Eld- 547 Postad 18 Juli , 2015 (redigerade) Har en Mercruiser 140 där tempmätaren (med gult-grönt-rött fält) inte orkar upp i det gröna fältet vid tomgång. Vid marchfart kryper den upp i nedersta delen av det gröna fältet. Har tidigare visat rakt upp i mitten av det gröna. Kan en termostat gå sönder så att den inte stänger? Kan det vara något annat fel? Motorn är sötvattenkyld. Redigerad 18 Juli , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 18 Juli , 2015 jo en termostat kan gå sönder, ta lös den och prova koka den och se vid ungefär vilken temperatur den öppnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Juli , 2015 Visst men min fråga var om de brukar gå sönder på så sätt att de inte stänger? Jag har själv bara hört talas om att de inte öppnar när de går sönder. Finns ju hur många trådar som helst här om kokande/överhettade motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 18 Juli , 2015 Hade en gammal Opel som var så på, så det kan säkert bli så på båtmotorn också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Juli , 2015 Jag har en mc som i många år gått med låg temperatur. Den orkar inte upp från bottenläget. Incitamentet att riva i okänd motor är inte stort och hojen går bra. Tror att det är anledningen till att man inte hör så mycket om termostater som stänger dåligt. Det är vanligare att en ventil generellt stänger dåligt än att den är svår att öppna. Läckande kranar är vanligt och inträffar för eller senare med varje kran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Juli , 2015 Det går kanske 7 termostater som inte stänger på 10 som krånglar. Dom flesta som har problem med för hög temp på maskinen så är det andra orsaker. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 19 Juli , 2015 Dålig termostat skulle jag säga. Om det inte är ihoprostat så går det det snabbt. Jag köpte grejerna på Skruvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Augusti , 2015 Forumet hade givetvis rätt. Termostaten stod vidöppen när jag tog ur den. Jag fick trycka ganska hårt på den för att den skulle släppa och snäppa ihop. När jag kokade den så öppnade den snällt vid 70 grader som den skulle men den stängde aldrig när temperaturen sjönk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 Augusti , 2015 Det är som sagt oftast termostaten inte stänger när den krånglar, den mekanism som öppnar, expanderande vax eller bimetall utövar en stor kraft när den öppnar termostaten men returen som stänger är oftast bara en måttligt stark fjäder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser