nurse 0 Postad 8 Maj , 2005 Hej här kommer en fråga från en medlem av det kvinnliga könet,är det någon vet vilken utav dessa två värmekällor som är bäst, HeatPal eller EasyHeat? Hälsn Nurse. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 Maj , 2005 Jag har en easyheat i min Triss Magnum. Den mindre modellen. I denna lilla båten fungerar det bra, men i större bör man nog ha mer effekt på värmen. En heatpal har ju cirka 1500 w jämfört med den stora Easyheat som har 600 w. Heatpal kan ju även användas som extra kokplatta för matlagningen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2005 Värmare utan skorsten ska man vara försiktig med. De tar ju syret ur luften och det kan bli för lite syre till att andas. Ska alltså inte användas i lokaler där folk vistas. Åtminstone inte små lokaler med tveksam ventilation. Som en lite båt. När det blir kallt så stänger man till så det blir varmt och gott. Risken är för stor. En av de nämnda är utgör också en potentiell brandfara. Ref. från SXK:s Båttekniska Nämnd: http://www.sxk.se/tekniska/btf/brand/bd02.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 Maj , 2005 Givetvis ska man handskas med eld på ett förståndigt sätt. I det beskrivna fallet så användes fler ljus är den är avsedd för. Om fabrikanten på ett mer preciserat sätt hade förklarat riskerna med att använda värmaren felaktigt så både tror och hoppas jag att användaren INTE hade gjort på det sättet. Vad gäller syretillförsel så är det riktigt som Forgus31 skriver att det är livsfarligt att stänga till de utrymmen man sover i. Men har man alla öppningar( electroluxventil el, likvärdigt) öppna så är riskerna mindre. Givetvis så om man är fyra personer i en Triss Magnum så behöver man inte starta en värmare för kroppsvärmen räcker långt i den lilla ruffen ändå. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 8 Maj , 2005 Jo - använt på rätt sätt är det ofarligt. Wille har ingen anledning att vara orolig för egen del. Farligt blir det när ett gäng lånat en båt och det blir kallt när man ska sova efter festandet. Ingen kunskap och noll förstånd då blir det: - Ä - Dô - stäng luckan dä drar! Så somnar alla varmt och gott. För alltid om man har oturen mot sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 2 Februari , 2007 Någon som vet var EastHeat säljs? //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 2 Februari , 2007 Watski hade dom för ett par år sedan.Jag kan kolla om jag har kvar ytteremballaget, där stod firmanamnet. Fanns uppe i Västergötland nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 2 Februari , 2007 Götene har jag för mig.... Om jag inte minns helt fel. Hittade en gammal webardress på nätet som inte verkade fungera längre. Får väl ta en sväng förbi närmsta watski å kika också..! //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 2 Februari , 2007 http://www.typ2-klubben.com/camping/options/EasyHeat.asp Här är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 2 Februari , 2007 Precis! Hittade också den recensionen, men länken längst ner till tilverkaren/agenten/etc fungerar inte.. Jakten går vidare! //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 2 Februari , 2007 Jag är skeptisk till EasyHeat. Varför skulle x antal värmeljus avge mer värme bara för att de står i en plåtlåda? Det är mot fysikens lagar. Det är visserligen praktiskt att ha en plats att sätta värmeljusen men i t.ex. en lykta får man ju även glädje av ljusskenet. Som sagts tidigare är det viktigt med ventilationen i små utrymmen, speciellt utan utvändig skorsten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 2 Februari , 2007 Det vet jag inte.. Måste du ha en av dom då ? Jag tycker att frugan är en bra värmare !! Tack o hej ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 2 Februari , 2007 Är det inte självklart att det ger en förbättrad eftekt. Plåten i sig blir ju också varm och avger värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 2 Februari , 2007 Jag hade den mindre typen i min förra båt, och jag måste nog säga att värmeeffekten var ganska skaplig efter en stund. Det gick inte att hålla handen rakt ovanför en längre stund utan att få någon typ av brännskada. funktionen gjorde att det blev ett självdrag i lådan som gjorde att värmen cirkulerade rätt bra. Att lufttillförseln måste vara god tror jag nog de flesta förstår med tanke på att förbränningsluften tas inifrån båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser