Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Kenneth_S

Luktar illa från toatanken...

Rekommendera Poster

Nu inför denna säsongen så bytte jag anslutningarna till toatanken (waste och tömning) samt större avluftningsutlopp via en genomföring i skrovet och ut i det fria. Jag köpte nya diffusionstäta slangar som ska vara luktfria. Lundgrens har jag för mig att märket är, svindyra per meter var de i alla fall...

Allt nytt, utom tanken - Som i Nidelven verkar vara inbyggd...

Trots detta så luktar det faaaaaaan från tanken (det är plastat över den...)

Är det någon härinne som vet hur jag ska komma undan detta, och istället verkligen få en luktfri tank?

Till saken hör att jag i våras började hugga upp en stenhård vad jag tror är nån form av härdat glasfiberspackel eller så, kunde bara få loss små glasliknande flisor i alla fall... Har jag då huggt upp någon luktspärr eller så då? Om någon av er känner igen beskrivningen på det jag huggt upp, hur ska jag reparera och med vad...?

I vilket fall som helst så behöver jag tips på vad fan jag ska göra... Blir ju en jävla obehaglig doft från tanken...

Hjälp mig snälla...

Ser fram mot svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar det piss eller skit :)

Om det luktar piss prova att slå i en liten flaska vitvinsvinäger i toan ( köp den billigaste ) när du tömt tanken. Spola med några liter vatten. låt det vara i tanken tills det är dax att tömma igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset!

Jag vet inte riktigt vad det luktar... Rutten skunk är väl det jag närmast kommer att tänka på...

Jag ska prova vitvinsvinäger, värre lär det ju inte bli i alla fall :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en rostfri tank eller en i plast? Troligen får du ta ur tanken med allt det jobb det innebär och leta läckor. Gamla rostfria är inte alltid helt rostfria. Det fick jag själv erfara för några år sedan då min tank oxå började lukta död bäver. Rostbruna skarvar som dock inte läckte ut annat än lukt. Den gick i containern då det inte gick att svetsa i det gamla materialet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar vara inbyggd i båten... Ingen tank som man kan byta rakt av, verkar det som...

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag förstår att den är inbyggd, men man tillverkar ju inte i glasfiber om man inte är helt dum i huvet? Och är den i glasfiber hjälper inga mirakelkurer i världen, då måste du ta upp det som är där för att sanera hur otrevligt det än låter, det går inte att trolla bort. Men det kan ju finnas en förhoppning att det är en tank i rostfritt som är inplastad med glasfiber. Då måste det ju gå att ta bort glasfibern och lyfta ur tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt det jag skar upp i våras, ingen plasttank å ingen rostfri under glasfibern... Så någon kanske har varit dum i hôvvet, vad vet jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt det jag skar upp i våras, ingen plasttank å ingen rostfri under glasfibern... Så någon kanske har varit dum i hôvvet, vad vet jag...

Då ser jag ingen annan lösning än att sluta använda den tanken då glasfibern har sugit upp smeten i porerna. Då får du aldrig bort lukten med mindre än att tanken tas bort. Vinkelslip, tigersåg och sedan slipa rent i hela utrymmet. Därefter placera en riktig tank i annat utrymme eller måttbeställa en i rostfritt som placeras på samma plats. Lukten lär du inte bli av med annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En riktigt utförd skittank i glasfiber luktar inte, den är nog t o m lite säkrare än en som är svetsad i rostfritt eftersom svetsarna är lite känsliga. Jag kollade ganska mycket eftersom jag har en fundering på en glasfibertank. Materialet är ju inte helt ovanligt för hus på landet, pumpstationer mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Satte själv in Lundgrens slangar i hop med en ny septitank för några år sedan och blev aldrig av med lukten, i mitt fall visade det sig vara just slangarnas doft som i mitt tycke luktade avlopp.

Tyvärr avtog inte "nylukten" från slangarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag installerade Jabsco Toilet Fresh och borta var all dålig lukt (från spolvattnet som tas från sjön).

Systemet innebär att spolvattnet blandas med kemikalier i en behållare innan det används för att spola toaletten. 

Dock inte helt säker på att detta är hela lösningen på ditt problem, men varför inte prova?

Film finns här: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att undvika att det börjar stinka gör jag enl. följande.

1. Tömmer alltid tanken så det inte står skitvatten när båten inte utnyttjas.
  2. Efter tömning så spolar jag någon halvliter med färskvatten, mängd beror på slanglängd.
  3. Sista spolningen färskvattenet någon dl blandat med vinäger

Har eltoa så det är bara att stänga kranen till inkommande sjövatten och slå färskvatten direkt i holken och spola så det åker in i slangar o tank.

Detta har funkat för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Satte själv in Lundgrens slangar i hop med en ny septitank för några år sedan och blev aldrig av med lukten, i mitt fall visade det sig vara just slangarnas doft som i mitt tycke luktade avlopp.

Tyvärr avtog inte "nylukten" från slangarna.

Hhhhmmm... Kanske ett litet huvudslag på spiken där... Jag själv tyckte att slangarna luktade mupp efter installationen... Men jag har ju ingen större lust att byta ut de nya, svindyra slangarna...

Kan det vara dem, tro...?

Blev du inte av med doften på något sätt...?

Jag ska först testa vitvinsvinägertipset, och se vart det leder... Annars vete fan vad jag ska göra... Skära upp och byta ut, eller annat...

Finns alltid nåt att göra B)  :wacko:  :blink:  :rolleyes:  :lol:  :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min båt satte jag in en liten ozongenerator + timer som går en kvart om dagen året runt för att ta död på mögelsporer. Den är placerad i skåpet på toa och tanken är att ozonet ska gå ut via slangar i salong och fp. Slangarna kom inte på plats. Men jag upptäckte att den där lilla lukten av toalett som fanns är helt borta! I början av sömmen kom lukten tillbaka, när jag kollade så hade NÅGON kopplat bort kabeln, när kabeln kom på plats så försvann lukten på någon vecka.

Ozonegeneratorn ger 400mg/h och går på 230V så jag har en liten inverter till den samt en 12V timer. Total kostnad <300kr.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lite problem med lukt tidigare säsonger. I år provade jag att köpa en blå flaska, ca en liters storlek (kommer inte ihåg namnet) på SeaSea. När man tömt tanken häller man i någon deciliter och spolar i toan. Lukten har faktiskt försvunnit så det verkar funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lite problem med lukt tidigare säsonger. I år provade jag att köpa en blå flaska, ca en liters storlek (kommer inte ihåg namnet) på SeaSea. När man tömt tanken häller man i någon deciliter och spolar i toan. Lukten har faktiskt försvunnit så det verkar funka.

Har en sanitetsvätska med nåt blått, och som jag slänger i c:a 5-7 dl varje gång jag tömt... Funkar en kort stund...

Tackar dock för tips :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har råkat ut för samma som dig fast i mitt fall är allt nytt, iaf nu börjar jag misstänka att det är min avluftning till tanken som inte håller tätt pga en gammal slangklämma.

Börja kolla det mest basala att du dragit åt allt ordentligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har råkat ut för samma som dig fast i mitt fall är allt nytt, iaf nu börjar jag misstänka att det är min avluftning till tanken som inte håller tätt pga en gammal slangklämma.

Börja kolla det mest basala att du dragit åt allt ordentligt

Allt är åtdraget ordentligt och med dubbla slangklämmor...

Fast jag har också misstänkt att min avluftning är kass... Inte att själva anslutningen från tanken, och slangen därifrån är för liten (22 mm), men däremot att det kanske är nåt med genomföringen genom skrovet - Att den är tät eller så... Har faktiskt inte kollat att det går ut genom skrovet, kanske ska göra det... :-o 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tankens innehåll luktar inte mycket om avluftningen inte är för tunn/lång. Det är när det blir för lite luft till tanken som det luktar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tankens innehåll luktar inte mycket om avluftningen inte är för tunn/lång. Det är när det blir för lite luft till tanken som det luktar.

Vägen för luften att färdas från tank till skrov är nog 2 meter, och uppför... Det kanske är för lång och "svår" väg... Det ska jag banne mig kolla upp... Tackar för (liten) lektion, och ett bra uppslag

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en båt hade jag en ganska lång slang för avluftning, varje gång någon använde toaletten fick man en "upplevelse" i sittbrunnen. Det sker aldrig i nuvarande båt men slangen är max 20 cm. I båda fallen handlade det om 1/2" slang. Två meter, då ska man nog ha typ 50 mm slang ....

Syret bryter ner luktämnena ungefär som i en kompost. Prova kompostera i en soppsäck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett utmärkt sätt att få bort lukt ur tank och system är att använda aktivt syre (vilket slarvigt uttryckt är precis vad en ozongenarotor bildar). Finns medel, man blandar lite pulver (väteperoxid) med vatten och låter det stå i tanken typ 12 timmar. Man brukar hitta detta som husvagns/husbils-tillbehör. Aktivt syre är även vanligt i pool-sammanhang.

Jag har använt väteperoxid med framgång på min tank. Sen är det viktigt att avluftning (syretillförsel) funkar precis som bhemac skriver.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en båt hade jag en ganska lång slang för avluftning, varje gång någon använde toaletten fick man en "upplevelse" i sittbrunnen. Det sker aldrig i nuvarande båt men slangen är max 20 cm. I båda fallen handlade det om 1/2" slang. Två meter, då ska man nog ha typ 50 mm slang ....

Syret bryter ner luktämnena ungefär som i en kompost. Prova kompostera i en soppsäck!

Aj faderullan....

Tror du att det kan funka med att förkorta min 25 mm´s slang och sätta en slangadapter från 25 mm till närmare 50 mm, för att koppla på större avluftningsslang till genomföring i skrovet...?

Jag kanske kan förkorta slangen till runt 1 meter och, fortsätta med 25 mm´s slang och istället och göra ny genomföring längre ner på skrovet... Strax ovanför vattenlinjen... Som det är idag så sitter denna genomföring strax under en meter ovan vattenlinje...

Vad tror du om dessa förslag på lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon provat att kontinuerligt "pumpa" in luft i tanken, det borde ju funka lika bra som att ha en kort grov avluftningsslang.

Ja, jag vet att det krävs el för att pumpa luft, men om man inte har möjlighet att ha en kort grov avluftningsslang så borde det kunna vara ett alternativ.

Hur mycket luft kan behövas?

En liter per timme?

Tio liter per timme?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste någonstans om någon som hade en 32mm datorfläkt. Låter vettigt men kräver dubbla avluftningar. 

Själv har haft en fundering om att pumpa in ozon med jämna mellanrum, den tekniken finns beskriven och används. Pumpar man in ozonet nere i tanken så kan man koppla på ett U-rör och få en nivåindikering. Om sen ozonet har effekt ner det pumpas in nere i sörjan är ju en fråga. Men, jag har inget luktproblem så det är (ännu) ett vilande projekt tsv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I helgen havererade septiktanken i en av våra båtar, Saltö 31 av -83 års modell. Det gick hål på en svets men som tur var hade jag just sugit ur skiten och upptäckte hålet när jag spolade i lite sjövatten via toan. Tanken hann alltså tjänstgöra i 32 år innan den gav upp. Ska skaffa en ny och funderar på syrafast även denna gång. Om också den håller i 32 år tror jag att den överlever båten.

Är det Järna Rostfria som gäller eller vad säger Ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag satsat på en i plast frååån cipax.se. Det är smidiga att ha att göra med, modifierar anslutningar enligt önskemål och levererar snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det Järna Rostfria som gäller eller vad säger Ni?

Jag lät tillverka en tank där. Gjorde först en ritning och mailade den till en handfull firmor. Järna RF hade bäst pris, fick tanken levererad till Stockholm (mötte upp en smed i samband med ett jobb de hade i sta'n) och tanken höll exakt rätt mått, arbetet ser utmärkt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag satsat på en i plast frååån cipax.se. Det är smidiga att ha att göra med, modifierar anslutningar enligt önskemål och levererar snabbt.

Jag har kollat med Cipax för några månader sedan när skittank var aktuellt till en annan båt. Cipax är inga dåliga grejor men tyvärr vill Cipax att man beställer minst 50 st om man måste ha andra mått än deras standard. Därför är inte Cipax aktuellt i detta fall då jag vill, liksom med tidigare tank, maximera nyttan av utrymmet för tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...