gilla 0 Postad 18 Oktober , 2016 Hej Tänker byta min Honda 150 hk från 2010 till en Suzuki 150 hk. Vilken utombordare är bäst i 150 hk klassen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 Oktober , 2016 Suzuki har sju års garanti vilket är trevligt. Kamkedja likaså. Den har också störst slagvolym av sina två japanska konkurrenter relativt effekt – låg trimningsgrad är bra – och störst oljevolym, 8 liter mot Yamahas 4,5 (Honda ligger strax under 8). Vikten är inom "skit samma" för alla tre. Så länge som du inte har långt till en bra åf/service av Suzuki skulle jag tveklöst satsa på en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 18 Oktober , 2016 (redigerade) Första fråga, varför byta? Honda är ju en bra rova Välj märke där du har nära till service. Dagens utombordare är kvalitetsmaskiner oavsett och jämför man totalkostnad så blir det nog sak samma. Själv har jag Suzuki numera, men har kört både Mercury och Evinrude e-tec. Nöjd med alla, men har följande reflektioner: - Suzuki. Kamkedja och servicemöjligheter i nästan varje marina - Yamaha. Erkänt pålitlig och service finns i princip överallt. Dock kamrem som skall bytas - Honda, samma som yamaha, även om det är lite mer glest mellan serviceverkstäder. - Mercury, service finns i princip överallt. Myriad av varianter från traditionell fyrtakt till kompressormatade verado som är goa maskiner, men jag är lite skeptisk till eventuella kostnader efter några år. Värt att nämna att i en test för nåt år sedan, av 50-hk maskiner var murklan med tvåventilsteknik och enkel kamaxel tystare och lika snål som motsvarande maskiner med fyrventilsteknik. Pretandamässigt och ljudmässigt är det ganska liten skillnad mellan märkena. en knop hit och dit är i mina ögon skit samma. Gillar man tvåtakt och ett gott "orr" är e-tec grymma maskiner. Kan tänka mig en 300 hästare därbak om min suzuki ger upp. Enkel och billig service, men dyra reservdelar. Men som jag inledde, varför byta en bra maskin mot en likvärdig och elda upp pengarna? Du kommer inte att märka skillnad annat än om du mäter detaljer. Redigerad 18 Oktober , 2016 av ziggemannen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 18 Oktober , 2016 Suzuki lär vara mer stöldbegärlig har jag hört. I övrigt håller jag med ziggemannen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 19 Oktober , 2016 Ett tillägg till ziggemannens inlägg är att även Honda och Mercury har kamkedja på deras större maskiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gabbe12 2 Postad 19 Oktober , 2016 I alla fall Mercurys 80-115 serie är mycket servicevänliga. Jag har själv årets modell av en F100 EFI och det är busenkelt att byta olja och filter, dessutom behöver ventilerna aldrig justeras samt att den som sagt har kamkedja. Jag gillar att serva själv så jag uppskattar ovanstående. Om 150hk är lika trevlig vet jag dock inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 19 Oktober , 2016 (redigerade) Helt korrekt. Och dessutom har Suzuki kamrem på några av de mindre modellerna. Redigerad 19 Oktober , 2016 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser