MaryChris 0 Postad 26 Juli , 2016 Har en Nimbus 2600 från -86 och har plötsligt fått problem med att inte septitanken töms när jag kör pumpen (Johnson makerator pump modell TA3P10-19). Bytte ut impellern idag (den gamla var mycket sliten). När jag monterar pumpen så verkar inte problemet vara löst. Pumpen suger inte. Jag kontrollerade slangen och det var inte stopp i utloppet från septitanken. Slangen var helt torr så inget verkar ha sugits upp till pumpen på ett tag. Även när pumpen inte är ansluten till slangarna så suger den inte men både kniven och impellern snurrar för fullt. Är det någon som har något tips på vad jag mer skulle kunna kontrollera för att få det att fungera? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diskgrundet 1 Postad 26 Juli , 2016 Har en Nimbus 2600 från -86 och har plötsligt fått problem med att inte septitanken töms när jag kör pumpen (Johnson makerator pump modell TA3P10-19). Bytte ut impellern idag (den gamla var mycket sliten). När jag monterar pumpen så verkar inte problemet vara löst. Pumpen suger inte. Jag kontrollerade slangen och det var inte stopp i utloppet från septitanken. Slangen var helt torr så inget verkar ha sugits upp till pumpen på ett tag. Även när pumpen inte är ansluten till slangarna så suger den inte men både kniven och impellern snurrar för fullt. Är det någon som har något tips på vad jag mer skulle kunna kontrollera för att få det att fungera? Tack på förhand! Jag kan inget om detta, men om det är en impeller så borde den rimligen behöva vätska för att fungera? Jag tror inte du får någon sugfunktion utan vätska. Kanske stoppet sitter före pumpen? Men jag bara gissar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diskgrundet 1 Postad 26 Juli , 2016 Eller snurrar rätt håll, det kanske har ändrats något i tid eller otid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Juli , 2016 Jag hade en Nimbus 2700, i princip samma båt fast utan akterruff. Den har en septiktank centralt placerad i facket mellan motorrummet och trappsteget ned till ruffen. Jag tror du har din tank på samma ställe. En sommar i Bohuslän för en del år sedan, tömningspumpen gick torr. Det hände ingenting, tanken tömdes inte. Jag hade i den båten två seriekopplade pumpar, original manuell membranpump, samt en elektrisk membranpump. Det hände ibland att man fick hjälpa till med den manuella pumpen om den elektriska liksom inte kom i gång. Men denna gången var det bokstavligen obstipation, alltså "förstoppning". Jag hade i denna tank en hel del år innan monterat en tankgivare, denna skruvades bort, och snabbt konstaterades det att det satt ett stopp inne i tanken vid den utgående anslutningen. Men en radioantenn, en flexibel gripklo, ett fiskespö, en lång pinne (sällsynta i Bohuslän) försökte jag peta bort stoppet, utan att lyckas speciellt bra. -Ja detta var ju inget trevligt jobb, ett skitjobb i ordets alla betydelser. Dessutom måste man ju ligga med huvudet nedåt och försöka titta in i tanken. Dagen därpå, i en gästhamn, på en parkering, fann jag en bättre radioantenn, en sådan där flexibel som är tillverkad av rostfri eller kromad tråd, den lånades, och då kunde jag peta bort stoppet. Den bilägaren fick aldrig reda på var hans antenn varit... Men detta då jag hade en litet hål i tankens överdel, som inte är original, att peta genom. Har du ingen inspektionslucka, hål för givare eller liknande är det svårt. Möjligen skulle du kunna spola tanken bakvägen, men knepigt att komma åt den tjocka 38mm slangen som mynnar bakåt, nedåt in mot motorrummet... Om det ser likadant ut på din båt, som det gjorde på min, så sitter ju den stora manuella tömningspumpen uppe under durknivå i det främre facket, ovanpå septiktanken, här skulle du kunna lossa på inkommande slang och spola eller blåsa bakvägen, men som sagt, inget trevligt jobb. Du skriver ju iofs att det inte är stopp i tanken, hur vet du det? Om du har en elektrisk impellerpump skall det ju vara självfall från tanken till denna! Nimbus brukade även montera membranpupmar i olika sammanhang, men inte på din båt? Ombyggd till däckstömning? Sedan måste du ju ha avluftning till septiktanken, om inte blir det inget utlopp. Kolla det! En annan gång, en höst var det stopp i tanken igen, den gången hann båten hamna på land, och där finns tryckluft, så då togs en bit trädgårdslang som kopplades till ett blåsmunstycke ned i tanken och det blåstes rent. Senare modifierades toalettstolen, med elektrisk pump med en kvarn i, sedan dess har det aldrig varit stopp i vare sig toalett, slangar eller nån annanstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cainer 5 Postad 27 Juli , 2016 Jag skulle ha börjat med att fylla upp slangen med vatten. Som någon skrev innan så suger ju pumpen inget föränn den fått tag i vätska. Är slangen tom kommer du bara bränna av sönder impellern. Det går inte att fylla på vatten direkt i pumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser