Uffeutter 1 Postad 23 Januari , 2016 Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (3 & 6 år) som idag har en uttern 6300 som vi köpte för att prova på båtlivet. Då vi aldrig varit på sjön tidigare och inte visste vad vi skulle tycka om båtlivet så köpte vi en båt på mer eller mindre vinst och förlust, efter 2 somrar ute på sjön så känner vi att vi verkligen älskar båtlivet och spenderar betydligt fler nätter ute än vi trott. Nu känner vi att vi vill byta upp oss till en större båt med midkanin eller stick. Jag söker nu helt enkelt efter tips på båtar (ca 500 000) helst med hardtop och kojplatser för 2vuxna och 2barn. Då jag inte är en så rutinerad skeppare så tänker jag att en inte alltför stor båt skulle passa bäst (26-28 fot). De modeller jag kollat in är nidelv/marex 290, nimbus 28ht och aquador 26ht. Tankar om dessa eller förslag på andra båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Januari , 2016 Nimbus 2700. 27 fot. 80-tals modell, finns med hardtop eller soft top. Diesel, rak axel, halvplanande, omkring 100-150hk. Uppför sig väldigt bra i sjön. Ser precis ut som 2600 men utan akterruff och 30 cm längre, men då med väldigt rymlig sittbrunn. Funkar bra för två vuxna och två barn upp till tonåren, Det tillverkades inte så där överdrivet många 2700 och de borde prismässigt ligga under budget för dig. Aedan vet jag en sådan som är till salu.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 24 Januari , 2016 Lite större än vad du tänkt, Fjord 1100-1200, har sett både med kapell och HT, då får du två skilda sovrum, så ungarna kan sova för sig och ni vuxna för sig - så får man lite vuxentid på sjön. Har man samma sovutrymme - som Aquador 26 mm så blir det kanske inte så mycket vuxeltid. Sen kommer ungarna troligtvis att tröttna på att sova bredvid morsan och farsan. Det var så vi resonerade när vi bytte båt från liten till lite större. Med en lite större än 27-28 fot får man dessutom en soffgrupp uppe och en nere vilket vi tycker är trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 24 Januari , 2016 Tyvärr Georg_ohm så känner jag att det här med rak axel känns lite pyssligt i hamnar för mig, och idag ligger jag i ungefär 22knop och tycker att det är en behaglig fart, men jag tror säkert att 2700:an är en jättefin båt men som sagt inte riktigt vad jag tänkt mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 24 Januari , 2016 Lite större än vad du tänkt, Fjord 1100-1200, har sett både med kapell och HT, då får du två skilda sovrum, så ungarna kan sova för sig och ni vuxna för sig - så får man lite vuxentid på sjön. Har man samma sovutrymme - som Aquador 26 mm så blir det kanske inte så mycket vuxeltid. Sen kommer ungarna troligtvis att tröttna på att sova bredvid morsan och farsan. Det var så vi resonerade när vi bytte båt från liten till lite större. Med en lite större än 27-28 fot får man dessutom en soffgrupp uppe och en nere vilket vi tycker är trevligt. håller helt och hållet med i ditt resonemang, det som gör att jag har kollat på dessa storlekar är mest att jag känner mig ganska orutinerad på sjön och tänker att en båt runt 26-28 fot är ett lagom stort hopp, men jag kanske resonerar helt fel... En ännu större båt kanske inte är ett problem. Sen har jag kollat på lite olika fjordar och tycker att dom ser riktigt fina ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 24 Januari , 2016 Okidok, visserligen är den båten synnerligen välutrustad med bogprpeller, och väldigt "snäll" i trånga hamnar, men alldeles för långsam för dig och din familj, ekonomisk marshfart är 11-12 knop, max kanske omkring 16-17 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bambina 4 Postad 24 Januari , 2016 Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (3 & 6 år) som idag har en uttern 6300 som vi köpte för att prova på båtlivet. Då vi aldrig varit på sjön tidigare och inte visste vad vi skulle tycka om båtlivet så köpte vi en båt på mer eller mindre vinst och förlust, efter 2 somrar ute på sjön så känner vi att vi verkligen älskar båtlivet och spenderar betydligt fler nätter ute än vi trott. Nu känner vi att vi vill byta upp oss till en större båt med midkanin eller stick. Jag söker nu helt enkelt efter tips på båtar (ca 500 000) helst med hardtop och kojplatser för 2vuxna och 2barn. Då jag inte är en så rutinerad skeppare så tänker jag att en inte alltför stor båt skulle passa bäst (26-28 fot). De modeller jag kollat in är nidelv/marex 290, nimbus 28ht och aquador 26ht. Tankar om dessa eller förslag på andra båtar? Vi hade under många år en Forbina 9000 vilket är en otroligt rymlig och praktisk båt! Den har även flybrige vilket är grymt skönt i trånga hamnar då man får bra överblick! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 24 Januari , 2016 Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (3 & 6 år) som idag har en uttern 6300 som vi köpte för att prova på båtlivet. Då vi aldrig varit på sjön tidigare och inte visste vad vi skulle tycka om båtlivet så köpte vi en båt på mer eller mindre vinst och förlust, efter 2 somrar ute på sjön så känner vi att vi verkligen älskar båtlivet och spenderar betydligt fler nätter ute än vi trott. Nu känner vi att vi vill byta upp oss till en större båt med midkanin eller stick. Jag söker nu helt enkelt efter tips på båtar (ca 500 000) helst med hardtop och kojplatser för 2vuxna och 2barn. Då jag inte är en så rutinerad skeppare så tänker jag att en inte alltför stor båt skulle passa bäst (26-28 fot). De modeller jag kollat in är nidelv/marex 290, nimbus 28ht och aquador 26ht. Tankar om dessa eller förslag på andra båtar? Vi hade under många år en Forbina 9000 vilket är en otroligt rymlig och praktisk båt! Den har även flybrige vilket är grymt skönt i trånga hamnar då man får bra överblick! Tackar för tipset, har tittat lite tidigare på forbina 8000 men tycker att den verkar väl liten, men får nog ta och kolla in 9000-modellen lite närmare kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 24 Januari , 2016 Har gått igenom liknande resa med lite variation. Började med en Ryds 23 wa, lärde mog köra och navigera och hantera lite sidvind vid tilläggning. Fördel här var att jag kunde gå runt själv, då min fru är total landkrabba. Vi ville sova över, så bytte upp till 26ft amerikansk DC. Övernattandet kunde börja och vi var ute i två år ca 2-3 nätter per gång, kanske 4-5 gånger per säsong. Funkade men trångt boende. Skrovet var okej, men inte super, östkustvågor stampade en del och man ville helst få upp den i lätt planing 26 knop men kändes som om man plågade maskinen på högt varv. Vindfång och småmanövrering blev ännu svårare, trots nu hade jag duoprop. Frun lite mer till hjälp nu. Installerade bogpropp och det gjorde stor skillnad men inte inuitivt att veva på ratten, på/av med gasen (som hade tendens att fastna lite) och samtidigt köra bogproppen, lite sidvind och saker hände FORT liksom, jag hann inte med när jag var helt själv. Bytte halvvägs genom förra säsong upp ett steg till, 34 fot Windy med dubbelmontage. Nu kan jag säga allt funkar tillfredställande, reagerar långsammare så man hinner med, dubbelmontage gör att rattvevande minskar och jag hinner med att köra bogpropp. Frun nu mer behjälplig efter fem-sex säsonger men inte alls van utan måste instrueras och förberedas. Sover mycket bättre, stuvplats, hela köket får plats osv osv. Slutsats, 26 fot funkar men är ändå trångt för 2+2 tycker jag, barnen är nu 7 och 9. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 24 Januari , 2016 Har gått igenom liknande resa med lite variation. Började med en Ryds 23 wa, lärde mog köra och navigera och hantera lite sidvind vid tilläggning. Fördel här var att jag kunde gå runt själv, då min fru är total landkrabba. Vi ville sova över, så bytte upp till 26ft amerikansk DC. Övernattandet kunde börja och vi var ute i två år ca 2-3 nätter per gång, kanske 4-5 gånger per säsong. Funkade men trångt boende. Skrovet var okej, men inte super, östkustvågor stampade en del och man ville helst få upp den i lätt planing 26 knop men kändes som om man plågade maskinen på högt varv. Vindfång och småmanövrering blev ännu svårare, trots nu hade jag duoprop. Frun lite mer till hjälp nu. Installerade bogpropp och det gjorde stor skillnad men inte inuitivt att veva på ratten, på/av med gasen (som hade tendens att fastna lite) och samtidigt köra bogproppen, lite sidvind och saker hände FORT liksom, jag hann inte med när jag var helt själv. Bytte halvvägs genom förra säsong upp ett steg till, 34 fot Windy med dubbelmontage. Nu kan jag säga allt funkar tillfredställande, reagerar långsammare så man hinner med, dubbelmontage gör att rattvevande minskar och jag hinner med att köra bogpropp. Frun nu mer behjälplig efter fem-sex säsonger men inte alls van utan måste instrueras och förberedas. Sover mycket bättre, stuvplats, hela köket får plats osv osv. Slutsats, 26 fot funkar men är ändå trångt för 2+2 tycker jag, barnen är nu 7 och 9. Tack för utförligt svar, i vårt fall är både jag och frun totala nybörjare men hon är en hårding som går "all in" för att lära sig precis som jag, så ditt tips är med andra ord att inte öka succesivt med storleken utan att gå på en rejäl en direkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 24 Januari , 2016 Lite större än vad du tänkt, Fjord 1100-1200, har sett både med kapell och HT, då får du två skilda sovrum, så ungarna kan sova för sig och ni vuxna för sig - så får man lite vuxentid på sjön. Har man samma sovutrymme - som Aquador 26 mm så blir det kanske inte så mycket vuxeltid. Sen kommer ungarna troligtvis att tröttna på att sova bredvid morsan och farsan. Det var så vi resonerade när vi bytte båt från liten till lite större. Med en lite större än 27-28 fot får man dessutom en soffgrupp uppe och en nere vilket vi tycker är trevligt. håller helt och hållet med i ditt resonemang, det som gör att jag har kollat på dessa storlekar är mest att jag känner mig ganska orutinerad på sjön och tänker att en båt runt 26-28 fot är ett lagom stort hopp, men jag kanske resonerar helt fel... En ännu större båt kanske inte är ett problem. Sen har jag kollat på lite olika fjordar och tycker att dom ser riktigt fina ut Säger som ovan talare, större båt = lugnare att manövrera. Visst är det lite pirrigt och nervöst i början, men efter några gånger har man lärt sig hur båten fungerar. Vi gick ju från 32 fot till 25 fot till 46 fot till 39 fot. Steget från 25 till 46 var enormt. När vi året efter satte oss i Fjorden kändes den liten och smidig Det är stor skillnad att lägga till med en 25 fotare och en 40 fotare. Med en liten båt behövs det inte mycket vind för att båten ska börja driva iväg och man korrigerar med bogpropellern i tid och otid. Med en större behövs mer vind för att något ska hända, man kan om man behöver korrigera lite i lugn och ro. Tror du skulle känna som vi gör att det är behagligare i alla lägen med en större båt.. Kamrater till mig hade en forbina 9000 i några år, en trevlig båt med förkabin och akterruff, liten fly. Det enda som jag kan tycka som gäller alla forbinor är att dom är galet tunna i skrovet (spar vikt och får ner förbrukningen) dom blir lite stampiga och det låter endel när man kör. Förövrigt fina båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 24 Januari , 2016 Mitt råd är inte att gå till större direkt, utan fundera på vad ni vill och vad det får kosta. Stor båt kostar pftast något mer och i mitt fall var det bryggplatsen och upptagningsvikt på ca 5t som begränsade så det blev 26fotaren. Sen hittade jag av en slump vår Windy och i samma vevade fanns en bredare bryggplats ledig och den är i runda slöngar ca 5t, trodde inte en sån båt fanns...vad jag ville säga var att en bobar båt i 26-28 fot klassen ändå blir ganska trång och för att skapa utrymme blir det kompromisser i skrovform och maskineri inom rimliga prisgränser. Tittade egentligen innan amerikanen kom in i bilden på segmo 30/31 eller Bella Falcon för jag var helt bestämd på att kunna stänga in oss men det är ju kompromisser...i första fallet att de ser gamla/kantiga ut och att man måste bädda dinetten, ett oändligt packande upp, packa ner...osv. Blev för oss för mkt "camping". Men kag skulle nog försöka om ni kan, gå upp något ytterligare i storlek till runt 30ft direkt och skippa mellanstadiet men det kanske blir för stor "insats" med allt runt omkring i form av upptagning, täckning, service osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 24 Januari , 2016 Varför inte en Flipper 717 S eller en modernare variant av denna Flipper 787 det är en båt med skjutdörrar och väl anpassad för våra svenska somrar. Bra disponering både inne i båten och ute på akterdäck. Båten är lätt att hantera även när det är trångt, vi gick Göta kanal med vår 717 utan bogpropeller... Du skriver att Forbina 8000 verkar liten, den är rymligare än vad den ser ut att vara. Vi var ute i flera veckor med vår, då var våra barn små och dom hade midcabinen som är riktigt rymlig. Den är lätt att hantera även utan bogpropeller och går bra i sjön. Aquador 26 har jag en kollega som har och dom är jättenöjda med den, det är en fin båt. Nimbus 28 är trevlig men vi tröttnade på att det var mycket kapell samt att behöva klättra över u-soffan för att komma ut på badbryggan. Åk runt och titta på olika båtar och känn er för ni kanske hittar något som ni inte ens tittat på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 24 Januari , 2016 För våran del blev det en välvårdad och topputrustad Flipper 760 (25ft), vi är 2+1 I familjen. Det var inte meningen att det det skulle bli en sån stor båt som första då vi aldrig tidigare har haft båt tidigare. Tanken va att börja med en mindre dagtursbåt. "letandet" började redan 2012. Men när vi såg båten första gången slog vi till direkt våren 2015. kanske att ta vatten over huvudet tänkte vi, men det har gått over förväntan med storleken på båt. Tittade länge på Bella falcon och Yamarin 74c + 7400, men dom drog I väg prismässigt. Vi hade en budget på 300 tkr. Annars är Flipper 850 en stor och rymlig båt båt till hyffsad peng. Lycka till med båtletandet. //Björn S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 24 Januari , 2016 Min erfarenhet efter att ha gått "långa vägen", dvs från 21 fot via 26 till 29 och nu i 31 fot, är att det tar lite tid att komma underfund med vad man värdesätter. Att ganska direkt lägga mycket pengar för en stor båt direkt var vi inte beredda att göra. Jag var dock mycket van vid att vara på sjön när jag började med övernattningsbara båtar. Vi bestämde ganska tidigt att vi ville ha en båt med skjutdörrar för att slippa kapell-stöket. Toalett var ganska viktigt och en möjlighet att koka kaffe och potatis till det vi grillade (iland) var mycket viktigt. Resultatet blev en Bella 630 med lite toa och en platta på spisen. Redan efter en sommar kände vi att det var så kul att vara ute så vi ville ha något större för att kunna vara ute fler dar i sträck. Tittade mycket på Flipper 760 men fick höra att det var ganska stötig och den var ofta ganska dyr och sen sprang jag på en Bella Falcon som vi köpte. Mycket båt för pengarna tyckte vi då och vi var mycket nöjda med den. Gick bra i sjön och kostade vad vi kunde ha råd med då. Efter två år tittade vi på en större båt för att få lite mer utrymme och lite bättre övernattningsmöjligheter. Valet föll på en Nimbus 29 Coupé. Bättre på allt utom att den stampade en hel del vid grov sjö. Men det var vad vi hade råd med då. Ytterligare två år senare blev det en sprillans ny Saga 315. Den har ett halvplanande skrov och går betydligt mjukare i sjön än Nimbusen. Inte för att vi egentligen hade råd med den men några goda vänner hade köpt en sån några år tidigare och vi var väldigt förtjusta i deras båt. Så nu fick vi ta ett större lån på banken för att förverkliga våra planer och vi har inte ångrat oss en dag! Visst drar det en del soppa att köra halvplanande men det tycker jag det är värt. Vi kör ofta strax under sju knop och då drar den under litern/nm men om man vill kan man dra på uppåt 22 knop, men då drar den 2,5 l/nm. Vi är nu ute i stort sett hela semestern och de flesta helger på vår och höst så vi känner oss väldigt nöjda med vårt val. Med mycket extramonterade batterier och en extrakyl klarar vi lång tid ute. Ofta är det tillgången på bra färskvatten som begränsar oss, speciellt om vi är längre ut i skärgården. Vi har nu haft Sagan sedan hösten 2010. Visst tittar jag kontinuerligt på större båtar så man kan ta med sig vänner i vår ålder som inte klarar att krypa in i stick-kojen som ungdomarna gör men än så långe har jag inte hittat min favoritbåt. Skulle vara Saga 365 då men den är ruskigt dyr för oss! Så för vår del hade vi en hel del av våra nuvarande kriterier klara för oss när vi började vår "båt-resa" men vi var inte i början klara över hur mycket vi skulle tillåta detta intresse (sjukdom säger en del) att kosta för oss. Detta har växt fram med tiden. Lycka till med ert båtval och hoppas dessa rader kan ge er lite vägledning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 24 Januari , 2016 Gillar ni Marex 290 finns en hel uppsjö liknande modeller från norska tillverkare. Vissa i princip identiska med varandra. Till de mer lyckade tycker jag Nor Star 290 och Joda 290 Sport verkar höra, då de bland annat har fri passage ut till badbryggan genom dörr. Precis som Aquador 26 som ni redan ringat in. Jag tror också på Christers approach. Det tar ett tag innan man som familj gemensamt vet vad man värdesätter mest. Ta det i etapper som känns lämpliga för er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 24 Januari , 2016 Gillar ni Marex 290 finns en hel uppsjö liknande modeller från norska tillverkare. Vissa i princip identiska med varandra. Till de mer lyckade tycker jag Nor Star 290 och Joda 290 Sport verkar höra, då de bland annat har fri passage ut till badbryggan genom dörr. Precis som Aquador 26 som ni redan ringat in. Jag tror också på Christers approach. Det tar ett tag innan man som familj gemensamt vet vad man värdesätter mest. Ta det i etapper som känns lämpliga för er. Absolut, jag förstår att man med tiden lär sig mer och mer vad det är man egentligen vill ha, men som sagt: sommaren -14 var vår första sommar med båt och med det menar jag att jag inte ens rott en båt tidigare. Den sommaren sov vi 14 nätter med en 1 och en 4-åring, sommaren -15 sov vi 22 nätter och körde ungefär 500nm, och vi vill bara ha mer!! så vi vet ju nu att detta verkligen är för oss. Och båten vi har funkar förvånansvärt bra men vi känner att när vi trots allt spenderar så pass mycket tid ute på sjön så skulle det va sjysst med åtminstone en vanlig wc och separat sovutrymme för kidsen. Det jag framförallt gillar med Marex så är det ju just den underbara u-soffan och separat mid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 24 Januari , 2016 (redigerade) Princess 286 borde gå att klämma för en femhundring med dagens båtpriser. Vet inte så mycket om modellen igentligen mer än att den ska vara välbyggd och jäkligt snygg, vilket iaf jag tycker är en viktiga egenskap när man ska köpa båt ;-) Redigerad 24 Januari , 2016 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 25 Januari , 2016 För våran del blev det en välvårdad och topputrustad Flipper 760 (25ft), vi är 2+1 I familjen. Det var inte meningen att det det skulle bli en sån stor båt som första då vi aldrig tidigare har haft båt tidigare. Tanken va att börja med en mindre dagtursbåt. "letandet" började redan 2012. Men när vi såg båten första gången slog vi till direkt våren 2015. kanske att ta vatten over huvudet tänkte vi, men det har gått over förväntan med storleken på båt. Tittade länge på Bella falcon och Yamarin 74c + 7400, men dom drog I väg prismässigt. Vi hade en budget på 300 tkr. Annars är Flipper 850 en stor och rymlig båt båt till hyffsad peng. Lycka till med båtletandet. //Björn S Vad sitter det för motor i den? Årsmodell? Utrustning? Funderar på om det är min gamla Flipper 760, den var rätt välutrustad med en D4-260 i.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Januari , 2016 Jag har inte erfarenhet av större mororbåtar, hsde en liten 16ft ht båt. Däremot när jag blev segelbåtgubbe gicka jag efter första sässongen från 27 till 30 ft och efter andra till 40ft. absolut allt färutom ensamkryss i lägen med många slag blir lättare, mer tid, lugnare. Framförallt vid tilläggning. Så oroa dej inte för storlek. Sikta på vad ni vill ha. min erfarenhet före segelbåt var 5-6 somrar med den litta ht båten. Kanske 10-20 tillf/sommar och någon överraskning ibland. Seglingen i sig plus tilläggning med större båt, när jag var ensam, kändes som utmaning i början men visade sig inte vara någon kärnfysik. Sen är ju alla så hjälpsamma, om man lägger till där det finns andra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 25 Januari , 2016 Scand 27 Adriatic är en mkt rymlig bår med väl tilltagen bredd(3,06m) ståhöjd, rymlig midkabin där hela familjen kan sova i dittfall ochrymligtoa där man kan stänga om sig. Med Volvo penta kad 43 marschar jag 22-23 knop och toppar 30 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 25 Januari , 2016 Och jag tipsar som vanligt om Jeanneau 805 leader som jag tycker är en toppenbåt i den storleksklassen. Supermysig U-soffa i aktern, rejäl midcabin med dörr, och jättesäker väg från sittbrunn fram till fören är inte fel med småbarn. Ex: http://www.blocket.se/goteborg/Jeanneau_805_Leader___KAD_43_DP_64791144.htm?ca=11&w=3 Annars finns det mängder med bra båtar runt 28 fot. Vi gjorde ett liknande byte 2014 (21->29 fot) och tittade bl. a. på: Flipper 717 (för liten även om den har tillräckligt med kojer) Flipper 760, Bella Falcon (Gillade inte stickkojslösningen på dessa) Fjord 775 & 900 Dolphin Nimbus 28 Draco 2700 Marex 290 Polar 820 Express Saltö 2900 Joda 290 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 25 Januari , 2016 Och jag tipsar som vanligt om Jeanneau 805 leader som jag tycker är en toppenbåt i den storleksklassen. Supermysig U-soffa i aktern, rejäl midcabin med dörr, och jättesäker väg från sittbrunn fram till fören är inte fel med småbarn. Ex: http://www.blocket.se/goteborg/Jeanneau_805_Leader___KAD_43_DP_64791144.htm?ca=11&w=3 Annars finns det mängder med bra båtar runt 28 fot. Vi gjorde ett liknande byte 2014 (21->29 fot) och tittade bl. a. på: Flipper 717 (för liten även om den har tillräckligt med kojer) Flipper 760, Bella Falcon (Gillade inte stickkojslösningen på dessa) Fjord 775 & 900 Dolphin Nimbus 28 Draco 2700 Marex 290 Polar 820 Express Saltö 2900 Joda 290 Verkligen fina båtar allihop, det jag känner som nästan är ett krav är hardtop då vi bor i norra delen av landet och det känns som att ht matchar vårt klimat bäst, och det finns ju tyvärr inte så överdrivet många hardtopbåtar som stämmer in på övriga kravlistan, får nog hoppas det kommer ut mer båtar närmare våren/sommaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 25 Januari , 2016 Nu är det här en del över 500k men jag tycker ändå att det är otroligt prisvärt. Med tanke på att det är helt nytt, med 7 års garanti, bör man kunna hålla en väldigt låg reparationsbudget på en sån båt i många år. Inga motorbyten runt hörnet direkt. http://www.blocket.se/halland/Beneteau_Antares_880_40741740.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 25 Januari , 2016 Varför siktar du på en HT och inte på en kupé-båt? Du bor ju dessutom i "norra delen av landet" där nyttan med att kunna stänga till om sig är större än i södra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 25 Januari , 2016 Varför siktar du på en HT och inte på en kupé-båt? Du bor ju dessutom i "norra delen av landet" där nyttan med att kunna stänga till om sig är större än i södra. Ursäkta min okunskap men med kupébåt menar du skjutdörrar? Isåfall är det ju absolut ett alternativ, tänker bara att utrymmet utanför dörrarna blir lite outnyttjat då det verkar lite trångt på de flesta jag sett och att med en Ht båt så finns det ändå lite kapell som man kan knäppa av de soliga dagarna men att det ändå inte är som ett helt militärtält som man ska riva och resa varje gång, så tänker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 25 Januari , 2016 Hej, Har själv haft en Marex 290. En riktigt bra båt som mycket väl motsvarar dina både krav och förväntningar. Härligt utrymme i sittbrunn, dörr ut bak, separat sovutrymme för kidsen. Robust kvalitetsbåt som går bra i sjön och med tidlösa linjer. Finns några fina exemplar därute. Hade själv en -91:a som vi 2013 bytte till en Marex 350 CC. Den måste jag säga har sämre ombordlösningar för både pentry och stuvutrymmen och annat. Saknar faktiskt 290:ans genomtänkta lösningar på en förhållandevis liten yta. Du blir inte besviken. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 25 Januari , 2016 Hej, Har själv haft en Marex 290. En riktigt bra båt som mycket väl motsvarar dina både krav och förväntningar. Härligt utrymme i sittbrunn, dörr ut bak, separat sovutrymme för kidsen. Robust kvalitetsbåt som går bra i sjön och med tidlösa linjer. Finns några fina exemplar därute. Hade själv en -91:a som vi 2013 bytte till en Marex 350 CC. Den måste jag säga har sämre ombordlösningar för både pentry och stuvutrymmen och annat. Saknar faktiskt 290:ans genomtänkta lösningar på en förhållandevis liten yta. Du blir inte besviken. Lycka till låter ju underbart det där nu blev jag ju ännu mer sugen, en fråga på ämnet: hette -91:an marex eller hette den nidelv på den tiden? Och var ligger prisbilden på en sån årsmod. -95 - 00? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 26 Januari , 2016 Varför siktar du på en HT och inte på en kupé-båt? Du bor ju dessutom i "norra delen av landet" där nyttan med att kunna stänga till om sig är större än i södra.Ursäkta min okunskap men med kupébåt menar du skjutdörrar? Isåfall är det ju absolut ett alternativ, tänker bara att utrymmet utanför dörrarna blir lite outnyttjat då det verkar lite trångt på de flesta jag sett och att med en Ht båt så finns det ändå lite kapell som man kan knäppa av de soliga dagarna men att det ändå inte är som ett helt militärtält som man ska riva och resa varje gång, så tänker jag Japp, jag menar med skjutdörrar. I vår båt har vi några olika delar: Nedre delen av båten med förpik och stickkoj är sov- och toadelen, skönt att ha den separat och inte behöva bädda ur för att kunna tex äta frukost Övre hytten eller köksdelen och matplats- och samkvämsdelen där vi också sitter under färd Akterdäcket som utnyttjas till allt då det är under ett kapell som vi alltid kan ha påsatt men kan välja om sidorna ska vara nere eller uppsatta för att få en ute-känsla Badbryggan för solnedgångar eller läsande/solande Fördäcket för solning Fördelen som jag ser det, vi är alla olika, är att om det är kallt så sitter vi inne i hytten med värmaren på och dörren stängd. Blir fort varmt och skönt. Om det är myggigt men varmt på kvällen så sitter vi på akterdäck med kapellet nere på alla sidor. Blir ganska varmt där även utan att vi sätter på värmen så det funkar även om det är lite kyligt. Detta är vårt mest utnyttjade utrymme. På dagarna om det är varmt med stark sol har vi alla sidor uppe och får som en liten terass med tak och med fina fläktar från havet. Hytten har stora takluckor som ger bra rymdkänsla och om man öppnar dem får man bra genomströmning av luft. Ja, och resten förstår du själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dspj 7 Postad 26 Januari , 2016 Marex 290 eller kupébåt? Vi valde en Marex 290 för 1,5 år sedan som vi är jättenöjda med. Utrymmena är väldigt väldisponerade och både bekväma för de boende och generösa för gäster. Kupébåt, å andra sidan, med skjutdörr var vi först inne på eftersom vi har båten på västkusten och bor inne i landet (Småland) och har båten som helgstuga. Fördelen skulle vara "inomhusklimat" vår och höst. Vi valde ändå bort denna båttyp eftersom både sittgrupp i kabin och "balkongen" utanför blir för små för att vara användbara. Trist när inte alla kan samlas runt mat-/soffbordet eller på "uteplatsen". Vi föräldrar har 1-3 tonåringar med oss, ibland gäster. Normalt har den yngste sonen midcabin, vi vuxna förpiken. Om fler söner eller kompisar är med tar vi midcabin, och son/gäst v-kojen. Är vi fler bäddar vi för dubbelsäng i rundsoffan under kapellet. Det vi uppskattar mest med Marex'en är att det är en riktig dörr till midcabin, att alla praktiska funktioner: kök, toa o sovplatser är samlade under däck (bäddar sällan ens upp v-koj/midcab). Sittbrunnens generösa rundsoffa med badplattform utanför dörren är en supersocial plats där alla får rum. Här är vi all vaken tid ombord. Vid lite kyligare väder med tänd fotogenlykta eller ett litet elelement via landström och en pläd. Det har funkat bra både i april och september. (Vi såg inga tidiga 90-talare ute när vi köpte. Det slutade med en sparsamt utrustad men ändå välskött -00'a för c:a 700') Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser