Sjoingenjoren 43 Postad 27 Maj , 2016 Lite hård rubrik kanske, men jag har köpt ny båt och i den sitter ett bandankarspel. Det är smidigt och kompakt, men det har enligt mig en stor brist - avsaknad av kätting. Vad säger ni? Skall jag kasta ut det och ersätta med ett spel med t.ex blyad lina eller skall jag gå upp en storlek i ankare? Nu sitter det en Brucekopia på 10 kg där, men funderar på att montera ett 10 eller 16 kg Delta. Bandet är ju stumt och lätt och utifrån vad jag fått lära mig i livet SKALL man ha 4-5 meter kätting närmast ankaret för att få bättre vinkel och dämpning. Pga detta är jag rätt orolig att ha dåligt fäste när det väl gäller. Har ni med erfarenhet av liknande spel några inputs? Båten befinner sig på västkusten med de bottenförutsättningar som finns här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 27 Maj , 2016 Jag hade bandankarspel med 25 kg ankare, ingen kätting på förra båten, en 46 fotare på 14 ton. Jag hade inga problem med att ankaret släppte någon gång. På nuvarande båt har jag kättingankarspel, det släppte 7 gånger förra sommaren. Då har jag varit ute själv i 20 år, viss rutin tror jag att jag har. Vill du ha bandankarspel - köp tycker jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Maj , 2016 (redigerade) Lite samma erfarenheter som RikardE... Har haft band på två senaste båtarna. Funkar bra. (min uppfattning är att någon eller några meter kätting närmast ankaret inte gör någon som helst skillnad i dämpning, vinkel eller hur ankaret sitter... Vill du ha mer tyngd därnere, kanske en grov kätting, så är det bättre att öka upp storlek på ankaret.) Kätting ger förresten i sig ingen dämpning även om du har bara kedja i hela spelet. Det är för att när du behöver ryckdämpning så blåser det? Och ligger du då öppet så sträcks kättingen - och då har du en stel förbindelse. Dämpning får du genom att sätta på en snubber, med gummidämpare eller nåt. Och det är iofs inte möjligt på band. Men du har väl bandet i aktern? Och försöker ligga med fören i vindriktning mot en ö? Då funkar det fint. Däremot är det en bra id'e att ha lite kätting av ett annat skäl; skav mot sten och berg. Så om du har en meter eller så mellan där bandet går in i båten och fästet så sätter du på kätting där. Läs manualen så du kan ställa in avstånd till ankaret korrigerat för x decimeter kätting. Redigerad 27 Maj , 2016 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 27 Maj , 2016 Helt klart gör kättingstumpen sitt för att hjälpa till men rätt ankare för aktuella bottenförhållanden är nog det viktigaste. Kättingstumpens största fördel är nog att den skonar ankarlinan i de fall bottenförhållandena är lite väl elaka. Jag skulle inte kasta väck bandankarspelet, så värdelöst är det inte. Men jag skulle nog inte satsa på ett bandankarspel om jag skulle köpa ett spel till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 27 Maj , 2016 Ja alltså spelet sitter där redan, så det är mer om jag skall behålla det eller ej jag funderar på. Bör väl gå upp i storlek på ankare då kanske (10 kg bruce till 10/16 delta) och se om jag får in en bit kätting just för att undvika slitage. Att få in bandet undan UV-strålning är väl en bra anledning till kättingstump också utöver att komma upp från stenbotten. Att 4-5 meter kätting inte skulle göra nytta med sin vikt och krökning ser jag inte som sannolikt, men det låter ju som att det kan fungera bra även utan. Tack för era synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 27 Maj , 2016 Jag tror man ska skilja lite på kätting i fören för att ligga för svaj och kätting i aktern när man ligger mot klippa i avseendet "ryckdämpning". Helt klart för mig som har kätting föröver att det blir em otrolig ryckdämpning. Ofta ligger kättingen vertikalt ned från fören, även om det blåser lite, eftersom egenvikten är så hög. Resten av kättingen ligger oftast ringlad längs med botten. Såklart blåser det upp rejält lär det ju sträckas men helt stumt, då ska det blåsa enormt mycket. Baktill, som ni säger, ryckdämpning pga 2 kanske 3m kätting längst ut, näe, det tror inte jag på, däremot skyddar det ju mot skav samt att en lite lägre vinkel blir det för ankaret mot botten. Jag tror det man ska fundera på avseende akterankarlina ör hur stum själva linan i sig själv är och en flätad lina av hög kvalitet har ju en del flex i sig vilket jag tolkar som positivt. Det sägs ju att banden har betydligt mindre steäckning och blir stumma, kommer en våg kanske ankaret rycks loss och åker en halvmeter och plötsligt ligger man mot fören mot klippan och skaver. Spekulerar, har inte haft band. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 27 Maj , 2016 Har haft flera spel med band. Föredrar det framför det med blyad lina som jag har nu. Varför? Bandet rullar alltid ut snällt även om det är fullt med salt och avlagringar, det gör inte alltid den blyade linan. Bandet tar mindre plats än linan och behöver inte ha ett fall på visst avstånd från genomföringen i skrovet för att funka. Bandet flexar lite genom att det blir motstånd genom vattnet när det sträcks pga dess bredd. Jag har varit med om ankare som släppt betydligt fler gånger med blyad lina än med band trots att jag ankrat fler gånger med band. Det handlar nog mest om ankaret iofs. Jag brukade sy fast en skoning med band från en ankarolina runt den nedersta metern för att skona bandet från skavet från bottenvegetationen. Bytte typ vartannat år. Det är nog bandets enda nackdel. Behåll spelet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Maj , 2016 Använd en blytyngd på valfri vikt, låt säja 7 kg. Fäst denna med en karbinhake i ankarlinan och sänk ner den ca 10-15 meter och fäst linan i motsatt knape i aktern och du har en perfekt ryckdämpare 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Maj , 2016 På den förra båten hade jag bandankarspel i 21 år, det sitter fortfarande på. Maxvikten på ankare var 10 kg, så det hängde jag på, en brucekopia. Det var sällan problem, om botten var hård och full med ålgräs tyngdes inte ankarets ten ned tillräckligt, jag vässade flyna på ankaret med vinkelslipen, och då blev det bättre, men galvet försvann ju. Och som Ivan65 skriver gjorde jag likadant, skickade ut en trekilos blytyngd på banded, det blev ryckdämpning, tenen tyngdes ned, och andra båtar kunde passara bandet utan risk. Linan till blytyngden har jag blyat med tyngder från ett gammalt fisknät. Blytyngden hänger i en stor vid karbinhake, och glider ut någorlunda lätt. Bandankarspelt är ju ganska tyst, om man kommer i hamn sent eller sticker tidigt väcker man ju ingen med kättingrassel. Mitt råd är att du behåller bandankarpelet. Komplettera med en blytyngd eller ett blylod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Maj , 2016 Alltid denna tanke att kätting utgör en utmärkt ryckdämpning? Typ "När det blåser så är kättingen ändå rakt ner från båten" Nä, blåser det så lite att kättingen inte sträcks ens så är ju ryckdämpningen lite oklar? Även lina och band kan ju ge mer eller mindre ryckdämpning i det läget? Och om det blåser så mycket att kättingen sträcks så kan vi nog inte förvänta någon ryckdämpning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 27 Maj , 2016 "Och om det blåser så mycket att kättingen sträcks så kan vi nog inte förvänta någon ryckdämpning" Detta skulle jag anse i princip omöjligt, iafl så som jag använder båten. Ankrar sällan över natt på ställen djupare än 15m, har 45m kätting dvs god 3:1 lutning. Att sträcka detta helt stumt med 33% lutning kräver en enorm kraft som jag har svårt att se kan ske inomskärs och något jag mina 20 år på havet aldrig hörtvtalas om. Självklart behövs ju ingen ryckdämpning vid stiltje, utan vi talar om att det blåser upp lite och man vill undvika det släpper. Har varit med om en del blåst men kättingens vinkel är väsentöigt brantare än en rak linje från stäv till ankare dvs den ligger som ett u och tar upp rörelserna. OBS allt jag säger är erfarenhet av kätting i stäven. Aktertill är en annan sak. Är själv sugen på band pga enklare installation så noterar erfarenheterna med intresse. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 28 Maj , 2016 (redigerade) Jojo, enkelspåriga är ni som inte fattar, nästan komiskt!Använd en blytyngd på valfri vikt, låt säja 7 kg. Fäst denna med en karbinhake i ankarlinan och sänk ner den ca 10-15 meter och fäst linan i motsatt knape i aktern och du har en perfekt ryckdämpare Redigerad 28 Maj , 2016 av Ivan65 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Maj , 2016 Mitt blylod är nog tyngre än 3 kg, köpt på Watski en gång. Som ett förtydligande så har jag en lina i detta som då i sin tur är nedtyngd med små blysänken. Detta för att kunna ta in lodet innan uppankring. Jag har funderar på att ha något slags nylonhjul i karbinhaken för att lättare få ut lodet, men det stannade vid fundering. Nä det där Ancharomaticspelet jag köpte för över 20år sedan är nog det bästa båttillbehöret jag någonsin köpt. Men det var den lilla modellen som bara klarade av 10kg ankare. Med en mer komplicerad installation, långt avstånd mellan spel och ankarrulle kan man faktiskt ha iallafall några meter kätting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 Maj , 2016 Vi använder ankarband (men inte spel) och det är bekvämt att hantera, men lite obekvämt när vågor och vind ökar. Vi använder ofta gummisnöre som ryckdämpning på ankarbandet och/eller ryckdämpare som kan sättas på efteråt. Det blir otroligt stor skillnad. Gummisnöre kan användas på lite olika vis, men principen är att tvinga bandet att inte gå rakt till ankaret. Spänn upp bandet mot pullpit, vinkla av bandet i sidled eller gör en hanfot. En ankarvikt är också bra, funkar utmärkt med ett annat ankare som får glida ut på bandet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Maj , 2016 Mitt blylod är nog tyngre än 3 kg, köpt på Watski en gång. Som ett förtydligande så har jag en lina i detta som då i sin tur är nedtyngd med små blysänken. Detta för att kunna ta in lodet innan uppankring. Jag har funderar på att ha något slags nylonhjul i karbinhaken för att lättare få ut lodet, men det stannade vid fundering. Nä det där Ancharomaticspelet jag köpte för över 20år sedan är nog det bästa båttillbehöret jag någonsin köpt. Men det var den lilla modellen som bara klarade av 10kg ankare. Med en mer komplicerad installation, långt avstånd mellan spel och ankarrulle kan man faktiskt ha iallafall några meter kätting. Du har inte funderat på ett öppningsbart kastblock för att lösa problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Maj , 2016 Nja... verkar vara inte helt värdelöst, bättre än inget spel alls eller minst alt. nästan lika bra som kätting eller blyad... eller bättre eller lika bra som att hantera manuellt. Har jag förstått svaren rätt? Svaren på om bandankarspel e värdelöst altså.? Mvh från en till, typisk kapare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 Maj , 2016 (redigerade) En annan sammanfattning än Caribic410; Själva bandankarspelet är bra, kompakt och smidigt utan "problem" med fallhöjd för att få matningen att fungera och inget rassel eller trassel vid användning. Det som återstår att ta ställning till är då om själva bandet är bra eller inte, eller egentligen om det är tillräckligt bra för att man ska behålla ett utmärkt ankarspel. Nötningsrisk nära ankaret. Kan ofta lösas med en bit kätting även när man använder bandankarspel, men om det inte går kan man förstärka bandet närmast ankaret genom att själv sy på slitskydd av gammalt band. Ryck så att ankaret lossnar. Det är delade meningar om detta. Jag har själv legat med 16 m/s rakt in från aktern utan att ankaret släppt, men jag har vari med om att det släppt också. Med tillräckligt långt band i förhållande till djupet så tror jag inte att ryck gör att ankaret lossnar. Om man ligger på gränsen till att ankaret ska släppa är rycken helt klart av ondo. Ett nummer större ankare är en annan lösning, man behöver ju inte lyfta upp det för hand. Ryck är obekvämt och påfrestar båten och bandet i onödan. Det finns lösningar; - Använd en ankarvikt som släpps ut på bandet, kan vara en "specialvikt" eller ett annat ankare. - Använd ryckdämpare i gummi som sätts på i efterhand eller gummisnöre för att få bandet att inte gå rakt från båten till ankaret. Jag skulle behålla ett bandankarspel så länge jag inte var på väg ut på långsegling. Då skulle jag välja kedja. Mackey Redigerad 28 Maj , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Maj , 2016 Varför e kedja bättre just på långsegling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 Maj , 2016 (redigerade) Det beror ju kanske inte just på att man seglar långt... Det beror mer på att man svajankrar mycket, att korallhuvuden och andra elaka bottenformationer är dåliga för ankarband och att ankarbandet är så stumt att det rycks av. När det blåser konstant 15 m/s och 20 i byarna finns det ingen svikt i ankarbandet och inte i kedjan heller. På kedjan har man en snubber med ryckdämpare så blir allt lite mjukare och skönare ombord. Lånat från www.beyzano.com En annan orsak är att det växer kraftigt på allt och att man ibland ankrar under långa tider. Jag är ganska säker på att ett ankarspel för band funkar utomordentligt dåligt när du ska ha upp halva havets läckerheter. Tillägg: Ankarbandet är också känsligt för UV-ljus. Hur länge håller bandet? Det är nog ingen som vet eftersom ingen använder ankarband. Jag inbillar mig också att bandet blir stelt med allt salt och då blir inte bandet så smidigt längre och då kanske inte spelet funkar som det ska. Mackey Redigerad 28 Maj , 2016 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Maj , 2016 (redigerade) make sense! Redigerad 28 Maj , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 28 Maj , 2016 För att lite lämna TS första fråga, är bandankarspel bra… så kom frågan om ryckdämpning och hur stort kurva som en kedja gör i vattnet. Läste nu en del på nätet och hittade denna. Det är reklam för ett ankare, förstås, men deras resonemang om längder på kedja med mera är rätt bra tycker jag: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 Maj , 2016 Väldigt bra artikel/reklam tycker jag. Sammanfattningen blir enligt mig att man inte har nytta av en kedjas vikt när man som bäst behöver den. När det blåser ordentligt är kedjan spikrak och oelastisk. Satsa vikt på ett större ankare och köp en stark och lätt kedja. Förläng kedjan med rep om det är djupt, man kan inte ha med sig kedja för alla tänkbara ankringsdjup. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Maj , 2016 På 21 år har jag haft två olika band. Det blir inte stelt av saltvatten, jag har inte noterat någon nötning vid ankaret, där finns schackel och svirvel, den senare är en nödvändighet. Det som varit är att metallplattorna till givaren flyttat sig ibland, men det är lätt att justera. Jag har aldrig sett att det vuxit någonting på bandet, det har väl legat i vattnet som mest i tre dygn, kanske fyra. Under förra säsongen noterade jag att spelets elektronik var känslig för spänningsfall, mitt i natten en gång kunde jag inte spänna upp ankarbandet, men morgonen därpå då motorn gick funkade det. Tack för tipset med öppningsbart kastblock, visste inte ens att sådana fanns. Första säsongen hände det en gång att ankaret fälldes under gång, båtens fart var så pass hög att ankaret liksom surfade efter båten, därefter installerades en strömbrytare med skyddslock, "bombfällarknapp" från biltema i serie med matningen av strömställaren. Nu köptes en ny båt, med annan typ av ankarspel, blyad lina och kätting.... Men om jag idag skulle köpt ett nytt ankarspel hade jag nog köpt ett med band igen, kanske också beroende på hur båten ser ut och vad det kostar i förhålande till andra spel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2016 Jösses, du har redan spelet och det är ju rätt variant. Förutsatt att det är i aktern det sitter och att det inte är världsomsegling du rustar båten för. Vi har speciella förhållanden på de flesta ställen efter våra kuster med skyddade naturhamnar där vi tar landförtöjning och ibland knyter vi fast vid några träd eller slår i bergskilar. I aktern lägger vi i ankaret lite slappt. När det blir dags att koja drar man lite i ankarlinan så båten kommer ut från klippan och ber en bön att slippa gå upp i nattsärken om vinden vänder. Så slött klarar vi oss oftast. Åtminstone i Stockholms skärgård och på många andra ställen i övriga Sverige. Med spelet du har finns alla förutsättningar till ett säkert fäste. Behåll spelet. Kolla bara innan du lagt fast förtamparna att ankaret fått fäste så du kan göra ett nytt försök om det inte grävt ner sig. Där har du ju finessen att lättare göra ett nytt försök. Släpp i ankaret långt ut och provdra med motorn. Går det inte att få fast det häng på en tyngre ankarvikt på bandet. Eller testa ett ankare som bättre passar havsbotten. Beväxta bottnar eller berg är alltid luriga Efter de flesta kuster har man inte så fint att man får landförtöjning. Där blir det ju ankring på klassiskt sätt med vinden i fören och sällan lina till land. Då tycker jag att kätting är modellen. Efter många år som båtturist har vi skaffat ett ankarspel och det sitter förstås i fören. Vi tycker det gett oss en ny frihet att utan mer än en knapptryckning få ut ankaret. Passar väldigt bra nu när kroppen blivit mindre benägen att hoppa till klippor och liknande Tarzankonster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 14 Juni , 2016 Lyckades klämma in en meter kätting mellan spel och ankare. Skyddar mot både sol och slitage och ger iaf lite extra vikt. Skall bli spännande att se hur det fungerar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juni , 2016 Lyckades klämma in en meter kätting mellan spel och ankare. Skyddar mot både sol och slitage och ger iaf lite extra vikt. Skall bli spännande att se hur det fungerar! Javisst, men framförallt så tynger du ned ankarets ten, eller skaft, eller-vad-det-heter, mot botten så att flyna får bättre grepp. Tänk bara på att bandankarspelen är känsligare för extra vikt, så att du inte överbelastar spelat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 15 Juni , 2016 Har bandankare med 12-kilos plätt, har suttit där sedan 1980-talet... Och det fungerar finfint... Två gånger har det släppt för mig, och det berodde bägge gångerna på att annan båt dragit upp mitt ankare när de dragit upp sitt... Inte p g a vind eller våg... Båten = Nidelv 28, vikt 3500 kg. Kättingen på ankarlinan innan ankare = max 40 cm... Som ovan skrivet: Funkar finfint... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 20 Juni , 2016 Om ankarspelet inte klarar av vikten av ett ankare och en meter kätting är det nog inte byggt för att ankra med med de belastningar som uppstår då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser