Palmski87 0 Postad 10 September , 2016 Hej! Har en båt av okänd typ. Är 5.10 lång med ett trimaran skrov. På båten sitter det en 60hk 2-taktare. Förra ägaren har förstärkt akterspegeln hit och dit med diverse järn. Nu har jag dock tänkt plocka väck dom och plasta in förstärkningar så det ser lite trevligare ut. Nu till min undran. Om jag går ner till en 40hk 2-taktare, kommer båten röra på sig ändå? Är inte ute efter några direkta fart resurser, men vill ändå att den ska gå fint i vattnet. Vad anser ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krille_79 4 Postad 10 September , 2016 Hej Min spontana tanke är att en båt på mer än 5 meter kräver en motor på minst 50-70 hk för att röra på sig i hyfsad fart. Jag har haft både Ryds 480 och Crescent 465 med motor styrka på 30 hk, dessa båtar har gått bra ( runt 20 knop) när man åker själv. Men blir hopplöst trötta när man har packning eller fler som ska med. Jag har nu en ht-båt på 5 meter med en 70 hk på och den är hyfsat pigg trots att man är 3-4 vuxna som åker. Ska du bara glida runt lite så kan du gå ner i motorstorlek men i och med detta blir man rätt begränsad i vad man vill göra med båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palmski87 0 Postad 11 September , 2016 Tack för ditt svar! Då blir det nog att jag behåller den motorn jag har Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser