Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
wipwip

ring-gap johnson 60 hk

Rekommendera Poster

har helrenoverat en johnson vro 60 HK 90a (bortkopplad vropump så jag blandar olja direkt i tanken)  borrning 0,20 nya kolvar lager mm , körde med den 2014 gick gör bra , sätte i den förra året kom inte långt den nöp på tvåan cylinder , men blocket klara sig denna gång som tur va håller nu på att sätta i hop den igen jag köpte en ny kolv , mätte då upp ringgapet på den och de va 0,55 på 1 och 3 ans cylinder ocg 0,60 på tvåans mm då , men när jag läser mig till i verkstadshandboken från boatinfo så står de att de ska vara ett ringap från 4,8-7,6 mm kan de stämma , är det någon som vet detta jag vill inte att den nyper för mig en gång till :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog ringgap obelastat, vid de större måtten.

 

Lite ot.

När jag var ung hade vi en liten slipmasin där man kunde lägga ringen, ställa vinkel och slipa av änden.

Tror ingen bryr sig om detta längre, utan det åker i vad man får från reservdelsleverantören.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva meningen med kolvringar är väl att täta flexibelt till cylinderväggen, att kompensera för de ytterst små förändringar av dels kolvens ytterdiameter och dels cylinderns innerdiameter då temperaturen växlar?

Måttet 0,55-60 mm:s ringgap förefaller rimligt med kolven på plats i cylindern och i kallt tillstånd.

[Hur du nu alls lyckades mäta detta, gissningsvis ett trådmått, bladmått funkar ju uppenbart inte?]
Måttet 4,7- 7,6 mm är - som Pentax säger - rimligtvis ett mått på ringgapet innan montage inuti cylindern. Ett sorts mått på ringens utfjädrande förmåga, härdstålets spänst?

Nå, kollade i boatinfo:s manualer och just aktuell Johnson 60-hästare tycks hamna litet "mellan stolarna" vad gäller hästar och årsmodell enligt bilden nedan. Kan du precisera i vilken av manualerna du hittade måttet 4,7-7,6 och då gärna på vilken sida?
post-86835-0-17759700-1464013206.jpg

Själv kollade jag denna boatinfo-manual och på sidorna 3-21 till 3-23 berättas utförligt om kolvringarnas trivsel.

[Är ju en tvåtaktare så ringarnas ändar får inte rotera, i motsats till en fyrtaktares. (Kan orsaka ringbrott ifall ändarna fjädrar ut i de breda cylinder-kanalerna från gasförrådet i "källaren", läs här 2-taktarens typiska vevhus-gasförråd). Det klassiska knepet att hindra ringarna från att rotera är "knaster", alltså iborrade nitar in i kolven vid ring-ändarna. Men kolvringarnas ändar måste då vara anpassade för detta, alltså ha en rund urgröpning för niten. (En gammaldags ring-ändkapning à la Pentax 4-takt skulle väl inte funka med mindre än att maskinen också åstadkommer en sådan perfekt rundad knasteranpassning kan jag fundera?)]
Nå, vete katten men det tycks vara många "om och men" om man läser mina länkade sidor noga. Man måste kanske rent av "dalta" litet extra med just denna motormodells kolvringar kan jag fundera??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man sätter ner de lösa ringarna i respektive cylinder och mäter med bladmått innan man monterar de på kolvarna.

 

Monterar ringar utan att mäta först gör man bara om man vill ha motorras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man sätter ner de lösa ringarna i respektive cylinder och mäter med bladmått innan man monterar de på kolvarna.

 

Monterar ringar utan att mäta först gör man bara om man vill ha motorras.

 

Självklart... nu när du påpekar det. Tack! :)

Jösses, har nog fordom gjort detta själv men helt glömt.

Nå, bra med forum så man strax - vänligt men bestämt - uppmärksammar klavertrampen! :-)

   

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...