Nojjan 5 Postad 26 September , 2016 Hur brukar er oljekylare se ut när gaveln plockas av? (Volvo Penta AQ115) Kan man rengöra den utan att ta isär den? Spola baklänges på något vis? Var ansluter man? mvh / N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 26 September , 2016 (redigerade) Du plockar ur hela insatsen och gör ren den, jag har tagit buntband som passat bra i hålen som jag stuckit in i hålen och snurrat på dem för att rensa lite bättre medan jag sköljer under en kran. På oljesidan är det normalt inte så smutsigt bara oljigt. Torka torrt och montera tillbaka med nya o-ringar i båda ändar. Byt också gummiringarna till vattenrören. Det ser inte så farligt ut i din, min var värre med små musslor! Redigerad 26 September , 2016 av MartinX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertSollare 2 Postad 25 Augusti , 2021 (redigerade) Tips hur man rengör insatsen i oljekylaren som finns på tex. Volvo AQ 130 och AQ 170 motorerna. . Det har gått några år men problemen kan ju fortfarande finnas hos de som har dessa motorer. Ta loss insatsen i oljekylaren och ta bort oljan som finns på utsidan med något lösningsmedel. Sedan blandar du Citronpulver och varmt vatten tills det smakar riktigt, riktigt, surt. ( Citronsyra finns i nästan alla livsmedelsbutiker. MEN det blir mycket billigare att köpa i storpack på "Nätet". ) Häll blandningen i ett plastkärl som rymmer insatsen. Sänk ner insatsen helt i plastkärlet. Var beredd på att det kan "skumma över" när Citronsyran rensar bort ALL beläggning som finns både i rören och utanpå rören. Enklast är att ställa plastkärlet i ett större kärl så inget dräller utanför på golvet. Vänta ett dygn och skölj sedan av insatsen i vanligt vatten. Nu är insatsen helt ren. Både utanpå rören och i rören. Bara att montera tillbaka i värmeväxlaren. Ps. Blandningen med citronsyra och vatten kan användas många gånger. 🙂 Sila bara bort "grumset" Ds Mvh Robert Sollare Redigerad 25 Augusti , 2021 av RobertSollare Glömde lite..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser