Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
AH76

Motorinstrument

Rekommendera Poster

Hej

 

Har precis påbörjat renovering av en Fjord 24 Weekender och skall göra en ny fräsch instrumentpanel. Idag är de instrument som sitter i väldigt dåligt skick. Men de är ganska många, behöver man verkligen alla? Skulle man klara sig utan säg oljetrycksmätare eller oljetempraturmätare? I min förra båt fanns endast varvräknare och vattentempmätare och jag kände nog inte att jag saknade något ;=)

 

Till saken hör kanske också motortyp, i denna sitter det en dieselmotor, i gamla en bensinare.

 

Nå, vad tror ni, kan man spara in lite här?

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har precis påbörjat renovering av en Fjord 24 Weekender och skall göra en ny fräsch instrumentpanel. Idag är de instrument som sitter i väldigt dåligt skick. Men de är ganska många, behöver man verkligen alla? Skulle man klara sig utan säg oljetrycksmätare eller oljetempraturmätare? I min förra båt fanns endast varvräknare och vattentempmätare och jag kände nog inte att jag saknade något ;=)

 

Till saken hör kanske också motortyp, i denna sitter det en dieselmotor, i gamla en bensinare.

 

Nå, vad tror ni, kan man spara in lite här?

 

Mvh

Andreas

Tjena ! Jag tycker att oljetrycksmätaren är lika viktig som tempmätaren, du ser direkt om det indikerar problem med smörjningen av motorn. Ta då inte bort den, anser då jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver klarat mej utan oljetrycksmätare de senaste 30 åren.

Bra om det finns larm för lågt oljetryck.

Tempmätaren är bra.

Samt larm om tempen på utgående sjövatten i avgaserna går upp.

Så länge tempen håller sej under bomull är allt bra. :-)

post-52966-0-22658500-1443384954_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att hålla koll på kylningen lär vara att mäta avgastemp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har larm på avgassidan, skulle det bli kylvattenbortfall så sticker tempen på avgassidan mycket snabbare än indikationen på ökande motortemp. Jag har monterat 2 termoswitchar ( 1st på varje avgasknä )

på 50° slutande funktion. Skulle kylvattnet fallera eller bli lågt flöde så sticker tempen på avgasknäna direkt över 50°.

Switcharna är kopplade till en varnings lampa på instrumentpanelen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...