Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
markusbroberg

B20-modell.

Rekommendera Poster

Har en B20 som jag inte vet hur jag skall typbestämma.

Motornummer: 8257 12129

Drev: 503229

 

Någon som vet?

Mvh Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har den en eller två förgasare? Vilken typ av förgasare, Solex eller Stromberg?

Det är troligtvis ett 100-drev. Hur lång är oljestickan?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Med den förgasaren kallades motorn AQ 115, men så vitt jag vet fanns den aldrig med 100A-drev utan bara med 100B. Om oljestickan är så lång så är det ett A-drev. Om du lossar slangklämman på bälgen och tittar där inuti så är det ingen vanlig kardanknut utan en rund sak som ser ut som en burk. Det har möjligvis suttit en B 18 i båten tidigare och som bytts ut mot en B 20.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaa. Möjligt att min gissning på oljestickan är aningen väl tilltagen. Jag reagerade också på att den var kort.

 

Ska kolla upp knuten. Vet inte ens vilken båtmodell det är:)

 

Tack så mycket för din hjälp.

Nu kan jag beställa rätt reservdelar.

Ha en fin kväll.

/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är motorn utbytt för den sitter med motorkuddar i framkant vad jag kan se på bilden. Normalt satt B18-20 bara i akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljestickan på ett 100B-drev är mycket kortare. 7-8 cm ungefär. Det drevet har betydligt mer olja(3,1L) och det ska vara motorolja.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Med den förgasaren kallades motorn AQ 115, men så vitt jag vet fanns den aldrig med 100A-drev utan bara med 100B. Om oljestickan är så lång så är det ett A-drev. Om du lossar slangklämman på bälgen och tittar där inuti så är det ingen vanlig kardanknut utan en rund sak som ser ut som en burk. Det har möjligvis suttit en B 18 i båten tidigare och som bytts ut mot en B 20.

 

Hej igen!

Vanlig knut är det.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en vanlig knut med kors så borde det vara  ett 100B. 100A har en så kallad R-zeppaknut vilken har sfäriska kullager som sköter vinklingen. den får också smörjning från drevet. A-drevet har endast två liter olja och en oljepump som fördelar oljan. Har drevet så lång oljesticka som du skrev först så kan det vara ett ihop-plock av flera drev. Har du för litet olja i ett B-drev kan det bli haveri i övre växeln.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...