Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
henrico

Läckande topplockspackning Volvo Penta 4.3GL

Rekommendera Poster

Har nog konstaterat att motorn inte går på en cylinder, verkar ta in vatten då det spottar ut färskvatten med stiftet borta och man kör startmotorn. Stiftet ser inte lika fint ut som de övriga fem. Inget vatten verkar trängt ned i oljan då den ser fin ut och nivån är bra.

 

Under min ägo har den gått bra två säsonger och jag har inte överhettat motorn heller såvitt jag vet.

 

Vad bör jag tänka på inför byte av topplockspackningen?

 

Jag tänker mig:

 

- Inhandlar denna packningssats:

  https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-mercruiser/motordelar/vsmm-produkter/ovre-packningssats-gm-4-3l-typ-2-fel17211/

 

- Köper en reparationshandbok typ denna:

  https://www.marineparts.se/artiklar/volvo-penta-stern-drive-shop-manual-1994-2000-b7712/

 

- Försöker bedöma planhet på toppen

 

- Letar reda på nödvändiga åtdragningsmoment 

 

- Behöver jag nya topplocksbultar?

 

Mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är topplockspackningen som gett sig?

Ett komp.prov kan kanske vara på sin plats.

 

Sedan ska du vara försiktig att köra starten och tändstift monterat om du har vatteninträngning, vatten går ej att komprimera och blir det tillräcklig mängd så slår det tvärstopp, kan resultera i krökt vevstake.

 

Hur mår avgaslimpor o knän? Bara undrar för topplockspackningen brukar inte ge sig så där rakt av, och du har ju inte överhettat motorn vad jag förstod.

Däremot så kan dåliga avgasdelar ge vatteninträngning helt plötsligt.

 

Är motorn sötvattenkyld?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är topplockspackningen som gett sig?

Ett komp.prov kan kanske vara på sin plats.

 

Sedan ska du vara försiktig att köra starten och tändstift monterat om du har vatteninträngning, vatten går ej att komprimera och blir det tillräcklig mängd så slår det tvärstopp, kan resultera i krökt vevstake.

 

Hur mår avgaslimpor o knän? Bara undrar för topplockspackningen brukar inte ge sig så där rakt av, och du har ju inte överhettat motorn vad jag förstod.

Däremot så kan dåliga avgasdelar ge vatteninträngning helt plötsligt.

 

Är motorn sötvattenkyld?

 

Är ju inte helt hundra på topplockspackning, kompprov ska såklart göras, tänkte inte på det.

 

Avgaslimpor och knän vet jag inte hur de mår... kan man inspektera dem om man demonterar?

Det låter ju enklare att kolla till att börja med.

 

Ja, motorn är sötvattenkyld (insjö)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag menade med sötvattenkylning är slutet system med glykol och värmeväxlare, även kallat färskvattenkylning.

 

Om motorn har ren sjövattenkylning så kan det ju finnas en risk med sönderrostad topp. Och i det fallet så kan topplockspackningen ge sig pga för lite kvar av tätytor. Om så är fallet så hjälper det inte att byta packning.

 

Man kan göra en första okulär besiktning av limpor o knän.

 

En första indikation är att det rinner lite rostvatten från delningen limpa-knä. Brukar synas att limpan börjar rosta strax under delningen.

 

Man delar limpa o knä och inspekterar tätytorna runt kylkanaler och avgaskanal och även att det är torrt nere i limpans avgaskanaler, inga rostporer får synas på avgaskanalens väggar. Man får skrapa bort packningen och känna med en kniv eller stämjärn på materialet runt kanalerna, för man kan bli lurad och tycka att det ser bra ut, men när man börjar karva lite så kan det vara ganska porigt o poröst.

 

Sedan om man ska vara riktigt säker måste limpan provtryckas, detta är lite halvbesvärligt om man inte har lite utrustning.

 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpa och riser (knä?) verkar ok, enklare läckagetest visar inget. Dock är problemet nog konstaterat... 

 

0 i kompression på den felande cylindern, tror det blir cyl nr 2. 

Har inte plockat av toppen ännu. Hoppas på blåst packning endast!

 

Kompression enligt följande:

 

8   9

7   8

0   8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packning såg fin ut. Men, avgasventilen har tryckts uppåt och är troligen otät, därav ingen komp.

En liten spricka syns mellan insug- och avgasventilen. Troligen där vattnet kom in.

 

Så då är frågan, vågar man köpa nytt topplock och köra?

 

Tänkte jämföra kolvarnas läge genom att dra runt motorn för hand för att försöka utesluta krökt vevparti. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att när du drar runt motorn så stämmer inte fördelarens läge när du sätter ihop det igen.

 

Motorn måste då nollas, dvs 1:ans cylinder i öd,  men det kanske du har koll på.

 

Är säkert ingen fara med vevstaken om du inte fått tvärstopp pga vattnet.

 

Måste gå o fixa en beg. topp från skroten, borde vara lika som en biltopp, men är lite osäker.

 

Finns ju 2 varianter, Vortec och vanlig.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att när du drar runt motorn så stämmer inte fördelarens läge när du sätter ihop det igen.

 

Motorn måste då nollas, dvs 1:ans cylinder i öd,  men det kanske du har koll på.

 

Är säkert ingen fara med vevstaken om du inte fått tvärstopp pga vattnet.

 

Måste gå o fixa en beg. topp från skroten, borde vara lika som en biltopp, men är lite osäker.

 

Finns ju 2 varianter, Vortec och vanlig.

 

Tack för tipsen,

har inte fått tvärstopp och kolven gick exakt lika högt upp i cylinderloppet som de övriga när jag drog runt motorn nu. Detta är en Vortec, hade en GM V6 motor liggandes på en pall men den toppen var inte lika för infästningen av insuget. Den är iofs inte märkt med Vortec på ventilkåpan heller, säkert äldre då den saknar balansaxeln också.

 

Ska kolla skroten också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är verkligen topplocken lika på höger och vänster sida motorn? Beställde nyss men han sa det var lika... Hänger inte riktigt med här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte vara rostfria ventiler i bilmotorer men det ska det väl vara i marindito?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu nytt topplock med monterade ventiler.

 

- Behöver jag nya bultar för montage?

  Tänker om det är sådana engångsbultar som sträcks...

 

- Vilket moment, sekvens och ev. vinkeldragning gäller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej behövs inga nya skruv. Däremot måste du ha gängtätning då vissa av skruvhålen i blocket är genomgående bla till kylkanaler. 

 

Första dragningen 50 Nm

Andra dragningen 90 Nm

 

Och ja finns en bestämd ordning, lite svårt att beskriva rakt av så det blir rätt. Men jag ska försöka.

Under vipparmsgalleriet finns det 7 skruv, vilka jag benämner V, och på avgassidan finns det 6 skruv, vilka jag benämner A.  Totalt 13 skruv.

Börjar från bröstkåpan.

 

V12, A11, V8,  A7, V4, A3, V5, A2, V1, A6, V9, A10, V13

 

V12 sedan kommer V8 snett ovan, V4 sedan kommer V5 snett ovan osv.

 

Så här

 

        V8      V5      V9

      /          /          /

V12      V4     V1      V13

 

A11, A7, A3, A2, A6, A10

 

Alltså V12 och A11 är närmast bröstkåpan och V13 och A10 är närmast fördelaren.

Du börjar således nästan i mitten med V1 och A2.

 

Rörigt kanske, men om du ritar upp skruvarnas placering i topplocket och numrerar dessa enl. ovan så kanske det blir tydligare.

 

 

 

 

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej behövs inga nya skruv. Däremot måste du ha gängtätning då vissa av skruvhålen i blocket är genomgående bla till kylkanaler. 

 

Första dragningen 50 Nm

Andra dragningen 90 Nm

 

Och ja finns en bestämd ordning, lite svårt att beskriva rakt av så det blir rätt. Men jag ska försöka.

Under vipparmsgalleriet finns det 7 skruv, vilka jag benämner V, och på avgassidan finns det 6 skruv, vilka jag benämner A.  Totalt 13 skruv.

Börjar från bröstkåpan.

 

V12, A11, V8,  A7, V4, A3, V5, A2, V1, A6, V9, A10, V13

 

V12 sedan kommer V8 snett ovan, V4 sedan kommer V5 snett ovan osv.

 

Så här

 

        V8      V5      V9

      /          /          /

V12      V4     V1      V13

 

A11, A7, A3, A2, A6, A10

 

Alltså V12 och A11 är närmast bröstkåpan och V13 och A10 är närmast fördelaren.

Du börjar således nästan i mitten med V1 och A2.

 

Rörigt kanske, men om du ritar upp skruvarnas placering i topplocket och numrerar dessa enl. ovan så kanske det blir tydligare.

 

Suveränt, tackar!

 

Var precis och kollade antal skruv då jag inte fick ihop antalet de listar på marinepartseurope.com, även fast det är till två topplock :-) 13 st stämmer mycket bra!

 

Men behövs inga nya bultar så gör det ju detsamma.

 

Tror jag förstår sekvensen också. Tar dom bara i nummerordning som:

V1-A2-A3-V4-V5-A6-A7... osv.

 

Återigen stort tack för mycket utförligt svar, föredömligt!

Redigerad av henrico

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du måste rengöra gängorna både i blocket o på skruvarna innan montering. OBS glöm ej gängtätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du måste rengöra gängorna både i blocket o på skruvarna innan montering. OBS glöm ej gängtätning.

 

Tips på var jag hittar lämplig gängtätning, vad ska jag ha?

Har letat idag på Mekonomen och OKQ8, inget som verkar vettigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tex Loctite 561 pasta  eller ARP 100-9904.

 

Mekonomen säljer Loctite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du måste rengöra gängorna både i blocket o på skruvarna innan montering. OBS glöm ej gängtätning.

 

Hur rengör jag gängor i blocket lämpligast?

Gängtapp 7/16-14 NC eller?

 

Bultar har jag borstat med stålborste på borrmaskin samt dragit efteråt med gängsnitt smörjt med WD-40. Rätt eller fel, så gjorde jag i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämplig gängtapp är rätt väg att gå.

 

Tycker det låter bra med gängsnitt o stålborste.

Torka av oljan innan du lägger på gängtätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att smörja måste ju varit fel. Tvätta bort WD-40'n med något lösnigsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att smörja måste ju varit fel. Tvätta bort WD-40'n med något lösnigsmedel.

 

 

Smörjde endast för gängsnittet, jag tvättar av dem med brake cleaner innan montage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar kring ventiljustering... Blir inte riktigt klok på detta när Clymer reparationsbok säger en sak och videos på youtube en annan.

 

Gör jag som jag tolkar det i boken (drar åt mutter med fingrar så att tryckstången precis slutar glappa sedan ett varv till, 360 grader, med verktyg) tycker jag ventilen står lite öppen oavsett hur jag drar runt motorn.

 

- Ska dom justeras på denna motor eller drar man fast vipparmen i botten?

 

- Babords sida motor (orörd av mig) verkar vipparmar vara dragna i botten. Tycks minnas det satt så också innan jag rev isär för byte av topplock samt när jag flyttade vipparmarna från gamla toppen. Kan de verkligt ha tätat som de ska? Men motorn gick ju bra iofs...

 

Nya topplocket levererades komplett med monterade ventiler och fjädrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad det sitter för vipparmskruvar, med eller utan ansats. Med ansats så ska muttrarna dras i botten med 27 Nm.

 

Utan så gäller följande: Justering görs genom att dra åt vipparmsmuttern så stötstången börjar kärva när man vrider på den, efter det 3/4 varv på muttern.

 

Vrid motorn tills ettans cylinder är i tändläge, fyrans ventiler ska vippa i detta läge.

Justera avgas 1,5,6

             insug 1,2,3

Vrid motorn ett varv tills  fyran står i tändläge, ettans ventiler vippar.

Justera avgas 2,3,4

             insug  4,5,6

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad det sitter för vipparmskruvar, med eller utan ansats. Med ansats så ska muttrarna dras i botten med 27 Nm.

 

Utan så gäller följande: Justering görs genom att dra åt vipparmsmuttern så stötstången börjar kärva när man vrider på den, efter det 3/4 varv på muttern.

 

Vrid motorn tills ettans cylinder är i tändläge, fyrans ventiler ska vippa i detta läge.

Justera avgas 1,5,6

             insug 1,2,3

Vrid motorn ett varv tills  fyran står i tändläge, ettans ventiler vippar.

Justera avgas 2,3,4

             insug  4,5,6

 

Verkar vara vipparmsskruvar med ansats. 

Men, när jag monterar vipparmarna dragna i botten så stänger ju aldrig ventilerna helt när jag drar runt motorn... Kan se in i en avgasport hur ventilen rör sig. 

 

Blir det annat när motorn startas med olja i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte åt det hållet, tvärtom blir det bättre när motorn startats och oljetrycket byggts upp.

 

Måste vara något fundamentalt fel, är ventilerna stängda om du tar bort vipparmarna?

 

Jag såg nu att du skrev "tycker att ventilerna är lite öppna", är du säker på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte åt det hållet, tvärtom blir det bättre när motorn startats och oljetrycket byggts upp.

 

Måste vara något fundamentalt fel, är ventilerna stängda om du tar bort vipparmarna?

 

Jag såg nu att du skrev "tycker att ventilerna är lite öppna", är du säker på detta.

 

Ja, ventilerna är till synes helt stängda när jag lättar på muttern till vipparmen eller tar bort vippan helt.

 

Har jag fel vipparmar till ventilerna som redan var monterade i topplocket?

Är ventilerna för långa?

 

Flyttade ju vipparmarna och stötstängerna från gamla topplocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte åt det hållet, tvärtom blir det bättre när motorn startats och oljetrycket byggts upp.

 

Måste vara något fundamentalt fel, är ventilerna stängda om du tar bort vipparmarna?

 

Jag såg nu att du skrev "tycker att ventilerna är lite öppna", är du säker på detta.

 

Har nog hittat felet, vissa stötstänger fjädrar ned lite om jag trycker på dem och inte vissa bla för denna ventil som inte stänger riktigt. Fyran och sexans cylinder stänger avgasventilen helt och där fjädrar stötstången.

 

Hydrauliska lyftarna är helt enkelt stumma där stötstången ligger medan vissa fjädrar lite.

 

Ska plocka ur alla och lägga dem i bensin under natten så får vi se om de lossnar.

 

Fick tips att lägga dem i en äggkartong för att hålla koll på placeringen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det en rullkam eller en vanlig kamaxel i motorn? Om rullkam så sitter det en rulle i botten på lyftaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...