Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
firefish

Liten slang inne i förgasaren på Evinrude 9,9

Rekommendera Poster

Idag rev jag en förgasare på en Evinrude 9.9 tvåcylindrig tvåtakt som säkert har 25 år på nacken.

I flottörhuset fanns två flottörer, dels den vanliga stora men också en liten variant med ett munstycke i (där det kunde rinna in soppa) som hade en slang som skulle leda in luft som i sin tur togs från ovansidan av förgasaren.

Jag har inte benkoll på funktionen men oavsett så är problemet att slangen vittrat sönder. Den känns i konsistensen lite grann som den vore gjort av ett tjockt lager fernissa, lite seg men fnasig eller hur jag ska uttrycka det.

Innerdiametern är runt 2 mm. Utmaningen är dock att hitta en slang som är så smidig att den inte stör flottörens rörelse. Var kan jag hitta det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... kanske Lundgrens PTFE-slang med art.nr 1718-23 eller 1718-24 (sid 82 av 156 i denna PDF)?
PTFE är förmodligen inte det ideala materialvalet men det verkar som sagt svårt att hitta såpass klen dimension som samtidigt klarar bensin bra samt är riktigt mjuk och flexibel?

Skulle kolla med dem i fall du inte redan gjort det, har iaf som privatperson handlat kilremmar kontant över disk från deras göteborgsfilial. (Nu har ju du en egen firma och är väl därmed välkommen även hos de suraste av grossister, men men. :-)
[Nå, de var/är mycket hjälpsamma trots att de förmodligen nog mest hör hemma i grossist-ledet. (Inga problem att exempelvis byta felköpt kilremslängd etc, Lundgrens Transmission har tydligen även en liknande stockholms-butik?)]

Ps. Har själv inga som helst ekonomiska kopplingar med firman men det måste väl vara tillåtet att återberätta vad som sant är?
(Hehe, märker alltså att jag rekommenderat firman upprepade gånger tidigare i mina jättemånga foruminlägg. Men även om detta möjligen av misstänksamma puritaner kan uppfattas som en sorts lågintensivt smygande reklam-kampanj så måste man väl i forum få tipsa om bra bemötande - även upprepade gånger??)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har beställt slang för rc-hobby, den ska tåla etanol.

Problemet med original är att specen är från 60-talet när bensin var bensin och inget annat. Etanolen i dagens soppa är döden för det mesta i gummi- och plastväg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...