FelixContentus 11 Postad 9 November , 2016 Hej, ny på forumet! Behöver lite hjälp med val av utrustning då det inte finns några riktiga experter att få tag på hos elektronikföretagen. Jag har försökt sätta mig in i marknaden så mycket som möjligt men resultatet blir bara mer huvudbry. Läget är att jag håller på att bygga en ny fiskemaskin som i huvudsak kommer användas i Norge vid havsfiske. Det är en trailerbar båt så de största skärmarna utgår av platsbrist. Jag har sedan gammalt använt både Lowrance, Garmin, Raytheon mm så jag är ingen nybörjare vad gäller utrustning och hantering. Däremot går utvecklingen så snabbt att den HDS 7 med 1kw givare och structurescan jag har inte längre är kompatibel med de nya systemen. Det är alltså ingen idé att börja bygga ett system för att sedan uppdatera då det ändå inte kommer gå efter 2 år. Det jag gillar med Garmin är att de har mycket bra fiskedjupskartor och är lätta att få igång och ställa in på plottersidan. Ekolod har tidigare inte varit någon höjdare men nu vet jag inte. Lowrance har länge varit favoriten bland eklod för mig. Däremot får jag inte kläm på Navionics kartor. Struligt osäkert och ingen support är väl min efarenhet. Jag vet helt enkelt inte om det är rätt typ av kartor och info för fiske. Jag har sett att de har något de kallar sonarchart men om jag fattar rätt så gör man den själv när man scannar botten, vilket jag tror inte går i Östrersjön. Ekolodets prestanda är inte att förakta så många av de nyare funktionerna är intressanta. Dock så är kravet att minst se 100m i saltvatten med någon form av 3d eller scan teknik ett krav, annars är det tämligen ointressant. Jag klarar 400m lätt nu med vanligt lod och är ganska nöjd. Utöver de 2 funktionerna GPS och Ekolod så är följande funktioner också med i det blivande systemet. Radar, VHF, AIS och Autopilot. Lowrance Radar och Ekolod verkar vara i en klass för sig men Navionics drar ner helheten. Garmin verkar sakna det sista men har bättre kartor och AIS. Båda har taskig info om hur man ska bygga upp systemet med givare ,kort osv. Det kan Tex stå att plottern är kompatibel med något i ena raden för att sedan hävda att man måste komplettera med en box á 10000kr för att det ska fungera I ett blandat system så förloras många funktioner eftersom de inte är kompatibla mot varandra, eller. Frågan blir. Vad är vettigast som helhet. Ett Garmin eller Lowrance system, eller i så fall vad (Inget med bara pekskärm)? Visst ja, Budget. Hög men snål, kan Tex inte se vitsen med att betala 6000kr extra för pekskärm och några extra pixlar. 10000 extra för perfekt bild på 100 meter i stället för att bara se botten är däremot helt OK. MVH //Magnus 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 November , 2016 De dyrare Lowrance kan köra C-map, Navionics och rasterkort. Lowrance/Simrad/B&G är samma företag, Navico. Finns ett stort utbud. Pratar vi radar så Navicos 3/4G helt överlägset alla andra system. Hur ekoloden är eller hur bra Insight fungerar vet jag inget om, men det förefaller potent. Gå på båtmassan, kläm och känn. Personligen tycker jag det är skönt att inte sitta inlåst i ett kartsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 514 Postad 9 November , 2016 Garmin saknar inte autopilot om det var det du menade. Lät installera en sån i min båt (hydraulstyrningen ger jag mig inte på själv) och det blev jättebra. Gillar deras Shadow-drive och att det enkelt går att lägga upp rutter som piloten följer om man har detas egna plotter. Den har även några specialare för fiske med zick-zack mönster men de har jag inte provat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 10 November , 2016 De dyrare Lowrance kan köra C-map, Navionics och rasterkort. Lowrance/Simrad/B&G är samma företag, Navico. Finns ett stort utbud. Pratar vi radar så Navicos 3/4G helt överlägset alla andra system. Hur ekoloden är eller hur bra Insight fungerar vet jag inget om, men det förefaller potent. Gå på båtmassan, kläm och känn. Personligen tycker jag det är skönt att inte sitta inlåst i ett kartsystem. Mmm, jag kan inte se någon mening med att byta mellan olika kartleverantörer. Däremot är C-Map ett klart alternativ. Jag har kikat på C-map men det är skralt med information på svenska och det enda possitiva jag hittat har varit det du skrivit. Det jag är ute efter är de mer detaljerade bottenkartor typ Garmins nedanför. Har C-map dessa också? Jag vet att både Navionocs och C-map har en scanningfunktion som gör att man kan göra egna djupkartor och att dessa kan delas på webben. Samtidig har jag förstått att denna funktion inte är tillgänglig i Sverige, "försvarshemligheter". Precisjons-fiske på djupt vatten ställer lite andra krav än normalt så det är inte säkert att man får rätt grejor om man inte själv är rejält påläst. Jag kommer självklart åka och testa handgripligen vad det lider. Men jag vill inte bli lurad av en säljare som lovar att de har de bästa prylarna och hen har samma saker i sin båt. Jag litar inte helt på att visningsprylarna motsvarar verkligheten. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 November , 2016 Alla kartsystemen har en massa funktioner, det ända är att jämföra i skarpt läge eller titta hos andra. Ombord har jag mest C-map men även Garmin. På iPaden har jag Navionics och Transas. Mycket är en smaksak men C-map trivs jag bäst med. iSailor/transas använder jag mycket på iPaden för planering hemma, sen för jag över det till Simradplottern. Väldigt trevligt så här års, det fungerar nog med de flesta plotters men är smidigt med Simrad. Scanningen har inget med kartleverantören att göra, det sitter i plottern. Eftersom jag köpte min plotter i somras har jag inte fått dit någon givare men jag har sett andra som gör sina egna kort. Nu åker jag insjö så där har det alltid varit lagligt att sjömäta men lagen har tydligen ändrats så för normalt, eget bruk är det ok även i andra områden. De bästa svaren får du på nog på fiskeforumen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 10 November , 2016 Alla kartsystemen har en massa funktioner, det ända är att jämföra i skarpt läge eller titta hos andra. Ombord har jag mest C-map men även Garmin. På iPaden har jag Navionics och Transas. Mycket är en smaksak men C-map trivs jag bäst med. iSailor/transas använder jag mycket på iPaden för planering hemma, sen för jag över det till Simradplottern. Väldigt trevligt så här års, det fungerar nog med de flesta plotters men är smidigt med Simrad. Scanningen har inget med kartleverantören att göra, det sitter i plottern. Eftersom jag köpte min plotter i somras har jag inte fått dit någon givare men jag har sett andra som gör sina egna kort. Nu åker jag insjö så där har det alltid varit lagligt att sjömäta men lagen har tydligen ändrats så för normalt, eget bruk är det ok även i andra områden. De bästa svaren får du på nog på fiskeforumen. Ok tackar! Jag trodde det fanns en spärr som hindrade loggning, Typ som de har på vissa plottrar har mellan Nordamerika och resten av världen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 10 November , 2016 --- Scanningen har inget med kartleverantören att göra, det sitter i plottern. Eftersom jag köpte min plotter i somras har jag inte fått dit någon givare men jag har sett andra som gör sina egna kort. Nu åker jag insjö så där har det alltid varit lagligt att sjömäta men lagen har tydligen ändrats så för normalt, eget bruk är det ok även i andra områden. De bästa svaren får du på nog på fiskeforumen. Lagligt eller olagligt? Det finns en sida där det laddas ner egenloggade mätningar: https://gofreemarine.com/insight-genesis/community/ Där finns "spår" och områden med djupkurvor inte bara i insjöar utan även på både ost- o västkusten. Men jag ar lite tveksam till en del av de "sjökortsbilder" med djupkurvor som går att hitta där. Jag har tittat i en del områden där jag själv varit ute med jollen och letat genvägar med ett enkelt nedåtmätande ekolod. Med det hittade jag grund som inte ens antyds i en sjökortsbild på den här siten. Så för att hitta in i nattvikar så fungerar det inte. Men det är kanske mer användbart för fiskefantaster ute på djupare vatten om de letar branter, djuphålor eller friliggande fiskebankar ute till havs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 10 November , 2016 Jag har gjort samma sak som du ämnar göra. Jag valde simrad NSS evo2 då den var direktkompatibel med min lowrance radar, vhf och rategyro och airmargivare. Jag valde simrad pga gränssnittet. Annars är lowrance nästan samma maskin. Bra ekolodsgivare är a och o i norge. En bra airmar är aldrig fel. Har använt navionics i många år och även i nordnorge utan några större problem, och dom blir bättre år för år. Har även använt Garmin plotter, och jag kan tycka att Garmin är lite bättre på kartsidan än navionics, men inte så det avgör. Simrad stöder även C-Map och rasterkort. Ett tips är Team Colibri's blogg. Den norrmannen lever för att testa elektronik i sin fiskemaskin. Där har du veckor av material att läsa igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 November , 2016 Här är vad lagen säger om någon är intresserad: "3 § Sjömätning får inte utföras inom Sveriges sjöterritorium, med undantag av insjöar, vattendrag och kanaler. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får dock i enskilda fall besluta om tillstånd. Tillstånd ska ges om sjömätningen inte kan antas medföra skada för totalförsvaret. Beslutet om tillstånd får innehålla villkor om att den geografiska informationen endast får användas för ett visst ändamål eller efter iakttagande av särskilda säkerhetsåtgärder. Utöver det som sägs i första stycket behövs inte tillstånd för 1. ringa sjömätning, eller 2. sjömätning som utförs i en allmän hamn av den som ansvarar för hamnen." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 November , 2016 Jag har själv Garmin bestående av två plottrar 1020xs, 24xHD radar, AIS600, VHF200i samt Panoptix PS30 sonar och någon slags nätverksswitch som gör att allt kommunicerar med allt (radar och sonar skickar för mycket data för att det ska räcka med NMEA2000). Jag kör radarn på ena skärmen och GPS/AIS på andra. Nätverket gör att jag får redundans eftersom jag kan använda båda skärmarna till allt samt även köra split screen och behålla både radar och plotter om en skärm skulle slockna. Även overlay-funktion finns men det gillar jag inte. Upplösningen på 1020xs är, iirc, 800x600 vilket är lägre än deras nyare skärmar. Då måste man dock köra touch vilket jag inte gillar (det är enligt mig sämst när det går sjö, man vill känna knapparna och inte behöva titta på dem). I praktiken är upplösningen dock fullt godkänd. Garmins upplägg är baserat på menyer och det finns egentligen inga speciella knappar för det ena eller det andra. Det har visat sig vara ett mindre problem än jag trodde (läs; inte alls) och menyerna är intuitiva och lättnavigerade. Det jag framför allt gillar med Garmin är att det är lätt att bygga ihop ett system och få allt att lira. Och tack vare nätverket kan jag uppdatera alla enheters mjukvara via en plotter och jag behöver bara ha kartkort i ena plottern eftersom nätverket delar på all information. Radarn är också mycket trevlig. Hög upplösning, relativt smal lob sett till priset och kort närgräns. Automatiken fungerar också mycket bra och jag behöver sällan justera för vågor och aldrig för regn. Det går också bra att via wifi spegla plottern på läsplattan och styra systemet därifrån (om man exemplevis har en flybridge men inte vill ha en till plotter där). Angående sonar kan jag inte tycka till eftersom jag inte fiskar och därför inte vet vad du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 18 November , 2016 - - - Upplösningen på 1020xs är, iirc, 800x600 vilket är lägre än deras nyare skärmar. Då måste man dock köra touch vilket jag inte gillar (det är enligt mig sämst när det går sjö, man vill känna knapparna och inte behöva titta på dem). I praktiken är upplösningen dock fullt godkänd.- - - Garmin har en fjärrkontroll och med den och touch-skärm så finns båda alternativen att styra funktionerna i plottern. Jag har lite avstånd till min plotter och uppskattar att allt går att styra på avstånd med fjärrkontrollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 24 November , 2016 Jag tycker touchen skärmar är för bryggseglare. Det funkar helt enkelt inte att använda när man behöver det som mest. Nu har jag varit i kontakt med några olika säljare. Det som kommer avgöra vilket system det blir är slutligen den service från respektive märkes säljdivisjon. Jag har som tidigare nämnts ganska speciella krav på systemet. Detta ställer till det lite då det helt enkelt inte fungerar med out of The box prylar. Alla har prylar men alla har inte kunskapen att plocka ihop rätt system (åt mig). Jag bugar och bockar för den input ni givit, det har helt klart varit till stor hjälp. Jag ska försök återgälda med någon form av byggblogg och utvärdering av projektet. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 November , 2016 "Jag tycker touchen skärmar är för bryggseglare. Det funkar helt enkelt inte att använda när man behöver det som mest." Efter att ha haft touch ett halvår så håller jag inte med, touch fungerar väldigt väl men kanske inte alltid. Det tar också lite tid att vänja sig. Däremot så ska man självklart ha bra alternativ, inte vara helt beroende av touchfunktionen. Min plotter har en vridknapp för bla zoom, går att hantera med tumvantar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 25 November , 2016 Håller med bhemac. Simrads ratt är genial, inte minst vid radarnavigation i skumpig sjö är det inga problem att med vantar hantera vrm/ebl. Ljusår bättre än de lcx/hds jag haft tidigare och lowrances rena touch. Touchgränssnittet i sig är bra mycket bättre än en massa knappar, men har ibland sina begränsningar. Ren touch passar inte alla, men väl för vissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 25 November , 2016 Håller med bhemac. Simrads ratt är genial, inte minst vid radarnavigation i skumpig sjö är det inga problem att med vantar hantera vrm/ebl. Ljusår bättre än de lcx/hds jag haft tidigare och lowrances rena touch. Touchgränssnittet i sig är bra mycket bättre än en massa knappar, men har ibland sina begränsningar. Ren touch passar inte alla, men väl för vissa. Menar ni på allvar att Touch skulle vara så bra att jag kan köpa 2 st9"are a 19000 styck till en 7 meter lång snipa och att det kommer fungera även om/när jag råkar hamna i kuling mitt på Norska havet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 25 November , 2016 (redigerade) Ja, jag har använt simrad i Nordnorge i öppen styrpulpetare(havöysund/Hammerfest/Nappstraumen), och det funkar. Redigerad 25 November , 2016 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 25 November , 2016 Jag trodde det var Tröms och Barents hav de där nordligare delarna kallas för. Jag fiskar ungefär mellan Röst och Mo i Rana och utgår från Melöj. Har du testat att sopa ut i styv kuling med en styrpulpetare på öppet hav? Då är du galnare en jag. Jag skulle aldrig testa frivilligt men jag vet hur det är och räknar med att det kan ske igen. Jag fattar inte hur du lyckats hantera toush i vad som närmast kan beskrivas som att sitta i en tvättmaskin. De gånger jag har varit om detta har jag inte ens kunnat se ut genom rutorna för att vattnet sköljt över så mycket. en gång blåste till och med vindrutetorkararmen av på mitten. Jag tror vi hade 22 meter då och det dubbla i byarna. Jag hade ingen radar och det ända jag gick efter var Gps. Det gungade och bröt så mycket att det inte gick att använda båtens kompass. Bitvis såg man inga landmärken heller. Bra anledning att skippa hyrbåtar för egen båt med radar och utrustning anpassad för det värsta känns det som. Jag är inte övertygad om att toush är bra när det är kris. Jag kommer inte komma från det helt oavsett vad jag väljer men jag är i första hand fiskare och inte seglare eller båtåkare. En Combo Simrad Lowrance kanske inte är så dumt Jag tror de är 100% kompatibla men med lite olika gränssnitt. 2 maskiner är minimum och de måste vara kompatibla i fall en går sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 25 November , 2016 Att pricka knappar när det är kaos på havet är jävligare än touch. Men, som jag skrev, ren touch är inte för alla, men simrad har en ratt/knapp som är rent guld för att zooma/välja när det är som jävligast i 25 knop med bara propellern i vattnet. Men touchen funkar även den bra när det skumpar så länge man inte har tjocka vantar. Men då blir knappar ett problem. Jag har hamnat i väder mellan hammerfest och havöusund där hurtigruten stannat i hamn...men då har man annat fokus än att pilla på plottern..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 25 November , 2016 Btw, jag har simrad och lowrance i samma nätverk. Funkar perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 November , 2016 En plotter och presentkort hos fiskhandlaren är inget alternativ antar jag B&G, Simrad och Lowrance är kompatibla men har i vissa fall olika funktioner. Till Simrad kan jag har framåtseende ekolod men inte till Lowrance tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 26 November , 2016 Ha ha! Knappast. Målet är den stora fisken inte resan, men resan har en tendens att bli lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 November , 2016 Som sagt, olika utrustning för olika personer, båtar och ändamål. Det fina med knappar (nu kommer jag från flyget så man är väl yrkesskadad) är att man lär sig var de sitter och vad de gör. Man behöver alltså inte titta ner på skärmen för att se att man prickar rätt. Med andra ord har det inte så mycket med sjöhävning att göra, även om det visserligen är lättare att ta stöd med handryggen på panelen bredvid en knappsats än att fara runt över en skärm. Det bästa vore ju naturligtvis om systemet kan hantera båda formerna av input, vissa saker som ex zoom är ju väldigt smidigt med touch om man kan knipa a la smartphone. Samma för att markera ett mål. När jag bytte radar ville jag ha vred för gain, vrm och ebl. Nu blev det inte så utan jag valde i stället att satsa på en till identisk skärm som jag redan hade eftersom jag ville åt redundansen. Och i praktiken har jag inte saknat möjligheten att via vred kunna arbeta med dessa tre parametrar. Detta eftersom gain knappast behöver justeras hos en modern radar och vrm/ebl mer är något man tragglar med under HSF. Det är först vid höghastighetsnavigering medelst radar i okända och trånga vatten det kan underlätta. Även om jag kör hyggligt fort ibland, upp mot 30 knop, med radar (samt plotter) som huvudinput i stundtals rätt trånga passager har jag inte saknat dem, den funktion jag i särklass använder mest är zoom (som ju går utmärkt med +/- knappar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 28 November , 2016 Smaken är som baken:-) Har använt Lowrance med knappar sedan många år och har irriterat mig på att känslan i knapparna är allt annat än bra och det är allmänt bökigt. Rent krasst, det är inte touchen jag saknat, det är vredet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser