Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
CaptainKongo

NASA BM-1 inkoppling

Rekommendera Poster

Har köpt en NASA BM-1 batteriövervakninssytem och ska koppla in det nu under vintern.

 

Två undringar jag har:

 

1) Den korta svarta kabeln som följde med i satsen och som ska kopplas mellan shunten och batteriets minus pol, är inte den lite väl klen? Bör den inte ha större diameter?

 

2) NASA-BM-1 kan även kopplas in så att startbatteriets spänning kan mätas. För att kunna göra detta måste man koppla ihop startbatteriets minus pol med förbrukningsbatteriets minuspol. Jag har två huvudströmbrytare ombord, en för startbatteriet och en för förbrukarbatterierna. Om jag kopplar ihop dessa minuspoler, kan jag vara säker på att inte startbatteriet töms även om huvudströmbrytaren är avslagen för startbatteriet? Är orolig för att startbatteriet ev. kan laddas ur genom denna minuskabelförbindning eller har jag fel?

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Den är antagligen för att mäta spänningen och inte avsedd för att det ska gå några större strömmar i den, därmed kan den vara klen.

2) De vanligaste installationer i båt är gjorda så att minus är sammankopplade och huvudströmbrytarna sitter på plus-sidan. Har du också så ska det inte vara någon risk förutom den minimala ström instrumentet drar.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vad för motor du har eg. hur stor startmotorn är kan det vara lämpligt att köra startmotorn förbi shunten. Tänk bara på att minus från generatorn kan vara hopkopplad med startmotorminus. Du får då dela på dem för att få mätning av laddströmmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Den är väl 1-2dm lång(?) så det krävs redigt med ström för att generera spänningsfall tillräckligt för att skapa problem. Om du kontinuerligt kommer ha strömmar över 50A så kan det vara värt att byta till grövre.

2. Har du inte gemensam jord i båten? Om inte, hade jag i din sits övervägt att koppla om så att du bryter + med huvudbrytarna och har gemensam jord istället. Om du med ena brytaren bryter all "förbruknings+" (utom länspump, radiobackup, ev. värmare etc. som vill ha permanent+) och med den andra bryter all "motor+" så finns ingen risk att du drar ur startbatteriet.

 

Hur kopplas start- och förbrukningsbatterier samman idag när motorn går, så att båda banker laddas?

 

 

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Den är väl 1-2dm lång(?) så det krävs redigt med ström för att generera spänningsfall tillräckligt för att skapa problem. Om du kontinuerligt kommer ha strömmar över 50A så kan det vara värt att byta till grövre.

2. Har du inte gemensam jord i båten? Om inte, hade jag i din sits övervägt att koppla om så att du bryter + med huvudbrytarna och har gemensam jord istället. Om du med ena brytaren bryter all "förbruknings+" (utom länspump, radiobackup, ev. värmare etc. som vill ha permanent+) och med den andra bryter all "motor+" så finns ingen risk att du drar ur startbatteriet.

 

Hur kopplas start- och förbrukningsbatterier samman idag när motorn går, så att båda banker laddas?

1) Ja, kabeln är 1-2 dm lång.

 

2) Minus är sammankopplade och huvudströmbrytarna sitter på plus-sidan.

 

Hur kopplas start- och förbrukningsbatterier samman idag när motorn går, så att båda banker laddas?

Svar: Det sitter ett skiljerelä i båten som laddar både startkrets och förbrukningskrets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1. Den är väl 1-2dm lång(?) så det krävs redigt med ström för att generera spänningsfall tillräckligt för att skapa problem. Om du kontinuerligt kommer ha strömmar över 50A så kan det vara värt att byta till grövre.

2. Har du inte gemensam jord i båten? Om inte, hade jag i din sits övervägt att koppla om så att du bryter + med huvudbrytarna och har gemensam jord istället. Om du med ena brytaren bryter all "förbruknings+" (utom länspump, radiobackup, ev. värmare etc. som vill ha permanent+) och med den andra bryter all "motor+" så finns ingen risk att du drar ur startbatteriet.

 

Hur kopplas start- och förbrukningsbatterier samman idag när motorn går, så att båda banker laddas?

1) Ja, kabeln är 1-2 dm lång.

 

2) Minus är sammankopplade och huvudströmbrytarna sitter på plus-sidan.

 

Hur kopplas start- och förbrukningsbatterier samman idag när motorn går, så att båda banker laddas?

Svar: Det sitter ett skiljerelä i båten som laddar både startkrets och förbrukningskrets.

 

 

Då måste dina minuspoler redan vara sammankopplade om inte skiljereläet kopplar ihop "förbruknings-" med "start-"? Har aldrig sett en sån lösning men inget är omöjligt...

 

Hursomhelst anser jag att du ska ha skiljereläet mellan "start+" och "förbruknings+" samt att du kopplar shunten så att den sitter mellan förbruknings- och all annan jord. Då kommer all laddning och förbrukning till/från förbrukningsbatteri gå via shunten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

1. Den är väl 1-2dm lång(?) så det krävs redigt med ström för att generera spänningsfall tillräckligt för att skapa problem. Om du kontinuerligt kommer ha strömmar över 50A så kan det vara värt att byta till grövre.

2. Har du inte gemensam jord i båten? Om inte, hade jag i din sits övervägt att koppla om så att du bryter + med huvudbrytarna och har gemensam jord istället. Om du med ena brytaren bryter all "förbruknings+" (utom länspump, radiobackup, ev. värmare etc. som vill ha permanent+) och med den andra bryter all "motor+" så finns ingen risk att du drar ur startbatteriet.

 

Hur kopplas start- och förbrukningsbatterier samman idag när motorn går, så att båda banker laddas?

1) Ja, kabeln är 1-2 dm lång.

 

2) Minus är sammankopplade och huvudströmbrytarna sitter på plus-sidan.

 

Hur kopplas start- och förbrukningsbatterier samman idag när motorn går, så att båda banker laddas?

Svar: Det sitter ett skiljerelä i båten som laddar både startkrets och förbrukningskrets.

 

 

Då måste dina minuspoler redan vara sammankopplade om inte skiljereläet kopplar ihop "förbruknings-" med "start-"? Har aldrig sett en sån lösning men inget är omöjligt...

 

Hursomhelst anser jag att du ska ha skiljereläet mellan "start+" och "förbruknings+" samt att du kopplar shunten så att den sitter mellan förbruknings- och all annan jord. Då kommer all laddning och förbrukning till/från förbrukningsbatteri gå via shunten. 

 

Så är det! Ok, då kan jag koppla ihop startbatteri minus med förbrukarminus utan att vara orolig.

 

Det är så jag har tänkt att koppla. Ev. byter jag ut den 1-2 dm långa kabeln mot en tjockare.

 

Kablarna som sitter på förbrukarminus är väsentligt mkt grövre, så det ser lite fjuttigt ut med den korta som följde med i installationssatsen.( Dessa tjocka kablar ska fästas i shunten och från shunten går den korta tunna kabeln till förbrukarminus). Jag inser att spänningsfallet inte blir så mkt på en så kort sträcka, men om jag laddar länge med 50 A kanske den korta tunna kabel blir överbelastad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Den är antagligen för att mäta spänningen och inte avsedd för att det ska gå några större strömmar i den, därmed kan den vara klen.

.

Kanske blir mätningen felaktig om du byter kabeln mot någon längre/grövre?

Står det inget i bruxen?

Shunten är ju ett slags motstånd och om man ändrar till en installation som ger annat motstånd blir mätningen felaktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1) Den är antagligen för att mäta spänningen och inte avsedd för att det ska gå några större strömmar i den, därmed kan den vara klen.

.

Kanske blir mätningen felaktig om du byter kabeln mot någon längre/grövre?

Står det inget i bruxen?

Shunten är ju ett slags motstånd och om man ändrar till en installation som ger annat motstånd blir mätningen felaktig.

 

 

Nej, kabeln är en kabel och inget annat. Jag vill minnas att den är 16mm2 och om detta stämmer borde den vid 15cm längd generera ett spänningsfall på ca. 0.016V vid 50A ström.

 

Jag bytte till annan grövre kabel men det var för att den medföljande var för kort för att kunna montera shunten vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack!

 

Har köpt en längre, 0.7 m, och grovare färdigpressad kabel på 35 mm2 som jag har tänkt att använda vid installationen istället för den kortare och tunnare kabeln. Som du skriver ovan så är den medföljande kabeln för kort för att göra en vettig installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan byta ut kabeln mellan shunt och batteri mot kraftigare.

 

Tänk bara på att startmotorns ström och ström till eventuella bogpropellrar och ankarspel inte skall passera denna shunt, den tål inte några sådana strömmar, i alla fall inte standardmodellen, det finns en modell som tål mer ström, men ändå kanske inte så mycket. Detta förklarar kanske Nasas val av den klena medskickade kabeln...

 

Jag gjorde litet tvärtom, jag ville inte veta startbatteriets laddningstatus, utan bara förbrukarbankens.

Så jag såg till att shunten kopplades in mellan batteriseparatorn, skiljereläet, och förbrukarbanken. Detta på förra båten, på nya båten satt redan ett sådant instrument, kopplat på samma sätt, mäter bara på förbrukningsbatteriernas gemensamma minus.

 

Möjligen tänker jag fel, men om man har shunten mellan generator och båda batteribankerna så får man totalsumman av dessa bankers laddning/förbrukning. Och i naturhamn, utan landström vill man ju veta hur mycket man har kvar i förbrukarbanken. Då är det ointressant (ja kanske inte helt...) att veta exakt hur mycket det är kvar startbatteriet, man nöjer sig kanske med vetskapen om att man kört med motor in i hamn och har tillräckligt för att sedan kunna starta vid avfärden.

 

Annars skall man nog har två instrument, som övervakar varsin bank, jag tror inte det funkar med ett instrument, två shuntar och en omkopplare, då instrumentet har ett utvecklat minne.

 

Om man har (vilket du inte har) batterifrånskiljarna på minussidan (som jag sett på Tresfjord och Westfjord) så borde man ju kunna koppla in shunten på plussidan, men då byta sida på mätkablarna eftersom strömmen då passerar shunten åt andra hållet. Teoretisk tanke, jag har aldrig provat detta.

 

Hursomhelst ett bra instrument!

På båda båtarna får jag batteristatus "106%" då det är fulladdat, trots upprepade omprogrammeringar, men det sjunker snabbt till "bara" 100% något tiotal minuter efter det motorn stängts av eller landströmmen brutits.

 

Jag hade innan i många år en "Batman" och den var också bra, men inte lika pedagogisk, och den visar bara hur många Ah man har förbrukat, alltså måste man hålla reda på hur stor batterikapacitet man har ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en BM-1 som klarar min startström utan problem. (Yamnar 75 hk) Mätningen kanske inte blir så exakt men shunten klarar strömmen utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att den tydligen skall tåla 100A.

Men större kraftigare dieselmotorers startmotorer kan nog dra mer ström i alla fall vid kallstart.

 

En manual finns här:

http://www.marinwebben.se/shop/9260/art34/1761334-ed604b-BM-1_Handhavande.pdf

 

Ett inkopplingsschema som visualiserar precis det vi diskuterat här finns här:

http://www.marinwebben.se/shop/9260/art34/1761334-722c96-Inkoppling_BM1_med_skiljerela.pdf

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte skaffa en Nasa batterimonitor med, men funderar på om jag skall ha bm-1 eller bm-2 för att klara startströmmen, max 100 eller 200 Amp för respektve shunt.

Jag har en Penta D-3 190 A-C från 2007, någon som vet hur mycket Amp den skickar iväg vid start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bara en batteribank? Har man separat startbatteri är det normala är att koppla shunten bara på förbrukningsbank och då går startström ej via shunten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bara en batteribank? Har man separat startbatteri är det normala är att koppla shunten bara på förbrukningsbank och då går startström ej via shunten.

Jag håller med Bobba!

Alltså det räcker att ha koll på förbrukarbanken, ja får du har väl ett separat startbatteri!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ett separat startbatteri, är bara osäker på i vilken sekvens allt skall kopplas utan att riskera att en shunt på max 100 Amp brinner upp. Skall kolla först hur allt är kopplat, hela systemet är fabriksgjort så det går nog att reda ut. Men ni menar då att det inte finns nån anledning att oroa sig och man klarar sig med BM-1?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ett separat Ja jag tycker det räcker med att koppstartbatteri, är bara osäker på i vilken sekvens allt skall kopplas utan att riskera att en shunt på max 100 Amp brinner upp. Skall kolla först hur allt är kopplat, hela systemet är fabriksgjort så det går nog att reda ut. Men ni menar då att det inte finns nån anledning att oroa sig och man klarar sig med BM-1?

Du klarar dig med BM-1 om denna bara är ansluten till förbrukarbanken. Troligtvis kan det bli kritiskt om du låter startmotorns ström passera shunten, jag vet inte hur mycket din startmotor drar, men antagligen under 100A då motorn är varm... Jag mätte startströmmen på min KAD44 (en sexcylindrig dieselmotor), och det var en bra bit över 120A, vid kallstart nu på hösten. Startmotorn till en gammal 1600 folkvagnsboxermotor med varm motorolja drog litet drygt 80A... Inga exakta siffror, mätta med tångamperemeter.

 

Jag föreslår att du kopplar en BM-1 på minussidan på enbart förbrukarbanken, enligt bifogade instruktioner.

 

Men Ohms-lag kan du ju räkna ut hur många ampere din startmotor drar, om du känner till dess effekt, ja teoretiskt i alla fall, i verkligheten drar den mer pga. en del förluster och spänningsfall i startögonblicket.

 

Om du vill ha en extra säkerhet ombord, om startbatteriet skulle tömmas i hamn, tag med en startkabel ombord, anslut mellan förbrukarbankens och startbatteriets pluspoler, var snabb eller två personer ombord, en kopplar, den andre vrider på startnyckeln omedelbart. Visst fyrverkeri kan utlovas vid inkopplingen.

 

Man kan ha en "nödihopkopplare" också, en huvudbrytare som vid behov kan koppla ihop batterigrupperna, men jag har valt att INTE ha en sådan, då det är lätt att glömma den påslagen, tiden och besväret att montera in en sådan och kostnaden motiverar inte de få gånger man använder den, tycker jag, billigare och snabbare med startkabel.

 

Med laddningsseparatorer som vanligtvis finns originalmonterade ombord, Volvo Pentas "dubbeldioder" och liknande, så har dessa en ingång från generatorn, och två utgångar, den utgången som är avsedd för startbatteriet/batterierna laddar först upp dessa, sedan ger den andra utgången ström till förbrukarbanken. Därefter, under gång, så känner elektroniken av spänningsfall och laddar båda bankerna efter behov.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg_Ohm,

tack för ett utförligt svar. Jag har en huvudbrytare som kopplar ihop startbatteriet med förbrukarbanken. Det är monterat på fabriken. Den måste vara påslagen för att stora förbrukare som kylen och bog/ankarspel skall fungera. Jo, det har hänt att man glömmer den på ja :)

Jag TROR jag har det senare du skriver om med men skall kolla i båten nästa gång jag är där. Känner att jag måste intressera mig mer för elen ombord och hur den funkar, det börjar bli komplicerat att skaffa fler "onödiga" men väldigt roliga prylar att installera. Utmaningen och glädjen ligger i att lära sig mer varje gång och inte minst att läsa alla bra inlägg här på MG. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kopplade jag in min:

 

attachicon.gifpost-90200-0-56977500-1403858620.png

Varför har du kopplat all jord genom shunten? Jag hade satt shunten mellan förbrukarjord och startjord och dragit jorden framåt i båten från startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här kopplade jag in min:

 

attachicon.gifpost-90200-0-56977500-1403858620.png

Varför har du kopplat all jord genom shunten? Jag hade satt shunten mellan förbrukarjord och startjord och dragit jorden framåt i båten från startbatteriet.

 

 

Jo jag är medveten om att det blev fel, är ingen expert på el så jag följde bara Skyllermarks instruktioner. Planen är att göra om enligt följande skiss under våren:

 

post-90200-0-00407000-1449673240_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så här kopplade jag in min:

 

attachicon.gifpost-90200-0-56977500-1403858620.png

Varför har du kopplat all jord genom shunten? Jag hade satt shunten mellan förbrukarjord och startjord och dragit jorden framåt i båten från startbatteriet.

 

 

Jo jag är medveten om att det blev fel, är ingen expert på el så jag följde bara Skyllermarks instruktioner. Planen är att göra om enligt följande skiss under våren:

 

attachicon.gifElschema - nytt.jpg

 

Det kommer inte heller bli bra, generatorladdningen kommer inte gå via shunten och din BM-1 kommer således visa fel. Du behöver koppla shunten mellan start- och förbrukningsbank.

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ända du behöver göra är att flytta startbatteri-minus till minusplinten, så att den hamnar på andra sidan shunt-kabeln.

Enligt första schemat.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är i så fall ditt förslag i min skiss? För jag trodde det var så shunten är inkopplad i den första bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan, sätt shunten på kabel 11 i din skiss och dra all minus till motor och förbrukning från startbatteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här - om målsättningen är att inte köra startströmmen genom shunten:

 

post-92644-0-73068800-1449690430_thumb.png

 

Redigerad av Tomas99
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... Jag har en huvudbrytare som kopplar ihop startbatteriet med förbrukarbanken. Det är monterat på fabriken. Den måste vara påslagen för att stora förbrukare som kylen och bog/ankarspel skall fungera. Jo, det har hänt att man glömmer den på ja :)

 

 

Om du måste koppla samman dina två batteribanker för att kylen ska fungera så är nog förbrukarbatteriet slut!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg_Ohm,

tack för ett utförligt svar. Jag har en huvudbrytare som kopplar ihop startbatteriet med förbrukarbanken. Det är monterat på fabriken. Den måste vara påslagen för att stora förbrukare som kylen och bog/ankarspel skall fungera. Jo, det har hänt att man glömmer den på ja :)

Jag TROR jag har det senare du skriver om med men skall kolla i båten nästa gång jag är där. Känner att jag måste intressera mig mer för elen ombord och hur den funkar, det börjar bli komplicerat att skaffa fler "onödiga" men väldigt roliga prylar att installera. Utmaningen och glädjen ligger i att lära sig mer varje gång och inte minst att läsa alla bra inlägg här på MG. :)

Det är ju vanligt, eller standard att varven vid nybyggnation monterar en skiljediod, eller vad dom nu heter, kan ha olika namn, efter generatorn som då ser till att båda batteribankerna blir laddade.

 

Javisst är det roligt att montera en massa elektroniska prylar ombord! Men som sagt, det kanske inte alltid är nödvändigt att ha allt detta.

 

Själv brukar jag nöja mig med en sjyst navigator och ett bra ekolod, ett strömsnålt kylskåp, samt ett bra ankarspel.

Sedan har det ju tillkommit bogpropeller. Senaste båten har även radar, en grej jag nog själv aldrig skulle köpt, men nu fanns den där och jag tror i alla fall jag lärt mig hur den funkar, och läst en del litteratur så jag behöver inte krocka med vare sig Andrea Doria eller Stockholm... (kanske mest beroende på att dessa fartyg inte längre finns kvar eller ens seglar i mina hemmavatten...Stenas och vägverkets färjor ger bra ekon, men inte vattenmopeder, gummibåtar eller vindsurfare...)

 

Som redan skrivits, så är det ju lätt att tro att dina batterier är kassa om de inte orkar med att leverera ström till de tyngre förbrukarna, annat än om du kopplar ihop dem.

Det finns relativt billiga batteritestare som mäter under belastning, de besår vanligtvis i två plasthandtag med en enkel voltmeter och en spiral eller annat motstånd med låg resistans, man gör helt enkelt en kontrollerad kortslutning över batteripolerna och kan då se på en röd-gul-grön skala i vilket ungefärligt skick batteriet befinner sig i. Man mäter i max 5 sekunder. Man kan ju också mäta syrans viskositet, om det nu är ett batteri som man kommer åt batterisyran i.

 

Många fritidsbåtsmänniskor laddar sönder sina batterier, av missriktad välvillighet.

Man tar in dem i värmen och laddar hela vintersäsongen, gärna med en gammaldags ointelligent laddare som kanske ger för hög spänning så att batterierna gasar, och "torrkokar" eller så bildas det oxid på blyplattorna.

 

Det bästa är att låta batterierna stå svalt eller kallt, med svag underhållsladdning, gärna med en modern intelligent laddare som laddar i olika faser. Laddaren kan ju dessutom styras via en timer, så att man bara laddar sex timmar per dygn eller liknande, om nu laddaren startar själv efter strömavbrott, de äldre modellerna gjorde inte det, men senaste modellerna av exempelvis C-tech har "självstart".

Oladdade batterier kan frysa sönder, fulladdade gör det inte.

 

Själv brukar jag köpa startbatterier avsedda till entreprenadmaskiner, som kan ge hög ström under kort tid till tjuriga och tröga dieselmotorers startmotorer, liksom till bogprop. och ankarspel.

 

Till förbrukarbatterier brukar jag välja traktionära batterier avsedda för golfbilar, dessa är vanligtvis på 220-250 Ah, men bara på 6 volt varför två sådana får seriekopplas för att få 12 volt, men då fortfarande 220 Ah, eller om det är 250 Ah. Ger då förhållandevis låg ström under lång tid, och tål djupurladdningar bättre.

Möjligtvis finns det bättre lösningar, men liksom världens främste bakåtsträvare "Kapten Stofil" har jag fastnat för dessa då jag vet att det funkat tidigare. 

Endast förbrukarbatterierna laddas normalt av solcellpanelen, men det finns en omkopplare som istället kan skicka strömmen till startbatterierna.

 

På några båtar jag har eller haft har jag bytt till större generator.

Nuförtiden ser jag till att byta all belysning till LED.

Jag har på de senaste båtarna konventerat toaletten till el-toa eller bytt till färdig elektriskt toalett, den drar rätt mycket men under kort tid.

Det kan mörka kvällar tittas en hel del på TV, eller surfas med dator, det drar en del ström, pentrypumpar och länspumpar drar marginellt i det stora hela. Lanternor och navigatonsutrustning är oftast bara igång då motorn går.

 

Det finns landström med laddare och anslutning till vv-beredare, men det saknas alltid landströmsuttag i de naturhamnar jag vanligtvis besöker. Och av snikenhet ansluter jag bara i gästhamnar om det ingår i hamnavgiften, om jag orkar dra ut kabeln, eller då jag behöver använda elverktyg ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här - om målsättningen är att inte köra startströmmen genom shunten:

 

attachicon.gifbild.png

 

Tack för att du redde ut det hela!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...