Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Sjoingenjoren

Bandankarspel - värdelöst?

Rekommendera Poster

Ett litet tips som jag började med när jag hade bandankarspel och fortsatt med nu när jag har blyad lina. Jag märker upp bandet/linan varje meter med start vid 10 meter med en vattenfast spritpenna. Ritar en ring runt linan och skrivet en siffra för antalet meter.

När jag sedan lagt till ordentligt kan jag enkelt se hur mycket band/lina jag har ute i förhållande till vattendjupet (via ekolodet). Sen brukar jag fresta ankarets bett genom att dra i bandet/linan.

När ankaret sätter sig lite djupare tar jag hem lite på spelet. Nu kan jag se exakt hur mycket det satt sig. Behöver jag ta in mycket indikerar det att ankaret glider lite ovanpå och inte fått riktigt fäste.

Den kollen skulle jag inte ha om jag inte märkt upp bandet/linan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte göra precis det samma med kättingen på det förliga spelet fast med sprayfärg.

Underlättar även vid ankring så man ser hur mycket man har ute från förarplatsen.

Ett litet tips som jag började med när jag hade bandankarspel och fortsatt med nu när jag har blyad lina. Jag märker upp bandet/linan varje meter med start vid 10 meter med en vattenfast spritpenna. Ritar en ring runt linan och skrivet en siffra för antalet meter.
När jag sedan lagt till ordentligt kan jag enkelt se hur mycket band/lina jag har ute i förhållande till vattendjupet (via ekolodet). Sen brukar jag fresta ankarets bett genom att dra i bandet/linan.
När ankaret sätter sig lite djupare tar jag hem lite på spelet. Nu kan jag se exakt hur mycket det satt sig. Behöver jag ta in mycket indikerar det att ankaret glider lite ovanpå och inte fått riktigt fäste.
Den kollen skulle jag inte ha om jag inte märkt upp bandet/linan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...