Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Kenneth_S

Gummibåtsfrågor: Storlek, motorförvaring, placering o s v...

Rekommendera Poster

Vi planerar att köpa gummibåt som komplement när man är ute på öar o s v... Och naturligtvis har jag frågor runt det.

Båtens totala bredd är enligt spec 305 cm. Akterspegeln vid relingslisten är 240 cm och över badbryggan 220 cm. Vilken storlek på gummibåt bör vi kika på? Tänker på att ha gummibåten liggandes på sidan i snap davits, på badbryggan - Och att den därför inte bör vara för lång så att den sticker ut vid sidorna, med vindfång mm i åtanke... Eller tänker jag nåt så ini otroligt galet där...? Är det "lugnt" att ha en i storlek 260 cm eller bör vi begränsa oss till 240 cm?

En annan fråga är motorns förvaring. Eftersom det är tänkt att ha gummibåten i snap davits på badbryggan så kan ju inte motorn sitta på gummibåten - Inte heller i fäste på badbryggan... Kan man ha den i akterruffen, och i så fall: Hur låser man fast den där så att den inte blir ett lätt ämne för en som vill stjäla en liten motor...?

Båten = Nidelv 28.

Någon som har tips på lösning av vårat I-landsproblem?

Ser fram mot svar.

Ha det gôtt, alla. Snart är det (i alla fall för oss :) ) semester :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en så liten och lätt som möjligt.

När det gäller motorn så skulle jag undvika att kedja fast den för att inte den som vill ha motorn ska vandalisera båten. Köp med fördel en liten begagnad 2-hästars tvåtakt. I princip inget servicebehov och väger dryga 10 kg.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har samma funderingar...

Köpte en 240 cm gummijolle på "bryggan" i höstas och en el-motor i våras med LiFePO4 batteri. Räcker för 3 pers.

En gummibåt mår inte bra av att blåsa upp ideligen. jag kommer nog att ta med batteri samt motor till hemmet när den inte används.

Men placeringen på båten är jag inte på det klara med... ännu...

Fortsättning följer...

Redigerad av Alicia1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har Snap Davits fäste på badbryggan (satt på när jag köpte båten) och i höstas köpte vi en beg biltema gummibåt.

Jag köpte då även nytt komplett Snap Davit system (Kampanjpris) då jag inte hade fästena som skall sitta på gummibåten.

Det visar sig dock när jag skall montera fästerna på gummibåten att det inte finns någon plats för dom :-/

Biltemas gummibåt är mycket bra isig (230cm) men dock så får inte några dävertar plats.

Vi har den dock förtöjd med "relingstampen" i fästerna på badbryggan när vi ligger still och slänger upp den på fördäck när vi kör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har Snap Davits fäste på badbryggan (satt på när jag köpte båten) och i höstas köpte vi en beg biltema gummibåt.

Jag köpte då även nytt komplett Snap Davit system (Kampanjpris) då jag inte hade fästena som skall sitta på gummibåten.

Det visar sig dock när jag skall montera fästerna på gummibåten att det inte finns någon plats för dom :-/

Biltemas gummibåt är mycket bra isig (230cm) men dock så får inte några dävertar plats.

Vi har den dock förtöjd med "relingstampen" i fästerna på badbryggan när vi ligger still och slänger upp den på fördäck när vi kör.

Ja, det låter som bra sätt, att ha den på fördäck... Tack för det :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma funderingar...

Köpte en 240 cm gummijolle på "bryggan" i höstas och en el-motor i våras med LiFePO4 batteri. Räcker för 3 pers.

En gummibåt mår inte bra av att blåsa upp ideligen. jag kommer nog att ta med batteri samt motor till hemmet när den inte används.

Men placeringen på båten är jag inte på det klara med... ännu...

Fortsättning följer...

Verkar som att 240 cm räcker gott :)

Är dock inte förtjust i elmotor, föredrar konventionellt driven utombordare 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

240 längd räcker för en familj med två barn. Men med det sagt så är alltid extra längd välkommet också. Har själv en 240 zodiac med lattor som är mkt lätt och smidig att använda. Väger inte många kilo och sen en 3 hk 2 takt på det är lika med smidigt paket. Saknar dock uppblåsbar köl på min vilket ger bättre kursstabilitet.

När vi har haft med vår båt så har jag faktiskt stuvat ner den i sin förvaringsväska ganska ofta då detta kanske tar ca 10 minuter Max att fixa om man är lite drillad och då tycke jag att det kan vara värt den tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...