Gäst Postad 23 Juli , 2015 Tankade upp med Preems 95 oktan soppa och provade i år Biltemas 2 takts olja till endast halva tanken, resterande var mobils syntet. Gick perfekt första turen även halva nästa och sen gick gamla murclan bra på fullgas. En o-ring vid pumpen sönderjäst samt att soppa slang delvist jäst bytte bara ena biten hade inget mer snutt hemma och resterade så rätt ok ut. Nästa tur gick den perfekt soligt ute alla ville sitta på soldäck så tomgångskörning i en timme sen bad och när det var dags att åka hem endast fullgas. Rev ner allt letade luftläckor tillock med rev ner tankamaturen och drog om röret med tätning bytte alla slangar nya o-ringar, lät den gå en längre tid på land gick helt perfekt. Nu idag dvs någon dag senare gick den ca 15 minuter ok sen bara mellan och fullgas släppte lite på blandskruvarna eftersom jag snålat ner den något när jag såg över den gick inte att få den att gå på lågfart eller tomgång utan att den verkade gå soppa tomt på lågvarv. Körde in till bryggan lossade pumpen och o-ringen i pumpen var så uppsväld att den inte gick att montera dit tillsist lyckades jag tappa den i vattnet, den gamla låg i båten och hade återfått lite mer normal form tog den istället men medans jag försökte sätta dit den så började även den svälla igen när den fick kontakt med soppan ungefär från en enkronas storlek till en 5 krona och gick inte att få dit. Hemma i garaget åkte en burk fram med soppa från senaste tankningen klippte ut en gummi bit från lastbilslang efter en 1 krona samt en ny 12 mm o-ring och en slangstump gammal och hård samt ett styvt gammalt soppa membran samt även en o-ring från soppapumpen som redan jäst något. efter ca 10 minuter var enkronas gummibiten större än en 5 krona, gamla styva soppaslangen hade vuxit mot referens biten med 1,5 mm i diameter, oringen hade vuxit från 12 till till 13,5mm invändigt, soppamebranet var mjukt och sladdrigt, oringen från soppapumpen hade redan jäst en hel del tidigare men jäste ytterligare lite till. Blir lite dyrbart om man för varje tur med båten ska behöva byta alla slangar o-ringar och soppa membran. Vet inte om det är oljan som ställer till det har aldrig tidigare haft problem med Preem soppan men ev har de börjat blanda i något mycket aggressivt i soppan. Förr när jag skruvade veteranbilar mm och man behövde fräscha till gamla styva fönster och gummilister slängde man in dem i hink med cellulosa förtunning och sen när de jäst lite lagom i vatten då hade de dels jäst till sig något och var mjuka som nya igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 23 Juli , 2015 Nya bränslen och äldre gummidetaljer funkar inte bra ihop tyvärr. Modern bensin innehåller bensen och sprit. Kan vara väldigt aggrressivt mot natur- och nitrilgummi (gummit sväller tex). Flourgummin som viton är vanliga i nyare system. Det här med gummikvaliteter och kemikalier är en djungel, jag har själv gått rejält bet i andra applikationer. Ibland är problemet att det sväller, i andra sammanhang är motstånd mot mekanisk nötning viktigare (vilket inte måste vara samma sak som kemisk beständighet). Det finns en rimligt bra sammanställning här http://www.kuntze.se/Cache/TekniskInformation_759F8991B4CD23BF05A935C537D6C2E7.pdf Ett allmänt tips utan att veta exakt vad som orsakar dina problem är att använda alkylatbensin, som inte innehåller de tusentals tillsatser vanlig bensin innehåller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2015 Är medveten om att gummi kan ha svårt med nya soppan, såg att även nya soppaslangen som den dyrare kvalitén för och godkänd för fast installation marint bruk även börjat jäsa http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransleslang-2000020348/ Preem har på sin sida svaret: "De förnybara råvarorna i Preem Evolution Bensin består av tallolja och etanol. Talloljan är en restprodukt från skogsindustrin." De borde sätta upp en varning på mackarna så inte någon tankar detta till tex gräsklipparen, båtmotorn eller gammelbilen, soppaslangar kommer jäsa likt oringar tills de börjar läcka. Synd man bara att man tankade fullt och att det är en rätt bra bit till närmsta upptagningsplats. Länkat över denna tråd till Preems reklamationsavdelning får se om de förutom all soppa ersätter övriga delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juli , 2015 enl preem sida så ska macken jag tankat på inte ha den nya soppan ännu vilket gör det ännu märkligare, har i 10 år tankat båten på denna mack utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 24 Juli , 2015 Låter mest rimligt att det är "Preemsoppan", men ett enkelt experiment avgör saken. Lägg lite olika gummibitar/o-ringar dels i Preemsoppa med Biltemaolja, dels utan olja och som referens ren bensin från annan mack. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Hade varit intressant om du testar även med alkylatbensin. Ang. Preem - jag har alltid varit väldigt skeptisk till att hälla skumbjörnar i tanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2015 (redigerade) Gummibit i biltema olja växte inte över natten, provade en bit av en äldre slang med högre kvalite och även den växte. Visade proverna på Preem men de trodde jag drev med dem och menade på att det måste var oljan eller ev vad som varit i dunken innan som orsakade problemen detta eftersom de inte hört någon tidigare som klagat. Ska hämta upp lite ren soppa senare för test men nu ska först motorn plockas ihop så jag kommer till upptagningsplatsen. Biltema gav mig ny slang ifall nu även den andra nere vid båten nu svällt så det inte går att använda. Redigerad 24 Juli , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Kemikalier och gummi är som sagt en djungel... ISO-klassade slangar verkar framförallt ha brandbeständighetskrav. Att de sväller behöver kanske inte nödvändigtvis vara illa, det blir då tajtare även i anslutningar? Tittade på data på en klassad båt-bränsle-slang från Trelleborg, innerslangen var av nitrilgummi (NBR) som definitivt sväller i kontakt med modern motorbensin enligt min erfarenhet. Blev alltså lite förvånad, men gissningsvis har både de som utfärdar normer och tillverkare såsom Trelleborg koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 24 Juli , 2015 Hade varit intressant om du testar även med alkylatbensin. Ang. Preem - jag har alltid varit väldigt skeptisk till att hälla skumbjörnar i tanken... Är snäckskal bättre??? Verkar kunna slita en del på motorn. Elle tigrar? Kadaver i soppan, ja varför inte. Det eldas redan djurfett i våra fjärrvärmeverk. Skumbjörnar verkar minst farligt, men inte om allt gummi i bränslekedjan blir till skumbjörnar. P1013244.JPG P1013246.JPG Gummibit i biltema olja växte inte över natten, provade en bit av en äldre slang med högre kvalite och även den växte. Visade proverna på Preem men de trodde jag drev med dem och menade på att det måste var oljan eller ev vad som varit i dunken innan som orsakade problemen detta eftersom de inte hört någon tidigare som klagat. Ska hämta upp lite ren soppa senare för test men nu ska först motorn plockas ihop så jag kommer till upptagningsplatsen. Biltema gav mig ny slang ifall nu även den andra nere vid båten nu svällt så det inte går att använda. Jag har lite svårt att tro att talloljan är orsaken till gummiproblemen eftersom den inte tillsätts till den färdiga bensinen. Talloljan tillsätts före eller under raffineringen och går igenom samma process som råoljan tillsammans med råoljan. Jag tror inte heller att enbart tvåtaktsolja är boven, men kanske blandningen. Jag tror mest på att det är fråga om inblandning av etanol faktiskt. Om kan, vill och orkar göra ett utförligt test är det intressant att se resultatet. Preem som du redan köpt Preem som du redan köpt + tvåtaktsolja från Biltema. Preem som du redan köpt + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. Preem Evolution (Om du får tag på sådan.) Preem Evolution + tvåtaktsolja från Biltema. Preem Evolution + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. XXX-bensin (valfritt bolag) XXX-bensin + tvåtaktsolja från Biltema. XXX-bensin + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. Alkylatbensin Alkylatbensin + tvåtaktsolja från Biltema. Alkylatbensin + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. Vi ser fram emot ett test, hoppas du orkar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Hade varit intressant om du testar även med alkylatbensin. Ang. Preem - jag har alltid varit väldigt skeptisk till att hälla skumbjörnar i tanken... Är snäckskal bättre??? Verkar kunna slita en del på motorn. Elle tigrar? Kadaver i soppan, ja varför inte. Det eldas redan djurfett i våra fjärrvärmeverk. Skumbjörnar verkar minst farligt, men inte om allt gummi i bränslekedjan blir till skumbjörnar. He he... Jag tror definitivt inte man skall hälla hundskit (krökta norska märlor) i tanken heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2015 (redigerade) Varit runt och hämtat fler oringar av kvalite nbr 70 ,mer slang samt en burk helt ren soppa från preem. Biltema ville ha test av slangen så en bit åkte ner i oljeblandat och den har redan börjat växa samma gäller den ny oring av kvalite nbr 70 även hämtat en annan typ av soppaslang från vår lokala verktygsåterförsäljare högkvalitativ slang som också hamnat i de olika burkarna . Får se om det börjar växa även i ren preem soppa. Utökar inte testen ytterligare med fler märken har ju tidigare kört mobils helsyntet och det har aldrig strulat med oringar och preem soppan. så mobiloljan är nog ett säkert kort däremot misstänker jag att boven är preemsoppan, Biltema oljan är inte enl biltema leveratörs bytt på länge och inget problem var noterat tidigare och en helt vanlig gummibit växte inte i oljan fast den stod hela natten. Kan tänka mig att preem blir mer intresserade när första larmet kommer om att en bensinfylld båt flyget i luften. osäker om preem macken fått leverans av nya soppan enl deras sida så är inte just den macken upptagen blad de som testar men vem vet hur deras leveranser körs och om de går med speciella bilar. Redigerad 24 Juli , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Fast NBR sväller i alla bolags bensin, har gjort så i decennier... I en slangapplikation är det inte säkert att det behöver vara illa att det sväller. När det gäller o-ringar i anslutningar och motorer beror det på vad de har för funktion och hur de sitter. Om de sitter så att de inte kan tillåtas svälla är de garanterat av annan gummikvalitet i dag, t.ex. olika typer av flourgummi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2015 Har för mig att utbyttes nål ventilerna till murclorna numera har gummi topp sväller dessa blir funktionen dålig. Soppamembran som blir väldigt sladdriga fungera heller inte så bra och slangar ska nog tåla mer 15 minuters kontakt utan att innerdiametern ökar med någon millimeter. Har tidigare under alla år bara en gång sett något liknade och den gången hade jag svetsat upp 3 extra tankar till en mindre husbuss och Meka tog hem en specialslang för att ansluta alla tankarna som slangen skulle tåla allt och vara godkänd för fast montage, slangen växte och var mer än dubbelt så stor i diameter och längden ökade så den ringlade under fordonet. Det visade sig senare vara materialfel på gummiblandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Vi får se, intressant att du håller oss underrättade med hur det går. Min poäng var att NBR sväller i vanlig motorbensin och har gjort så väldigt länge (decennier). Nu vet jag inte vad en murcla är för något, men om toppen på nålventilen inte får svälla i kontakt med bensin lär den inte vara av NBR utan av annan gummikvalitet, det var lite så jag menade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 24 Juli , 2015 Det borde vara något skumt med just den bensinen du fick, 5% etanol i bensinen har vi haft i över 10 års tid nu så det är knappast etanolen, Biltemas olja har folk kört med länge, och gummit i dina prylar är förmodligen helt normala produkter, återstår bara bensinen det var när du tankade ny bensin som problemen startade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2015 Så nu har oring och 3 slangbitar varit i en helt ny burk med preem soppa som macken ville ha som referens och nu 30 minuter senare har allt svällt dock har biltema slangen svält på alla leder så att även innerdiametern blivit något mindre de övriga har bara ökat i diameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 24 Juli , 2015 Jag bytte membran och en gummipackning i min bränslepump förra sommaren. (Kör på vanlig 95.) Dagen efter plockade jag isär pumpen igen och då hade packningen svällt så mycket att den inte gick att få dit. I luften torkade den, krympte ihop och blev hård. För liten för att passa där den skulle sitta. (Membranet verkade helt opåverkat av bensinen.) Jag provade att lägga packningen i alkylatbensin och den svällde lika mycket som i vanlig 95. Min slutsats blev att de valt att göra packningen så att den sväller för att den ska täta bra. Men om man tar isär pumpen så måste man antingen byta till en ny packning eller svälla den lagom länge i bensin före montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Om en packning ligger sluten i spår kan den ju inte gärna ta vägen någonstans när den sväller, den tätar bara mer. Däremot kan det bli problem om den ligger delvis öppen (förekommer vid t.ex. planpackningar), eller om den är en del i en backventil, nålventil eller liknande. NBR sväller i bensin, oavsett bensinbolag. Blir lite som att kolla om glass smälter i solen att testa... Jag blev därför lite förvånad att det är vanligt i bränsleslangar, men gissningsvis blir det bara ännu tätare i anslutningar när gummit sväller lite. Tydligen så förekommer två EU-normer för bränsleslangar i båtar: ISO 7840 A1 - som gäller för fasta installationer "inombords". Denna standard verkar bara ta sikte på brandbeständighet (skall tåla öppen låga i 2,5 minuter) och genomtränglighet i materialet. innerslangarna verkar uteslutande vara tillverkade i NBR. Gissningsvis har materialet tillräckligt goda egenskaper (kemiskt, brand osv) kontra kostnad för att klara EU-normen, även om det sväller lite. ISO 8469 B1 - som gäller för slangar till utombordare, t.ex i dränerade motorbrunnar ute. Dessa kallas även för icke brandbeständig slang. Här verkar väderbeständighet, böjlighet och annat vara viktiga delar av kravspec. Även dessa slangar (som jag hittat) är tillverkade i NBR. Sen finns det säkert olika bra NBR-slang (Fultema kontra Trelleborg tex). Det finns definitivt olika hårdheter i materialet, och kanske sväller de olika mycket. Jag tvivlar på att personalen på macken har koll på detta, dom är väl mest till för att lägga korvar på teflonrullar och spruta mjukglass nuförtiden. Vill man förstå mer skulle man nog behöva få tag på en produktchef eller liknande hos en slangtillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2015 Hämtat hem båten det blev en ny omgång oringar samt ett gammalt utbytt membran som inte var för sladdrigt eller hårt, och det krävdes rejäla slangklämmor för att lyckas täta den uppsvälda soppa slangen. Var förbi Biltema eftersom de tidigare gett mig en ny som referens för burktest och de var förvånade att deras bästa kvalite på slang inte klarade av soppan utan svälde så att klämmor hade svårt att hålla tätt samt att den blivit mjuk och sladdrig nästa geleaktig. "Min slutsats blev att de valt att göra packningen så att den sväller för att den ska täta bra. Men om man tar isär pumpen så måste man antingen byta till en ny packning eller svälla den lagom länge i bensin före montering". Visst kan man istället för små oringar och för liten slang men att köpa 6 mm slang till 8 mm anslutningar och låta den svälla verkar onödigt omständigt och slangen blev även blev mjuk som skumplast detta gällde alla provade slangar inte bara Biltema. Tror förresten just denna marin godkända slang inte fanns i 6 mm utan började på 8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2015 (redigerade) Om en packning ligger sluten i spår kan den ju inte gärna ta vägen någonstans när den sväller, den tätar bara mer. Däremot kan det bli problem om den ligger delvis öppen (förekommer vid t.ex. planpackningar), eller om den är en del i en backventil, nålventil eller liknande. NBR sväller i bensin, oavsett bensinbolag. Blir lite som att kolla om glass smälter i solen att testa... Jag blev därför lite förvånad att det är vanligt i bränsleslangar, men gissningsvis blir det bara ännu tätare i anslutningar när gummit sväller lite. Tydligen så förekommer två EU-normer för bränsleslangar i båtar: ISO 7840 A1 - som gäller för fasta installationer "inombords". Denna standard verkar bara ta sikte på brandbeständighet (skall tåla öppen låga i 2,5 minuter) och genomtränglighet i materialet. innerslangarna verkar uteslutande vara tillverkade i NBR. Gissningsvis har materialet tillräckligt goda egenskaper (kemiskt, brand osv) kontra kostnad för att klara EU-normen, även om det sväller lite. ISO 8469 B1 - som gäller för slangar till utombordare, t.ex i dränerade motorbrunnar ute. Dessa kallas även för icke brandbeständig slang. Här verkar väderbeständighet, böjlighet och annat vara viktiga delar av kravspec. Även dessa slangar (som jag hittat) är tillverkade i NBR. Sen finns det säkert olika bra NBR-slang (Fultema kontra Trelleborg tex). Det finns definitivt olika hårdheter i materialet, och kanske sväller de olika mycket. Jag tvivlar på att personalen på macken har koll på detta, dom är väl mest till för att lägga korvar på teflonrullar och spruta mjukglass nuförtiden. Vill man förstå mer skulle man nog behöva få tag på en produktchef eller liknande hos en slangtillverkare. Att allt blir lite mjukare av soppa har man ju tidigare märkt men under de 40 år jag skruvat i motorer har jag inte varit med om att det någon gång reagerat så mycket och så snabbt, var in till oringsförsäljaren och även han som är i branschen var förvånad. Redigerad 24 Juli , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Om du behöver byta specifika packningar eller o-ringar i anslutningar där du ofta koppplar loss eller så kan jag rkommendera att du försöker få tag på samma dimensioner i viton-gummi. Viton är betydligt mer formbeständigt vid kontakt med bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 24 Juli , 2015 Hade varit intressant om du testar även med alkylatbensin. Ang. Preem - jag har alltid varit väldigt skeptisk till att hälla skumbjörnar i tanken... Är snäckskal bättre??? Verkar kunna slita en del på motorn. Elle tigrar? Kadaver i soppan, ja varför inte. Det eldas redan djurfett i våra fjärrvärmeverk. Skumbjörnar verkar minst farligt, men inte om allt gummi i bränslekedjan blir till skumbjörnar. P1013244.JPG P1013246.JPG Gummibit i biltema olja växte inte över natten, provade en bit av en äldre slang med högre kvalite och även den växte. Visade proverna på Preem men de trodde jag drev med dem och menade på att det måste var oljan eller ev vad som varit i dunken innan som orsakade problemen detta eftersom de inte hört någon tidigare som klagat. Ska hämta upp lite ren soppa senare för test men nu ska först motorn plockas ihop så jag kommer till upptagningsplatsen. Biltema gav mig ny slang ifall nu även den andra nere vid båten nu svällt så det inte går att använda. Jag har lite svårt att tro att talloljan är orsaken till gummiproblemen eftersom den inte tillsätts till den färdiga bensinen. Talloljan tillsätts före eller under raffineringen och går igenom samma process som råoljan tillsammans med råoljan. Jag tror inte heller att enbart tvåtaktsolja är boven, men kanske blandningen. Jag tror mest på att det är fråga om inblandning av etanol faktiskt. Om kan, vill och orkar göra ett utförligt test är det intressant att se resultatet. Preem som du redan köpt Preem som du redan köpt + tvåtaktsolja från Biltema. Preem som du redan köpt + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. Preem Evolution (Om du får tag på sådan.) Preem Evolution + tvåtaktsolja från Biltema. Preem Evolution + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. XXX-bensin (valfritt bolag) XXX-bensin + tvåtaktsolja från Biltema. XXX-bensin + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. Alkylatbensin Alkylatbensin + tvåtaktsolja från Biltema. Alkylatbensin + tvåtaktsolja från någon annan leverantör. Vi ser fram emot ett test, hoppas du orkar. Mackey Snygg experimentell design, Mackey! Har du möjligen jobbat med sådant? Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 24 Juli , 2015 om du körde med båten förra sommaren var tankade du då?,var det problem för dig då åxå?,ja har en 2013 50hk Mercury,tankar alltid 98oktan på ingo,inte haft problem med den,gräsklipparn bilen trimmern scooter mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2015 (redigerade) Har alltid tankat båten på samma ställe och 95 oktan och det är bara nu som det svällt sönder oringar och slangar. Tidigare höll slangar några säsonger innan de började få små sprickor, nu hinner man knappt skruva dit dem förrän de svällt upp och blivit så mjuka att slangklämmorna bara sjunker in i dem inte tätar längre kvittar nästan hur hårt man drar slangen är så mjuk att den ger med sig. varit monterad 2 dagar och använd totalt under en timma notera också att den vuxit några mm i diameter här har ny slangklämma satts dit för att försöka täta så båten gick att köra hem, men slangen var så mjuk att det var som att dra i skumplast. avskuren snutt i änden där klämma tidigare suttit dvs här har slangen inte kunnat svälla helt obehindrat men det syns ändå att diametern ökat och materialet börjat spricka även armeringen ser ut att börja ge med sig. Redigerad 24 Juli , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juli , 2015 Fick detta från Norge: Det har vært en tilsvarende diskusjon på ei norsk facebookgruppe etter flere motorbranner på veteranbiler etter bensinlekkasje. Visstnok må en kjøpe bensinslanger klassifisert som SAE 30 R9 skal de tåle moderne bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juli , 2015 Slangen som Biltema nu säjler från IVG och ska klara soppan vilket den inte gör så bra. Har man fast monterade tankar inombords som är ihopkopplade med denna typ av slang bör man nog ta en titt så den inte börjat mjukna och ge med sig. http://www.ivgspa.it/en/rubber-hoses/boat/poseidon-extr-iso-7840-13-a1-ce.html ... Boat Boat poseidon extr Flexible hose for conveying petrol and diesel oil at low pressure for crafts with permanently installed inboard engines, fire resistant. CHARACTERISTICS Specifications: European Directive 94/25 CE, ISO 7840:13 A1 E10/B10 compatible, RINA approved. SAE J 1527:11 USCG type A1. Applicationhose suitable for conveying petrol and diesel oil at low pressure, fire resistant for small craft (up to 24 m) with permanently installed inboard engines. Temperature: from -20 °C (-4 °F) to +100 °C (+212 °F). Branding: IVG POSEIDON/EXTR -anno-id-ISO 7840:13-A1 E10/B10 COMPATIBLE CE Dip. 134914VE/003 RINA app. SAEJ 1527:11 USCG TYPE A1 - NMMA Type accepted. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Juli , 2015 Fick detta från Norge: Det har vært en tilsvarende diskusjon på ei norsk facebookgruppe etter flere motorbranner på veteranbiler etter bensinlekkasje. Visstnok må en kjøpe bensinslanger klassifisert som SAE 30 R9 skal de tåle moderne bensin. Intressant. Surfar man runt lite verkar detta vara ett vanligt diskuterat problem bland veteranbilsentusiaster. Det verkar som SAE R9-klassad slang tål bensinens tillsatser utan att svälla, men är inte automatiskt brandklassad enligt marinstandard ISO 7840. För godkända båtinstallationer krävs slang som tål 2,5 minuters öppen låga, men som inte nödvändigtvis tål det bränsle som skall transporteras.... Kanske inte helt bra. Mina egna erfarenheter med bensin och gummi från andra system bidrar till att jag föredrar diesel. Här en av alla artiklar man kan hitta i veteranbilskretsar: http://www.volksbolts.com/faq/fuelhose.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 26 Juli , 2015 (redigerade) Jag minns när jag hade en gammal Volvo Amazon på 80 talet och plockade isär förgasaren(en gammal su) även då hade gummi membranet svällt så det var nästan omöjligt att sätta ihop igen, tror inte det är tänkt att man skall kunna återvinna membran, oringar mm när man särar på förgasare mm oavsett bränsle,oljeinblandning osv Med det är klart att när slangar sväller eller nästan löses upp när dom används till det dom är tillverkade för då är det ett problem! Redigerad 26 Juli , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juli , 2015 Ja i SU förgasarna var det omöjligt att få i något membran! I Stromberg var det lite lättare. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 26 Juli , 2015 Ja i SU förgasarna var det omöjligt att få i något membran! I Stromberg var det lite lättare. Kalle Ursäkta menade stromberg:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser