Eld- 547 Postad 13 April , 2016 Jag bestämde mig för att fixa botten på båten. Laga alla småskador, epoxibehandla och sluta med giftig färg. Båten används i Stockholms skärgård och ligger långt inne i en vik i vatten som har väldigt låg salthalt. Så här såg botten ut på sämsta stället innan jag började. Här har jag tagit bort bottenfärg med färgborttagningsmedel och skrapa. Ett riktigt kladdigt jobb och jag var inte särskilt imponerad av färgborttagningsmedlet. Slipning påbörjad. Det fanns inga stora skador och inte en enda gammal lagning men det var gott om småskador särskilt på listerna. På denna båten är listerna integrerade i skrovet och inte påsatta efteråt. Det såg ut som om man dragit upp båten på en stenig strand. Så här såg det ut när jag behövde få upp temperaturen några grader för att kunna spackla alla småskador med epoxispackel. En byggfläkt i tältet ett par dygn efter spackling räckte bra. Här är all slipning och spackling klar. Här har jag fått på de första två lagren epoxigrund. Fortsättning följer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 13 April , 2016 Fin båt och bra initiativ! Är det möjligen en Vator 17? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 13 April , 2016 Japp, en Vator 17 HT från 1975. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
suckunge 1 Postad 13 April , 2016 Snyggt! Vilken temperatur behövdes för spacklet? Täckte du även marken mot markfukt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 13 April , 2016 (redigerade) Spacklet behövde +10 grader enligt specen. Jag täckte inte marken under tältet. Däremot täckte jag och samlade upp avskrapet när jag tog bort färgen och jag använde dammsugare vid slipningen. Redigerad 13 April , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 April , 2016 Vad hade du för typ/fabrikat av epoxygrund? Var köpte du den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 14 April , 2016 Hempels Light primer köpt från Erlandsons brygga när de hade mässrabatt. Jag kommer måla med Hempels Silic One sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 20 April , 2016 Så var det femte lagret epoxi på plats och Hempel Silic One Tiecoat på gång. Mycket snabbare och lättare att måla denna än epoxin. Denna skulle målas på inom 6-72 timmar efter sista lagret epoxi, det blev 40 timmar, och nu ska nästa lager (Silic One Fouling Release) på om 16-48 timmar... det kommer enligt planen bli 24 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
suckunge 1 Postad 20 April , 2016 Så var det femte lagret epoxi på plats och Hempel Silic One Tiecoat på gång. 20160420_090409.jpg Mycket snabbare och lättare att måla denna än epoxin. Denna skulle målas på inom 6-72 timmar efter sista lagret epoxi, det blev 40 timmar, och nu ska nästa lager (Silic One Fouling Release) på om 16-48 timmar... det kommer enligt planen bli 24 timmar. Varför lägger du en färg på epoxin? Räcker det inte med epoxin? De epoxisäljare jag pratat menar att bottenfärgerna bara är målarfärg som håller färgtillverkarna vid liv. Om jag inte har fel så innehåller Hempels Silic One teflon och lite annat som skapar mikroplaster i havet dvs inte särskilt giftfri. Hur som så är den godkänd för Östersjön och Mälaren. Du får återrapportera till hösten. Tackar för bilden med plastkjolen. Den löste mina frågor om att epoximåla med minst 15 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 20 April , 2016 För det första så tål epoxi UV-strålning dåligt så man måste måla över den med något åtminstone uppe vid vattenlinjen om den ska hålla i långa loppet. Epoxi som utsätts för solljus hela dagarna gulnar ganska fort. Sedan har jag ingen större lust att hålla på och skrubba botten hela tiden och närmsta båttvätt tar 500Kr för en tvätt. Det lär bli 1500-2000 Kr/år. Var har du hört att den skulle innehålla PTFE? (Teflon= ett varumärke för en PTFE-plast.) De aktiva substanserna är (hydrofob) polydimetylsiloxan (PDMS) och (hydrofil) hydrogel. Vilken hydrogel som används talar Hempel inte om. Här är den enda studien i ämnet som jag lyckats hitta: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4469730&fileOId=4469731 Där förklaras färgens mekanismer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
suckunge 1 Postad 21 April , 2016 Ett bra skäl till att använda en färg på epoxin. Silikonfärgerna består av stora polymermolekyler som vanligtvis är hydrofoba och därför har en benägenhet att fastna på partiklar i vattnet. Samtidigt är de svårnedbrytbara. Det finns inga oberoende uppgifter om långvariga miljöeffekter. Under en mellantid av en snårig marknad så kanske det kan vara ok att använda den men på sikt så är det i alla fall inget alternativ för segelbåtar. När det gäller teflonet så hade jag virrat ihop silikonfärger och vattenbaserade teflonfärger (ex SlipWay antifouling). Silikonfärgerna innehåller alltså inte teflon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 21 April , 2016 En tanke är att om man målar silikonfärg eller teflonfärg och sedan vill byta av olika skäl lär vidhäftningen av nya färgen bli ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 April , 2016 En tanke är att om man målar silikonfärg eller teflonfärg och sedan vill byta av olika skäl lär vidhäftningen av nya färgen bli ett problem. Nej då lär man bli tvungen att ta bort allt ner till epoxin. Den dagen den sorgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 April , 2016 Hela båten målad med Silic One Tiecoat. Sedan Silic One Fouling release, första lagret, som skulle på inom 48 timmar. Det blev 24 timmar. Nu blir det kallare väder så sista lagret får vänta. Till det finns det ingen övre tidsgräns. Istället ska jag flytta stöttorna och epoxibehandla det som inte gått att komma åt. Epoxin nöjer sig med 5 grader men Silic One vill ha 10. Det tycker jag är ett stort aber med denna färg. April i Sverige bjuder inte så ofta på temperaturer över 10 grader men 5 grader går ganska bra, åtminstone dagtid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 22 April , 2016 Dags att flytta bockarna. Då gör jag så här. Likadant vid främre stöttan och sedan är det bara att börja måla de återstående sex fläckarna med epoxi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 April , 2016 Fem lager epoxi och ett lager Tiecoat senare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 30 April , 2016 ... Om jag inte har fel så innehåller Hempels Silic One teflon och lite annat som skapar mikroplaster i havet dvs inte särskilt giftfri. Hur som så är den godkänd för Östersjön och Mälaren. Du får återrapportera till hösten. Tackar för bilden med plastkjolen. Den löste mina frågor om att epoximåla med minst 15 grader. Klar risk att mycket av färgen slits bort med tiden, särskilt om man av någon anledning tvingas skrubba botten någon gång. För det första så tål epoxi UV-strålning dåligt så man måste måla över den med något åtminstone uppe vid vattenlinjen om den ska hålla i långa loppet. Epoxi som utsätts för solljus hela dagarna gulnar ganska fort. Sedan har jag ingen större lust att hålla på och skrubba botten hela tiden och närmsta båttvätt tar 500Kr för en tvätt. Det lär bli 1500-2000 Kr/år. ... Här är den enda studien i ämnet som jag lyckats hitta: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4469730&fileOId=4469731 Där förklaras färgens mekanismer. Efter första året med klar/genomskinlig epoxi på vitt underlag syns varken gulnad, kritning eller krackelering. För mig känns det som ett litet problem om jag måste bättra lite i vattenlinjen vart tredje år eller så. Dessutom borde vax hindra en del UV-ljus. Tvättkostnaden kan man hålla nere genom att tvätta själv för hand någon gång per år, men... Även om 500:- kr/tvätt inte är så dyrt drar kostnaderna snabbt iväg, men så länge de ligger på ungefär samma kostnadsnivå som bottenfärgen gör så är det ju värt att inte skita ner havet och dessutom slipper man ett moment vid vårrustningen. Rapporten om silikonfärg är intressant och det ser tros allt ut som att det kan vara ett "giftfritt" alternativ, men man vet inte idag eftersom färgtillverkarna inte talar om vad färgerna innehåller. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 April , 2016 ... Om jag inte har fel så innehåller Hempels Silic One teflon och lite annat som skapar mikroplaster i havet dvs inte särskilt giftfri. Hur som så är den godkänd för Östersjön och Mälaren. Du får återrapportera till hösten. Tackar för bilden med plastkjolen. Den löste mina frågor om att epoximåla med minst 15 grader. Klar risk att mycket av färgen slits bort med tiden, särskilt om man av någon anledning tvingas skrubba botten någon gång. Mackey Med det perspektivet så riskerar väl hela båten att förvandlas till mikroplast så småningom. Både polyester och epoxi är ju plast och kommer, om de inte bränns upp eller hamnar i deponi, att bli mikroplast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 30 April , 2016 Just nu är dessa färger ett bra alternativ till mera giftiga färger så jag tycker absolut att du och andra som går över till denna typ av färg gör rätt åtgärd, men... ...Jag tror som suckunge att även denna bottenfärg kan vara en parentes så länge man inte kan visa att färgen inte ställer till andra problem i naturen och det verkar man ju inte kunna eftersom tillverkarna - så klart - inte vill tala om exakt vad färgen innehåller. Ja, självfallet blir all plast mikroplast någon gång om den får ligga och skavas sönder i havet. Utan att veta så tror jag att polyester och epoxi slits bort i mindre utsträckning från båtbotten än vad ex.vis Hempel Silic One gör vid tvätt och övrig normal användning av båten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 2 Maj , 2016 Såå... nu är det nästan klart. Andra lagret fouling release pålagt. Ska flytta stöttorna en gång till så att även ytorna under dessa får ett andra lager men det kommer vara snabbt gjort. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 3 Maj , 2016 Spännande att följa detta, tack för att du dela med dig! Enligt reklamen skall ju färgen även bidra till minskat motstånd i vattnet med högre fart/lägre förbrukning som följd. Har du koll på "före-värden" så du kan jämföra efter sjösättning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Maj , 2016 Spännande att följa detta, tack för att du dela med dig! Enligt reklamen skall ju färgen även bidra till minskat motstånd i vattnet med högre fart/lägre förbrukning som följd. Har du koll på "före-värden" så du kan jämföra efter sjösättning? Det där med minskat motstånd tror jag inte på. Vetenskapen säger ju att det alltid finns ett stillastående skikt med vatten närmast botten vilket betyder att friktionen mot materialet på båtbotten inte har någon betydelse. Det ska enligt detta oavsett material alltid bli friktion vatten mot vatten. Däremot ska ytjämnheten ha betydelse, fast den har jag nog inte förbättrat. Nu vet jag inte riktigt om allt detta gäller vid både laminär och turbulent strömning. Under en planade båt lär väl strömmingen vara turbulent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 3 Maj , 2016 Det stillastående skiktet finns även vid turbulent strömning. Det enda sätt friktion kan spela in är nog om t ex en teflonyta gör drt svårare för slem o ch gräs att växa sig fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 3 Maj , 2016 Såå... nu är det nästan klart. Andra lagret fouling release pålagt. Ska flytta stöttorna en gång till så att även ytorna under dessa får ett andra lager men det kommer vara snabbt gjort. 20160502_184640.jpg Sorry, kom på ett tips lite för sent för att hjälpa dig. Tänkte att andra kan ha nytta av det i alla fall. Man kan stötta mot relingslisten så behöver man inte hålla på och flytta stöttor. Det spar rätt mycket tid. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Maj , 2016 Man kan väl inte hänga hela båten i relingslisten så ytan mot bockarna måste man ju ändå ta hand om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 3 Maj , 2016 Det skulle säkert gå att hänga båten i relingslisten, men det var inte så jag menade. Jo, det är klart att ytan mot bockarna ändå måste åtgärdas. Nu vet jag inte hur du gjorde, men jag skulle låtit båten stå på bockarna och gjort klart allt jag kom åt, dvs. allt utom det som bockarna täckte. När allt var klart skulle jag flytta båten några decimeter och göra iordning det som täcktes av bockarna. Om jag inte hunnit eller orkat flytta bockarna/båten skulle jag kunna leva med att fixa de sista små fläckarna våren 2017. En flytt av båten är allt som behövs. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Maj , 2016 Så hade det varit om det inte varit för det kalla vädret. Epoxigruncdförgen kräver 5 grader men Silic One vill ha 10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 11 Maj , 2016 Nu har provningen av Hempel Silic One påbörjats... Återkommer i ämnet i höst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 11 Maj , 2016 Gött mos! Du kan väl bjuda på siffror om ändrat fart redan nu åtminstone;)? Eller är det lika samma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 12 Maj , 2016 Gött mos! Du kan väl bjuda på siffror om ändrat fart redan nu åtminstone;)? Eller är det lika samma?Jag återkommer när jag provat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser