Nimojanne51 0 Postad 20 Juli , 2015 Har en Nimo 23 med en B23 motor där det saknas choke. Lite svår att ge gas när den är kall. Säkert många med samma problem som jag. När den väl blir varm försvinner problemet. Finns något att göra så problemet försvinner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 20 Juli , 2015 Vad menar du med att det är svårt att ge gas? Normalt skall du inte behöva varmköra mer än 2-3 minuter innan du har en vettig tomgång och kan börja köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimojanne51 0 Postad 21 Juli , 2015 Hej Den startar direkt om man har ca 1/4 gaspådrag sedan går man ner till tomgång ger man gas hackar och spottar den ev stannar. Detta gäller när den är kall. Varför har man tagit bort choken på B23 motorn. Kan det vara så ett i en bil är det elektronisk insprutning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 545 Postad 21 Juli , 2015 Problemet delar du med alla som har en Volvo Pentamotor baserad på B21-B25 motorn. Vissa är bättre och vissa är helt hopplösa när de är kalla. Gemensamt är att man måste varmköra ganska länge innan man kan köra iväg. Detta har flera orsaker. Den främsta är att choke saknas. Motorn är en S.K. Cross flowmotor, vilket betyder att insuget och avgasröret sitter på varsin sida om cylinderlocket. Det gör att det tar längre tid att värma upp insuget. Stora insugskanaler kan också bidra, då insugsluften har låg hastighet. Ett sätt att förbättra egenskaperna vid kall motor, är att byta förgasare och insug, till en Weber DCD- förgasare, då den har choke. Jag har hört vissa som säger att motorerna går bättre med elektroniskt tändsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 545 Postad 21 Juli , 2015 På 16-ventilsmotorn AQ171/251, fanns en typ av choke, som styrdes av en termostatventil. Dessa motorer gick faktiskt bättre kalla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser