Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Gäst

Då var sommarens slut

Rekommendera Poster

Gäst

post-67245-0-37134100-1471099523_thumb.jpg

Ungarna ville ju prova lite kräftor så idag blev det engelska samt svenska kräftor, de svenska var fräschare. Vad som nu ser ut att bli billigt är kräftor från Vättern och övriga insjöar men jag är ingen fan av kräftor kokar hellre upp lite musslor.

post-67245-0-97205500-1471100186_thumb.jpg

2500:- fatet var ju godare in våra insjödjur.

"Är det nån mer diskussion vi skall ta död på genom högst avsiktlig urspårning? så är det bara att säga till! "

Jag lade ju tråden på övrigt så bara fyll på med nya infallsvinklar så den hålls levande.

bryggsegling, samlagskvartar, skaldjur, badankor fler saker finns säkert att avhandla innan sommaren är helt slut. B)

ang maträtter och dess prövningar:

så har jag genomgått ett japanskt mandomsprov för en massa år sen , den då (ev)  blivande svärfaders prövningar var inte så svåra räckte att supa gubben under bordet men tanten hans var desto mer avancerade hamnade på en mycket exklusiv restaurang i Tokyo och hade egen chef framför mig som angjorde rätt efter rätt sen efter ett antal rätter och lika många sake supar kom höjdpunkten och det rörde sig på tallriken, djuret  var ett slags snäckliknade skaldjur jag fick tipset av dåvarande flickvän att kvickt försöka bita ihjäl djuret med ett kraftigt bett och sen tugga vidare, man skulle kvickt vända det upp ur skalet och sen in i munnen innan det hann slingra iväg, bita bort ett hårt porslinsliknade lock som satt i bakkant på djuret och sen bara bita ihjäl det. Jag lovar det kändes som att jaga runt på en extra tunga i munnen innan jag fick ihjäl det sen var jag godkänd menyn och drickat fritt. 

Men numera håller jag mig oftast till det jag lagar själv.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån mer diskussion vi skall ta död på genom högst avsiktlig urspårning? så är det bara att säga till!

Är det den konklusion du vill komma fram till med ditt inlägg ovan på 2438 tecken fördelade på 418 ord.

Inte ens ditt inlägg tar död på påståendet att "Då var sommaren slut". Ja möjligtvis båtmässigt för Nikitalord.

Det finns ju andra som hävdat ungefär samma uppfattning. Nån som i början Led, påstod att "Sommaren är kort -det mesta regnar bort" En ganska tråkig låt, även om kompositören - eller om det nu var arrangören - lyckades klämma in ett Sus4-ackord på var och var annan rad mellan alla tonikaparalleller. 

https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/1163346

Nej - tacka vet jag den melodi som  Sten Carlbergs under pseudonymen Sten Roland skrev sommaren 1952, och fick uppslag till när han var ute och seglade en fin sommardag i höjd med Franska stenarna på Nämdöfjärden i Stockholms skärgård. Sedan fick den ju en text av Erik Sandström.

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2071/2224.pdf

Inga märkvärdiga ackord. Men spänningen och lyftet som man får via C, Ebdim, G7 och i nästa vända C, Ebdim, Dm7, G7, är så vackert att det nästan skär i hjärtat.

Till skillnads till Ledins depparlåt är ju Carlberg/Sandströms sång possitiv och glad, även om de också konstaterar att sommaren är kort.

"Den försvinner liksom sanden,

som vi silar genom handen,

Sommar, sommar, sommar

Som en dröm du bleknar bort.

Du är alltför alltför kort."

Att den metrologiska sommaren och även den kalendariska sommaren börjar närma sig sitt slut, är ju ingen anledning till ta upp båten.

För att det överhuvudtaget det skall bli en diskussion, måste det ju finna mer än två åsikter och jag hävdar ju bestämt att sommaren inte är slut, och därmed tar vi inte död på diskussionen, utan håller den vid liv.

Undrar hur många munnar en kanadagås mättar?

Var och en är alltså salig i sin tro.

När det gäller kräftor håller jag i princip med Thalattha, det är mer smak och volym i en havskräfta, särskilt i stora burfångade som det går tre på kilot av.

Jag har ätit insjökräftor också, av olika arter, även äkta svensk flodkräfta, signalkräfta och importerade kinesiska "jätteräkor". Möjligen är flodkräftan ätlig anser jag, men svårbedömnt då jag var så himla berusad. Enligt traditionen skall man ju ta en sup för varje klo, det blir många klor på en tallrik med insjökräftor, dubbelt så många klor som det finns kräftor...

I övrigt har vi äkta "Maryland Cookies" ombord, enligt förpackningen bakade enligt originalreceptet, det är grejer det, tillsammans med äkta Nescafé.

Kanadagås borde väl gås att äta. Vi minnes väl alla önskemålet;" Mormor - jag vill ha stekt svan till middag" och när detta önskemål inte hörsammades ändrades önskemålet till "rökt svan".

Kan det möjligtvis va min obenägenhet för spritintag som gjort att jag inte utnyttjar min rätt att fiska kräftor i en lång sjö i de östraödemarkerna!? Men att det skulle va dubbelt så många klor som kräftor betvivlar jag starkt. Tycker alltid att det fattas klor på många av de kloförsedda skaldjur jag inmundigat under min livstid.

Tror nog snarare att det är en och en halv klo på kräftor och krabbor jag ätit. Hummer - den är så dyr, så skulle jag få upp en dylik får den gå tillbaka till havet.

Om jag har Maryland Cookies är inte säkert, men några sötsliskiga kex finns det nog. Att det inte finns äkta  Nescaffé vet jag dock med bestämdhet. Vid den olycksaliga hemtransporten av min båt från Hunnebo - när ryggen pajat - fick jag av någon outgrundlig anledning en besättning på fyra man - varav en kvinna. Det var så mycket en stackars kryppling skulle fixa innan avfärd, så jag missade att sjöstuva  den nästan nya och fulla Nesckaffeburken.

Det gick bra genom Sotekanalen, Sunnepinan och "Väståre Sunt" men på väg mot Tångeränna, fick vi skaplig sjögång och Nescafféburken gick i durken.

Men jag har en oöppnad påse Gevalia pulverkaffe - om jag får oväntat besök.

När det gäller högsommaren är jag benägen att hålla med Bengt Sändh - även om han borde vårda sitt språk en aning. Så denna sommaren har varit ganska bra.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

post-67245-0-70285500-1471107363_thumb.jpg

Här tas kaffe på största allvar, inget pulver utan bönor som mals direkt vid brukandet.'

En av anledningarna till Malmö visiten var ett litet inköp direkt hos importören, 24 kg med fin fina bönor av rätt kvalitet och till rätt pris.   Om reklam får tas med (Alrp) har även andra produkter och reservdelar för oss koffeinister

"Livet är för kort för bra kvinns och dåligt java"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nationalskalden Taubes musikaliska alster är ju proppfulla med massvis med ackord och delvis dolda tonartsbyten, c och # c i samma takt, som i till bess transponerade "Inbjudan till Bohuslän", skitsamma, jag spelar den som jag tycker låter bra. Klassiska tonartsbytet är ju annars i "Sommar, sommar, sommar" men det låter ju iallafall bra. Mina teoretiska kunskaper i musik är rätt dåliga, jag bara spelar, och noterar hur många korsförtecken det är... Om det är fler än tre ### korsförtecken bläddrar jag förbi i nothäftet och försöker spela något annat istället...

Kan kanske kallas för musikalisk kräftgång.

Ja det är gôtt att se hur de rike äter, de där skaldjursfaten blir man ju avis på. Har var det makrill i tomatsås på hönekaksmacka. Till det intogs ett årgångste från Earl Grey.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

"Ja det är gôtt att se hur de rike äter, de där skaldjursfaten blir man ju avis på. "

Rik är man inte med bara garantipension men frun fyller ju bara 35 en gång livet så en trevlig kväll på krog kan det vara värt när man lyckats bli lite barnfri.

"Man får det väl man förtjänar eller som man bäddar får man ligga" ;)

Vill man äta riktigt gott med skaldjur så är det väl Bretagne som gäller, ostron och musslor längs kusten är fantastiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vill du diskutera människa? Att du hade det svårt i barndomen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad vill du diskutera människa? Att du hade det svårt i barndomen?

Jaha, hej på dig själv.

Någon direkt diskussion tråd är det väl inte menat som, mer lite nonsenstråd som tidsfördriv.  

Söker du frågeställningar och diskussioner om barndomsproblematik får vi väl hänvisa dig till Flashback eller något familjeforum.

Men om någon nu fått ömma tår så får väl admin flytta tråden till OffTopic.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är fler än tre ### korsförtecken bläddrar jag förbi i nothäftet och försöker spela något annat istället...

Och tonarter som har b som förtecken vill du inte spela alls!?

Vad för instrument trakterar du!?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte spela nåt instrument bra. Jag är rätt hyfsad på att plocka ut melodier på piano. Med enbart högerhanden. Tvåhänt kan jag inte spela alls. Jag är tyvärr extremt högerhänt. Jag har en god vän som är en mycket skicklig pianist. En dag när jag var hos honom spelade jag en liten melodi på hans piano. Jag spelade den som vanligt med enbart högerhanden, men det lät ändå, i mina öron, rätt bra. Kompisen, som hade grejat i köket och lyssnat med ett halvt öra, kom in i rummet och satte sig vid pianot. Tog melodin jag nyss hade spelat (första gången han hade hört den) och improviserade runt den utan att ens blinka. Det lät så bra att det lika gärna kunde ha varit ett färdigt stycke som skrivits, men han improviserade alltså fram det i stunden, runt en melodi han nyss hört genom stöket i köket. Det är skillnad på att plinka lite och att verkligen behärska ett instrument!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är fler än tre ### korsförtecken bläddrar jag förbi i nothäftet och försöker spela något annat istället...

Joså, inga problem med bess.

Jag spelar träblås, alt- och tenorsax, trakterar... tja jag vet inte riktigt, men jag kan väl spela några melodier som även en tondöv kan känna igen. Har faktiskt lärt mig som vuxen. Och är på jakt efter en barytonsaxofon, men har ingen lust att lägga 52.000 eller mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joså, inga problem med bess.

Jag spelar träblås, alt- och tenorsax, trakterar... tja jag vet inte riktigt, men jag kan väl spela några melodier som även en tondöv kan känna igen. Har faktiskt lärt mig som vuxen. Och är på jakt efter en barytonsaxofon, men har ingen lust att lägga 52.000 eller mer...

Det var ju tur att jag inte gissade på Gitarr och att du bara spelade visackord.

Fick ett mail där man bad att få gitarrer till gitarrundervisning på en flyktingförläggning. Jag hade min gamla skolgitarr liggande som jag inte spelat på på 50 år, så jag svarade att jag hade en gitarr de kunde få och skrev också att jag kunde några visackord och att jag kunde tänka mig ställa upp som hjälplärare.

Fösta gången tog jag med mig mina 4 gitarrer och när jag åkte hem hade jag bara med mig min orkestergitarr hem. Brukar få ta hand om dom som kommer nya och lära dom de första grunderna och några ackord, innan de är med i den stora gruppen. 

När jag är med där lite i bakgrunden, så har jag kommit på hur fruktansvärt svårt det är att spela visackord när man inte är van och väl nästan inte gjort det på närmare 50 år - även om jag kan ackorden. Brukar fuska och spela barreackord - det är ju ingen som har koll på vad jag gör ändå.

Brukar du ha med dig nåt instrument på sjön.

En av mina älsklingslåtar: "i midnatsolens stölta land" passar ju bra på sax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år hade jag båda saxarna med mig. Tänke jag kunde åtminstånde tjänstgöra som mistlur om det blev dimma, men det blev det inte.

Jag spelade faktiskt en Beatleslåt för kompisen som just fyllt 64 år, på bryggan i Hunnebo, mitt på dagen. Inte så svårt att gissa vilken melodi det var... eller hur?!

Jag spelar ju nästan uteslutande melodistämmorna, men var med i något så hippt som en "träblåsensemble" där jag spelade litet olika stämmor, men jag tröttnade, det var väldigt varierad kunskapsnivå hos deltagarna, flera rätt urusla. Sedan ville jag spela tenor, men fick sådana hopplösa stämmor där det är direkt obekvämt att spela detta instrument, alltså rätt högt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en av mina favoriter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spelade faktiskt en Beatleslåt för kompisen som just fyllt 64 år, på bryggan i Hunnebo, mitt på dagen. Inte så svårt att gissa vilken melodi det var... eller hur?!

Det måste ha varit Yesterday

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eftersom det var "igår" han fyllde år, den dagen det var "idag" hade ju Yesterday passat, men When I'm sixtyfour passade liksom bättre.

Då vi båda käkade Omepracol mot diverse olika magsår så kunde man ju spelat "Yellow Submarine" också, då den lär handla om en gul kapsel. Och det finns konspiratopnsteorier om vad "Lucy in the Sky with Diamonds" egentligen handlar om tvistas det om, förkorta titeln med tre bokstäver så blir det en hint.

Är det du Thalattha i klippet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tyvärr - så flyhänt är jag dessvärre inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tyvärr - så flyhänt är jag dessvärre inte.

Ok, bra, på sätt och vis, då spelar vi tillsammans nästa år, på nyrenoverade bryggan på Hållö?

Jag skall kolla på en begagnad Teremin i eftermiddag, om det blir köp och om den kan köras på 12 v så kanske jag kan öva in signaturmelodin till "Morden i Midsommer"....

theremin-instrument-music-video.jpg

Men jag kanske skulle spara pengarna till rörblad och nya nothäften istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, bra, på sätt och vis, då spelar vi tillsammans nästa år, på nyrenoverade bryggan på Hållö?

Jag skall kolla på en begagnad Teremin i eftermiddag, om det blir köp och om den kan köras på 12 v så kanske jag kan öva in signaturmelodin till "Morden i Midsommer"....

theremin-instrument-music-video.jpg

Men jag kanske skulle spara pengarna till rörblad och nya nothäften istället.

På Hållö kan jag fixa 230-voltsanslutning och under kapell - om det regnar.

Noter och tabbar hämtar man på internet.

Gitarrtab.

https://tabs.ultimate-guitar.com/m/misc_television/midsomer_murders_theme_tab.htm

Partitur

https://musescore.com/user/248756/scores/1191111

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här på västkusten i mellersta Bohuslän är det riktigt skapligt väder nu och ser ut att bli så i närmare 14 dagar.

Taskigt för alla "badgäster" och båtmänniskor som har kämpat i det skitdåliga vädret vi har haft.

Min yngsta dotter dök upp med barnbarnen några timmar efter ganska skapliga vädret kom. Sist hon åkte hem efter att ha tillbringat en vecka med kalasväder var det faktiskt jättefint väder i ett helt dygn efteråt. Sen har det väl i stort sett varit skitväder sen dess.

I morgon är det beställt en tur till Hållö. Hoppas jag kan ligga långsides i Hållö hamn och slipper ligga med akterankare vid Stenbrygan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har Tarfala och andra mygg- och myrmarker gemensamt med Bohuslän och andra landskap söder om fäbodarna vid Dalälven, jo "Sommaren är kort, det mesta regnar bort..."

Men den var här, så vi tog för oss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

post-67245-0-82768400-1471286571_thumb.jpg

Första dagen utan regn, det var så torrt att man fick lust att ligga på garageuppfarten och sträcka ut sig en stund under bilen.

Kam och lyftare åkte ur idag så nu är allt utplockat som skulle gås igenom, bara vev och kolvar kvar i blocket, så nu är det bara att pussla ihop allt igen.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde också biljobb, bytte däck på Citroënen. Med tanke på denna tråds titel skulle man kunna tro att jag var tidigt ute och krängde på vinterdäcken, men inte, en man med motstånd, som går mot strömmen, så var det sommardäcken som åkte på.

Sedan har jag hållt på i minst en vecka med jakt, inte direkt storvilt, inte heller rådjur eller vilda svin. Nej, geringjakt. Små jäkla envisa getingar. I badrummen. Misstänker att det finns ett bo i en av imkanalerna i skorstenen. Skorstenspipan är elva meter lång, och vinklad. Viskan fastnar. Så det har varit en del vapenvård på grovdamsugaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...