KNilsson 0 Postad 9 Oktober , 2016 Köpt ny båt så här lagom till höstsäsongens start. Båten har en Volvo Penta MD5 motor och nu är det dags att konservera. Är inget motorproffs och har försökt läsa manualer, guider och google där det överallt står att det "bara" är att lossa slangen på sjövattenpumpens insugssida. Men ingen stans står det vilken sida som är insugssidan. Antar att jag borde fatta det själv eftersom det inte står någon stans men hur som helst gör jag inte det. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Oktober , 2016 Det är slangen som sitter i bottengenomföringen (kranen i båtbotten där kylvattnet kommer in) Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 9 Oktober , 2016 Neråt på pumpen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 9 Oktober , 2016 Är det drev eller backslag på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2016 Sugsidan kan vara kopplad till backslaget så att vattnet går igenom backslaget innan det kommer till pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KNilsson 0 Postad 9 Oktober , 2016 Tack för svaren, motorn har backslag. Om jag tolkar er rätt så är det alltså den "röda" slangen jag lossar och kopplar på? (motorn är svår att komma åt då det är ett trångt motorutrymme och det går bara att komma åt motorn från en sida) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KNilsson 0 Postad 9 Oktober , 2016 Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Oktober , 2016 Med en dåres envishet hävdar jag att du ska lossa slangen vid genomföringen i botten, så att du även får in glykol i backslagets kylmantel, annars kommer den att frysa sönder. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KNilsson 0 Postad 9 Oktober , 2016 Med en dåres envishet hävdar jag att du ska lossa slangen vid genomföringen i botten, så att du även får in glykol i backslagets kylmantel, annars kommer den att frysa sönder. Kalle Okej, ska ha detta i åtanke. Gjorde aldrig det på min tidigare båt och det gick bra ändå. Men annars är det alltså den röda enligt min bifogade bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2016 Med en dåres envishet hävdar jag att du ska lossa slangen vid genomföringen i botten, så att du även får in glykol i backslagets kylmantel, annars kommer den att frysa sönder. Kalle Jaja, ofta är enklare att få bort slangen vid pumpen, ev vatten i genomföringen rinner då ut. Har svårt att se på TS bild om det är rätt slang, i det fallet är nog genomföringen att föredra. Ev sjövattenfilter kan man också fylla glykol i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Oktober , 2016 Ja det är den du rödmarkerat. Kanske var det inte vattenskylt backslag på din gamla maskin. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 9 Oktober , 2016 Om du lossar den röda slangen och kör in glykol den vägen så kommer ditt backslag att frysa sönder om det blir minusgrader i vinter!! precis som Pentax skriver. Din förra båt vet jag inte hur den såg ut och vad det var för motorinstallation men hoppa inte över att köra glykol genom backslaget för det kommer du att ångra i vår. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2016 Om du lossar den röda slangen och kör in glykol den vägen så kommer ditt backslag att frysa sönder om det blir minusgrader i vinter!! precis som Pentax skriver. Din förra båt vet jag inte hur den såg ut och vad det var för motorinstallation men hoppa inte över att köra glykol genom backslaget för det kommer du att ångra i vår. /Claes Inte för att det är någon ide att chansa men för mig rann alltid vattnet ur backslaget. Sen bytte jag till trevägsventil på intaget och då är det hur enkelt som helst att köra i gykolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Oktober , 2016 Jag är helt med på Pentax linje. Dessutom brukar det ju vara lättåtkomligt där slangen möter skrovgenomföringen. Där har du ju en kran som ska vara åtkomlig, så av det skälet är det lika lättåtkomligt att lossa slangen där och sticka ner den i en glykoldunk. Starta motorn och kör tills dunken är tom så har du konserverat både motor och backslag på några sekunder. Om din kran är av typen "kulventil" ska den lämnas i halvöppet läge sedan, för att förhindra att den frostsprängs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser