Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
OscarE

Liten renovering av clipper kanot

Rekommendera Poster

Förra året fick jag en gammal kanot av min morfar då han inte använde den. Nu har den stått framme ett bra tag utomhus. då det har regnat mycket i år så har den blivigt full med vatten någon gång när den stod uppvänd. och efter detta har den varit skittung rent ut sagt. Kanoten Var en osänkbar kanot med dubbelskrov i mitten. men det morfar hade gjort var att borra hål i övergolvet och fyllt den med fogskum. och nu hade det blivigt fullt med vatten. så jag började renovera den lite. Här kommmer lite bilder :) om ni undrar något är det bara att fråga. Dethär kommer vara en budget lagning så bry er inte om att det blir fult och halvdant. jag vill bara att den skall kunna flyta och inte vara så tung :P

här har jag precis sågat ut golvet och skrapat bort allt fogskum.

post-105303-0-94362800-1438683823_thumb.jpg

det vart en hufsad hög med skrot :P

post-105303-0-18155400-1438683871_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter att jag hade tagit bort det gamla golvet blev kanoten ganska böjlig och mjuk så ja tänkte därför förstärka den lite. Steglisterna förstärkte jag genom att plasta fast rep i dem. De hjälpte även för att få en lite jämnare yta framförallt i steglisten i mitten. Repet var 12mm och brottsgräns på runt 2ton så ja tänkte att det borde hålla för att plasta fast och även förstärka lite.

post-105303-0-42673500-1438684567_thumb.jpg

det är även en stor spricka som är lagad utifrån som jag måste förstärka från insidan.

post-105303-0-48315500-1438684615_thumb.jpg

Jag började plasta lite över repen men polyestern tog slut så jag måste åka och köpa mer :P

post-105303-0-14672600-1438684729_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Plasta fast rep!?

Det var ingen dum ide!

Den snor jag... hehe ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet som jag ser det är om det inte är helt tätt och kommer in vatten så kommer det att frostspränga till vintern. Bättre då att plasta dit vp-rör av pvc och ha öppna gavlar.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att någon uppskattade min budgetidé :P

Ja vi får se under vintern hur det blir :) I värsta fall får man väl göra om det. Det var ju inget jättejobb.... Men jag personligen tror att det kommer hålla :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanot eller kanadensare är annars perfekt att elektrifiera med en elutombordare eftersom den har nästan inget motstånd i vattnet. Plasta dit en batterilåda som du kan förvara ett bilbatteri i och dra fast locket ordentligt så du inte tappar det om kanoten skulle välta. Att fiska från en kanot är riktigt kul men svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanot eller kanadensare är annars perfekt att elektrifiera med en elutombordare eftersom den har nästan inget motstånd i vattnet. Plasta dit en batterilåda som du kan förvara ett bilbatteri i och dra fast locket ordentligt så du inte tappar det om kanoten skulle välta. Att fiska från en kanot är riktigt kul men svårt.

Kul att du nämner det :), jag har även konverterat min morfars gamla utombordare till el och jag fick upp kanoten i nästan 5 knop när jag testade. Den gled hur fint som helst :)

Dock hade jag ingen batterilåda, så om vi hade vält hade allt sjunkit till botten :P

Jag var även ute en hel del med min polare  i somras och fiskade :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...