den båten, var propelleraxeltätningen, som det alltid kom några droppar ur, det skulle bara så på den modellen, liksom vid motsvarande genomföring för rodrets hjärtstock. På båtar med aq-drev oroar man ju sig för drivaxelbälgen, sprickor i denna kan inte bara förstöra delar av motorn och drivknuten utan också sänka hela båten. Avgasbälgen kan också läcka, inte lika allvarligt men ändå väldigt obra. Och då slangen till kylvattnet mellan drev och sköld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 7 Juli , 2017 13 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Jag menade allvar. Nu har jag min båt Kattegatt och i Skagerack, och där märker man med en gång om det är inläckt havsvatten eller om det är regnvatten, eller om det är från färskvattentanken det läcker. Det kan smaka glykol, det kan ha en bismak av diesel, och om det är septiktanken eller dess slangar som läcker känner du det på lukten och självbevarelsedriften gör att du abåvstår från att smaka på det vattnet! Regnvatten smakar med unket än vad kommunalt vattenledningsvatten gör. Och när jag skriver "smaka" menar jag inte att du skall ta en klunk eller munfull, utan du doppar fingern i slagvattnet och luktar samt slickar försiktigt på den. En gång smakade slagvattnet i kölsvinet av billigt rödvin, ja gissa vad som hade hänt..? Jag hade tidigare en snarlik båt som din, i stort sett samma båt fast med rak axel och motorn midskepps. Jag hade läckor i färskvattensystemet, det är rätt vanligt på gamla båtar, hörde att pentrypumpen gick utan att man hade öppnat någon kran. Sedan läckte det in vid vindrutan en gång, och så bytte jag de främre rutorna i ruffen mot fördäcket för där läckte det också vid något tillfälle. Något som du inte behöver oroa dig för, som var på den båten, var propelleraxeltätningen, som det alltid kom några droppar ur, det skulle bara så på den modellen, liksom vid motsvarande genomföring för rodrets hjärtstock. På båtar med aq-drev oroar man ju sig för drivaxelbälgen, sprickor i denna kan inte bara förstöra delar av motorn och drivknuten utan också sänka hela båten. Avgasbälgen kan också läcka, inte lika allvarligt men ändå väldigt obra. Och då slangen till kylvattnet mellan drev och sköld. Håller helt med, bästa sättet att ringa in problemet. Räcker med att doppa fingret och med tungspetsen avgöra om det är havsvatten eller sötvatten och bara det gör att man kommit långt. Funkar även här på ostkusten kan jag intyga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockesandberg 0 Postad 7 Juli , 2017 Det är inte havsvatten båten ligger i Vänern! Har inget vatten i tanken, och även om det inte har regnat så kommer det in vatten. Vattnet är helt rent så det kan inte komma från motorutrymmet för där är det olje rester, kommer in drygt 5lit per dygn? Antar att jag får lyfta motorn och drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 Juli , 2017 Vänta nu... "vattnet är helt rent så det kan inte komma från motorutrymmet"... då kan det väl inte komma från drevet? Jag har då aldrig sett något drev som inte sitter med insidan i motorutrymnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockesandberg 0 Postad 7 Juli , 2017 Eftersom det är dubbel skrov måste det komma i mellan skroven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockesandberg 0 Postad 7 Juli , 2017 Jag har hört om skräckscenario om att plyfan i aktern kan ha gett sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Juli , 2017 Dessa nimbusbåtar är byggda så att skotten tvärs, har ett avrinningshål längst ned, så slagvatten skall alltid rinna längst bak. Vid stillaliggande är båten baktung och inläckt vatten samlas då under motorn där det skall finnas en länspump. Men innan du målar Fan på väggen, så kolla alla skrovgenomföringar, avlopp från diskho och handfat (om dessa finns under vattenytan), intaget för toalettens spolvatten, toatankens tömningshål, genomföringar till logg och ekolod och eventuellt andra skrovgenomföringar. Om det är tätt där så kan det ju vara drev och/eller drev. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 Juli , 2017 (redigerade) 280 drevet har 6 genomgående fästbultar av typen vagnsbult som fäster skölden mot aktern. Dessa måste vara tätade på utsidan. Ex sikaflex smetas runt vagnskalle och sköld. Andra läckageställen: Växelvirens slang och infästning Drivknutsbälgen Trasig/felmonterad Bockhornets infästning mot skölden Bockhornet söndererjat Läckage mellan akter och sköld Läckage i styrled Redigerad 7 Juli , 2017 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser