Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
ChrisO

Frågor ang ancas queen 24

Rekommendera Poster

Tjenare.

Kompisen har en ancas Queen 24 med en volvo b20 i. den känns verkligen underdimensionerad till förhållande å storlek på båten. för av nån anledning så planar inte båten ut. den bara "gräver" ner sig. vad ska de vara för planing / marsch och toppfart med en sån här motor? vad bör man även räkna med för bränsleförbrukning? då dom inte har kört med den så jättemycket än

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Ancas Queen 24", åren 2007 - 2013. I den låg en VP AQ 151a á 149 Hk. Hydrauliska trimplan. Vi älskade den båten, men då vi hade den som en semesterbåt (jag och frugan, någon gång ibland var ett av barnen med ute) så blev den lite för liten för oss så vi bytte upp oss till en Nidelv 28.

Marschfart låg mellan 14,5 - 15,8 knop, beroende på sjö. Kom upp i planing vid 14,2 knop ungefär. Man fick trimma planen för att få bästa gången och känna bästa farten. Innan planing/marschfart så grävde den sig bara, och slukade bränsle... Maxfart låg på c:a 21 - 22 knop. Bränsleförbrukningen var mellan 1,2 - 1,5 liter/distans vid marschfart, också beroende på sjö och trimning. Vid maxfart låg förbrukningen på ett ungefär 1,7 - 1,9 liter/distans

Jag kan tycka att B20 är en lite liten och gammal motor till båten, så om din kompis har möjlighet att byta upp till en t ex 151a så är blir det en helt annan känsla kan jag nästan lova.

Hoppas det gav lite ljus åt er.

Redigerad av Kenneth_SSSSS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar för utförligt svar. ska kolla med kompisen om man inte ska uppgradera till en sån med då. kan man byta en sån rakt av utan att behöva byta drev, motorfästen m.m? för som det är nu så är den inte kul alls att köra. då den inte kommer upp i planing (av nån anledning?). så lär den sluka massa soppa. sitter dock inte trimplan på den heller. emn de kommer investeras i sen oavsett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog satsa på en liten v6 i stället.

Du får ett bättre vrid,"ork" med en sådan.

Som sagt,det är ju en ganska så tungdriven båt......

Och utrymme i motorrum finns det ju gott om.:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...