Mambo 75 Postad 12 Augusti , 2015 Sommarens, och då speciellt juli månads, väder har ju varit som det varit och det kan man inte göra mycket åt mer än att anpassa sig. Men i det växlingsrika vädret som varit lyssnar vi båtfarare extra mycket på väderprognoserna för att få en uppfattning om vad som komma skall. Hur har ni tyckt att prognoserna stämt nu i sommar och är det något visst väderinstitut som varit duktigare eller sämre? Min egen erfarenhet och uppfattning är att Klart.se gjorde en del prognoser mitt i sommaren som haltade en del, det blev ofta tvärt-om-väder -sa dom sol blev det regn och sa dom ostvind blev det västvind. Med ett stabilt ryskt högtryck kan vem som helst göra en tillförlitlig prognos för morgondagen men i det väderläge som vi haft denna sommar ställs det krav mer djupgående kunskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Augusti , 2015 Brukar nästan bara kolla på Klart.se Tycker nog att det brukar stäma ganska bra. Fast jag har inte så stora krav på vädret - bara det inte är mördande solsken och 30 grader varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 12 Augusti , 2015 Hej, Vi har kikat på både YR och Klart.se och här på västkusten har YR inte haft många rätt i år, däremot har klart.se varit ganska exakt. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 12 Augusti , 2015 tycker prognoserna stämde bättre förr,inte bättre i nuvarande dataålder,olika väderprognoser från ex svt1 -2 eller tv4mm,man får ju gissa sig fram,dålig stil?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 12 Augusti , 2015 Jag håller med Karluno i att mängden av olika väderprognoser i olika media inte gjort det enklare för oss genom att dom inte samstämmer. Man får sedan själv försöka göra en egen bedömning eller sammanvägning. Av den orsaken bestämde sig jorden-runt-seglaren Arne Mårtensson att utbilda sig själv till meteorolog för att kunna göra korrekta bedömningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 12 Augusti , 2015 Diskuterade saken med en båtgranne i en naturhamn i somras, båda var övertygade om att den kompetenta personalen är på semester hos alla stationer, och sommaranställda och praktikanter från universiteten sköter bevakningen. Inte minst variationen i prognos mellan de olika stärker detta. Vindar som inte stämmer, väder helt tvärtom mot prognoser trots färsk prognos osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 12 Augusti , 2015 Inte ett dugg tycker jag det stämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 12 Augusti , 2015 (redigerade) Vi har haft några klockrena prognoser från YR som vi använder mest eftersom det är så lätt att tala om var man vill att prognosen ska gälla. Regn kl. 15 och första regndroppen kom kl. 15, åska kl. 13 och första smällen kom kl. 13. Sedan har det inte varit bara bra prognoser, men vi är nöjda med vad YR har åstadkommit för oss i Stockholms skärgård även om vi haft några ordentliga fel"gissningar" också. Sol hela dagen har börjat med regn på morgonen och sedan sol hela dagen. Det som inte stämt särskilt bra - oavsett vem som spått vädret - är de långsiktiga prognoserna och då menar jag hur vädret ska bli om mellan 24 och 48 timmar. Climendo är intressant, jämför olika väderprognoser med varandra och gör en egen uppskattning. Tyvärr är den rätt bunden till städer vilket funkar dåligt i skärgårdsmiljö... Mackey Redigerad 12 Augusti , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Augusti , 2015 (redigerade) Jag håller med Karluno i att mängden av olika väderprognoser i olika media inte gjort det enklare för oss genom att dom inte samstämmer. Man får sedan själv försöka göra en egen bedömning eller sammanvägning. Av den orsaken bestämde sig jorden-runt-seglaren Arne Mårtensson att utbilda sig själv till meteorolog för att kunna göra korrekta bedömningar. Att personer som långseglar skaffar sig kunskap inom de olika områdena är väl varken konstig och ovanligt. De är ju helt utelämnade åt sin egen kunskap och förmåga. Nu hörde ju dessutom Arne Mårtensson inte till den vanliga skaran av långseglare som för få och surt förvärvade slantar försöker uppfylla sina drömmar och långsegla. Han hade väl allt som vanliga människor bara skulle kunna drömma om. Att många långseglare bedömer det kommande vädret utifrån GRIB-filer nu när man med dagens teknik kan tanka ner dessa, mitt ute på världshaven. http://www.smhi.se/klimatdata/oppna-data/information-om-oppna-data/grib-format-1.30761 Sen tror jag att många är alldeles för bortskämda med dagens teknologi, Tror det var förra Onsdagen jag låg på ett ställe på Västkusten. Det regnade. Klart.se sa att det skulle regna fram till 09.00, sen skulle det komma sol. vid åtta-tiden började det klarna borta i väster och klockan nio sken solen från en halvmulen himmel. Fredagen därpå sa prognosen; regn hela förmiddagen och 4-7 m/sek. Vid 12 tiden skulle regnet upphöra och det skulle bli sol. Det regnade emellan sju och åtta och blåste 13 m/sek i medelvind större delen av dagen. Mojnade fram på eftermiddagen och när vi svängde runt den sista ön, vid sju-tiden på kvällen, för att styra in i hemmahamnen blev det ett strålande solsken. Om inte väderprognoserna stämmer till 100% spelar egentligen ingen roll. Det som är tråkigt är att vädret under de få sommarveckorna har varit halvtaskigt. För de flesta av oss kustbor har det ingen större betydelse. Det är ju så många fina dagar hela året, men jag tycker det är lite synd om alla som turistar på tex Västkusten. Betalar dyrt för att bo en vecka eller ganska kostsamt att va ute med båten under några få semesterveckor och så är vädret så taskigt som det varit. Redigerad 12 Augusti , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 12 Augusti , 2015 Nu hörde ju dessutom Arne Mårtensson inte till den vanliga skaran av långseglare som för få och surt förvärvade slantar försöker uppfylla sina drömmar och långsegla. Han hade väl allt som vanliga människor bara skulle kunna drömma om. Stort kontrollbehov och mycket pengar kan man väl sammanfatta det. Använde navigations- och väderprogram från handelsflottan. Flög in tekniker för 80 000:- kr för att fixa något med båten. Ganska missnöjd om det inte gick att beställa hummer eller oxfilé på krogen i gästhamnen. Om inte väderprognoserna stämmer till 100% spelar egentligen ingen roll. Det som är tråkigt är att vädret under de få sommarveckorna har varit halvtaskigt. Här håller jag inte riktigt med dig. Vindprognosen är jobbigt om den inte stämmer och det gör den ju ofta inte vid ostadigt väder. Sedan är det klart att det är trist för alla som fått en semester med mindre bra väder, men samtidigt kan man ju försöka anpassa sig och göra sådant som går att göra i sämre väder. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 12 Augusti , 2015 Eftersom jag träningscyklar nästan dagligen, och dessutom jobbar rätt mycket utomhus, så kollar jag så gott som alltid väderprognosen, ofta flera gånger per dag. Jag håller mig till SMHI i de flesta fall. Nu har jag iofs ett kortare perspektiv än kanske många andra, men 1-2 dygn fram (som är min planeringshorisont för det mesta) är det väldigt, väldigt bra prognoser. Jag är mest intresserad av nederbördstider, vindriktning och temperatur. Vindstyrka och nederbördsmängd är mindre intressant för mig. Väderprognoserna har ett oförtjänt dåligt rykte. Sen gäller det att välja rätt prognosverktyg efter vad man ska göra, och VAR man ska göra det. SMHI har en hel rad olika prognosverktyg för olika ändamål. För att få en uppfattning om nederbördsmängder och "ankomsttider" för nederbörd finns den utmärkta väderradartjänsten, där det går fint att extrapolera regnområdens rörelse för att bedöma när de passerar. Med lite övning går det att tajma aktiviteter mellan skurarna med hög precision! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Augusti , 2015 Om inte väderprognoserna stämmer till 100% spelar egentligen ingen roll. Det som är tråkigt är att vädret under de få sommarveckorna har varit halvtaskigt. Här håller jag inte riktigt med dig. Vindprognosen är jobbigt om den inte stämmer och det gör den ju ofta inte vid ostadigt väder. Sedan är det klart att det är trist för alla som fått en semester med mindre bra väder, men samtidigt kan man ju försöka anpassa sig och göra sådant som går att göra i sämre väder. Mackey Att det är trist för de "badgäster" (turister kallas dom visst på andra ställen i landet) och de båtmänniskor som bevistar våra hemmafarvatten, när det är lite sämre väder. Sämre semesterväder än gängse norm kan ju minska antalet besökare här ute i väster och därmed strypa pengafödet. Vi som bor långt från all ära och redbarhet är nog ganska beroende av att det kommer människor hit och spenderar pengar på allt möjligt, även om jag själv inte direkt har nån förtjänst av det - bara indirekt. Det kan jag hålla med dig om. Men att det spelar nån roll om det blåser 13 m/sek i stället för prognoserade 7 m/sek - det tycker jag inte. Min pråm behöver mycket vind och 7 m/sek är i minsta laget. Det finns ett gammalt uttryck som säger;"En seglare klagar inte på vädret - han lär sig segla" Sen finns det ju ett segel som är en kombination för både stiltje och storm - Gjutjärnsgenuan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 13 Augusti , 2015 Inga stora fel på prognoserna annat en de är aldeles för "grovkorniga". Met. på SVT t-ex. som pekar med hela handen och visar väder för Västra Götaland. SMHI sjöväder och YR's lokala prognoser är mycket bra. Men man kan ju alltids klaga på prognoserna när man inte tycker om vädret ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 13 Augusti , 2015 Om inte väderprognoserna stämmer till 100% spelar egentligen ingen roll. Det som är tråkigt är att vädret under de få sommarveckorna har varit halvtaskigt.Här håller jag inte riktigt med dig. Vindprognosen är jobbigt om den inte stämmer och det gör den ju ofta inte vid ostadigt väder.Sedan är det klart att det är trist för alla som fått en semester med mindre bra väder, men samtidigt kan man ju försöka anpassa sig och göra sådant som går att göra i sämre väder. Mackey Men att det spelar nån roll om det blåser 13 m/sek i stället för prognoserade 7 m/sek - det tycker jag inte. Min pråm behöver mycket vind och 7 m/sek är i minsta laget. Vindhastigheten spelar inte så stor roll, däremot vindriktning. Här stämmer prognoserna ofta mycket illa på lokal nivå, åtminstone i Stocholms djupa skärgård. Kanske ett mindre problem på västkusten. Största osäkerheten gäller inte segling i sig, utan val av säker natthamn. Man vill ju gärna ta sig en ankardramm, var sak har ju sin tid;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 13 Augusti , 2015 Vi tittar mycket på kustväderappen och jag tyckte den var bra i våras men under semestern har det stämt dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Augusti , 2015 ... Men att det spelar nån roll om det blåser 13 m/sek i stället för prognoserade 7 m/sek - det tycker jag inte. Min pråm behöver mycket vind och 7 m/sek är i minsta laget. Det finns ett gammalt uttryck som säger;"En seglare klagar inte på vädret - han lär sig segla" Sen finns det ju ett segel som är en kombination för både stiltje och storm - Gjutjärnsgenuan. Dagtid håller jag med dig, vi seglar i alla väder - nästan. Vi har inga problem att ge oss ut och segla i kuling, med rätt segelsättning ger hård vind härlig segling. Problemet är att nattetid är det rätt stor skillnad på 7 m/s och 13 m/s, särskilt om riktningen i prognosen också är lite fel. Man ska alltid förtöja för storm, men i praktiken är det inte så lätt att få ett ankarfäste som klarar ens kuling rakt från sidan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 13 Augusti , 2015 Dåligt väder, alltså regn och blåst, kan vara tråkigt om man är ute och far i skyddade inomskärsvatten. Men om man har lite mer havskontakt skiljer det rätt väsentligt om det är kraftig vind från havet eller från land. Så vädret och prognoser har olika vikt beroende på vem som är utsatt för den och var det inträffar. En felaktig prognos kan alltså för vissa innebära en regnig dag eller störd nattro p.g.a vindkantring medan det för andra kan innebära näst intill livsfara då hög sjö, kanske kombinerat med dålig sikt, kommer från en oväntad riktning. Sedan kan man tycka att båtfararna kan vara förberedda och ska kunna hantera även tuffa situationer men så är inte alltid verkligheten. Faran för att något oväntat ska inträffa ökar betydligt vid dåligt och oväntat väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser