Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
hbengtsson

Risker med att mes-köra en KAD4x?

Rekommendera Poster

En lite udda fråga på forumet kanske då det mer naturliga vore hårt körda motorer -  men vad säger ni? Kan motorn på sikt ta stryk om man kör för LUGNT och fiser runt i 7-8 knop hela dagarna istället för att låta sexan få jobba i sitt tänkta varvtalsområde?

 

Jag tänker nu kanske mest på smörjning och det som föranleder frågan är någon kommentar jag läste för ett par år sedan som satt sig. Det var visst någon som startade upp sin KAD på vintrarna och lät den gå lite försiktigt i tron om att "hålla den i form". Det gick till slut åt pipan. Vet inte exakt vad men något i stil med att ytan på cylindrarna slets ut. Fast det kanske mer var att man lät motorn stå på tomgång hela tiden.

 

Nåja. Jag förstår givetvis att man skall kunna köra sin båt och motor på dessa varvtal men vad händer om man blir FÖR bekväm/gubbig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer mår bra av att jobba på olika varvtal och varvas ur, har man ju fått lära sig. 

Sen kan man ju fundera på alla dessa motorer som sitter i stora elverk eller maskiner med i princip två olika varvtal och dom fungerar ju länge.. 

 

En herre som jag träffade ute får några år sedan hade en KAD 42 har jag för mig, han körde sin båt i 7 knop alltid, planande båt, med följden att hans luftfilter backade igen eftersom det inte blev tillräcklig snurr på syret till motorn. 

 

Jag kör själv med lite större motorer ofta lugnt, för att det är trevligt. Men jag gasar ur nästan varje resa jag gör, är det semester och många kördagar kanske jag varvar marschfart och deplacementfart en dag för att en annan dag bara köra sakta. 

 

Kör lugnt du, men låt motorerna varva ur/sota ur 10 min varannan resa så kommer dom att må prima - är min enkla åsikt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Intressant fråga, som jag faktiskt ställt själv men inte har fått något uttömmande svar på.

 

På den VP verkstad jag brukar handla hos säger de att man bör köra turbon ibland annars kommer den att fastna, sota igen. De säger att om man bara kör på låga varv kommer man att få byta/renovera turbon för den får inte jobba ordentligt.

 

Om detta är sant och om det även gäller kompressorn (förstod det som du menade under kompressor varv) vet jag inte.

 

Hoppas du får lite svar :-)

 

/Jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta mes-kör, en förbränningsmotor ska lastas regelbundet!

 

NTNU-Trondheim

"Low load operations of diesel engines are defined as engine operations below 40% of maximum continuous rating. Low load operations are typical for, but not limited to, offshore vessels with dynamic positioning systems.  Low load operations of diesel engines cause lower cylinder pressure and thus lower temperature. Low  temperature can lead to ignition problems and poor combustion which causes increased soot formation and aggregation of unburned fuel in the cylinder. Low cylinder pressure, soot and unburned fuel deteriorate the piston ring sealing efficiency allowing hot combustion gases, soot particles and unburned fuel to leakpast the piston rings. This results in increased lubricating oil consumption and fuel dilution. Fuel dilution of the lubricating oil reduces the viscosity which can collapse critical oil film thicknesses. This can cause premature wear of pistons, rings, liners and crank case bearings. The mechanisms of low load lead to a cycle of degradation which means that diesel engines that run at low loads for longer periods of time can become irreversibly damaged."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel ska inte gå obelastad. Den engelska texten beskriver problemet på, vad som på svenska, brukar kallas "glasera cylindrarna".

 

Problemet är mycket tydligt för hjälpkärrorna  på halvstora lyxyachter. För att alltid ha snabb tillgång till kraft låter man kärror gå på tomgång. På större fartyg stoppar och startar man hjälpkärror efter behov. Men där är också nätet kraftigare, man behöver inte starta en hjälpkärra till för att man ska laga mat. 

Det är ganska vanligt att man måste byta en hjälpkärra efter två år på en lyxyacht.

En lösning är inverteraggregat dvs varvtalet varieras med lasten. Med lite last kan dieseln gå ett lågt varvtal men ändå vara rejält belastad.

För tex fiske fartyg så är lösningen CPP dvs ställbar propeller. Samma här, man kan gå med lågt varvtal men med full belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kommentar om att starta motorn mitt i vintern som trådskaparen skriver om, det är en dålig idé. Om man konserverat motorn korrekt finns ingen anledning att starta den mitt i vintern, en kallstart vid låga temperaturer är det sämsta möjliga ur slitagesynpunkt, något som båtmotorer mad fördel kan slippa och om båten står på land finns inget bra sätt att belasta den heller så det tar lång tid att komma upp i temperatur, och sedan måste man konservera den igen.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite udda fråga på forumet kanske då det mer naturliga vore hårt körda motorer -  men vad säger ni? Kan motorn på sikt ta stryk om man kör för LUGNT och fiser runt i 7-8 knop hela dagarna istället för att låta sexan få jobba i sitt tänkta varvtalsområde?

 

Jag tänker nu kanske mest på smörjning och det som föranleder frågan är någon kommentar jag läste för ett par år sedan som satt sig. Det var visst någon som startade upp sin KAD på vintrarna och lät den gå lite försiktigt i tron om att "hålla den i form". Det gick till slut åt pipan. Vet inte exakt vad men något i stil med att ytan på cylindrarna slets ut. Fast det kanske mer var att man lät motorn stå på tomgång hela tiden.

 

Nåja. Jag förstår givetvis att man skall kunna köra sin båt och motor på dessa varvtal men vad händer om man blir FÖR bekväm/gubbig?

Fiskör du i lugn och ro, motorn jobbar då du har växel i en båt går alltid i ständig uppförsbacke fort som sakta. Tomgångskörning utan belastning under längre perioder är def inte bra. Själv ligger jag och kör i din fart och har då runt 1700 varv. Dra ur båten ibland så den får varva ur som det påpekats tidigare i tråden.

 

Man ska inte hålla på och starta motorn på vintervilan, ej heller dra runt den för hand, risken finns att kolvringarna skrapar rent fodren / ev dieselolja / olja som finns i loppen kan då försvinna som skyddar ytan.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt går inte i ständig uppförsbacke, för att dubbla farten i deplacementläge måste man åttadubbla effekten, vid låg fart blir belastningen väldigt liten dvs mäter man medeltryck i cylindrarna så blir det lågt dvs ej bra för motorn. 

Kallstarter sliter. Bla för att det är svårare att bygga upp en smörjoljefilm. Förvärmer man motorn däremot är det en helt annan sak. Helst ska även smöroljan pumpas runt innan start med en hand eller elpump.

 

Något som också är riktigt dåligt är att låta motorn gå på tomgång för att ladda. Det svåra är nog att problemen inte visar sig direkt, det kan ta några år men livslängden förkortas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspxstår lite om "Bore glazing" som fenomenet heter på engelska när cylinderloppet slaggar igen av restprodukter p.g.a. för lite belastning på motorn.

Processen är irreversibel. För att "reparera" så krävs att kolven plockas ur och att cylindern honas om.

En blankpolerad cylinder medför att oljefilmen inte fastnar på cylinderväggen. Det är oljefilmen som bidrar till att kompressionen blir bra. Utan oljefilm på cylinderväggen så minskar kompressionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lever efter "vetskapen" att man inte skall tomgångsköra motorer på vintern eller liknande som det nämns ovan och att är motorn konserverad skall den stå till den dag man vill börja använda igen. 

MEN i min manual till mina TAMD 74 står det skrivet från Volvo Penta att om man inte kör motorn under en längre tid ska man varmköra motorerna med en intervall om 2 veckor eller liknande. 

 

Har även hört om någon som gjorde just detta, varmkörde sina motorer varannan vecka hela året, med följden att dom rasade, enligt sägnen så fick denne person nya motorer eller motorerna renoverade av Penta eftersom han följt manualen till punkt och pricka.. Fortsättningsvis höll han inte på med tomgångskörning.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt går inte i ständig uppförsbacke, för att dubbla farten i deplacementläge måste man åttadubbla effekten, vid låg fart blir belastningen väldigt liten dvs mäter man medeltryck i cylindrarna så blir det lågt dvs ej bra för motorn. 

Kallstarter sliter. Bla för att det är svårare att bygga upp en smörjoljefilm. Förvärmer man motorn däremot är det en helt annan sak. Helst ska även smöroljan pumpas runt innan start med en hand eller elpump.

 

Något som också är riktigt dåligt är att låta motorn gå på tomgång för att ladda. Det svåra är nog att problemen inte visar sig direkt, det kan ta några år men livslängden förkortas.

Belastningen är ständig på en båtmotor, att förflytta en båt på runt 4 ton och i en fart med 8 knop, så har du ständig belastning, jämför du med en bil så är inte belastningen på samma vis där växlar du och har stunder då belastningen minskar. Men ibland spelar ingen roll vad man skriver ............

 

Kallkörning därför är det viktigt att byta olja på hösten då motorn ska stå still, så att det inte blir avlagringar av gammalt skit som ligger i oljan efter sommarens utflykter, ren olja nytt filter varmkör stäng av. Motorn mår bra under vintern.

 

Det ska mycket till innan du glacerar fodren, har själv varit ute för det på en traktor som luftfiltret säckade på, men då var det sand som kommit in och polerat fodren. Det var bara att slita ur kolvarna hona loppen och in med nya kolvringar. Traktorn går än idag 20 år senare bästa att tillägga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för all input i denna tråden. MYCKET intressant läsning och många av inläggen bekräftar vad jag hört. Jag drar slutsatsen att jag inte behöver vara orolig för att ta en lugn dag på sjön så länge jag blåser på ganska ofta emellanåt. Den stora risken ligger i att konstant köra lugnt sommar ut och sommar in.  

 

Sen är även definitionen på belastning intressant. Visst är det lite uppförsbacke på sjön och det tar ju lite kraft att putta på nästan 3 ton (som vår båt väger) även om det bara är 7-8 knop.

 

Nåja... som sagt...tack igen! Intressant information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara tillräcklig belastning för att undvika glasering men det är svårt att veta och därför tycker jag man ska vara försiktig, det är dyra leksaker! Har man koll på kolvringar osv så är det nog inget problem.

En större fartygsdiesel är man väldigt försiktig med att köra obelastad men där klasssas ju allt och man river isär allt med jämna mellanrum.

Trollingfiskarna har ju gärna en liten snurra för lågfart, dels för att få tillräckligt låg fart men också för att skydda motorn om det är en diesel. Annars kör tydligen en del med något som liknar ett drivankare efter sig.

 

Att byta olja en gång per år är egentligen onödigt så länge man inte har vatten i oljan. Ligger man stilla riktigt länge så skickar man in ett oljeprov.

När man byter oljan kan man ju skära upp oljefiltret för att se hur mycket skit det finns.

Men jag tycker ändå man ska byta olja en gång per år, det är så små pengar att det inte är värt att riskera något. Jag byter impeller (a 79:90) varje år av samma anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ang oljebyte varje år. Denna säsong har jag faktiskt bytt två ggr men det beror på att båten köptes i somras och är väl inne i en slags smekmånad där servicen är lika frekvent som champagne. 2 ggr oljebyte, alla remmar bytta, ventiler justerade. Nu väntar en stor drevsservice i varmhall i höst...det är kul (om än lite dyrt) att skämma bort damen på detta sätt :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många fritidsbåtar råkar egentligen ut för cylinderpolering(som det heter på svenska)? Detta är en helt onödig sak att oroa sig för, vissa motorer har haft en tendens att drabbas av detta men det är inte ett vanligt problem, och med tanke på hur gamla motorerna i fritidsbåtar tenderar att bli så har det aldrig någonsin varit vanligt förekommande, moderna motoroljor uppger också i sina datablad att dom har tillsatser som skall motverka detta.

 

Att skicka in oljeprov är ju inte att tänka på som en normal underhållsåtgärd på en normalt fungerande motor i en fritidsbåt, de billigaste oljeprov jag hört talas om i Sverige kostar flera hundra kronor så om man inte har en fartygsmotor med väldig oljemängd eller vill ha oljeprovet som en diagnos på motorns kondition så kan man lika gärna byta oljan för pengarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte är så många motor som drabbas beror nog mest på att ytterst få mes-körs.

 

Oljeprov är inte relevant för fritidsbåtar, det gäller större system och görs då periodiskt. Dessutom alltid när man kanske legat stilla ett år. Men min poäng var att oljor brukar klara sig bra "i vila"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte är så många motor som drabbas beror nog mest på att ytterst få mes-körs.

 

Oljeprov är inte relevant för fritidsbåtar, det gäller större system och görs då periodiskt. Dessutom alltid när man kanske legat stilla ett år. Men min poäng var att oljor brukar klara sig bra "i vila"

Problemet är att oljor bär med sig sotpartiklar dieselrester olika föreningar av smuts som sintrar in i lagerbanor osv, när motorn står under längre perioder. Därför är det bra att byta till fräsch olja under de sju månader motorn ska stå still. Det är inget fel på gammal olja men den ger avlagringar, på lager odyl. Rekommendationen på en skördetröska är att byta olja efter avslutat arbete då den står still i 10 månader. Likaså är rekommendationen att byta olja i vinkelväxlar på maskiner efter avslutat arbete inför stilleståndet, för att just minska slitage på lager pga av gammal olja som ger avlagringar. Nu arbetar dessa maskiner i betydligt tuffare miljö, jämfört med en båt som går i ganska bra miljö vad gäller damm och värme. Men det är bra att byta olja inför ett längre stillestånd, man undviker ökat slitage vid återstart efter vilan då.

 

Nu finns säkert de som hävdar motsatsen, och jag har tillhört de som hävdat motsatsen, men jag har ändrat åsikt då flera av mina bekanta som renoverar motorer har gett sina synpunkter på detta. Samt den info jag fått på oljeföreläsningar som jag deltagit på. Kostnaden för ett oljebyte är ju inte av astronomisk art , handlar ju om några hundralappar. När vi köper plottrar och tv, ankare och vad allt som finns mellan himmel å jord i våra båtar, för tusentals kronor, så knorrar man om oljebyten det mest centralaste och billigaste vi kan kosta på en motor, värd tiotusentals kronor.

 

Sen är ju resten upp till var och en, och jag undrar ibland hur det kan vara så att motorerna lever så långa liv i båtarna, Många motorer är ju uppåt 40 - 50 år snart, det kanske beror på att de fått en vårdande hand. Jag personligen kommer sköta min motor på ett vördnadsfullt sätt, och ge den ny olja varje höst det är den helt enkelt värd. Sen är resten upp till var och en, rätt eller fel det får var och en bedöma själva. Grundläggande underhåll är aldrig fel och kostar väldigt lite jämfört med renovering.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående TAMD74 och varmkörning. Gissar att han som fick problem efter att ha varmkört inte alls gjorde det utan bara startade och lät den brumma en stund. Vid en riktig varmkörning tar man upp motorn i normal driftstemperatur, ibland finns det även en fastställd procedur för hur detta ska göras.

 

Gissar också att Pentas råd om varmkörning gällde en motor som inte konserverats utan som bara stängts av. Marinen har liknande krav i där maskinerna ska köras med jämna mellanrum alternativt konserveras (tror det är treveckorsgräns på kkv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor, jag håller helt med dig. Det kanske inte är helt nödvändigt att byta olja varje år. Men, en båt kostar säkert 10 papp om året utan att man åkte en meter. I det sammanhanget är oljebyten skitpengar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...I det sammanhanget är oljebyten skitpengar.

Nja... en modern efterföljare till just KAD-4x-serien är ju VP D6 som skall ha 20 liter VDS3 vid oljebyte. Den kostar ofta runt 90 kr per liter. Sedan två oljefilter på 350 spänn styck. Drygt 2000.- för ett oljebyte. Du kanske har åkt räkmacka hela livet, men för många andra är det inte skitpengar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med 500 timmars intervall på oljebyte och lämnar oljeprov en gång per år på jobbarbåtens VP D16 825.

Någon gång har det blivit dryga 600 timmar.

Oljeprovet visar varje gång på en olja som inte hade behövt bytas.

Har gått dryga 5000 timmar utan annat än service.

Hjälpkärran en Yanmar har gått med låg eller nästan ingen last i dryga 6000 timmar. Dock med oljebyte var 200:e timme.

Den startas på morgonen och går direkt upp i arbetsvarv utan att passera tomgång och helt utan motorvärmare el dylikt. Blir dock inte minusgrader där den står.

 

Vi stänger av när isen lägger sig och startar igen när båten lossnar på våren.

Oljeservice gör vi stumt på timintervall.

 

Vi kör 5-6000 M per år med väldigt mycket tomgångs/låglast varvat med fullgasruscher.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...I det sammanhanget är oljebyten skitpengar.

Nja... en modern efterföljare till just KAD-4x-serien är ju VP D6 som skall ha 20 liter VDS3 vid oljebyte. Den kostar ofta runt 90 kr per liter. Sedan två oljefilter på 350 spänn styck. Drygt 2000.- för ett oljebyte. Du kanske har åkt räkmacka hela livet, men för många andra är det inte skitpengar ;-)

 

Nu var frågeställningen en kad 4x . Filter 150 kr 9,5 l olja a 20 kr total kostnad, 340 kr tycker du det är en stor summa i sammanhanget kostnad för båt, så anser jag inte du ska ha båt. OCH har du råd att köpa en sådan båt med en sådan dyr motor KAN man undra vem som åkt räkmacka. :o Och i det sammanhanget med den motorkostnaden borde du ha råd att byta oljan, Annars kanske du ska byta upp dig så du får råd med oljebyten. :P

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...I det sammanhanget är oljebyten skitpengar.

Nja... en modern efterföljare till just KAD-4x-serien är ju VP D6 som skall ha 20 liter VDS3 vid oljebyte. Den kostar ofta runt 90 kr per liter. Sedan två oljefilter på 350 spänn styck. Drygt 2000.- för ett oljebyte. Du kanske har åkt räkmacka hela livet, men för många andra är det inte skitpengar ;-)

 

 

Om ett oljebyte kostar väsentligt mer än ett oljeprov så är det väl ganska självklart att man väljer att testa oljan och på rekommenderat intervall.

Men en sådan motor kostar några hundra ribbor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tror är självklart om man har en fritidsbåt med nyare prestandamotor i de klasser tråden ursprungligen handlade om är att man följer servicerekommendationer från tillverkaren snarare än att man tar ett oljeprov. Detta bl.a. för att förlängd garanti och eventuell maskinskadeförsäkring skall gälla. Vill minnas att intervallet för dessa är var 200:e timma dock som längst en gång per år. Även när garantier/maskinskadeförsäkring gått ut påverkar det definitivt möjligheten att sälja båten till rätt pris att du kan styrka att du följt serviceschemat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definiera belastning.

Jag kör normalt i skrovfart. 8-8,5 knop är lämpligt och motorn brummar på med relativt låga varv. Backslaget är 1:1. På tomgång drar den fram i ca 6 knop. Med full gas når jag 10-10,5 knop (enl. GPS) men vid 8,5-9 knop börjar aktern gräva ner sig mer markant. Är inte intresserad av att köra över deplacementfart eller att kraftigt öka bränsleåtgången bara för att uppnå nergrävd akter. Upp till 8 knop är båten relativt lättdriven tack vare slankt skrov. Den väger antagligen uppemot 4,5 ton. 

 

När man surfar med vågorna märks belastningen på motorn. Samtidigt som man följer med vågtoppen ökar varvtalet tydligt - för att sedan återgå till det vanliga tuggandet när vågen "kört förbi".

Har kommit upp i hisnande 13 knop vid surfning. Det är ju alldeles crazy snabbt och jag blev fullständigt yr. 

 

Jag har ju en "traktormotor" (Fordson Super Major - 1962) i båten. Ägare av dessa traktorer är hyfsat tydliga med att ökat varvtal är lika med högre slitage. Jag fortsätter mesköra med min motor & båt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...I det sammanhanget är oljebyten skitpengar.

Nja... en modern efterföljare till just KAD-4x-serien är ju VP D6 som skall ha 20 liter VDS3 vid oljebyte. Den kostar ofta runt 90 kr per liter. Sedan två oljefilter på 350 spänn styck. Drygt 2000.- för ett oljebyte. Du kanske har åkt räkmacka hela livet, men för många andra är det inte skitpengar ;-)

 

Nu var frågeställningen en kad 4x . Filter 150 kr 9,5 l olja a 20 kr total kostnad, 340 kr tycker du det är en stor summa i sammanhanget kostnad för båt, så anser jag inte du ska ha båt. OCH har du råd att köpa en sådan båt med en sådan dyr motor KAN man undra vem som åkt räkmacka. :o Och i det sammanhanget med den motorkostnaden borde du ha råd att byta oljan, Annars kanske du ska byta upp dig så du får råd med oljebyten. :P

 

 

Nu var kanske inte det där med räkmacka så våldsamt allvarligt menat... Men det är väl åtminstone drygt 11 liter olja i en KAD 4X, och inte hittar alla (eller vågar köpa) den där 20-kronorsoljan. VP's VDS 2 ligger säkert på 75 spänn. Låter du varv göra service använder de garanterat en dyrare olja. Men visst, skitpengar är ett i högsta grad relativt begrepp.

 

Du vet väl att den som sår rikedom skördar fattigdom?

:ph34r:  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

...I det sammanhanget är oljebyten skitpengar.

Nja... en modern efterföljare till just KAD-4x-serien är ju VP D6 som skall ha 20 liter VDS3 vid oljebyte. Den kostar ofta runt 90 kr per liter. Sedan två oljefilter på 350 spänn styck. Drygt 2000.- för ett oljebyte. Du kanske har åkt räkmacka hela livet, men för många andra är det inte skitpengar ;-)

 

Nu var frågeställningen en kad 4x . Filter 150 kr 9,5 l olja a 20 kr total kostnad, 340 kr tycker du det är en stor summa i sammanhanget kostnad för båt, så anser jag inte du ska ha båt. OCH har du råd att köpa en sådan båt med en sådan dyr motor KAN man undra vem som åkt räkmacka. :o Och i det sammanhanget med den motorkostnaden borde du ha råd att byta oljan, Annars kanske du ska byta upp dig så du får råd med oljebyten. :P

 

 

Nu var kanske inte det där med räkmacka så våldsamt allvarligt menat... Men det är väl åtminstone drygt 11 liter olja i en KAD 4X, och inte hittar alla (eller vågar köpa) den där 20-kronorsoljan. VP's VDS 2 ligger säkert på 75 spänn. Låter du varv göra service använder de garanterat en dyrare olja. Men visst, skitpengar är ett i högsta grad relativt begrepp.

 

Du vet väl att den som sår rikedom skördar fattigdom?

:ph34r:  ;)

 

Har precis kollat med Agrols oljesupport den olja du refererar VDS3 är identisk med Agrol megatruck 15/40 eller evo truck 15/40, dessa oljor ligger runt 25 kr / liter, och funkar utmärkt i en D6 som i grunden är en Deutz fahr motor som sitter i vissa lastmaskiner grävare och traktorer. Funkar dessa oljor i maskiner av samma art som jobbar tufft mycket tufft så funkar de nog i din D6 a med, Dessa oljor är inte att jämföra med biltema eller andra budget märken, Agol är riktiga kvalitetsprodukter för tuffa krav på hållbarhet. ;)

http://webshop.agrol.se/

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

...I det sammanhanget är oljebyten skitpengar.

Nja... en modern efterföljare till just KAD-4x-serien är ju VP D6 som skall ha 20 liter VDS3 vid oljebyte. Den kostar ofta runt 90 kr per liter. Sedan två oljefilter på 350 spänn styck. Drygt 2000.- för ett oljebyte. Du kanske har åkt räkmacka hela livet, men för många andra är det inte skitpengar ;-)

 

Nu var frågeställningen en kad 4x . Filter 150 kr 9,5 l olja a 20 kr total kostnad, 340 kr tycker du det är en stor summa i sammanhanget kostnad för båt, så anser jag inte du ska ha båt. OCH har du råd att köpa en sådan båt med en sådan dyr motor KAN man undra vem som åkt räkmacka. :o Och i det sammanhanget med den motorkostnaden borde du ha råd att byta oljan, Annars kanske du ska byta upp dig så du får råd med oljebyten. :P

 

 

Nu var kanske inte det där med räkmacka så våldsamt allvarligt menat... Men det är väl åtminstone drygt 11 liter olja i en KAD 4X, och inte hittar alla (eller vågar köpa) den där 20-kronorsoljan. VP's VDS 2 ligger säkert på 75 spänn. Låter du varv göra service använder de garanterat en dyrare olja. Men visst, skitpengar är ett i högsta grad relativt begrepp.

 

Du vet väl att den som sår rikedom skördar fattigdom?

:ph34r:  ;)

 

Du vet väl att den som sår rikedom skördar fattigdom?

 

Den devisen har jag aldrig hört, men vet en annan devis, snålheten bedrar visheten :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har precis kollat med Agrols oljesupport den olja du refererar VDS3 är identisk med Agrol megatruck 15/40 eller evo truck 15/40, dessa oljor ligger runt 25 kr / liter, och funkar utmärkt i en D6 som i grunden är en Deutz fahr motor som sitter i vissa lastmaskiner grävare och traktorer. Funkar dessa oljor i maskiner av samma art som jobbar tufft mycket tufft så funkar de nog i din D6 a med, Dessa oljor är inte att jämföra med biltema eller andra budget märken, Agol är riktiga kvalitetsprodukter för tuffa krav på hållbarhet. ;)

http://webshop.agrol.se/

 

 

Ber om ursäkt om det blir lit OT nu, men det där med att D6 i grunden är en Deutz gör mig lite nyfiken. VP själva har ju i all kommunikation hävdat att just D4 och D6 är de enda/första motorer de själva utvecklat från grunden och med sikte just för marint bruk. Annars är det ju vanligt att det är anpassade lastbils- eller industrimotorer eller att man köper från annat håll, t.ex. Perkins. Har du info - länka gärna, bara rent nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med faran för felaktigt placerade "vändkanter" i cylinderloppet?
[Har nånstans hört att envist mes-körande gör att vändkanten - som väl alltid bildas när tidens tand får gnaga - hamnar på fel ställe i loppet? Alltså några mikrometer för lång ner vad gäller cylinderloppets övre vändkant. Börjar man sen plötsligt gasa på ordentligt så krockar kolvringen med kanten.]

Hittar ingen bra beskrivning men här är en allmänt läsvärd blogg med bra foton.
[scrollar man ner litet tills några regnbågsfärgade vevstakar syns så kan man läsa om vändkanterna (ridges). Tydligen är belastning mer än varvtal avgörande, detta för att vevstaken sägs ändra längd en pytte-smula??]

Haha, gamla favoriter och alla har kanske redan sett YouTube-videon "varva diesel"? (De bokstavligen predikar synden i att skruva upp pumpen och sjunger därtill lågvarvets lov.) Dessa gossar å andra sidan struntar helt i rådet, hastighets-plöjning i Laholm. Ryker en smula otäckt och avgasröret bli rödglödande, men men. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...