Ockelbo_DC21 0 Postad 31 Maj , 2016 Hej Jag har precis återmonterat limpa, värmeväxlare och allt som hör därtill på en AQ170. När jag startar motorn så läcker det rätt ordentligt med vatten vid röret som går ned till oljekylaren. Jag har ritat en runt där det kommer in vatten. Vet ni något bra tätningsmedel som jag kan täta läckaget med, har ingen lust att demontera allting igen. Tack på förhand. Thorbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 31 Maj , 2016 Det finns silicon avsett för motordelar, det är bäst. Har dock själv tätat motsvarande rör på B20 framgångsrikt med Sika. Viktigast är att det är rent och torrt när du aplicerar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 31 Maj , 2016 Först av allt har du bytt O-ringen? Köp en ny Penta original kostar några kronor. På bilden ser det ut som röret inte sitter centrerat i anslutningen utan det strävar åt vänster, om man provmonterar röret utan tätningar skall allt sitta centrerat och fint utan spänningar. Gör rent tätytorna ordentligt, röränden kan man putsa upp med lite autosol om man vill. Glöm tätmassor och liknande, speciellt silicon som är mjukt och mekaniskt svagt, det blir lite tryck i dessa anslutningar när man varvar på, o-ringarna funkar perfekt med rätt förutsättningar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 31 Maj , 2016 MartinXMåste jag inte plocka bort allting igen då, eller, finns det något sätt att lösgöra röret utan att behöva ta bort limpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 1 Juni , 2016 Hej. Lossa gaveln på oljekylaren så kan du demontera röret. Gör rent, kolla att röret inte är skadat i änden, sätt dit nya tätningsringar och återmontera. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Juni , 2016 Jag hade själv stora problem med dessa o-ringar och nya original hjälpte inte på kylrören. Silicon fungerar bra i kombination med o-ring. Jag tätade själv en liknande oljekyl på detta sätt på en bekants Aq151 inför denna säsong och så länge det är massa avsedd för motorpackningar och metall är det inga problem. Jag är inte jätte imponerad av den lösning som syns på de tidiga pentamotorerna. Det är klart bättre på B21 och framåt. Personligen brukar jag försöka att undvika att dela värmeväxlare och oljekylare i onödan, då de kan vara sköra efter så många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 1 Juni , 2016 Hej. Lossa gaveln på oljekylaren så kan du demontera röret. Gör rent, kolla att röret inte är skadat i änden, sätt dit nya tätningsringar och återmontera. Ingemar Glöm inte att smörja o-ringarna med vaselin eller liknande när du monterar. De är notoriskt opålitliga att montera om de inte är smorda. Kolla att röret är runt och ytorna rena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser