Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Orvar2

Få ut mer effekt av motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en liten plastbåt på ca 4,5 x 1,7 meter med planande skrov. Detta vidunder är utrustat med en Johnson 25 hk tvåtaktare från sent 70-tal. Tänker mig att även om det inte är någon muskelmotor så borde man ju få upp båten i plan, den är ju så lättdriven, går så enkelt att paddla tex. Men lyckas inte komma upp i mer än ca 8-10 knop.

 

Motorn går väldigt jämt och fint, och dricker oftast lite knappt 1 liter/distans beroende lite på vågor och vind. Men undrar om det kanske kan vara något fel någonstans som gör att man inte får ut så mycket effekt som man borde? Kan det vara förgasaren som behöver justeras, eller borde jag titta mer på propellern/axeln? Som ni säkert märker så är jag inte så haj på dessa motorer, kan göra höstservice enligt instruktion men inte så mycket mer :S

Dock något insatt i terminologin och principerna eftersom jag också har en skitgammal bil som inte heller alltid är så glad i gasen...

 

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt rigglängd?

Hur upplever du att den varvar(verkar det gå trögt eller varvar den ut)?

 

Testat trimma in/ut motorn?

 

Gräver båten ned sig bak eller "plogar" fören?

 

10 knop låter i underkant för en s.k. lättplanande båt och friska 25hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Ja, kavitationsplattan ligger i nivå med skrovet, och har provat trimma in/ut utan att märka nån större skillnad.

 

Upplever nog att den inte riktigt varvar upp helt, tycker att den har ett lite dovt ljud och tänker mig att den borde skräna lite mer om man hade fått upp varvtalet mer. Men detta är absolut inte nödvändigtvis sant! :) Men tycker å andra sidan att bränsleförbrukningen borde vara onormal om den drar 1 liter/distans när man inte ens lyckas varva upp totalt? Men det kanske hänger ihop mer med att det går sakta och tungt?

 

Tycker inte den gräver ner sig nåt märkningsvärt nånstans, har provat sitta längre fram/bak, bett passagerare flytta omkring sig, men blir ingen större skillnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en gång en Vator 14R med en 20hk motor. Båtens mått är 1,6 x 4,2  o med den åkte vi  vatteskidor i ungdomen och den skulle toppa 27 knop enl beskrivningen. Men den gjorde säker 24-25 knop med en person i båten i alla fall.

 

Troligtvis är det fel på motorn eller så väger din båt 1 ton.

 

Med vänlig hälsning

Axelvevaxel

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den alltid uppfört sig på detta viset eller är det något som börjat dyka upp succesivt?

 

Kan ju vara fel prop om motorn använts på en mindre båt tidigare.

 

Som Axelvevaxel skrev så kan ju båten blivit tung om det kommit in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Hade jag kommit upp i 20 knop hade jag varit mer än nöjd!

 

Det är enkelskrov, så borde ju märkt om det var fullt med vatten :) Möjligtvis att det kan ligga lite i förpiken, men tvivlar på det eftersom jag kunde lyfta den för hand...så tung är den inte.

 

Köpte båten på höstkanten förra året, så har inte så mycket erfarenhet av den, motorn köpte jag separat via blocket, men den har ju varit sån här under hela min ägo, men det säger ju inte så mycket.

 

Propellern är trebladig, och man kan se att det har skett en liten grundstötning nån gång på ena bladet, lite böjt i kanten, men inte mycket. Kan det ha så stor effekt? Eller kan det vara något fel på hur propellern är fäst eller nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte möjligtvis så att det finns någon motorkunnig person som bor i gbg-trakten (båten ligger i torslanda) som skulle kunna tänka sig att kika lite på den i utbyte mot en massa go picknickmat och en liten tur i skärgårn? :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte möjligtvis så att det finns någon motorkunnig person som bor i gbg-trakten (båten ligger i torslanda) som skulle kunna tänka sig att kika lite på den i utbyte mot en massa go picknickmat och en liten tur i skärgårn? :P

 

 - Jag bor i och för sig i närheten men jag hinner inte.  :)

 

1. Kan du lyfta på motorkåpan å kolla om förgasarspjällen öppnar ordentligt. Alltså att när du vrider gasen i botten så skall alla spjäll öppnas helt och till sina ändlägen.

 

2. Funkar bensinpumpen, eller rättare sagt, får motorn den mängd bensin den skall ha.

 

3. Är den lättstartad, motorn? Kanske bränd toppackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte möjligtvis så att det finns någon motorkunnig person som bor i gbg-trakten (båten ligger i torslanda) som skulle kunna tänka sig att kika lite på den i utbyte mot en massa go picknickmat och en liten tur i skärgårn? :P

 

 - Jag bor i och för sig i närheten men jag hinner inte.  :)

 

1. Kan du lyfta på motorkåpan å kolla om förgasarspjällen öppnar ordentligt. Alltså att när du vrider gasen i botten så skall alla spjäll öppnas helt och till sina ändlägen.

 

2. Funkar bensinpumpen, eller rättare sagt, får motorn den mängd bensin den skall ha.

 

3. Är den lättstartad, motorn? Kanske bränd toppackning.

 

 

1. Ska kika nästa gång jag är ute!

 

2. Vet ej hur mycket den ska ha, men vet ju att den drar nästan en liter/distans, borde väl räcka tycker man ju :) Hur kollar man det annars?

 

3. Ja, brukar alltid starta på ett eller några få ryck i snöret.

 

Funderade på en sak; om jag varvar upp till max i neutral och tycker att det låter bra, dvs klingar rätt i mina öron, och sen jämför detta med hur det låter när jag varvar till max med växel i? Om den då inte varvar lika högt när jag har växel i, betyder detta att det är propellern som är felet? Är det en fungerande metod att utesluta fel kring tändning, förgasare etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara fel luft-bränsle-blandning som gör att den inte varvar ordentligt under belastning. Och en skadad propeller gör ju inte saken bättre. Kommer båten upp i plan? Är bottnen ren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Vet inte riktigt om man kan räkna propellern som skadad, lite naggad i kanten bara...

Botten är ren o fin.

Har tittat lite närmre på motorn och försökt förstå mig på den, såg att när man vrider på full gas så öppnas spjället inte till max. Ska försöka förklara; Skivan som snurrar när man vrider på gashandtaget pressar ut en pinne som i sin tur öppnar spjället. Längst upp på pinnen sitter en liten kolv som ligger emot skivan. Om kolven hade varit tjockare, alt skivan stuckit ut längre så hade spjället öppnats mer. Tänkte nu att jag skulle prova att tillfälligt göra kolven bredare med lite tejp eller liknande för att se om detta hjälper. Hoppas nån förstår hur jag menar :)

Om det skulle visa sig avhjälpa mina problem, skulle det innebära någon fara för motorn om man gjorde kolven tjockare utan att ändra övriga reglage. Eller märker jag det isåfall på tex bluddrande ljud eller enorm bränsleförbrukning etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmade min båt förra veckan .

Detta gjordes :

Hissade motorn 15mm

Ny oskadad propeller en halv tum Mindre stigning.

Tog bort "eftermarknads vingar " på antiventilationsplattan.

Tiltade ut motorn ett pinnhål. Detta gjorde att motorn orkade varva till rätt varvtal (starkare). Fick även 3-4 knop i max fart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att båten är för tung i förhållande till propellern! Låter dovt och varvar inte tyder på att den inte orkar. Jag skulle gräva mer i att propellern är för stor (för hög stigning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Har provat att köra nu med kåpan av och suttit och hållt spjället öppet för hand, och det blev en enorm skillnad, nu kommer den upp i varv ordentligt och planar ut så fint så!

Dock måste jag nu försöka klura ut hur man justerar så att maxgas på handtaget ger effekten öppet spjäll...Själva spjället sitter fastskruvat på en pinne som snurrar när man vrider på handtaget, måste lossa pinnen och sätta den i rätt läge antar jag? Väldigt fackmannamässig beskrivning här också... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...