Dustin 0 Postad 21 Maj , 2017 Jag har en Mercury från 2004 (tror jag) där tilten lagt av. När jag skulle plocka upp båten i höstas hände ingenting när jag tryckte på tiltknappen. Orkade inte ta tag i det då men tänkte ge mig på det nu. Nu har jag testat igen och reläerna klickar (som jag förstått det är det 2 reläer) men inget surr i någon hydraulpump eller annat. Vad som också är lite märkligt är att när jag tog upp båten så var motor upptiltad till max, men under vintern så har den helt plötsligt glidit ner och står nu på backen. Några idéer? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 21 Maj , 2017 Tycker det luktar trasig tiltmotor. Du har ju uppenbarligen hittat reläerna, det ena drar när du kör upp det andra då du kör ned. Eftersom de klickar och den varken går ned eller upp kan du troligen utesluta reläerna, chansen att bägge skulle gå samtidigt känns även den liten. Jag hade tagit loss tiltmotorn och känt om den går runt, matat den med ström separat och sett hur den uppför sig. Du har antagligen tre kablar, en gemensam - och en + för upp och en ned. Så ser det ut på Yamaha iallafall. Motorer hittar du till bra pris på eBay om det skulle visa sig att det är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dustin 0 Postad 21 Maj , 2017 Tackar, den sitter på akterspegeln "under" motorn som nu är nere och jag lyckas inte lyfta den och kommer därmed inte åt pumpen. Tips på hur jag får upp motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 21 Maj , 2017 Det finns alltid en "manual release valve" där du kan släppa på trycket och lyfta motorn. Googla på din motorbeteckning. Använd sedan dina transportklackar när du fått upp den så du inte får motorn över dej när du jobbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dustin 0 Postad 22 Maj , 2017 Det finns alltid en "manual release valve" där du kan släppa på trycket och lyfta motorn. Googla på din motorbeteckning. Använd sedan dina transportklackar när du fått upp den så du inte får motorn över dej när du jobbar. Perfekt! Tack igen för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dustin 0 Postad 24 Maj , 2017 Idag var jag nere och skruvade på motorn, plockade bort ventilen för att kunna lyfta motorn manuellt, det pös ut lite röd hydraulolja, men den satt fortfarande som berget, alternativ var jag för klen för att orka lyfta den. Hur som helst, av någon anledning så kopplade jag på batteriet och klickade på tiltknappen och nog fan reste sig motorn, upp och ner kunde jag köra, inga problem eller protester alls. I med pluggen igen och allt fortsatte att fungera. Jättebra självklart men va fals, vad har hänt, varför fungerar det och kan jag lita på den nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 24 Maj , 2017 Hade samma beteende på en Yamaha 90hk från -88:a. Enligt en Mek av motorer sedan flera PR, så berodde felet på att vatten blandat dig med oljan, sedan skiktat sig, om jag bankade på motorn lätt, så blandade sig olja med vattnet och då fungerade allt igen. Sålde båten kort där efter, då fungerade den utan bankande på tiltmotorn (var lätta stötar på motorn, inte bankande) Jag behövde nya packningar och ny olja, men min motor var så rostig och behövdes bytas, skruvarna skulle inte kunnat öppnas. Dock så är detta mer ett tips, säger inte att så är fallet för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Maj , 2017 (redigerade) Dustin: Releaseventilen skall inte tas bort, den skall bara öppnas något varv, motorn fälls upp varefter ventilen kan stängas igen. Ofta finns en låsring som måste tas bort för att gänga ur ventilen helt. Jag undrar därför om det inte var påfyllnings/nivåpluggen du öppnade istället. Niklas-L: Dålig kontakt mellan kol/borstar och kollektor/kommutator kan ibland tillfälligt fixas med bankande på statorn. Detta gäller även startmotorer. Detta fixas genom att ta isär motorn, putsa upp kommutatorn och ev, byta kol. Bankande kan leda till att permanentmagneterna på statorns insida lossnar, vilket kan göra elmotorn till skrot. Releaseventilen är (9) E-låsningen som avbildats ytterst men sitter längre in låser ventilen så att den bara går att skruva ut ett stycke. Med båten i vattnet ligger releaseventilen unde vattennivån. Iden är att ventilen inte skall kunna öppnas mer än att den fortfarande är tät mot det omgivande vattnet. http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/50%20%283%20CYL.%29/9885345%20THRU%209973099/POWER%20TRIM%20COMPONENTS%20%28S-N%200G357070%20%26%20UP%29%28YELLOW%20FILL%20PLUG%29/parts.html Redigerad 25 Maj , 2017 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser