auxillary 2 Postad 27 November , 2015 Tänkte bara tipsa om en bra app till android som visar vind och statistik för alla fyrar som har vindmätare. Lite enklare gränssnitt än vivas app. Finns på engelska och svenska. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kahoona.coastweather.v2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 27 November , 2015 Den var väl inte så bra. Får inte upp någon meny. Måste scrolla genom alla fyrar till den jag vill se på. Favoritmarkeringen fungerar inte... Den går bort igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Frippe_ 1 Postad 27 November , 2015 Menyn visas genom att dra från vänster kant på skärmen och in mot mitten. Där hittar du också favoriterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 30 November , 2015 Den var väl inte så bra. Får inte upp någon meny. Måste scrolla genom alla fyrar till den jag vill se på. Favoritmarkeringen fungerar inte... Den går bort igen! Som frippe säger, menyn visas genom att man drar med fingret från vänsterkanten av skärmen in mot mitten. Trodde det var underförstått. Sorry! : ) Här har du en bild på hur det fungerar: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 30 November , 2015 Menyn visas genom att dra från vänster kant på skärmen och in mot mitten. Där hittar du också favoriterna. Ovanligt korkat gränssnitt om man måste fråga hur det fungerar. Jag hittade först efter lite letande hur man tog fram menyn, alltså genom att svepa in från vänster. Det finns iofs några andra appar som fungerar på liknande sätt, tex Viva, så det gick ju att hitta med lite trial-and-error. Fast den här appen blir ju inte bättre av att det finns fler appar som är ointuitiva. Och jag har ännu inte kommit på hur man visar diagrammen... Och nej, jag tänker inte sitta i en halvtimme och prova mig fram. Men det är väl så dom vill ha det. Jag har ju bara haft Androidtelefoner och plattor sedan 2008 och det krävs tydligen lite mer för att klara av den här appen. Men en dag kanske jag blir tillräckligt erfaren? Eller orkar experimentera tillräckligt länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 30 November , 2015 Menyn visas genom att dra från vänster kant på skärmen och in mot mitten. Där hittar du också favoriterna. Ovanligt korkat gränssnitt om man måste fråga hur det fungerar. Jag hittade först efter lite letande hur man tog fram menyn, alltså genom att svepa in från vänster. Det finns iofs några andra appar som fungerar på liknande sätt, tex Viva, så det gick ju att hitta med lite trial-and-error. Fast den här appen blir ju inte bättre av att det finns fler appar som är ointuitiva. Och jag har ännu inte kommit på hur man visar diagrammen... Och nej, jag tänker inte sitta i en halvtimme och prova mig fram. Men det är väl så dom vill ha det. Jag har ju bara haft Androidtelefoner och plattor sedan 2008 och det krävs tydligen lite mer för att klara av den här appen. Men en dag kanske jag blir tillräckligt erfaren? Eller orkar experimentera tillräckligt länge. Egentligen finns det bara två huvudfunktioner, alla andra funktioner kommer man åt via dessa två huvudfunktioners ingångar. 1.) Visa meny (genom att slida från vänster in mot mitten) och 2.) hålla ner fingret någon sekund(så kallat long click) på den fyren som man vill se/agera med. I det senare fallet kommer det upp en dialog ruta, där kan du välja om du vill se fyren på karta eller om du vill se diagrammet för vind. När man laddar ner appen på play så ser man en massa skärmdumpar, dom visar all tillgänglig funktionalitet i appen. Lite som en manual; jag antar att du inte kunde din gps första sekunden du satt framför den heller. Detta är standard funktionalitet för android och något väldigt många appar tillämpar, och inget som är påhittat för just denna app. Vet man hur man interagerar med appar generellt på android så funkar denna likadant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 30 November , 2015 Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 1 December , 2015 Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 1 December , 2015 (redigerade) Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Du visste säkert det redan men utifall att det inte är så; man trycker bara på stjärnan(bredvid namnet på fyren) så har man en favorit markerad. Under inställningar kan man sedan välja förvald start vy, väljer man favoriter så kommer dina favoriter vara de som syns nästa gång du öppnar appen. Därav behöver man "bara" scrolla igenom listan i de fall man vill se andra fyrar än de man har lagt till som favoriter. Redigerad 1 December , 2015 av auxillary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 December , 2015 Vad är det för fel på VIVA-appen? Det är ju ändå därifrån den här appen snor sin information? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 1 December , 2015 Visingsö saknas, det blir till att segla i osäker ovisshet på Vätterns yxiga sjö! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 1 December , 2015 Laddade ner, tittade och undersökte. Massa N/A-information... Inget vidare gränssnitt... Avinstallerade igen... Så, nä: Jag tyckte inte denna var särskilt bra... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 1 December , 2015 (redigerade) Vad är det för fel på VIVA-appen? Det är ju ändå därifrån den här appen snor sin information? Samma info ja, enklare gränssnitt. En smaksak. Det är kul att se att dom börjar ta efter den bästa appen, först med favoriter nu med grafer. Tror du dom hade gjort det utan konkurrens? : ) Den här appen har så mycket mer funktionalitet som dom inte har, jämför t.ex grafen men gillar man gråskala på grafer så tycker man om deras.. Den här har ju bl.a start vy med dina favoriter, färgskala med vindstyrka för en snabb överblick, konvertera mellan m/s och knop etc etc. Och om inte det räcker så finns även mätstationer med som inte smhi eller sjöfartsverket har monopol på dvs sådana som seglarklubbar och privatpersoner satt upp.. Nä dom har en bit kvar med sin app innan dom kommer ikapp. Men vill man ha en trabant så kör man med deras, vill man ha en ferrari så kör man med den här ; ) Och sno, vi alla har betalat med våra skattepengar för det som byggts av staten. Den informationen bör vara öppen och gratis så att bättre tjänster kan byggas. Precis som man gör i våra grannländer. Inte som idag att ett statligt "företag" tar monopol på information som vi betalat för. Redigerad 1 December , 2015 av auxillary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 1 December , 2015 (redigerade) Laddade ner, tittade och undersökte. Massa N/A-information... Inget vidare gränssnitt... Avinstallerade igen... Så, nä: Jag tyckte inte denna var särskilt bra... Ja först var det klagomål på att inte alla fyrar var med, i början filtrerades dom som inte hade vindinformation bort. Nu är alla med dvs dem utan vindinformation också, då är det klagomål för att dom visas. Vissa fyra har endast strömvärden och den här appen visar vind, vattenstånd och vattentemp. Svårt att göra alla nöjda. Använd favoritfunktionaliteten så slipper du se dem. Men exakt vad är det du inte tycker om i gränssnittet? Du är inte så konstruktiv eller saklig i dina klagomål : ) Ett par tusen användare är iaf nöjda så något rätt har appen gjort! Men det är såklart helt valfritt om man vill använda den eller inte! Så kör på med viva :-) Redigerad 1 December , 2015 av auxillary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 1 December , 2015 Visingsö saknas, det blir till att segla i osäker ovisshet på Vätterns yxiga sjö! :-) Finns den infon publikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 December , 2015 Vad är det för fel på VIVA-appen? Det är ju ändå därifrån den här appen snor sin information? Samma info ja, enklare gränssnitt. En smaksak. Det är kul att se att dom börjar ta efter den bästa appen, först med favoriter nu med grafer. Tror du dom hade gjort det utan konkurrens? : ) Konkurrens? Viva är ett system för Sjöfartsverkets lotsar och yrkessjöfarten i första hand. Ett system som man valt att göra tillgängligt för alla. Kostnadsfritt. Den här appen har så mycket mer funktionalitet som dom inte har, jämför t.ex grafen men gillar man gråskala på grafer så tycker man om deras.. Den här har ju bl.a start vy med dina favoriter, färgskala med vindstyrka för en snabb överblick, konvertera mellan m/s och knop etc etc. Och om inte det räcker så finns även mätstationer med som inte smhi eller sjöfartsverket har monopol på dvs sådana som seglarklubbar och privatpersoner satt upp.. Jag tycker en sjökortsbild med vindpilar på landets alla stationer i realtid är en rätt bra startvy faktiskt. Sedan kan man öppna enstaka stationer om man vill ha mer info. Nä dom har en bit kvar med sin app innan dom kommer ikapp. Men vill man ha en trabant så kör man med deras, vill man ha en ferrari så kör man med den här ; ) Vill man ha ett original med direktinfo kör man Viva. Vill man ha en flashig kopia med laggad information kör man kustväder. Och sno, vi alla har betalat med våra skattepengar för det som byggts av staten. Den informationen bör vara öppen och gratis så att bättre tjänster kan byggas. Precis som man gör i våra grannländer. Inte som idag att ett statligt "företag" tar monopol på information som vi betalat för. Nu är ju Sjöfartsverket ett affärsverk med avkastningskrav till staten. Inkomsterna kommer från de avgifter handelssjöfarten betalar in via lotsavgifter mm. Informationen ÄR öppen och gratis för alla och envar. Till och med för app-makare som registrerar sig på båtforum och låtsas "tipsa". Betalar du reklamplats till MG? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 1 December , 2015 Vad är det för fel på VIVA-appen? Det är ju ändå därifrån den här appen snor sin information? Samma info ja, enklare gränssnitt. En smaksak. Det är kul att se att dom börjar ta efter den bästa appen, först med favoriter nu med grafer. Tror du dom hade gjort det utan konkurrens? : ) Konkurrens? Viva är ett system för Sjöfartsverkets lotsar och yrkessjöfarten i första hand. Ett system som man valt att göra tillgängligt för alla. Kostnadsfritt. Den här appen har så mycket mer funktionalitet som dom inte har, jämför t.ex grafen men gillar man gråskala på grafer så tycker man om deras.. Den här har ju bl.a start vy med dina favoriter, färgskala med vindstyrka för en snabb överblick, konvertera mellan m/s och knop etc etc. Och om inte det räcker så finns även mätstationer med som inte smhi eller sjöfartsverket har monopol på dvs sådana som seglarklubbar och privatpersoner satt upp.. Jag tycker en sjökortsbild med vindpilar på landets alla stationer i realtid är en rätt bra startvy faktiskt. Sedan kan man öppna enstaka stationer om man vill ha mer info. Nä dom har en bit kvar med sin app innan dom kommer ikapp. Men vill man ha en trabant så kör man med deras, vill man ha en ferrari så kör man med den här ; ) Vill man ha ett original med direktinfo kör man Viva. Vill man ha en flashig kopia med laggad information kör man kustväder. Och sno, vi alla har betalat med våra skattepengar för det som byggts av staten. Den informationen bör vara öppen och gratis så att bättre tjänster kan byggas. Precis som man gör i våra grannländer. Inte som idag att ett statligt "företag" tar monopol på information som vi betalat för. Nu är ju Sjöfartsverket ett affärsverk med avkastningskrav till staten. Inkomsterna kommer från de avgifter handelssjöfarten betalar in via lotsavgifter mm. Informationen ÄR öppen och gratis för alla och envar. Till och med för app-makare som registrerar sig på båtforum och låtsas "tipsa". Betalar du reklamplats till MG? Haha du är kul. Arg som ett bi : ) "Valt att göra tillgängligt", ni har krav på er att öppna upp datat men väljer att förhala det in i det längsta. Ta YR.no som ett exempel, hur många bra appar har inte skapats tack vare att dom släppte sin data fritt? Kontra hur många appar har kommit ifrån smhi som ett par år efter kom på att det kanske var en bra idé att släppa datat fritt och först nu försöker man göra något liknande(detta efter år av påtryckningar från utvecklare och som sedemera blev ett beslut ifrån eu som man tvingats följa)? Man har kämpat med näbbar och klor på de svenska statliga verken för att krampaktigt behålla makten kring sitt data. Varför kan nog bara dom som jobbar där svara på. Men resultatet är uppenbart, Sverige halkar efter sina grannländer inom IT och öppen data. Detta för att några få vill ha makt till varje pris istället för att bygga superbra tjänster som alla vill utnyttja och bygga vidare på. Som sagt inte kostnadsfritt, vi skattebetalare har redan betalat era löner och för all utrustning etc som ni har, så kostnadsfritt vet jag inte om jag håller med om.. Jättebra att du föredrar en kartvy. Det är ju det som är så fint med fleraval, man får välja det man gillar. Vill man klicka runt kontra att ha alla fyrar inlästa och slippa klicka. Två olika approacher men samma mål i slutändan. Jag föredrar det ena du det andra, ingen av oss har fel eller rätt : ) Inte för att det spelar så stor roll men rätt ska vara rätt. Kustväder är originalet, den fanns kanske 1-2 år innan viva släppte sin app. Då hade dom byggt en kopia på merparten av funktionaliteten som kustväder appen hade vilket jag uppmuntrar till : ) Just nu hittade jag bara ett par halvt gamla skärmdumpar, men dom får duga. Sen kan du få en länk till den första uppföljaren med lite mer bilder: http://windowsphoneapk.com/APK_Kustvder_Windows-Phone.html "Avkastningskrav", det gällde tydligen inte när man skulle köpa in sina nya helikoptrar.. Appen är gratis, så finns ingen som tjänar pengar på den. Tror dom på MG inte har något emot det. Men kanske är det så man jobbar på, verket, med hot, smutskastning och mutor etc. Om den nu skulle vara öppen så är det dumt att du skriver "snor"? Finns ingen info på er sida om öppendata som är gratis. Många träffar på öppen data men inget som är gratis.. AIS-datat t.ex skulle vara kul om den blev öppen för alla att bygga tjänster kring. 2 min är inte vad jag kallar lagg. Skulle kunna köra realtid men det behövs inte. 2 min intervall räcker väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 2 December , 2015 Visingsö saknas, det blir till att segla i osäker ovisshet på Vätterns yxiga sjö! :-) Finns den infon publikt? Den finns på SMHIs webbsida men jag vet inte om den är publik via andra kanaler. SSRS har med den i sin app men det är bara prognoser, inte statistik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 2 December , 2015 Visingsö saknas, det blir till att segla i osäker ovisshet på Vätterns yxiga sjö! :-) Finns den infon publikt? Den finns på SMHIs webbsida men jag vet inte om den är publik via andra kanaler. SSRS har med den i sin app men det är bara prognoser, inte statistik. Nu har du Visingsö A med. Den uppdateras bara en gång i timmen så egentligen borde inte den typen vara med, men får göra ett undantag, finns ju inga andra för vättern så det är väl det bästa man kan få där. Ska höra efter om det finns att få tag i mer "färsk" data p den det borde finnas. Sen gjorde jag en uppdatering så att man slipper se alla fyrar som inte har vinddata samt att man bara visar världen där det finns, annars visas inget. Det är en bra funktionalitet som viva var först med : ) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 3 December , 2015 Åhja, så ofta ändrar sig inte vädret på Vättern, har det väl börjat blåsa brukar det fortsätta fram till hösten, då det ökar lite :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 3 December , 2015 Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Greja fram en fungerande sökfunktion igen, så är det ett steg i rätt riktning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 3 December , 2015 (redigerade) Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Greja fram en fungerande sökfunktion igen, så är det ett steg i rätt riktning... Varsegod, skrolla för att få fram sökrutan. Finns att ladda ner imorgon : ) Redigerad 3 December , 2015 av auxillary 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 4 December , 2015 Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Greja fram en fungerande sökfunktion igen, så är det ett steg i rätt riktning... Varsegod, skrolla för att få fram sökrutan. Finns att ladda ner imorgon : ) Lovar att ge den en chans till Har redan installerat den igen, på både telefonen och plattan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 4 December , 2015 Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Greja fram en fungerande sökfunktion igen, så är det ett steg i rätt riktning... Varsegod, skrolla för att få fram sökrutan. Finns att ladda ner imorgon : ) Lovar att ge den en chans till Har redan installerat den igen, på både telefonen och plattan Har kollat den igen och sökfunktionen är bra... Fast med risk för att låta jättegnällig... Saknar en del fyrar... T ex Kungen, Tistlarna, Pater noster, Islandsberg, Lindholmen i Brofjorden... för att nämna några... Är det för att de -som du nämner tidigare- saknar vindmätare eller vad beror det på...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 4 December , 2015 (redigerade) Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Greja fram en fungerande sökfunktion igen, så är det ett steg i rätt riktning... Varsegod, skrolla för att få fram sökrutan. Finns att ladda ner imorgon : ) Lovar att ge den en chans till Har redan installerat den igen, på både telefonen och plattan Har kollat den igen och sökfunktionen är bra... Fast med risk för att låta jättegnällig... Saknar en del fyrar... T ex Kungen, Tistlarna, Pater noster, Islandsberg, Lindholmen i Brofjorden... för att nämna några... Är det för att de -som du nämner tidigare- saknar vindmätare eller vad beror det på...? Från början(då viva bara fanns som en karta på webben och för silverlight) skrevs appen främst för vind-, kite- och vågsurfare, då var vind och riktnig det som var intressant. Ström etc var av ringa intresse för den publiken. Därför togs fyrar som inte hade vinddata bort. Men efter en tid hade den versionen 10k nedladdningar och jag förstod att det var mer än bara surfare som vill ha appen eftersom antalet nedladdningar med råge översteg antalet surfare i landet, detta medförde att jag i v2 nu tog med vattentemp samt vattendjup där det finns : ) De fyrar du nämner finns inte med för att varken sjöfartsverket eller smhi har dom i sitt flöde. Jag kan inte hitta dom. Redigerad 4 December , 2015 av auxillary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 4 December , 2015 Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Greja fram en fungerande sökfunktion igen, så är det ett steg i rätt riktning... Varsegod, skrolla för att få fram sökrutan. Finns att ladda ner imorgon : ) Lovar att ge den en chans till Har redan installerat den igen, på både telefonen och plattan Har kollat den igen och sökfunktionen är bra... Fast med risk för att låta jättegnällig... Saknar en del fyrar... T ex Kungen, Tistlarna, Pater noster, Islandsberg, Lindholmen i Brofjorden... för att nämna några... Är det för att de -som du nämner tidigare- saknar vindmätare eller vad beror det på...? Från början(då viva bara fanns som en karta på webben och för silverlight) skrevs appen främst för vind-, kite- och vågsurfare, då var vind och riktnig det som var intressant. Ström etc var av ringa intresse för den publiken. Därför togs fyrar som inte hade vinddata bort. Men efter en tid hade den versionen 10k nedladdningar och jag förstod att det var mer än bara surfare som vill ha appen eftersom antalet nedladdningar med råge översteg antalet surfare i landet, detta medförde att jag i v2 nu tog med vattentemp samt vattendjup där det finns : ) De fyrar du nämner finns inte med för att varken sjöfartsverket eller smhi har dom i sitt flöde. Jag kan inte hitta dom. Aha, ändå är de ju hyggligt kända fyrar... Ja ja, appen finns nu på både telefonen och plattan. alltid bra att ha några att jämföra med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 4 December , 2015 (redigerade) Tänkte bara tipsa om en bra app till android som visar vind och statistik för alla fyrar som har vindmätare. Lite enklare gränssnitt än vivas app. Finns på engelska och svenska. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kahoona.coastweather.v2 Trevligt med denna app. 2 Frågor som jag tänkte på 1. Den färgglada halvcirkel som dyker upp med olika färger i kompassrosen för varje fyr, betyder den något, och vad betyder färgerna? 2. Borde man inte vända på pilen i kompassrosen? Vindriktning anges ju alltid från det håll det blåser i motsats till strömriktning. Blir inte riktigt logiskt som den pekar nu tänker jag. Redigerad 4 December , 2015 av Stan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 4 December , 2015 Tänkte bara tipsa om en bra app till android som visar vind och statistik för alla fyrar som har vindmätare. Lite enklare gränssnitt än vivas app. Finns på engelska och svenska. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kahoona.coastweather.v2 Trevligt med denna app. 2 Frågor som jag tänkte på 1. Den färgglada halvcirkel som dyker upp med olika färger i kompassrosen för varje fyr, betyder den något, och vad betyder färgerna? 2. Borde man inte vända på pilen i kompassrosen? Vindriktning anges ju alltid från det håll det blåser i motsats till strömriktning. Blir inte riktigt logiskt som den pekar nu tänker jag. Hej, Tack! Kul att du gillar den. 1.) Färgskalan är en termometer över vindstyrkan. Läse den alltid medsols, den går från medelvind till byvind. Saknas endera eller så används det värde som finns av resp medelvind, byvind. Färgskalan finns beskriven under information i appen. Kolla där :-) 2.) Pilen visar kompassriktning från vart vinden blåser. Inte vart vinden blåser mot. Det här är ett arv från tidigare. Men jag ser din poäng. Kanske får ändra på det. Är det standard inom segling att ha det så som du beskriver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 4 December , 2015 Det vore bra med en listfunktion så man slipper scrolla hela långa vägen genom alla fyrarna när man ska till slutet av alfabetet. Har tänkt på det också, hade en sökfunktion förrut men var inte helt nöjd med den. Har du en bra idé för hur den ska se ut, så är jag idel öra för det! Greja fram en fungerande sökfunktion igen, så är det ett steg i rätt riktning... Varsegod, skrolla för att få fram sökrutan. Finns att ladda ner imorgon : ) Lovar att ge den en chans till Har redan installerat den igen, på både telefonen och plattan Har kollat den igen och sökfunktionen är bra... Fast med risk för att låta jättegnällig... Saknar en del fyrar... T ex Kungen, Tistlarna, Pater noster, Islandsberg, Lindholmen i Brofjorden... för att nämna några... Är det för att de -som du nämner tidigare- saknar vindmätare eller vad beror det på...? Från början(då viva bara fanns som en karta på webben och för silverlight) skrevs appen främst för vind-, kite- och vågsurfare, då var vind och riktnig det som var intressant. Ström etc var av ringa intresse för den publiken. Därför togs fyrar som inte hade vinddata bort. Men efter en tid hade den versionen 10k nedladdningar och jag förstod att det var mer än bara surfare som vill ha appen eftersom antalet nedladdningar med råge översteg antalet surfare i landet, detta medförde att jag i v2 nu tog med vattentemp samt vattendjup där det finns : ) De fyrar du nämner finns inte med för att varken sjöfartsverket eller smhi har dom i sitt flöde. Jag kan inte hitta dom. Aha, ändå är de ju hyggligt kända fyrar... Ja ja, appen finns nu på både telefonen och plattan. alltid bra att ha några att jämföra med Kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxillary 2 Postad 4 December , 2015 Nu kan man även uppdatera listan/vyn genom att dra med fingret från höger mot vänster. Detta kommer att hämta senast inlästa ifrån servern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser