hasse_A 36 Postad 7 Juni , 2017 (redigerade) Alltså, jag blir lite undrande på alla krav som ställs här innan man åker iväg på en segeltur jorden runt. Jo, men här har vi ett gäng oerfarna grabbar som har minst sagt bråttom. Då är det lätt/vanligt att man skär lite i hörnen. D.v.s. man chansar lite. Man ligger inte och väntar en månad på Irland. Visst, man kan lära sig på vägen men som jag skrev så är kanske första biten mest kritisk. Hur mycket har man lärt sig då ? Det rimliga är ju att man tar det varligt i början då men det kanske inte ligger för 3 äventyrslystna grabbar i 40-årsåldern. Det underbara med långfärdssegling är att du är bara ansvarig inför dig själv och din besättning. Socialstyrelsen lägger sig inte i så värst mycket. Det är lärorikt och har man inte fått en ordentlig uppfostran tidigare får man det på en jordenruntsegling. TS ställer en fråga. Då räknar han säkert med att få olika uppfattningar redovisade och får utifrån dessa dra sina egna slutsatser. Jag kan vara lika mycket/lite ute och cykla som TS men för mig som skeppare kändes det viktigt att förbereda besättning och båt för det värsta men hoppas på det bästa. Jag tycker att seglingen blir bra mycket mer njutbar när jag slipper oroa mig för att jag kanske skulle gjort ditten och datten eller tänk om detta händer och jag har ju inte förbrett mig för denna händelse. Men visst, vi är olika till sinnet och för en del är äventyret att med minimala förberedelser trotsa väder och vind på de sju haven. Man blir bara lite irriterad när de sedan kräver att få hjälp många hundra sjömil från land när det skiter sig. Har man gjort vad man kan i fråga om förberedelser för att klara sig är det mer legitimt att begära hjälp. Redigerad 7 Juni , 2017 av hasse_A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Juni , 2017 En av de långseglare jag följer är på sin premiärtur just nu. Han har skrivit här på MG så kanske andra också följer honom här. När han gav sig i väg med sin Havsfindra med trämast och en motor, enligt hans egen utsaga, som har 52 år på nacken, så var det första gången han seglade ensam. Första gången han seglade var dagarna innan han gav sig iväg. Nu är han på väg söder ut längst vår östra kust och har som mål att runda Sverige och sedan tillbaka till Stockholmstrakten. Djärv eller dum som sticker iväg utan gnuttan av erfarenhet? Kvittar för han är lycklig nu och han är på väg. Klart hade det varit bra om han hade mer erfarenhet men han valde att lära sig på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 7 Juni , 2017 Jag vet flera som köpt den tjänsten, troligen från den legendariske Herb Hilgenberg. Prognoser gjorda av en meteorolog och hela tiden baserat på senaste data. Helt oslagbart. Herb gjorde det gratis men har tyvärr slutat sedan några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2017 Herb skickade ut sin väderrapport på 12359kHz kl 20 UTC. Det kommer jag väl ihåg. Men jag har ju för mig att han gjorde specialprognoser mot betalning. Men där kan jag komma ihåg fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 Juni , 2017 Att segla en maritim stridsvagn såsom en havsfidra är ett bra sätt att lära sig, i synnerhet som om vi talar om en kustnära segling sommartid.. Finns dom som är lite dummare, seglar en lite större båt mitt i vintern, fast även då lär man sig... Men att jag skulle tro att jag ensam skulle klara atlanten? Nej så erfaren är jag inte ännu.. Även om jag skulle få med mig en gast så känner jag att jag ibland saknar erfarenhet... eller så har jag bara blivit fegare med åren? Själv hade jag en dröm när jag seglade iväg i oktober ifjol.. men så började jag fundera på att ensamsegla i tidvatten med en båt som jag kanske bara känt under ca 600 sjömil? Så ja, jag avstod England och utforskade istället Danska hamnar under vintern,, mycket sakta och försiktig men på ett för mig tryggt vis... Eller nja? Nog har det hänt saker under resan men dom har jag mig själv att skylla för.... Men jag förstår att ibland måste man våga för att vinna.. Och kanske känner jag ibland att min skyddsängel kanske behöver rast och vila...? Libanon, Balkan och Kongo.. Kanske är det därför jag nu när jag passerat 50 inte är lika modig längre..? Men visst önskar jag grabbarna som startat tråden en fin resa, men för mig känns det som om det kanske är lite förhastat att först semestersegla och sedan gå varvet? Fair Winds Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2017 "Seamanship is gained by experience. Finding the time and money to gain sailing experience can be hard but once you have it you will be confident to sail anywhere." Det kanske är det smartaste uttalandet. Då är ju tex hela utbildningssystemet värdelöst. Där lär man sig genom studier och träning. När man sen kombinerar det med erfarenhet så blir det bra. Men man måste ha studier för att kunna tillgodogöra sig erfarenheten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 7 Juni , 2017 (redigerade) Utbildning och andra förberedelser måste man ju i princip rekommendera. Det är ju inte så kul att vara en av de som puschat iväg tre människor in i döden, för det är ingen lek vi talar om även om det ofta går bra. Dessutom tror jag man får ett roligare äventyr om man har lite koll på vad man håller på med. Koll på läget och förberedelser behöver ju inte innebära att man aldrig kommer iväg. Har man lite förberedelsetid och mycket pengar kan man ju köpa sig tid genom att köpa en "färdig" båt. Går allting bra och man har en gnutta tur så kan man klara sig utan någon vidare kunskap och utan förberedelser. Boken "Alla sa vi skulle dö" är en skildring av att det faktiskt är möjligt att segla jorden runt utan någon större kunskap i bagaget. Intressant är att åtminstonne en av deltagarna hade med i beräkningarna att de kunde dö. Tror inte just det står med i boken, utan det har framkommit senare. Bästa stället att köpa en jordenruntutrustad båt billig är förresten i Karibien... Tillägg: Håller med om att man bör låta resan ta ordentligt med tid. Låt äventyret följa med i hamn och upp på land. Ha tid för att stanna några veckor på intressanta platser. Mackey Redigerad 7 Juni , 2017 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2017 "Bästa stället att köpa en jordenruntutrustad båt billig är förresten i Karibien..." Håller helt med. Vill man sen uppdatera utrustningen så petar man upp till USA, låga priser på tillbehör där. Besparingen var "två månader och några hundratusen" enl en kille. Sen är det ju ett ganska najs ställe att lära känna båten. Problemt är om man ska ha hem båten till Sverige. Men det finns många i Västindien som vil ha sina båtar hemseglade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 8 Juni , 2017 "Bästa stället att köpa en jordenruntutrustad båt billig är förresten i Karibien..." Håller helt med. Vill man sen uppdatera utrustningen så petar man upp till USA, låga priser på tillbehör där. Besparingen var "två månader och några hundratusen" enl en kille. Sen är det ju ett ganska najs ställe att lära känna båten. Problemt är om man ska ha hem båten till Sverige. Men det finns många i Västindien som vil ha sina båtar hemseglade. Det kan finns 2 problem ytterligare. Om man seglar hem båten till EU-land krävs : 1) Den måste vara CE-märkt. 2) Man måste betala moms vid inträde till första EU-land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juni , 2017 Det kan finns 2 problem ytterligare. Om man seglar hem båten till EU-land krävs : 1) Den måste vara CE-märkt. 2) Man måste betala moms vid inträde till första EU-land. Det var det jag menade med att det kan vara problem om man ska ta hem båten till Sverige. CE kravet gäller inte om båten byggts inom EU före 1998. Moms måste man betala om det inte gjorts tidigare. Sen har vi införandet i skeppsregistret om båten är större än 12 x 4. Det kostar en slant. Men det kan vara ide att kolla, många fina kattor har byggts i Frankrike och är då CE-märkta. En del har betald moms, annars är det något man får betala OM man kommer hem med båten. Tittar man på internationella annonser på större kattor verkar minst hälften redan ligga i Västindien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 8 Juni , 2017 Tre personer ett par år på en båt. Kan vara bra att vårda relationerna under den tiden. Magnus Lindén är inne på den frågan i sin bok "Bortom Horisonten...". Sen finns ju alltid Jerome K Jeromes klassiker "Tre män i en båt" ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 8 Juni , 2017 Det har jag också läst i en av böckerna från dem som seglat jorden runt. Kommer inte ihåg vilken men där prata de om att man ska komma överens om innan hur man löser konflikter med mycket mera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailingbaydreamer 4 Postad 12 Februari , 2019 Det är bara att köra på! Det mesta löser sig! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Februari , 2019 3 timmar sedan skrev sailingbaydreamer: Det är bara att köra på! Det mesta löser sig! Lycka till! Exakt fel inställning! Chansen att klara svårigheter och överleva ökar kraftigt om man förbereder sig. Så länge man bara ansvarar för sig själv kan man välja "Det är bara att köra på!"-spåret, det går nog bra för de flesta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Februari , 2019 Tråden startade för nästa två år sedan. Hur gick det? Kom ni iväg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailingbaydreamer 4 Postad 13 Februari , 2019 Ja hur gick det? Kom dom iväg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser