patrikflink 785 Postad 22 Mars , 2016 Håller på att slita ur innertaket då det hänger och ser rent sagt förjävligt ut. Det är någon form av plyfaskivor som man har limmat på inrednings galon. Mallarna tänkte jag använda till det nya taket, men till min fråga, bör man behandla dom nya skivorna på insidan, måla? Det gamla innertaket sitter skruvat mot taket, lite läktat här och där, men idag så har ju alla skivor slagit sig pga fukten som bildas mellan innertak och dessa skivor. Där av anledningen till bytet. Så vad bör jag använda för att motverka detta/göra? För övrig info: Ancas Queen 24. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Mars , 2016 (redigerade) I förpiken har jag limmat ett 10 mm liggunderlag mot rufftaket - mest för att förstärka isoleringen. http://thallatha.blogspot.se/2010/04/allting-vitt-vitt-vitt.html I taket på däckssalongen har jag inte gjort någonting mer än klätt de tidigare målade plyfaskivorna med en 3 mm inredningsmatta. http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/skrovkladsel/inredningsmaterial/inredningsmatta-melerad Trots att jag haft ett visst vattenläkage från ruffluckan (dum konstruktion), är det inget problem pga vattnet. Skivorna är mahognyplyfa som målats på undersidan. Kan det gallon som skivorna varit täckta med varit för tätt!? Kan du ha nån form av läckage!? Du kanske kunde behandla de nya skivorna med nån form av impregnering på ovansidan. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fernissor/epifanes/easy-flow-impregneringsolja-1liter http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/west-system-epoxi/specialepoxi/lignu-impregneringsepoxi Mina skivor har varit monterade med ett par mm mellanrum runt om och det har kanske ventilerat ut fukten. Dessutom har jag nu vidtagit åtgärder som hindrar rengvatten att rinna in. http://thallatha.blogspot.se/2015/07/tack-pseudonym_31.html Redigerad 22 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 22 Mars , 2016 Jag skrev lite fel, plyfa är det nog inte, utan hoppkokat papper, det nästan dammar om skivorna när man tar i dom, går att bryta av VÄLDIGT lätt. Kanske självklart nu när jag tänker efter att dessa skivor suger upp fukten och slår sig, speciellt när man bygger in dom och klär in dom. Det där med liggunderlag verkar intressant, motverkar det också fukt utöver kallras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 23 Mars , 2016 Jag hade också Ancas Queen 24 fram till i fjol. Där satt det tunna fanerslivor klädda med perforerad vit biltaksgalon modell Volvo Amazon. Skivorna satt slruvade i träreglar och skallarna doldes av vira plastlock. Mycket elegant och fräscht. Faneret hade svartnat lite på ovansidan vid några minde takläckor, annars fräscht. Kan det vara perforeringen som gör att det håller sig? Jag funderar på att göra likadant i nya båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Mars , 2016 Jag skrev lite fel, plyfa är det nog inte, utan hoppkokat papper, det nästan dammar om skivorna när man tar i dom, går att bryta av VÄLDIGT lätt. Kanske självklart nu när jag tänker efter att dessa skivor suger upp fukten och slår sig, speciellt när man bygger in dom och klär in dom. Det där med liggunderlag verkar intressant, motverkar det också fukt utöver kallras? Det kanske är vanlig simpel masonit. Nu motverkar väl inte liggunderlag, som extra isolering i rufftaket, det jag menar med kallras. Däremot kan det ju motverka kondensbildning om nu rufftaket skulle va den kallaste ytan i utrymmet. Nu brukar ju däck och överbyggnad va byggda i sandwisch. Dvs två " plastskikt" med ett mellanliggande skikt av balsa eller typ divinycell. Men visst kan det kondenseras i rufftaket - bultar!? . Kan ju också va några små läkage av annat slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 23 Mars , 2016 Skummad PVC brukar nämnas dom ett bra alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 23 Mars , 2016 Tror att jag har hittat felet nu, nästan alla muttrar till grabbräcket och lite övrig utr. har rostat. Blir nog att slita bort det också och täta med sikaflex och montera ny med rostfria muttrar. Mycket märkligt att man monterade grabbräcket med muttrar som är av vanligt blötstål. Räcket är ju rostfria och troligtvis orginal. Åter till frågan då jag måste bygga om innertaket pga av det har slagit sig. Vílket skivmatrial ska jag använda? Gärna så tunt som möjligt och lite böjbart. Bör det behandlas? Kommer att klä om dom med något lämpligt ifrån Erlandssons eller dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Mars , 2016 Ett kort kommentar innan jag åker ut till båten och jobbar. Hade en gammal L32, som hade bastanta hopsvetsade röstjärn. Utanpå röstjärnen satt det en kraftig avbärarlist i teak. Det 1 m långa gaffelliknade röstjärnet av rostfritt var monterade med rostfria bultar och rostfria muttrar. Brickorna på både utsidan och insidan var docj av vanligt bonnjärn. Möjligtvis hade de varit galvade när de monteraders 1965. Det rann ständigt rostvatten från dem både på insidan och utsidan. När jag köpte båten hade ingen gjort rent utsidan på många år, och det var i princip en en meter bred rostrand på bägge sidor av skrovet. Hor tänker vissa människor!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 24 Mars , 2016 Åter till frågan då jag måste bygga om innertaket pga av det har slagit sig. Vílket skivmatrial ska jag använda? Gärna så tunt som möjligt och lite böjbart. Bör det behandlas? Kommer att klä om dom med något lämpligt ifrån Erlandssons eller dyl. Det vanligaste materialet i takskivor är tunn plywood. Marinkvalitet för att tåla fukt. Det är nog oftast obehandlat på ovansidan men vill du säkra upp mot fukt så stryk på någon ytbehandling på ovansidan. Det är ju inte utsatt för varken regn eller solsken så det behöver inte vara någon superfärg eller superlack. Finishen är ju inte heller så noga på ovansidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser