Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Von-holm

Penta aq170 dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en gammal penta aq 170 med 3 solex44 förgasare. Helt plötsligt så började den kvävas/dö vid gaspådrag när jag körde båten.

Lägger man den i friläge är den hur bra somhelst genom hela registret.

Det händer alltså när jag belastar med drivning.

Förgasaren är rengjort ordentligt men ingen skillnad.

Drar jag full gas direkt så går den ibland att köra men mellanregistret helt död.

Nån som har någon tanke?

Mvh von-holm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att accpumpen verkligen jobbar på samtliga förgasare, det skall spruta bensin ur det krökta lilla röret på samtliga förgasare samtidigt när man drar på gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det, det är så konstigt att den går så rent o fint när den är i friläge.

Sen dör vid körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att cetrufigal vikterna i fördelaren fungerar som de ska, mina hade fastnat vid något tillfälle men jag kommer inte ihåg hur felbilden såg ut (det var över 30 år sen jag hade en aq170)

Kolla kompet på alla cylindrarna, kan vara problem med packningen eller någon ventil.

Det krävs ganska lite effekt för att varva motorn i friläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med ett komptest i veckan innan jag blandar in någon båtfirma, återkommer här, tack sålänge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett komptest idag och skrev upp hur många bar det kom upp i var cylinder om det är rätt skala att läsa av.

Cylinder 1: 9.8

2: 10.9

3: 9.8

4: 10.2

5: 9.8

6: 10.6 Bar.

 

Verkar det jämnt nog eller vad säger ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komptestet ser bra ut om man skall jämföra jättenoga får man kolla ventiljusteringen innan också.

 

Har du kollat tändinställningen och att fördelaren verkligen förställer tändningen vid ökande varvtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är över min kompetens hehe.

Båtmekaren som antagloigen skall titta över den trodde att det var ett förgasarproblem, trots att jag rensat förgasarna.

Vill ha lite kött på benen innan jag låter dem ta sig an den.

Kollar man det med en sån blixtpistol eller vad det heter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är över min kompetens hehe.

Båtmekaren som antagloigen skall titta över den trodde att det var ett förgasarproblem, trots att jag rensat förgasarna.

Vill ha lite kött på benen innan jag låter dem ta sig an den.

Kollar man det med en sån blixtpistol eller vad det heter?

Du skriver att du har rensat förgasarna, har du synkat dom igen och ställt luftskruven rätt? Det är väldigt viktigt att du får alla förgasare att jobba lika, luft och bränsle.

 

Man kan säga så här:

LUFT

BRÄNSLE

TÄNDNING

Du har dessa att leka med. Nu har du ju gjort komp test och uteslutet tex. topplockspackningen m.m. Men som MartinX skrev, ventiljustering skulle jag nog ha gjort innan och även utan komptest. Nästa steg är att kolla förgasare, finns MILJADER anvisning via nätet om man söker efter verkstadshandbok Aq170. Nu vet vi att ventilerna står rätt och alla förgasare är synkade, då återstår tändningen. Vet man att tänspolen är okey så går man vidare och kollar brytarspetsarna, ställ dom och kolla även isoleringen från kondensatorn. Även tändstiften skall vara av rätt sort, med kort gänga. Att ställa tändningen med hjälp av en stroberlampa brukar jag bara göra efter en runda på full gas med hjälp av en styrman. Jag vrider på lite på fördelaren medans någon kör och får då bäst tändning, kollar sedan med lampa om den blev övertänd osv.

 

Så här gjorde jag för ca 1 månad sedan. Min aq170 spinner som en katt och svarar på full gas och får putta ca 2 ton i 28 knop vid 5300 varv. Dessa motorer är dom enklaste att laga och meka med, jag lovar att du kan om du bara vill. Lycka till.

Mvh Patrick Flink

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite efterforskningar och snacka med volvo penta själva verkar det inte vara något fel på motorn.

Den går bra ibland när det är lught på havet och kommer upp i planning, det som händer annars är att den "gräver ner sig" och inte orkar mer.

Troligen behövdes en annan propeller.

Skulle tydligen kolla upp va den varvar när ja kör fullt med den, stämmer det?

för min varvräknare från biltema visar 8000 varv när ja väl får den att gå fullt. låter lite mycke va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är din varvräknare felkopplad. Du skall även använda den rosa kabeln, utan den så är det till en rak 4:a. Du har ju en 6:a och där har du felet på att den visar fel. Har själv Biltemas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Tack du:)

Men verkar konstigt att behöva byta propeller helt plötsligt men låter som det är felet.

Jag ska alltså kolla vad den maxvarvaf när jag väl får den att gå fullt? Och sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Tack du:)

Men verkar konstigt att behöva byta propeller helt plötsligt men låter som det är felet.

Jag ska alltså kolla vad den maxvarvaf när jag väl får den att gå fullt? Och sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den helt plötsligt börjar gå dåligt och har gått bra tidigare är det ju knappast propellern det är fel på. Börja med att gå igenom det patrikflink skrivit, skulle tro att den går bra efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått motorn att gå rätt än? Om inte, så kan man inte avgöra om man har fel stigning och tum. Vad väger båten och hur lång? Halvplanande? Drevets utväxling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är vågfritt brukar den plana ut och gå bra, sitter just nu i båten o tänkte ta av propeller o inspektera ev skador ich storlek på den.

Va gäller varvräknaren så är alla kablar inkopplade som går ut från mätaren, huttar en lila, ingen rosa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern verkar ha fått bågra smällar:-) lite skev på ett blad och böjd ytterkant på ett av bladen,. Vet du hur man får av den yttre "spinnern"? Finns bara ett hål igenom den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lila kabeln skall sitta ihop med den blå från varvräknaren. Ang konan som du pratar om tar du en skruvmejsel i hålet och snurrar av den som en mutter. Har du ett 270 drev eller 280? Under konan sitter en låsbricka som har en massa vingar som måste böjas ner innan du skruvar av konan. På 280 så sitter även en insexbult genom konan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa även på att titta på utväxlingen som sitter märkt under zinkringen när du har propellern borta. Vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 280 drev, men hittar ingen insex? Har troligen ingen efter lite googlande. Så alla dem flikarna ska böjas ner först.

Ang varvräknaren så är det kopplat aå som du sa.

Båten heter winner wildcat. Har bild men går kanske inte att skicka här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Så liten båt. Den där skall nog gå väldigt fort med en aq170. Och plana ut väldigt snabbt. Jag tror nog felet sitter i motorn som jag skrev tidigare. Har du ställt ventiler, förgasare och tändningen? Är du helt hundra på att varvräknaren är rätt inkopplad? Har det alltid varit samma propeller eller har du bytt?

 

Ang konan. Det ska vara en insex längst ut på konan om man har ett 280.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att propellern är lite småskadad?

Nej har inte gjort något av det, men det konstiga är ju att den går bra ibland när det väl får chans att plana ut, låter konstigt jag vet.

Jag har inte gjort något med båten, ägt den sen i Maj.

 

Vet vilken kona du menar men den jag har är helt slät uppe på utan någon insex, bifigar en dålig bild från idag, får inte upp motorn med, båten är så låg:P

 

http://s30.postimg.org/xjvm2brjl/IMG_8062.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så måste felet ligga i motorn. Börja med att ställa ventilerna, kalibrera förgasare och ställa tändning. Min båt väger dubbelt så mycket som din och den planar ut även vid låg fart. Självklart har propellerns storlek en betydelse, men problemet sitter nog inte där. Med 170 HK i din båt så ska den röra på sig duktigt.

Ang konan på bilden så har du fel kona om du vet att det är ett 280 drev. Men det gör inget, låsbricka under konan låser ändå.

Börja i rätt ände, sen kan man diskutera storlek på propeller.

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej då ska jag göra det, tack för du tagit dig tid att hjälpa, jag återkommer!:) ha en bra kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...