Riro 115 Postad 4 Oktober , 2015 Ska blästra min 40fots motorseglare i stål till våren. Tycker dock att det är lite väl dyrt att leja, 40.000:-, så jag tänkte göra det själv. Jag kan låna proffsutrustning men funderar på att våtblästra då det eliminerar allt dammproblem. Tycker att det bör torka rätt snabbt så det inte hinner korrodera på den korta stund det är fuktigt. Någon som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Oktober , 2015 Har ingen erfarenhet av blästring, mer än ett misslyckat försök att blästra bort gammal och ingrodd bottenfärg med "sodablästring". http://www.maringuiden.se/forum/topic/79688-sodablästring Om du skall blästra en stor båt skulle jag mig kunna tänka att man får göra det i två omgångar. Grovblästra bort allt, och då skulle man väl kunna tänka sig att göra det vått för att minska dammet. Innan du hunnit runt båten har det redan börjat ytrosta. Ett andra steg skulle då va att blästra ytan bitvis och lägga på ett rostskydd efter hand. I en bok av Björn Peter Behrens http://www.tradera.com/item/100207/237964744/bjorn-peter-behrens-plastbatsvardannger han en metod att göra ren ytan som börjat rosta i små bitar och direkt föra på epoxy, som arbetas in med en roterande stålborste, för att helt komma bort från det ytrost som bildas efterhand. Heltäckande klädsel både på sliparen och slipmaskinen anbefalldes Om metoden är bra eller inte har jag ingen aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 Oktober , 2015 Jag tänkte endast blästra upp till och med vattenlinjen. Blästra en sida, blåsa torrt med tryckluft, låta det torka ytterligare en stund och sedan spruta på första lagret epoxy för för att komma in i alla porer. Efterföljande lager rollar jag på. Ska man torrblästra krävs det helt annan skyddsutrustning (heltäckade friskluftsmast etc.) samt att man bygger ett tätt tält runt båten för att förhindra att hela varvet ser ut som sahara. Våtblästring kräver endast mask, skyddsglasögon, overall, samt t.ex. skidhuva. Lägger man en pressenning under så är det även lätt att samla ihop sanden efteråt. Jag har våtblästrat en 24fot segelbåt med plastpest för många år sedan, blött skitjobb men effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 5 Oktober , 2015 Var bor du? Jag använde Blästerkungen i Stockholm, kostar inte särskilt mycket. 5000:- kr för en 32 fots segelbåt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 Oktober , 2015 Var bor du? Jag använde Blästerkungen i Stockholm, kostar inte särskilt mycket. 5000:- kr för en 32 fots segelbåt. Mackey Bor i Hässelby, Stockholm. Låter klart intressant, ska definitivt höra med dom. Hur länge sen var det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 5 Oktober , 2015 Hej! Jag blästrade för ett år sedan. Blästerkungen torrblästrar och tar i princip hand om alla färgrester. Nedsmutsad blästersand får du ta hand om själv. Det blev ca. 25 kg som jag körde till ÅVC Bromma. Jag satte själv upp presenningar som en tunnel och sedan kom Blästerkungen och anslöt en fläkt i fören med en stor "dammsugarpåse" efter. Inga problem med damm på grannbåtarna. Hoppas det går bra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 20 Oktober , 2015 (redigerade) Nu är båten blästrad och första färglagret sprutat. Kunskapen jag fick på vägen var att det kan skilja otroligt mycket i pris mellan blästringsfirmorna. Redigerad 20 Oktober , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tamb 2 Postad 20 Oktober , 2015 Nu är båten blästrad och första färglagret sprutat. Kunskapen jag fick på vägen var att det kan skilja otroligt mycket i pris mellan blästringsfirmorna. Vill du tipsa lite om hur du gick till väga. Hur snabbt gick du på med färgen efter blästring och vad torkade du med där mellan? Var det blästerföretaget som även hjälpte till med sprutning av färgen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 21 Oktober , 2015 Nu är båten blästrad och första färglagret sprutat. Kunskapen jag fick på vägen var att det kan skilja otroligt mycket i pris mellan blästringsfirmorna. Vill du tipsa lite om hur du gick till väga. Hur snabbt gick du på med färgen efter blästring och vad torkade du med där mellan? Var det blästerföretaget som även hjälpte till med sprutning av färgen? Jag la presenningar på marken under båten för att samla upp sand. Blästringsföretaget hägde sedan pressar från reling ned till marken. Blästringen (torr sand) utfördes sedan med högt tryck för att få rätt ytfinhet så färgen får bra fäste, tidsåtgång på min båt ca: 4-5tim (ca 60 m2). Färgen köpte jag och blästringsföretaget sprutade med högtrycksspruta, tidsåtgång ca. 20-30 min. Så båten fick första lagret färg inom en timme efter att blästringen var klar. Jag ska rolla på några lager till. OBS även om man hänger presenningar runt båten så dammar det en del. Det är därför bra om det är så långt som möjligt till andra båtar etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 19 November , 2015 Totalsumman för blästring och målning under vattenlinjen (och en liten bit upp på friborden) kommer inte att överstiga 15.000:- för min båt. Vilket jag tycker är överkomligt då det är ca 50-60 m2. Det som ingår är: - Sandblästring (utfört av blästringsföretag) - Sprutning av första lagret färg (utfört av blästringsföretag, färg inköpt av mig) - Rollning lager 2 och 3 (utföres själv) Färgen jag använder är Jotamastic 87 med vinterhärdare som fungerar ned till -5 grader. Har rollat lager 2, lager 3 får nog vänta till våren då det är för fuktigt nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser