Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
ctrbest

Evinrude e-tec 200 bensinförbrukning

Rekommendera Poster

Jag har en e tec 200 på en 22 fots dc, som när jag köpte den gjorde 40 km

Drog ca 1,25 vid 23 knop

Efter ett litet tag gjorde den bara 36 knop då sas det att jag hade förliten propeller,och bytte från 19 till 21 tum

Då gick den bara 37 och inte varvade ur.Men nu plötsligt gör den inte mer än 31 knop och drar ca 1,5 l/distans.

Den är Inte skitig under.

Det enda jag inte har tittat på är tändstift en, hur stor betydelse har dom i frågan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har själv en e-tec och brukar läsa dessa forum för Evinrude ägare World vide

 

http://community.evinrude.com/och etecownersgroup.com där finns både användare​

och mekar över hela världen som kan hjälpa till med frågor

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften är otroligt viktiga på E-tec. Kolla hur de ser ut och återkom. Med så mycket tapp i effekt, lär du hitta något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften är otroligt viktiga på E-tec. Kolla hur de ser ut och återkom. Med så mycket tapp i effekt, lär du hitta något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade ett stift.Det såg inte så bra ut,tror jag.

Det var väldigt sotigt och lite skräpigt.

Det dåg även lite bränt ut.

Den hsr alltigt varit otroligt lättstartad

Jag tror jag skickade en bild( första gången)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiften är otroligt viktiga på E-tec. Kolla hur de ser ut och återkom. Med så mycket tapp i effekt, lär du hitta något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt måste stiften sitta helt rätt, dvs det är inte bara att skruva i nya. Tidiga e-tec hade spridarproblem. Årsmodell på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla på

har själv en e-tec 50hk och skulle aldrig köpt en om det inte vore för forumet som anges ovan, finns inga utrymmen för fel om den ska fungera optimalt, där det viktigaste är att motorn varvar ur på full gas med den belastning man oftast åker, bränslefilter med vattenavskiljare är också viktigt då man på e-tec forumet kan se att många har problem med vatten mm i bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte stiften är ok och indexerade så kan du inte räkna med att den går bra, en auktoriserad, (utbildad av e-tec mekaniker) kan koppla in sin pc med diagnosprogram och läsa av värden som visar på ev. problem, även under körning.

Ang tillsatser i bränslesystemet om det är vad du frågar om, så har allt jag läst om dessa slutsatsen att dom inte tillför något positivt. Endast filter kan rena bränslet, det finns även filter på varje insprutare också. Många problem kan uppstå då mekaniker som inte kan e-tec tror det är som en "gammal vanlig" 2-taktare, det ser man på "forumet" som rekommenderas ovan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du menar med indexerade antar jag är att dom sitter inom "grön zon"

Dom har aldrig blivit uttagna på minst 2 år, och den gick ju bra när jag köpte den.

En sak jag tänkte på är att jag har trollat en del med den, alltså en hel del tomgångskörnin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har trollat med e-tec, och det är inte och skall inte vara ett problem. Vad kör du med för tvåtaaktsoljaolja och vad är motorn programmerad för? xD100 eller XD50?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad den ör programerad för,men jag ringde till Båtservice i Karlstad och han sa att det går med vilken syntet som helst.Jag har kört med Ok biomarin TT,och nu har jag nån Qvicksilver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt förut jag tror du behöver hjälp av ett proffs, den som sa att din propeller var "för liten" när båten först sackade i fart måste ha varit övertygad om att propellern krympt eftersom "han rekommenderar en "större"? trots att båten med befintlig propp gjort 40 knop, sådana råd säger ju allt om den rådgivaren.

När du insåg att den då inte orkade varva ur, bytte du då tillbaka till den första proppen? för att köra en tvåtaktare på för hög växel (för stor propp) i uppförsbacke hela tiden är verkligen inte nyttigt, det är nog det bästa sättet att ha ihjäl en motor i förtid.

i USA och Australien med flera länder säljer man inte en E-tec motor utan att prova vilken propeller kunden ska ha, just för att man vill ha nöjda kunder.

Det kan vara igensatta filter/ledningar eller tjyvluft i bränslesystemet?? och jag rekommenderar som sagt en "riktig" e-tec mekaniker. Men en början är att köra diagnos på motorn, under körning. Det kan ju vara fel på en sensor eller insprutare och det hittar man inte utan att få ut diagnosen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag är nog lika dum som propellerförsäljaren.

Jag vet inte om jag kan få nån service gjord nu, kan motorn ta skada av att köras såhär tillsvidare om jag byter tillbaka propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är kanske, finns nog ingen som kan ge svar utan att undersöka den men om du vill ta risken och köra som den är så sätt på proppen du hade från början, eventuellt byta tändstiften och montera enligt specifikationen, man behöver ofta extra stift för att samtliga ska gå att montera rätt, efter körning kan du kolla stiften igen och kanske se om alla är lika eller något skiljer sig, för att eventuellt komma vidare med felsökning.

Men vad är motorn värd för dig? har du råd att chansa? Eller låta ta diagnos på motorn?

Har du bytt bränslefilter nyligen, kollat att det inte är vatten i bränslet, förmodar du har fast tank som kan samla en hel del vatten och skräp med åren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte tillbaka till orginalpropellern och tittade på alla tändstift, (satte tillbaka som dom satt).

En del var fuktiga och en del var torra, så nåt är ju fel.

Nu gjorde den 33kn vid bara 4800 rpm.

Den som kan detta hos mej har semester nu så får kolla detta nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du under tiden läsa på etecownergroup forumet under tiden för att få en inblick i hur detta forum är,  det finns dom som tror det bara är fel på etec när dom sett forumet, men grejen är att det är nästan bara dom som har problem och kanske svårt finna hjälp där dom bor, och det är superproffs som svarar, eller begär fler uppgifter för att kunna hjälpa till. För att vara seriös registrerar man sig med motornummer för det är motfrågan No 1 när man vill ha hjälp, då kan dom se när hur och var motorn är servad mm.

 

Lycka till från Pär i Torshälla/hustomten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...