Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
alindlof

Motor dör, startar efter "luftning"

Rekommendera Poster

Under ett par år har jag haft problem vid häftigt gaspådrag och att motorn dött vid 2 resor de senaste åren. Första gången lämnade jag till en meck men när han tittade på motorn 2 veckor senare startade den som en klocka. Förra året bytte jag bränslepump och slapp problemet vid häftigt gaspådrag men båten stannade trots det vid ett tillfälle. Efter lite meckande med bränslepump, filter etc. etc. kom jag fram till att pumpen inte fick up någon bensin pga vakuum i tanken. Efter bränsleslangar kopplats isär och tanklocket öppnats för att få andas lite startade motorn och gick bra igen. När jag tittar närmare på tanken hittar jag ingen riktig ventil. Men det måste väl finnas en där? Som blivit igensatt, eller vad är problemet? Båten är en Sea Ray 200 -93 och motorn en Mercruiser EFI - 2002. Tanken känns som original 90 liter plast från -93.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gf

Har själv haft ett liknande problem. I mitt fall var det avluftningventilen till bränsletanken som hade ärgat igen. Den ventil som sitter på utsidan båten och är förbunden med en slang till tanken. Min ventil var försedd med ett fint mässingsnät som ska förhindra smuts och flugor att nå tanken, detta nät var helt igenoxiderat. Stack hål på nätet med en skruvmejsel och sen gick motorn utan problem. Hej då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har du någonsin gjort ren tanken? Det kan vara så simpelt enkelt att du ha skit i tanken./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft detta problemet på min båt, men på min moppe. Hade den på verksatd i 3 månader och dom kunde inte fixa felet, blev arg på moppen och slängde den i pappas garage, han borrade 2 hål i tanklocket och körde Hönö runt några ggr, den har aldrig stängt av sig efter det :) så får den ingen luft så blir det styggt med vakum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Blåste i luftslangen och kollade anslutningen till tanken. Allt verkar ok. Återstår att byta ut all bensin i tanken. Någon som hör att det kan vara för litet luftintag till tanken? Och som ev gjort det större?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...