AlbanS 0 Postad 5 November , 2016 Hej! När jag köpte båten så sa han som sålde den till mig att det var en Volvo Penta MD21. För några dagar sen så gick startmotorn sönder, så jag beställde en startmotor till MD21. Och det visade sig att den var mycket större än den som satt i, passade inte alls in. Har sett nu några bilder på MD21 och den ser större ut än den motorn som sitter i min båt. Vet inte hur jag ska hitta en startmotor som passar till den här motorn som jag har. Det ända jag kan se är att den är en Valeo. Är det någon som kan se på bilderna här och kan identifiera den här motorn? Jag har läst på ett annat tråd att den kan vara nån Peugeot motor då det står XD2 - IV, men i så fall vilken årsmodell eller vad ska jag söka på för delar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 November , 2016 Folk reparerar inte startmotorer längre, ja jag vet. Men är den gamla startmotorn helt utanför räddning? Kol, lager, bussningar eller solenoid, ingen raketteknik, det går fortfarande hitta någon som lindar om. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 5 November , 2016 Motorn är baserad på en Indenor, ägd av Peugeot, ja, men motorn i sig själv har däremot figurerat i många bilar och båtar under åren. Peugeot 504 och 505, Ford Sierra/Granada, Toyota Crown t.ex. Leta i årsmodeller kring -79-82. Enklast skulle ju vara att ta med sig den gamla startmotorn för att jämföra. Vetus har också någon motor på samma block, ifall du vill ha marina delar. (Det är förmodligen så, att "Md21" som samlingsnamn inte nödvändigtvis har samma block i alla utföranden. Min maskin är t.ex. en XD4.90 och har inte samma spridare som på dina bilder) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 November , 2016 Påminner om en Penta MD 19 https://www.google.se/search?q=penta+md+19&biw=1469&bih=551&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi9jbeS-5PQAhUhCMAKHTZGDqAQ_AUIBigB#imgrc=uJBcpas2Sk8ETM%3A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 November , 2016 (redigerade) Indenors maskiner har figurerat under en massa olika märken och i olika storlekar, 4 och 6 cylindriga under åren, inte bara hos peugeot, som redan nämts, MD19 är ett bra förslag, men om det är det rätta vill jag inte sia om. Jag har varit inblandad i en båt med en maskin snarlik TS.s, båt och drev, ja ett utbordsdrev, kom från Storbrittanien, det var inget VP drev, utan någon annan historia som jag vaken sett förr eller senare. 79-82 läste jag ovan, jag skulle tippa tidigare, mitten 50 talet och frammåt. Kalle Redigerad 6 November , 2016 av Pentax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 6 November , 2016 Hej. Om startmotorn sitter på SB sida är det troligen MD 19. MD 21 har starten på BB sida. Sen kan det vara en egenkonverterad motor av svåridentifierbart utförande. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 6 November , 2016 Om startmotorn är en Valeo så är den nyare än 1980. Innan dess hette Valeo Ferodo. Din startmotor borde vara standard på en massa bilar också så det kan inte vara särskilt svårt att hitta en ny. Reservdelsnumret står väl stämplat någonstans på startmotorn, bara att googla sig fram därifrån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlbanS 0 Postad 6 November , 2016 Tack för alla era svar/inlägg! Jo, vi har försökt att fixa startmotorn. Min far är rätt duktig på att meka med bilar (ingen bilmekaniker dock). Det är en del inuti startmotorn, tror den heter "koppling till startdrev" som gått av helt. Jag får göra som ni säger, ta med den gamla startmotorn och köra runt och se om jag kan hitta nåt som liknar den. Jag ville beställa ett helt nytt men vågar inte göra det då jag vet inte exakt vilken som passar. Jag har kollat noga och det är inget nr på startmotorn. När det gäller motorn, så kollade jag på MD19 men alla verkar ha "olje-locket" i mitten. Min motor har den på sidan. Det verkar som förra ägarna har kombinerat och trimmat väldigt mycket. Jag måste hitta någon här i närheten (Helsingborg-Landskrona) som kan kolla på motorn och är bra på de här gamla diesel motorerna. Tack ännu en gång för era svar, otroligt bra forum här och hjälpsamma människor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 7 November , 2016 (redigerade) Tack för alla era svar/inlägg! Jo, vi har försökt att fixa startmotorn. Min far är rätt duktig på att meka med bilar (ingen bilmekaniker dock). Det är en del inuti startmotorn, tror den heter "koppling till startdrev" som gått av helt. Jag får göra som ni säger, ta med den gamla startmotorn och köra runt och se om jag kan hitta nåt som liknar den. Jag ville beställa ett helt nytt men vågar inte göra det då jag vet inte exakt vilken som passar. Jag har kollat noga och det är inget nr på startmotorn. När det gäller motorn, så kollade jag på MD19 men alla verkar ha "olje-locket" i mitten. Min motor har den på sidan. Det verkar som förra ägarna har kombinerat och trimmat väldigt mycket. Jag måste hitta någon här i närheten (Helsingborg-Landskrona) som kan kolla på motorn och är bra på de här gamla diesel motorerna. Tack ännu en gång för era svar, otroligt bra forum här och hjälpsamma människor! Din motor är ingen Pentakonvertering. Pentas motor är konverterad på Indernor XDP 4-90 (Md21) och tidigare (XDP 4-88). Basmotorerna finns i lite olika varianter från 60-talet fram till mitten 80-tal. Den du har är den nyare varianten som fanns från slutet 70-talet och mot slutet av 80-talet ibland med turbo. De har inte våta foder och lite annat insprutningssystem än Penta varianterna även om de är ganska snarlika. Det finns många firmor som konverterat basmotorn och det finns många olika varianter på det. Redigerad 7 November , 2016 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
synkro 0 Postad 9 November , 2016 Ingen penta.XD2 el.XD3 2.3l resp 2.5l. Tänkas startmotor rån pengar 505 el Ford Granada passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlbanS 0 Postad 21 December , 2017 Hej, fortsätter på den här tråden då det handlar om samma motor. Motorn slutade fungera, vi lyfte upp den från båten och skruvade isär den. Det visade sig att topplocket gått sönder, (en cylinder). Jag kan hitta alla delar Cylindrar osv, men har lite svårt att hitta topplocket. När jag söker på motor nr som finns på själva topplocket (7940102663) så får jag fram Ford Sierra diesel 2.3. Det verkar som Ford använde Peugeot XD2 - IV motorer. De topplocken som jag hittar finns tyvärr utomlands och säljaren är inte villig att skicka. Det borde finnas en del skrotade såna motorer någonstans i Sverige. Jag undrar om topplocken från MD21 passar, är det någon som har erfarenhet? En annan fråga för er som har erfarenhet, om man skulle vilja byta motor helt och hållet - vad skulle ni välja för motor? Båten är 8 m lång med hytt, används mest till korta utflykter och fiske. Motorn var kopplad till en Hurth backslag med rak axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 December , 2017 Jag bytte från Status Marin 51 Hkr (Indenor samma som MD21) till Iveco (Lombardini) 48 Hkr i min snipa. Tyvärr satt inte avgaseriet på samma sida, vilket medförde en del extra arbete. Det var för ca 20 år sen, ett motorval jag inte ångrat. http://lasselundell.se/caravelle.html Arken Teknik Patrik Dahlgren AB är ny generalagent för Lombardini Marine Kohler Engines sedan första januari 2017. Mer info www.facebook.com/arkenteknik https://www.blocket.se/skaraborg/Lombardini_LDW_1404M_77106715.htm?ca=15&w=2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 December , 2017 Jag kanske kan ha en sådan topp liggande om det finns intresse? Har även nån renoverad motor stående på pall. Annars kan du ta en äldre topp med bultade spridare från en MD21. Du måste dock få med spridare och spridarrör från donatormotorn, annars är topparna utbytbara. Har själv gjort så när "rätt" topp inte är tillgänglig. Bytte ut en MD21 åt en kund mot en kinatillverkad rrun som inte kostade särskilt mycket, kopia på Kubota och kunden enastående nöjd hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlbanS 0 Postad 21 December , 2017 Tack för tipset Lasse-L, ska kolla på det. Lodka >> Jag är ute efter en sån topp, du får gärna skicka detaljerna på min PM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser