mille 0 Postad 24 Juli , 2016 Funderar på att installera en flödesmätare för att få bättre koll på förbrukning och hitta optimalt gångläge till min Nimbus 31 Ultima. Dessa mätare är dock väldigt dyra då de kräver 2 sensorer för matning samt retur. Någon som har erfarenhet av Flowmetrecs flödesmästare för diesel ? http://www.autogas-shop24.de/epages/61642743.sf/de_DE/?ObjectID=65784545 Denna mätare är betydligt billgare än övriga fabrikat på marknaden. Andra tips på flödesmätare för diesel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2016 Välkommen till forumet!Din länk var litet spretande otydlig kan jag tycka. Här en tyskspråkig direktlänk till FlowMetrics och dess FAQ-sida(*). Tydligen behövs som du säger två flödessensorer, tur respektive retur. (Om man inte skulle ha returledning så kan man tydligen mejla och få nån lösning ändå.)Du har uppenbarligen returledning men har du en eller två motorer, en eller två separata bränsletankar? (Två motorer och dubbla tankar skulle kräva 4 st flödessensorer?)[Kanske kan du klargöra detta, för separata tankar kan väl förekomma för att öka "redundansen" vid bränslefel inbillar jag mig? Vid dieseltroll eller luftbubblor i ena kan man halta in i hamn på en andra tank/motor??]*) Min tyska är inte i topptrim, men googles översättning kan hjälpa. Blir ju litet kryckig översättning men här är samma sajt översatt till svenska. (Klickar man på vänstermarginalens rubriker så översätts huvudtexten i dessa också.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2016 (redigerade) Suck, ids inte spendera mer tid på denna fråga, men är det inte nåt självmotsägande i den hopsaxade bilden nedan. Svenska översättningen korrekt men fakta från början hopblandade, nåt "nicht" fattas??Edit sent tillägg: Hehe, det är nog i grunden ett system för dubbla motorer utan returledningar, läst på det sättet blir texten faktiskt begriplig!? :-) Redigerad 24 Juli , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mille 0 Postad 24 Juli , 2016 Hej Thomas tack för ditt engagemang i denna tråd. Jag la i farten ut fel länk. Denna länk funkar bättre och är på engelska.samt visar rätt mätare. Den tyska länken var närmaste återförsäljare jag kunde hitta. http://www.flowtrecs.com/en/flowtrecs-ts-4-3-duo-diesel/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pattedog 4 Postad 29 Juli , 2016 Hur mycket kostar det, är lite lat för att följa länken? för jag vet ett system som kanske är billigare, ger fler möjligheter iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 29 Juli , 2016 Följer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 30 Juli , 2016 De skriver att de har en lösning för retur, men vill inte skriva vilken. Vill höja ett varningens finger för lösningar där man kopplar tillbaks returen någonstans på matarledningen för att bara ha en ledning till tanken. Inte helt ovanligt, billigt sätt och kan verka bra vid första anblick. Och kan också funka - till vissa motorer. Men dels kan man få tryckfenomen på matarledningen men framförallt kan kylningen av bränslepumpen äventyras. Bränslet används nämligen ofta också för kylning, och matas det varma returbränslet tillbaka och återanvänds utan att gå via tanken, kan man äventyra pumpens funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mille 0 Postad 30 Juli , 2016 Flödesmätaren kostar 449 euro. I paketet ingår 2 givare borde vara en på matningen och en på returen. Har ni några andra förslag på flödesmätare som är prisvärda.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pattedog 4 Postad 30 Juli , 2016 Är det med den skärmen som visas? Går att få ihop från ca 3600kr fast då med en enklare skärm och endast liter/h eller min. För det står att den har gps så jag misstänker att man får förbrukning per distans? Fast med det jag tänker på kan man göra det mesta, bara att bygga vidare, nivåer i tankar, larm, starta kylskåp ifrån mobil mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juli , 2016 (redigerade) Hmm... detta med att mäta riktigt små flöden i ett rör exakt är inte lätt, kan alltså tycka att man bör satsa sina pengar på just högkvalitativa flödesgivare?[Displayer och annan massproducerad elektronik finns ju snart gratis i varje cornflakes-paket, men vilken "mät-princip" är bäst för ytterst små vätske-flödeshastigheter? Vi båtägare är nog vana vid impeller-drivna loggar, funkar i olika versioner för flöden på 1 till 50 knop eller så, men vad jag undrar är... hur mäter man egentligen bäst det ytterst lilla flödet inuti en bränsleledning? Fundera på hur "många knop" en impeller i en normal bränsleledning skulle mäta, dess litenhet och lagerfriktion??]Vet inte svaret, men anar ändå att smarta bränsle/ekonomi-mätare liksom står och faller med exaktheten (läs kvaliteten, kostnaden) hos just dess flödesgivare? Givarens exakthet beror nog mycket på dyr "mekanik" hos just givarna? (Jämför måhända litet med kamerors optiska linser för att förstå vad jag menar, ett högpris kameraobjektiv typ Zeiss är hårdvaran som nästan inte alls förvränger "verkligheten" innan den digitaliseras och s.a.s. omvandlas in i "cornflakes-digitala billigheten" där allt kan justeras/presenteras med valfri zoomning. Men om inte exaktheten hos givaren/ objektivet finns från början så blir det bara suddiga pixels, typ så ??)Bränslesystem med returledning kräver av naturliga skäl dubblering av dessa dyra flödesgivare, man måste få koll på hur mycket som pumpas fram och sedan mäta och subtrahera det som pumpas tillbaks. Vete kattzingen, skulle förmodligen själv svalt extrakostnaden för "zeiss-kvalitet" hos givarna i detta fall, eller alternativt struntat i i köp över huvud taget om detta hade varit aktuellt för mig.Ps. Tack IngemarE inlägg #7, även om jag inte begriper detta med "varmt returbränsle" fullt ut? Man fuskar kanske litet och pumpar bara tillbaka returen till en T-koppling i framledningen, allt för att undvika just dubblerat antal dyra "zeiss-sensorer" som då kan placeras innan T-kopplingen närmast bränsletanken? (Fick mig i alla fall att börja fundera på returledningars vara eller icke vara, och även trycket i sådana rörledningar mm. :-) Redigerad 30 Juli , 2016 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 30 Juli , 2016 (redigerade) Thomas-1: Ja, man fuskar ibland med en T-koppling. Fungerar jättebra ända tills dieselpumpen lämnar in. Och hur bevisa att det berodde på det dåliga rådet man fått....? Givarnas noggrannhet i sig är oftast inte det största problemet. Det är istället att flödet är allt annat än jämnt, i synnerhet på returen. Givarna på bilden är enkla standardgivare som säkert gör sitt jobb riktigt bra på ett jämnt flöde, men paddelhjulet i det har en hopplös situation att mäta rätt genomsnitt på ett flöde som snarast ser ut som om någon spottar. Vilket det mycket väl kan göra, i synnerhet på returen. De flesta system som mäter både fram- och retur och i synnerhet på dieslar har någon form av flödesutjämnare i kombination med givarna. Det KAN fungera i alla fall - beroende på motorn - men på många motorer får man en felvisning eller fladdrande värden som är nästan oanvändbara utan flödesutjämning. Om systemet skall vara riktigt noggrant bör det också ha temperaturmätning av bränslet för att kompensera när returen blir varmare. Tänk också på att förbrukningen är skillnaden mellan matar- och returflöde. Vid låga förbrukningar blir det riktigt besvärligt då dels givarna sällan är optimerade för detta område, dels att matar- och returflödet kan vara nästan lika. Vid t ex 5l/h kan det på en stor motor gå 35l/h fram och 30l/h i retur. Om givarna har +/- 5% verklig noggrannhet (vilket är rätt bra) kan de visa 37l/h matar och drygt 28l/h returflöde. Dvs mätaren visar 9l/h istället för 5l/h. Inga "5%".... Och allt under förutsättning att flödet är jämnt och fint, annars blir visningen ännu mer fel. ------------------------ Som kuriosa kan jag nämna att tidningen Vi Båtägare en gång gjorde ett förbrukningstest med tre olika drivlinevarianter på samma båt och med samma motor. Resultatet presenterades i tidningen, sannolikt utan att de ens låtit Yanmar eller någon som visste något om bränslemätning granska artikeln. Den aktuella motorn drog enligt deras test i några fall betydligt mer än vad den ens teoretiskt skulle kunna göra enligt Yanmars datablad. Men inte ens det reagerade redaktionen på. Jag tog upp en diskussion med dem om detta, men blev totalt avfärdad. Minns bl.a. en kommentar "tror du vi åker över hela landet utan att ha kalibrerat utrustningen". Nej, det trodde jag inte. Men de visste inte vad de höll på med, och då hjälper ingen fin utrustning. Mycket riktigt hade de inte tänkt på att flödesutjämna, och så småningom så erkände de efter att ha läst på lite om bränsle och dieslar att de nog inte mätt rätt alls. Men någon rättning kom aldrig i tidningen, och de refererade senare i flera mailsvar till just denna artikel. Väl medvetna om att det inte var en siffra rätt.... Redigerad 30 Juli , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 30 Juli , 2016 (redigerade) Givarna på bilden (som nog är för en tvåmotors utan retur) ser ut att vara en givare från Futurlec. Lågpris (100:-) men rätt ok. http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml Tänk på att matarflödet i en diesel med retur ofta är väl tilltaget, och inte sällan kan det gå uppåt det dubbla vad motorn kan tänkas dra. Har man en maxförbrukning på kanske 40l/h bör givaren vara specad till 100l/h. Edit: Kul datablad på den förresten. Man har nog glömt ett "milli" före strömmen. Ett par ampere per givare lär ju värma upp dieseln som passerar dem ;-). Redigerad 30 Juli , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jele77 0 Postad 30 Juli , 2016 Hej Jag köpte flödesmätare från en svensk tillverkare:Safeport marine I min aqad41 fungerar den klockrent. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juli , 2016 Jag köpte ett par billiga flödesgivare (<100kr). Tanken var/är att gör en övervakning av sjövattenflödet på motorn. Vetenskapliga experiment utfördes i badkaret gen att mäta tiden att fyll en pyts. Testade ett antal gånger med olika flöden och temperaturer. Tycker nog de fungerade ganska bra, inom ca 5%. Vilket är helt godkänna för att mäta kylvattenflöden. I en båt där man vill hitta bästa gångläget borde precisionen räcka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pattedog 4 Postad 30 Juli , 2016 De givare jag tänker på är utav turbintyp och har pulsutgång, en noggrannhet på 2% och visst temperaturen gör ju sitt till, fast det är så små volymer det handlar om när man redan har små volymer. Men visst, jag har tabellen tillgänglig och med hjälp utav en tempgivare kan man fixa till det också, fast så noggrant är det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 Juli , 2016 Är det möjligt att uppgradera en slik mätare med bättre givare, alltså är det standardgivare med avseende på kontakter och sätt att kommunicera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser