Carl_XII 29 Postad 2 Februari , 2016 Jag har läst på lite om kopparplätering som metod att hindra påväxt på propellerblad och hittade bl a detta patent: http://www.google.com/patents/EP0950128A1?cl=en För min egen del har jag en segelbåt med en tvåbladig Gori foldingpropeller och tänker demontera propellerbladen och testa att elektroplätera dem med koppar. Efter sommaren 2016 får vi se om det gav resultat... Det är ganska enkelt att göra med t ex ättiksprit, en bit koppar och ett batteri (eller DC laddare). Vätskan blir dock giftig, så den måste hanteras på korrekt sätt. En instruktion för kopparplätering med lite andra kemikalier finns här Är det möjligen någon i detta forum som redan har testat kopparplätering av propellrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 2 Februari , 2016 Ja, man kan kopperplätera en båtpropeller http://www.ybw.com/forums/showthread.php?389706-Copper-Plating-on-propeller men funkar inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 2 Februari , 2016 Undrar om de hade gjort det sista steget i patentet - spraya propellern med Klorin efter kopparpläteringen (för att omvandla ren koppar till kopparoxid och sedan till kopparklorid)? Troligen inte...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 2 Februari , 2016 Dom recessioner jag har läst går på att detta korroderar bort inom än sesong, så om dom har gjort det mera eller mindre toxic gör möjligtvis inte stor skilnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 2 Februari , 2016 Problemet är nog att få till ett nog tjockt skikt av koppar på propellern. Med hemgjord elektroplätering blir det antagligen bara några få mikrometer tjocka skikt, och det ska enligt patentet vara 150 mikrometer (vilket uppges räcka i 5 år). Det är klart att det kommer att försvinna och det är då det reagerar med saltvattnet som det bildas kopparklorid. Detta har en antibakteriell effekt och hämmar tillväxt av havstulpaner och alger etc. Hur som helst så tänker jag göra ett försök, så får vi se om det hade varit bättre att inte göra något alls åt propellern. Jag kommer att använda saltsyra, vilket också löser upp allt kalk som sitter på propellern. Givetvis kommer propellern att poleras och rengöras ordentligt också innan kopparpläteringen. Detta kan nog ha en positiv effekt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Februari , 2016 Skall bli intressant att följa ditt projekt. Det är ju många som har såna problem idag Själv har jag ju båten i sjön året om och ibland kan den ligga i två vintrar mellan att jag tar upp. I våras gick båten, efter två vintrar i sjön, 2 knop saktare för motor än normalt. Seglade gjorde den ungefär lika dåligt (bra) som vanligt (har en pråm till motorseglare) Skrovet var inte så väldigt beväxt, men propellern. Är det inte allt för besvärligt att göra kan väl ett tunt skick va ok. Det finns förstås firmor som gör sånt. Nån som vet!? Du får hålla oss uppdaterade hur projektet forskrider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 2 Februari , 2016 Jag har kollat med en firma i Solna, men de kunde inte göra så tjocka skikt som anges i patentet (0.15 mm) utan hänvisade till en firma i Skogås. Det behövs en sur koppar process (t ex saltsyra som jag tänker testa). Jag har tidigare målat på en kemisk produkt på propellern, men den fungerade inte speciellt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 3 Februari , 2016 Fick svar från propellertillverkaren i Danmark: "Our propellers are made of NiBrAl or NikkelAluminiumBronce, which is approx. 80 % cupper. We can’t advice you on a specific product for your propeller, but in general advice not to use any metal based antifouling, as there is a risk of corrosion." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 3 Februari , 2016 Firman i Skogås kunde inte garantera att det blir en viss tjocklek då de menade att elektrolyten gärna lägger sig tjockare där det är hög strömtäthet, dvs ytterst på propellerspetsarna. (Detta är nog inget större problem) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 4 Februari , 2016 "inget nytt under solen" .. hittade ett dokument med resultat av försök med förkoppring av propellrar på västkusten: http://vastkustensbf.se/Dokument/Ren_Propeller.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 4 Februari , 2016 Kommentar från SXK Västkustkretsen: Givetvis måste ev. offeranoder på propellrar och axlar demonteras för att koppar skall kunna läcka ut och hindra påväxt av havstulpaner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 4 Februari , 2016 Ja, man kan kopperplätera en båtpropeller http://www.ybw.com/forums/showthread.php?389706-Copper-Plating-on-propeller men funkar inte... Det funkar bra att förkoppra propellrar av gulmetall. Helst skall propellrar vara gjorda av NiBrAl-legering (en marinbrons). Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets har provat förkoppring av propellrar på ett 15-tal båtar i flera år och följt upp resultatet. För att det skall fungera får det inte finnas några zinkanoder i elektriskt ledande kontakt med propellern eller dess axel, för då blockeras avgången av de kopparjoner som utgör beväxningsskyddet. (Det är därför personen i det länkade forumet misslyckades, han hade kvar zinkanoden på propelleraxeln vilket hans bild visar.) Koppar är en anings aning mindre ädelt än gulmetaller och kopparpläteringen som ju omgärdar gulmetallen fungrar alltså som en visserligen mild, men ändå som en en offeranod. Men det är också viktigt att propeller och propelleraxel inte kan bli utsatta för landströmsjordens spänning, vilket annars kan ge elektrolytisk korrosion. (Detta kan naturligtvis ske oavsett förkoppring eller ej, men det blir känsligare med en så "mild" offeranodverkan som förkoppring ger). SXK:s prover som en firma i Göteborgstrakten har förkopprat för en kostnad av c:a 100 kr per propellerblad, visar att behandlingen klarar sig mot beväxning i minst 3 och högst troligt i minst fem år...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Februari , 2016 För att det skall fungera får det inte finnas några zinkanoder i elektriskt ledande kontakt med propellern eller dess axel, för då blockeras avgången av de kopparjoner som utgör beväxningsskyddet. (Det är därför personen i det länkade forumet misslyckades, han hade kvar zinkanoden på propelleraxeln vilket hans bild visar.) Seawolf Bör man ha en isolering mellan motorn och propelleraxeln!? om man förkopprar propellern och tar bort offeranoden. Har idag en offeranod på propelleraxeln och en gammal hederlig offeranod (som en blytacka) på utsidan, med bultar genom skrovet. Bultarna är förbundna med en del olika objekt, vilka har jag i skrivande stund inte helt klart för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 4 Februari , 2016 Du kan ordna den elektriska isoleringen av propellern genom att sätta en huvudbrytare på 12V minuskabeln till motorn. Kontrollmät bara att när den är bruten, så skall propellern vara elektriskt skild från batteriminus och landströmsjordens gröngula. Visserligen har du denna minusbrytare i läge till då du använder motorn, men det är rätt korta tider. Men se till att den eventuella (krav på bensinmotorer) förbindelseledare som kan finnas mellan motor och bränsletank och till tankningsgenomföringen finns kvar och inte blir bruten när motorns minusbrytare är i läge från. Ja, man kan kopperplätera en båtpropeller http://www.ybw.com/forums/showthread.php?389706-Copper-Plating-on-propeller men funkar inte... Det funkar bra att förkoppra propellrar av gulmetall. Helst skall propellrar vara gjorda av NiBrAl-legering (en marinbrons). Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets har provat förkoppring av propellrar på ett 15-tal båtar i flera år och följt upp resultatet. För att det skall fungera får det inte finnas några zinkanoder i elektriskt ledande kontakt med propellern eller dess axel, för då blockeras avgången av de kopparjoner som utgör beväxningsskyddet. (Det är därför personen i det länkade forumet misslyckades, han hade kvar zinkanoden på propelleraxeln vilket hans bild visar.) Koppar är en anings aning mindre ädelt än gulmetaller och kopparpläteringen som ju omgärdar gulmetallen fungrar alltså som en visserligen mild, men ändå som en en offeranod. Men det är också viktigt att propeller och propelleraxel inte kan bli utsatta för landströmsjordens spänning, vilket annars kan ge elektrolytisk korrosion. (Detta kan naturligtvis ske oavsett förkoppring eller ej, men det blir känsligare med en så "mild" offeranodverkan som förkoppring ger). SXK:s prover som en firma i Göteborgstrakten har förkopprat för en kostnad av c:a 100 kr per propellerblad, visar att behandlingen klarar sig mot beväxning i minst 3 och högst troligt i minst fem år...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 4 Februari , 2016 Själv har jag en Gori 2-bladig foldingpropeller ( av marinbrons ) som ska vara elektriskt isolerad från båten. [Jag ska kontrollmäta resistansen vid tillfälle för att verifiera detta]. Jag har aldrig haft någon offeranod (zink) och eftersom båten ligger i Östersjön (Nynäshamn) blir det inte så mycket påväxt - men ändå tycker jag att det borde gå att förbättra... Så jag ska prova att förkoppra propellerbladen med saltsyra, kopparacetatlösning, kopparanod och lite ström. Troligen får jag inte till något tjockare lager, men räcker det en säsong så är det helt OK, för då gör jag samma sak nästa vinter! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 10 Februari , 2016 Leif Agholm, Sv Bavariaklubben: "Enl önskemål från vår ordförande skall jag skriva några rader om hur man undviker beväxtning- 1. Propellerbladen och navet för sitt eget liv, då navet är isolerat med en delrin och gummiisoleringfrån själva axeln och därmed även propellerbladen.2. Kolla med en ohm-meter mellan axeln o navet då allt är monterat, skall vara ca 100 kohm3. Om inte, kolla att ingen bricka ligger fel under låsmuttern eller oxid runt delrinringarna4. Lämna in propellerbladen för förkoppring kostar 100 kr per blad hos Göteborgs Förnickling, Hildedalsgatan 168,bakom Hornbach på Hisingen och tar ca 2 veckor. tel 031 5106245. Demontera de 3 anoderna på navet men inte den stora på drevet som skyddar drevet dom gör ingen människa glad.6. Måla navet med kopparparfärg och återmontera propellerblad och låsmuttern mot axeln7. Kolla noga med ohmmeter att resistansen mellan drev och axeln (dvs låsmuttern ) är över 100 kohm8. Ingen beväxtning på dom närmaste 3 åren" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 30 Mars , 2018 Hur gick det? Blev pläteringen bra? Har den hållit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 22 April , 2018 Jahapp, nu har jag i alla fall pläterat mina propellerblad. Får jämföra dem med navet till hösten Blev nog ett relativt tunt lager koppar, men det ser väldigt bra ut i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 22 April , 2018 På 2/4/2016 på 21:44, Carl_XII säger: Så jag ska prova att förkoppra propellerbladen med saltsyra, kopparacetatlösning, kopparanod och lite ström. Troligen får jag inte till något tjockare lager, men räcker det en säsong så är det helt OK, för då gör jag samma sak nästa vinter! :-) Hur gick det? Blev pläteringen bra? Har den hållit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 26 April , 2019 Jag testade en enkel variant av plätering förra våren. Det funkade alldeles utmärkt. Inte en enda tulpan på propellerbladen. Navet förkopprade jag inte. Där satt en del tulpaner, men inte så många. Men det var ändå en markant skillnad. Tidigare år har bladen kunnat vara helt fulla med tulpaner. Förkoppringen räckte således för förra säsongen, men jag kunde konstatera att på ca halva propellerbladet verkade kopparen ha försvunnit helt när båten togs upp i höstas. Tänkte försöka mig på en lite mer avancerad förkoppring i år, med svavelsyra, om jag får tag på någon. Någon som vet var man hittar. Och nej, jag har ännu inte fått i båten i år. Blev väldigt sent pga "andra omständigheter." Jag testade en enkel variant av plätering förra våren. Det funkade alldeles utmärkt. Inte en enda tulpan på propellerbladen. Navet förkopprade jag inte. Där satt en del tulpaner, men inte så många. Men det var ändå en markant skillnad. Tidigare år har bladen kunnat vara helt fulla med tulpaner. Förkoppringen räckte således för förra säsongen, men jag kunde konstatera att på ca halva propellerbladet verkade kopparen ha försvunnit helt när båten togs upp i höstas. Tänkte försöka mig på en lite mer avancerad förkoppring i år, med svavelsyra, om jag får tag på någon. Någon som vet var man hittar. Och nej, jag har ännu inte fått i båten i år. Blev väldigt sent pga "andra omständigheter." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 5 Maj , 2022 (redigerade) Har testat att skippa offeranod på 3 bladig Flex-O-Fold under 2 säsonger. Har Penta med rak axel och isoleringstrafo. Frågade SXKV om råd inför säsong 2 men fick inget tips om behandling inför sjösättning. I år inför säsong 3 valde jag att ta fasta på Coppercoat tips, svart eller brun färg är inaktiv koppar. Använde 600 vått sandpapper och grön Scotch Brite. Foto före och efter putsning Redigerad 5 Maj , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser