Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Skipper08

Vinterservice Yamaha 115 (2004)

Rekommendera Poster

Skeppohoj

Har i flera år lämnat in motorn på service hos auktoriserad verkstad inklusive konservering inför vinterförvaring.

Kör normalt 30-60 timmar per säsong, alldeles för lite :)

I år har jag kört knappt 30 timmar, inte ens en tank.

Har diskuterat detta och fått synpunkter om att det räcker med service var tredje år med min körning.

Vad anser detta forum??

Vad behövs göras inför vinterförvaringen?

Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tillägg betalar jag 3-5.000 kr efter ca 30 timmar körning i service hos Yamaha vilket jag tycker är saftigt.

Enbart konservering går på runt 1.800 kr.

Vad betalar ni för liknande motorer elelr gör ni själv? Vad gör ni då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Familjen har en Finnmaster med 200 hk Yamaha från 2008.

Denna gör vi service, enligt timmätaren (lämnar in den). Vi kör som du, rätt lite med båten. Det resulterar i att vi inte behöver lämna den på service varje år.

Vid varje höst, inför vinterförvaring, kör vi igenom en glykolblandning med spolmuff. 

Har även en båt med Optimax 135 hk från 2006. Kör samma på denna. Men där brukar jag komplettera med en bränslestabilisator blandning i tanken.

När det är dags för service på denna, så lämnar jag bara in den på delar som jag inte kan med. Byte av rem till kompressorn, som jag inte vet något om. 

Olja i drevet, bränslefilter, fettnipplar, tändstift och anoder, det fixar jag själv :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Det blir i år efter 15 timmar i sötvatten en lättare egen vinterservice, dvs olje o filterbyte innan inomhusförvaring. Behövs det kompletteras så kan jag göra det under hösten.

En undrar är hur konserveringsspray används till en fyrtaktare? Hittar förhoppningsvis en lösning snart på det med :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Det blir i år efter 15 timmar i sötvatten en lättare egen vinterservice, dvs olje o filterbyte innan inomhusförvaring. Behövs det kompletteras så kan jag göra det under hösten.

En undrar är hur konserveringsspray används till en fyrtaktare? Hittar förhoppningsvis en lösning snart på det med :)

Hej Skipper08,

Jag använder CRC´s dimbildningsolja som jag sprutar in i insuget strax innan jag stänger av motorn (Yamaha benämner det som ljuddämparplåt). Gör man det rätt så stannar motorn nästan av sig själv. Glöm inte att dränera

den återstående bensinen i fuktavskiljaren.Jag kör bara sötvatten genom motorn. Använder inte glykolblandning,

då jag blivit avrådd från detta av en Yamaha-representant. Står motorn upprätt så dränerar den sig själv på vatten. 

MVH Hollar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa konserveringsspray på 4-taktarna, kan ställa till mer problem än det gör nytta! Använd konserveringsmedel som hälls i soppan istället och kör motorn minst 10 min så det får smörja runt.

Känns överdrivet och inte särskilt miljövänligt att använda glykol vid vinterkonservering av utombordare. Kör igenom sötvatten med spolmuff en lång stund och se till att motorn står nertiltad vid frysgrader. Man kan även rotera proppellern för hand det sista man gör så att det inte står kvar nåt vatten.

Drevolja, motorolja och oljefilter ska bytas varje höst oavsett drifttimmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man drar ju varken runt impeller eller motor genom att snurra på proppen. Om man inte har växel i men då går det riktigt trögt. Låter som någon osmart försökt vara smart. Men har kanske fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...