Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Larsakelarsson

Oljebyte VP MD11C

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hann inte byta olja i våras men provade igår att byta i min MD11C. 

Följde instruktionsboken till punkt och pricka, varmkörde, tog loss oljestickan och ner med pumpens sugrör och började pumpa. Efter några cl (½ kaffekopp) sög pumpen luft och det kom ingen mer olja. Började om igen med oljestickan och nivån hade inte sjunkit märkbart. Kollade noga så sugröret var långt nere i sumpen.

Upprepade detta några gånger med samma dystra resultat.

Bytte filtret medan jag funderade på vad som kunde orsaka detta fenomen, och fyllde på några dl olja (för filtervolymen) och började om igen med en stunds varmkörning.

Ingen skillnad beträffande tömningen, pumpen suger bara luft efter några cl.

Har någon annan upplevt detta fenomen? Vad kan vara orsaken?

Kan det ha bildats ett bottensediment i sumpen som blockerar oljan från att rinna fritt till sugröret? 

Finns det någon annan metod att byta oljan?

Det verkar inte gå att komma ner till sumpen genom oljepåfyllningen.

Finns det en bottenplugg i sumpen? Då skulle man kunna tappa ur och sedan suga upp spilloljan från tråget som finns under min motor.

Tacksam för alla kloka råd och tips!

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det där låter verkligen skumt. Inget fel på pumpen? Antar att du har en klassisk mässingspump, har samma motor och använder en sån pump utan problem. Vet att det kan "ta emot" lite när röret ska ner, men jag antar att du vridit och vänt på röret så mycket det går. Ett annat alternativ är kanske en vakuumpump, så att man "tätar" vid oljestickan och pumpar ur på det viset. Hjälper det att öppna påfyllningslocket, tänkte om det blir tätt på nåt vis?

 

Kollade i min verkstadshandbok och det skall finnas en oljeplugg längst ner och längst bak på vänster sida av motorn, sett framifrån. Kan skicka en bild om en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett plaströr som sugledning kan röret ha böjt sig uppåt efter att det nått trågets botten och vara strax i ytan på oljan, då behövs inte mycket för att det ska börja suga luft.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett plaströr som sugledning kan röret ha böjt sig uppåt efter att det nått trågets botten och vara strax i ytan på oljan, då behövs inte mycket för att det ska börja suga luft.

 

 

 

Kalle

Fast 11an har väl en rörformig sil runt stickan, kan verkligen plast röret böja sig upp från oljenivån?

Jag hade nog skruvat loss oljesilen och gjort rent den och passat på att försökt suga upp oljan. Det kan vara lite svårt att få tätt i infästningen till silen men går, i värsta fall med en rörtång. Egentligen skall det vara ett sånt där "kloliknande" verktyg med 2 tappar, men vem tusan har ett sånt?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är sil runt stickan så kan ju silen vara igensatt så att pumpen bara tömmer det som är på insidan av silen medan tillströmmningen från utsidan av silen är för långsam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför finns det sil runt stickan förresten? Verkar jättefånigt. Det är ju ett säkert sätt att se till att man inte får ut eventuellr skräp ifrån oljetråget vid oljebyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken står det

Viktigt: Oljesilpluggen som oljestickan sitter i får aldrig lossas

Det finns ingen närmre förklaring till varför...

Bifogar en bilaga (worddokument) med ett utsnitt ur reservdelslistan http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-21-15091.aspx

där man ser hur oljestickan är infäst.

På en annan bild i reservdelslistan för MD17 ser man något som kan vara en bottenpropp i sumpen. Skall kolla hur det är på MD11C imorgon!

MD11CSörjsystem.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det där låter verkligen skumt. Inget fel på pumpen? Antar att du har en klassisk mässingspump, har samma motor och använder en sån pump utan problem. Vet att det kan "ta emot" lite när röret ska ner, men jag antar att du vridit och vänt på röret så mycket det går. Ett annat alternativ är kanske en vakuumpump, så att man "tätar" vid oljestickan och pumpar ur på det viset. Hjälper det att öppna påfyllningslocket, tänkte om det blir tätt på nåt vis?

 

Kollade i min verkstadshandbok och det skall finnas en oljeplugg längst ner och längst bak på vänster sida av motorn, sett framifrån. Kan skicka en bild om en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det där låter verkligen skumt. Inget fel på pumpen? Antar att du har en klassisk mässingspump, har samma motor och använder en sån pump utan problem. Vet att det kan "ta emot" lite när röret ska ner, men jag antar att du vridit och vänt på röret så mycket det går. Ett annat alternativ är kanske en vakuumpump, så att man "tätar" vid oljestickan och pumpar ur på det viset. Hjälper det att öppna påfyllningslocket, tänkte om det blir tätt på nåt vis?

 

Kollade i min verkstadshandbok och det skall finnas en oljeplugg längst ner och längst bak på vänster sida av motorn, sett framifrån. Kan skicka en bild om en stund.

 

Inget fel på pumpen och jag har skarvat på ett kopparrör (kanontätt mot slangen) så jag säkert får ner det till bottnen av sumpen.

Ser fram emot din bild!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har likadan motor och pump, det har funkat problemfritt.

Är det kopparröret som du sticker ner eller slangänden?

Oavsett vilket skulle jag syna de nedersta centimetrarna efter sprickor. Minsta hål gör ju att det slutar suga när det hamnar över ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginalslangens ände är ju förresten snedskuren. Kan det vara så att kopparröret du skarvat på är rakt kapat och "suger fast" mot botten? Och då drar det istället tjyvluft nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mikael (m fl):

Inga sprickor i slangen och den går ner några dm under oljenivån enligt mätstickan...

Min skarv mellan slangen och kopparröret är supertät.

Kopparröret går definitivt ner i bottnen på sumpen och sugs inte fast där.

Inget av detta funkade således.

Teorin är nu att det koxat till sig i sumpens botten så det rinner dåligt till sugstället.

Har nu skaffat en liten kugghjulspump som kan skapa nästan fullt vacum och testar så snart jag hinner. Den pumpar ju kontinuerligt och om det då rinner till lite långsamt till det ställe där suganordningen (slang eller rör) landar, så tuggar den väl i sig oljan efterhand.

Om detta lyckas kommer jag att köra med en rengöringsolja ( http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Rengoringsolja-2000032444/) och sedan olje- och filterbyte igen.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det låter ju som du har full koll är på helt rätt väg. Jag skulle nog också provat med att ta ett rör, sågat ett par jack i ena ändan och krökt det så mycket i den ändan så att det fortfarande gick att föra ned till botten och där snurrat på det så att man skapar en grop där. När du sedan tar upp röret bör du ju också kunna se om din koxningteori är riktig. Sedan fortsätta sugoperationen.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Anledningen till att det avrådes att ta loss oljesilen på MD2/MD11 är att om man inte får den tät så får inte motorn något oljetryck och kan haverera. Silen sitter i ett rör och mellanrummet blir sugledning för oljepumpen. Om du har ett konisk fäste med fyra små hål så krävs ett specialverktyg för att ta loss silen. Om du tar loss silen se till att montera en packning av aluminium eller koppar. Det kan ta litet tid att suga ur oljan eftersom det måste hinna rinna in olja i silen under tiden du suger. Det tar även tid att fylla på olja då luften måste ut samma väg som oljan ska ner. Varmkör motorn ordentligt innan bytet.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varmkör motorn minst 30 minuter under belastning dvs ut och åk en tur. Tomgång vid bryggan räcker inte för att få oljan lättflytande. Om Du ändå inte lyckas pumpa genom silen så är det kanske dags att lossa och göra ren den. Det är kanske ingen som gjort det på 30-40 år!!  Det är genom den silen som motorn skall få sin smörjning.

/Claes

PS/ Dessutom skall oljan bytas på hösten för att föroreningar inte skall hinna kladda fast överallt i motorn under en lång viloperiod och frätande ämnen hinna göra skada.  DS/

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Här kommer bilden. Boken den kommer ifrån finns på nätet sök på " manual MD 11C " så tror jag du hittar den. Är på havet nu annars kunde jag lagt upp den.

Nr 9 på bilden är Oil drain plug.

 

Lycka till!

 

/Lennart

post-104513-193863_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack först för alla goda råd, speciellt Bosse, Sanktanna o Rascal för tipsen om att man kan/vågar ta loss silen o rengöra den och Leonardo för tipset om bottenpluggen i sumpen som kan bli ett sätt att få bort all gammal bottensediment, en svart och seg 'bottenävja' som knappt går att pumpa. Det får bli höstens projekt att rensa silen och ev. oljesumpen, nu är det sommar, sol och gynnsamma vindar!

Lägesrapport:

Varmkörde rejält, kopplade min motordrivna kugghjulspump som försetts med ett bra plastspröt på sugsidan och efter 35 minuter hade jag fått upp c:a 1,5 liter, sedan kom det bara luft. Det kom bara några droppar olja i taget och mycket luft så tillrinningen är minimal, dvs silen delvis täppt. Antar att smörjningen funkar ändå, oljetrycket är OK och ingen förhöjd temperatur, fast jag håller koll på detta så klart.

Fyllde på 2 liter rengöringsolja, kollade nivån och körde cirka 15 minuter.

Tömde ut den enligt beskrivningen ovan och nu tog det c:a 30 minuter att få ut totalt 2 liter.

Bytte filter och fyllde på c:a 2,5 liter ny motorolja till korrekt nivå och testkörde och tycker motorn går tystare... ;-)

Min infästning av silen vid oljestickan är den svåra typen med 4 hål, men det finns märken efter rörtång på den cylindriska delen så någon har varit där och brukat våld, förhoppningsvis utan att sabba för framtida ingrepp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...