Gäst Postad 4 Augusti , 2015 Det där med att slippa etanol är svårt, jag vet inte vilken tekniker du pratade med eller hur insatt han är men samtliga bensinbolags datablad på nätet även Preem säger upp till 5% etanol även i 98 oktan, formuleringarna verkar avsiktligt flummiga och verkar mest vara till för att friskriva bolagen angående etanolinnehållet. Om du pratar med teknikern igen fråga gärna om det i praktiken är så att 98 oktan oftast är fri från etanol även nu trots det som står i databladet. Leveranserna på 98 till just aktuell mack skulle enl teknikerinnan vara garanterat fri från inblandning, men hur andra mackar gjorde med sin inblandning visste hon inte med säkerhet. Tydligen var hon ändå rätt insatt i hur leveranserna gått till området de hade ju både spårat upp dem och inringat datumen och om jag ville undvika från just denna depå så var ett troligt säkert kort q8, ringde och det stämde. Tydligen sköljs tankbilarna mellan leveranserna och de olika bolagens tillsatser och detta ska vara med depåns egna medel, kan vara en orsak en annan kan vara att det mest aggressiva är det med lägst densitet och att det skiktat sig på något sätt i huvudtanken jag tankade just innan det skulle fyllas på dvs det kanske bara var den aggressivaste slatten kvar i tanken. Men vi får se vad analysen säger, provflaskor skulle komma i dagarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Augusti , 2015 En heder åt Biltema som trots att det inte är deras fel ändå kört retur på skadade slangar och pumpblåsor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Augusti , 2015 Väntar med spänning! Något skrämmande att man kan komma att behöva spåra reda på mackar som innehåller "Okej" bensin innan man ska tanka sina gamla tvåtaktare. Finns det redan idag någon som vet en mack som alltid håller nere packningstärande inblandning i soppan? Jag är helt klart beredd att bli exklusiv kund för båtsyften, även om jag inte orkar bry mig för det lilla jag kör med bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 September , 2015 Svar idag från Preem, inget annorlunda med soppan ingen extra etanol mer än 5% samma resultat från min båttank och reservdunk som från proverna tagna på macken. Deras slutsats är att något annat påverkat gummidetaljerna. Detta är märkligt eftersom prov togs direkt från macken i en ren glasburk och där gummidetaljer fick ha kontakt med bensinen, slutsatsen är väl att glasburken Mor Annas smörgåsgurka bär skulden eller så bör man undvika 95 oktans soppa på fordon där det finns gummibränsleslangar. Tankade även 98 från en annan mack och då höll slangarna. Tilläggas kan att slangar som varit påverkade blir sen när de torkar från bensin stenhårda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 29 September , 2015 Bör man bli konspiratorisk - vem utförde testerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 September , 2015 Ny tekninker har hört av sig och de menar på att bränsleslangarna ska ha samma kvalite mackarnas dvs pumparnas slangar och där har man inte hört om några problem. Jag har ställt frågan hur vi med 2 taktare eller äldre motorer och fordon ska göra om gummit först sväller och sen blir hårt när det är ifrån soppan, tex soppa membran, o-ringar pumpblåsa och slangar. De har sen inte hört av sig. Tycker även någon annan kunde testa och se vad som händer med en bit bränsleslang i 95 oktan soppa. 98 oktan rekommenderar teknikerna för att slippa problem, men en motor med låg komp som tex en tvåtaktare är detta ingen fördel med för högt oktantal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 September , 2015 Ja, jag fick detta bekräftat under konserveringen av motorn för några dagar sedan. Slangen på bilderna är totalt upprutten. Livsfarligt, den har varit monterad från soppatanken till filter/vattenavskiljare. Ändå kollade jag över bensinslangarna innan sjösättningen i våras, vilket ja alltid gör varje år, fanns inga tillstymmelser till sprickor då. Och nu 5 månader senare totalt genomrutten. Slangarna från filter - soppapump - förgasare är fortfarande ok, dessa är av annat fabrikat och något nyare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 29 September , 2015 (redigerade) Ny tekninker har hört av sig och de menar på att bränsleslangarna ska ha samma kvalite mackarnas dvs pumparnas slangar och där har man inte hört om några problem. Jag har ställt frågan hur vi med 2 taktare eller äldre motorer och fordon ska göra om gummit först sväller och sen blir hårt när det är ifrån soppan, tex soppa membran, o-ringar pumpblåsa och slangar. De har sen inte hört av sig. Tycker även någon annan kunde testa och se vad som händer med en bit bränsleslang i 95 oktan soppa. 98 oktan rekommenderar teknikerna för att slippa problem, men en motor med låg komp som tex en tvåtaktare är detta ingen fördel med för högt oktantal. Fortfarande ingen test från annat bolag ?Jag tror du får samma resultat där. Du har inte funderat i banorna att endast utsätta slangens insida för bränslet i dina tester,så som de är tänkt att använda dom,och inte stoppa ner dom i burk,så armeringen suger åt sig vätskan ? En tanke bara.. Redigerad 29 September , 2015 av Bigfish68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 29 September , 2015 (redigerade) När jag ser bilden inser jag att svaret på dina problem är att du köpt en av Biltemas allra sämsta produkter, bensinslangen märkt ILO denna är legendariskt usel och tål ingenting, även Mekonomen har sålt denna slang till hutlöst pris. Biltemas riktiga marinslang av fabrikat IVG är något helt annat och det är den slangen jag har i min båt, samma slang säljs även på Hjertmans fast som metervara vilket kan bli billigare om Biltemas fasta längder inte passar. Redigerad 29 September , 2015 av MartinX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 September , 2015 Den är köpt på Mekonomen för några år sedan, visste inte att det var skitkvalle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser