Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gäst

Ladda batterierna inkopplade?

Rekommendera Poster

Gäst

När jag ska ladda batterierna måste jag då ta bort kablarna för drift? Vet att man gör så på bil men här stannar allt då jag kopplar ur batterierna för laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för batterier du ska ladda och när?

Oavsett... känns det nog klart att du inte behöver koppla bort nåt..

 

Vad är det för "kablar för drift" "man" kopplar bort på bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid vetat att man ska koppla bort batteriet när man laddar, men aldrig förstått varför. Följaktligen har jag aldrig kopplat bort batteriet när jag laddar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är batterierna för kylskåp/lampor osv då jag står still. Annars försörjer de lanternor, autopilot, gps osv då jag seglar.

Det är de vanliga batterierna. Kablarna är plus och minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä.. ladda på.

Det skulle väl vara risk om du har nåt som drar en massa ström när du laddar, så laddningen inte räcker till batterierna eller om nåt med för klena kablar e påslaget med risk för brand eller nåt... ser ingen anledning till att koppla bort nåt.

Du behöver väl inte skapa gnista vid batteroerns vid från/tillkoppling av batterier.. tänkte påev vätgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många båtar med fast installerade batteriladdare som laddar så fort landströmskablen stoppas i landströmsuttaget. De kopplar aldrig bort batterikablarna som går vidare till förbrukarna. Så varför skulle kablarna behöva kopplas bort när en enklare laddare ansluts?

 

Nej, koppla in o ladda bara! Men koppla fast laddkablarna innan stickkontakten stoppas i uttaget så slipper du gnistbildning. Plus till plus och minus till minus...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur länge kan man ladda ett batteri innan det tar skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kopplad du väl bort batteriets förbrukare då generatorn laddar...?

Moderna batteriladdare har olika grader av "intelligens" de känner av batteriets status och anpassar laddningen efter den. Så med en modern laddare kan du inte överladda, om den funkar som den skall. Har du däremot en gammalmodig laddare så var på din vakt, eller hellre förpassa den till kommunens elektronikåtervinning.

Jag har laddaren ansluten hela vintersäsongen, visserligen med en timer inkopplad så den laddar några timmar var dag, och då är det en sådan laddare med "autostart" alla har inte den funktionen utan man måste trycka på en knapp var gång den varit strömlös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ska ladda batterierna måste jag då ta bort kablarna för drift? Vet att man gör så på bil men här stannar allt då jag kopplar ur batterierna för laddning.

 

En bra laddare hantera detta inom de ramar som gäller för laddningsregulatorn på bilen eller båten vilket innebär att du inte alls behöver koppla bort batteriet från övriga elsysystemet.

 

Däremot.... Om du kör rekondprogram (avsulfatering) på batteriet med laddaren så körs spänningen upp i cykler väldigt nära gränsen för vad ISO-standarden säger avs 12V system. Kör man rekondprogram så rekommenderas att kan kopplar bort batteriet från övriga systemet då spänningen ligger så nära gränsen (har för mig runt 16v eller så). Gör man det inte så funkar det ändå, men risken finns att livslängden på vissa 12v elkomponenter eventuellt kan förkortas.

 

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

När jag ska ladda batterierna måste jag då ta bort kablarna för drift? Vet att man gör så på bil men här stannar allt då jag kopplar ur batterierna för laddning.

 

En bra laddare hantera detta inom de ramar som gäller för laddningsregulatorn på bilen eller båten vilket innebär att du inte alls behöver koppla bort batteriet från övriga elsysystemet.

 

Däremot.... Om du kör rekondprogram (avsulfatering) på batteriet med laddaren så körs spänningen upp i cykler väldigt nära gränsen för vad ISO-standarden säger avs 12V system. Kör man rekondprogram så rekommenderas att kan kopplar bort batteriet från övriga systemet då spänningen ligger så nära gränsen (har för mig runt 16v eller så). Gör man det inte så funkar det ändå, men risken finns att livslängden på vissa 12v elkomponenter eventuellt kan förkortas.

 

 

/Peo

 

Moderna navigationshjälpmedel, GPS, plottrar etc har i allmänhet en väldigt tolerant inställning till överspänning, flera fabrikat är gemensamma för 12 och 24 volt. Även spänningsregulatorer i de modernaste LED-belysningarna tål överspänning, men inte de äldre. Det jag nu kan komma på som är känsligt för överspänning är bilstereo och äldre, riktigt gamla, navigationshjälpmedel. Men 16 volt kan säkerligen skada en bilstereo, beroende på typ och ålder. Mindre glödlampor, typ vissa billiga kontrollampor kan gå sönder redan vid 15 volt. Troligtvis gäller det större billiga lampor också, sådana har jag inte testat. Jag köper numera bara Osram eller Philips till bil och båt, eller byter ut till LED.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dagens laddare är det inga problem. Regeln gällde främst förr, då de flesta billiga garageladdare ibland inte ens hade någon reglering alls, utan kunde t ex ge duktig spänning olastade. Och dessutom väldigt mycket AC-rippel.

 

Det som var i farozonen och som man tänkte på var väl främst dioderna i generatorn och ev. laddregulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man ladda ett batteri innan det tar skada?

Om du har en bra, modern laddare slår den ifrån när batterierna är fulladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro det inlärda beteendet att koppla bort innan laddning kommer av risken för att förstöra elektriska grejer som kan vara känsliga för överspänning.

 

Visst vore det tråkigt om elektroniken i bilen, båten, husvagnen osv gick sönder bara för att laddaren pajade.

 

Försiktighetsprincipen som man brukar prata om men sällan tänker på är väl inte fel.

 

Med handen på plånboken, visst vore det väl bra med ett skydd mot överspänning. Tror själv att vårt ekolod gett upp ett flertal gånger pga det. Samma transistor som ger upp varje gång.

 

Men själv har jag aldrig kopplat loss för att ladda. Däremot laddar jag aldrig mer än ett dygn eller en kvart om dagen vid längre perioder. Klockströmbrytare är billiga och rätt driftsäkra grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många båtar med fast installerade batteriladdare som laddar så fort landströmskablen stoppas i landströmsuttaget. De kopplar aldrig bort batterikablarna som går vidare till förbrukarna. Så varför skulle kablarna behöva kopplas bort när en enklare laddare ansluts?

 

Nej, koppla in o ladda bara! Men koppla fast laddkablarna innan stickkontakten stoppas i uttaget så slipper du gnistbildning. Plus till plus och minus till minus...

 

 

Precis så här har jag , när jag kopplar på landström laddas allt . När jag är ute och åker laddas det via generator/solpanel perfekt i mitt tycke .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...