Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
SR280

Vinterförberedelser, tömma vattnet från vv.beredare

Rekommendera Poster

Har en orginal vv.beredare i min Nimbus 3000 -86. Nu inför vintern undrar jag att hur skall jag tömma den på vatten till vintern? Såklart genom att lossa slangen så rinner den tom, men då har jag allt vatten i utrymmet under golvet var beredaren ligger. Man kan nämligen inte lägga något under vart allt vatten kunde tappas.

 

På samma gång passar jag på att fråga hur jag tömmer den stora vattenbehållaren som ligger under bädden i bakre kajutan...eller är enda möjligheten att pumpa den tom via öppningen/korken på behållaren?

 

Motorn är vinterkonserverad på verkstad så det borde vara under kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en orginal vv.beredare i min Nimbus 3000 -86. Nu inför vintern undrar jag att hur skall jag tömma den på vatten till vintern? Såklart genom att lossa slangen så rinner den tom, men då har jag allt vatten i utrymmet under golvet var beredaren ligger. Man kan nämligen inte lägga något under vart allt vatten kunde tappas.

 

På samma gång passar jag på att fråga hur jag tömmer den stora vattenbehållaren som ligger under bädden i bakre kajutan...eller är enda möjligheten att pumpa den tom via öppningen/korken på behållaren?

 

Motorn är vinterkonserverad på verkstad så det borde vara under kontroll.

 

Jag har kommit på ett sätt att tömma min vv-beredare så jag slipper det mesta vattnet under beredaren. Först pumpar jag ut allt vatten ur vattentankarna så att jag inte ska behöva köra vattenpumpen mer. Sedan öppnar jag en kallvattenkran och därefter blåser jag in luft i beredaren. På min beredare så sitter det en ballofixventil på en t-koppling på varmvattenutsläppet vid beredaren. Den är ditsatt för att få in luft i beredaren och därmed ska det gå fortare att tömma beredaren via bottenavtappningen. Den ballofixen använder jag för att blåsa in luft i beredaren med gummibåtspumpen. Genom att ha kallvattenkranen öppen så töms vattnet ur nertill ur beredaren och rinner ut via vasken.

 

När det inte kommer mer ur kallvattenkranen så tömmer jag det sista på vanligt sätt genom övertrycksventilen nedtill på beredaren. Den lilla mängden vatten går lätt att suga upp med en vattendammsugare eller suga upp med en svamp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med en grovdammsugare som klarar av att suga vatten. Finns att köpa på Jula eller Biltema för en billig peng. Mycket praktisk till annat också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vi en länspump som sitter i utrymmet där vvberedarens evakueringsslang utmynnar. Jag kopplar ihop länspumpens sugslang med vvberedarens och låter länspumpen göra jobbet. Dels hamnar vattnet utanför båten och det går också mycket fortare. En vvberedare kan vara rätt svår att få vattnet att rinna ut ur. Det beror nog på att den har en backventil på inkommande vatten. Den gör att man ofta måste ha lite tryck (sug) för att få in luften.

 

Har samma problem på landet varje höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tömningsventil på varmvattenberedaren. Öppnar jag den rinner allt vatten ur varmvattenberedaren via en slang till kölsvinet. Där pumpar den automatiska länspumpen ut allt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tömningsventil på varmvattenberedaren. Öppnar jag den rinner allt vatten ur varmvattenberedaren via en slang till kölsvinet. Där pumpar den automatiska länspumpen ut allt vatten.

Samma här.

Jag gör som andra, öppnar samtliga vattenkranar och låter vattnet rinna ut genom avloppen.

Fast i år kopplade jag duschslangen till sjövattenfiltret på motorn och använde det vattnet till "förkonserveringen" sköljde ur saltvattnet ur motorn innan glykolblandningen sögs in.

På nya båten sitter vv-bredaren i motorrummet, och är smart placerad, litet i "framstupa sidoläge" så när man tar loss inkommande och utgående slangar rinner vattnet ut i kölsvinet. Nästa år kompletterar jag med trevägskran och anslutning till självlänsen här.

 

En del båtar jag haft, men inte på Nimbusen och senare, har det funnits en dyvika längst ned på akterspegeln, där slagvatten i kölsvinet runnit ut om båten stått med fören några grader uppåt. Min Nimbus 2700 har en del rätt så täta skott tvärs, så en del vatten vill gärna samlas under septitanken, under förpikens durk etc. En redan föreslagen våtdamsugare från Jula eller Biltema tar det mesta, sedan har jag ibland avvänt en injektor som följde med en sats med tryckluftsverktyg som i sin tur följde med vid köp av kompressor. Äntligen kom jag då på vad injektorn skulle användas till. Sedan då en svamp, även det redan föreslaget.

 

När jag sedan öppnat alla vattenkranar och tagit hem pentrypumpen så låter jag kranarna stå öppna, och när jag brutit huvudströmmen låter jag samtliga strömbrytare stå i läge "on", det bildas inte sån oxid mellan slutna kontaktytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sätter på en slang och låter tyngdlagen/häverteffekten sköta resten.

Det är bara att lämna båten och låta vattentanken eller VV-beredaren tömma sig själv.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sätter på en slang och låter tyngdlagen/häverteffekten sköta resten.

Det är bara att lämna båten och låta vattentanken eller VV-beredaren tömma sig själv.

 

Mackey

 

Jag skulle rekommendera fler att göra som Mackey skriver för att inte slita ut länspumparna i onödan.

 

Min vattentank ligger långt ned, men jag kopplar av slangen till pumpen och kopplar på en liten slangstump som ger hävert och låter det rinna ut under motorn.

Varmvattentanken har jag som tur en urtappningskran på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...