chrillek 0 Postad 2 Juni , 2017 Ska köpa min första båt någonsin och har tittat på dessa två: https://www.blocket.se/alvsborg/Ryds_475_gt_73531516.htm?sa=1 https://www.blocket.se/helsingborg/Ryds_495GT_Evinrude_E_tec_60hk_09_FYND_72885516.htm?sa=1 Kan någon tala om ifall de är prisvärda och isåfall vilken som är det bättre köpet av dem? Mycket tacksam för svar! /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 2 Juni , 2017 Svårt att säga. Det som är prisvärdast för dig är ju den just du gillar bäst. Men, jag skulle helt klart av det jag ser i annonserna ta den större båten. Den har en nyare motor. Den är större. Den ser fräsch ut. Den mindre båten har visserligen 4-taktsmotor. Men jag skulle ändå välja en modernare 2-takt. E-tec är såvitt jag förstår ett system som visat sig vara pålitligt. Till skillnad från föregångaren Ficht. Noterar på bilderna på 4-taktaren att propellern ser skadad eller nött ut. Skulle få mig att tänka efter även om det kanske inte är något. Den mindre har ett 80-trailer vilket kan vara bra beroende på hur du tänkt använda den. Min röst faller på 495:an med 2-taktaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 2 Juni , 2017 Tycker 495'an ser mest prisvärd ut. Få timmar på en motor som är snål tyst och lättservad. Själv haft en 50 hästars e-tec. Ska du inte traila vrje dag duger ju en 30-trailer. Decimetrar i storlek gör mycket på små båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 2 Juni , 2017 Dessutom är väl marinern förgasare och ej EFI -97? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 2 Juni , 2017 Hej, det framgår inte var du bor och i vilka väderförhållanden och sjö du tänker använda båten. Men, köp 495:an, det är en HELT annan åt än 475:an. De centimetrarna som man inte tror har betydelse har en väldigt stor betydelse i detta fall. 475:an kallar jag för studsare då fören mest studsar även vid ganska blygsam sjö och det ät svårt att hitta ett vettigt trimläge. 495:or har jag ägt 2st och innan jag själv köpte, kört en väldig massa timmar. Den är bra i sjön, hyfsat höga fribord och passar till allt från vattensport till fiske och turer. 60HK är alldeles lagom på den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chrillek 0 Postad 2 Juni , 2017 Tack så hjärtligt för era svar! Bor i Ulricehamn så båten ska gå i Åsunden, dvs hyfsat liten insjö. Har varit mest sugen på 495:an så ska åka och kolla på den inom kort. Har ingen aning om det är ett bra pris för en sådan båt & motor men antar att det är ett ok pris Tack igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 2 Juni , 2017 Det är ett ok pris men du kan säkert pruta ner den några tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 2 Juni , 2017 2-takt är mkt råare och bättre, sök på youtube så finner du filmer som slås ut av alla 2-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser