Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
skidniklas

Justera tändning B18 AQ110

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska justera tändningen på min B18 AQ110 och tänkte gå tillväga så här:

 

1. Skruva av ventilkåpan.
 
2. Vrid runt motorn medurs tills 0-markeringen på remskivan står mot markeringen på transmissionskåpan.
 
3. Kontrollera att det är ventilspel på båda ventilerna på 1:ans cylinder (om det är ventilspel på 4:ans cylinder vrider du ett varv till).
 
4. Vrid sedan tillbaka lite och sen fram till 2 grader före 0.
En fråga om detta steg: är det 2° moturs 0:an (se bild nedan)?
I manualen står det : Grundinställning 2° e.ö.d., så jag antar den ska stå så.
 
post-107318-0-61933900-1437144115_thumb.jpg
 
5. Rotorn i fördelaren ska nu peka mot märket på fördelarhusets kant.
En fråga om detta steg: Märket på fördelaren, menar dom det lilla hacket i sidan (se bild nedan)?
En till: om rotorn inte pekar mot märket, är det bara att vrida rotorn till rätt läge?
 
post-107318-0-20774000-1437144183_thumb.jpg
 
6. Sätt tillbaka fördelarlocket och starta motorn.
 
7. Justera tändningen med stroboskoplampa. 28°-30° vid 3500 r/m.
Redigerad av skidniklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Varför krångla till det med att ta bort ventilkåpan?  Är du osäker på om nollan är på rätt varv och tror fördelaren sitter ett halvvarv fel så ta bort 1.ans stift dit med fingret och när det fiser ska den tända.

 

 
"I manualen står det : Grundinställning 2° e.ö.d., så jag antar den ska stå så."
 
2 grader e.ö.d då lär den vilja gå baklänges.
 
ta bort fingret sätt dit en mejsel ca 2-3 mm innan den vänder ska du om du har tändningen på och tittar på brytaren se eller höra en gnista.
 
 
Ställ sen tändningen efter spikningarna, dvs du belastar och ställer så du hör spikningen vid belastning och sen flyttar fördelaren något så inte spikningen hörs mer vid belastning. 
 
Har du 99 eller 100 oktansopa från 60-70 talet så går det bra att följa givna värden.
 
 
Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord skrev: 2 grader e.ö.d då lär den vilja gå baklänges.
Bra inlägg i övrigt men där blev det lite fel. För det är väl tvärtom vid alltför tidig grundinställning (många grader f.ö.d.) som sådant kan hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nix tändpunkten ska så klart ligga före övre dödpunkt.  Låter han den ligga på nollan eller 2 grader efter så kommer soppan självantända av kompressionen och den kommer låta som en diesel. gissningsvis när han vill stänga av den vill den även glödtända och vilja slå baklänges och slår han då på tändningen så kommer han nog kunna köra baklänges.

 

tror för övrigt TS bara skrivit fel med tanke på bilden med 12 grader föd.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen så står det faktiskt 2° e.ö.d.

 

post-107318-0-32578000-1437294100_thumb.jpg

 

Men dom uppgifter jag har kunna hitta "online" verkar säga att den ska stå 12° f.ö.d., men jag är osäker på vad som gäller.

 

Jag är ju en amatör som försöker lära mig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ den på 10° föd till o börja med, inte så noga. Det som är mer väsentligt är förtändningen. Enl din manual 28-30° föd vid 3500 rpm. Här måste du ha en strob.lampa så det blir rätt. Förtändningen är viktigast på en båtmotor, sedan blir grundinställningen vad den blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden på din fördelare står det JF 4 men i manualen står det att fördelaren skall heta VJ 4, enligt manualen skall VJ 4 förställa från 2 grader efter till 30 grader före vilket är ett ovanligt stort område, på senare motorer går från 12grader före till 29 grader före.

 

Så tag det försiktigt och kontrollera tändningen med stroboskop vid 3500 varv innan du kört med belastning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man på ett diagram för bosch tändfördelare och kollar på "VJ 4 BL 32 Tmk" så ser man att reservdelsnummret är "0 231 110 038", vilket också står på fördelaren som är monterad, så jag antar att det är orginal. Vad "JF 4" står för har jag ingen aning.

 

post-107318-0-78553400-1437302528_thumb.jpg

 

Jag lyckas dock inte få igång motorn alls, så någon fininställning med strob är inte möjlig ännu.

 

Jag vet iallafall hur jag ska nolla motorn, och ställa in graderna, och det verkar ju som att 12° f.ö.d. borde vara rimligt.

 

Jag är dock inte helt 100% på hur jag sedan justerar tändfördelaren. Vrider man helt enkelt rotorn för hand tills den är i linje med det lilla hacket i sidan på tändfördelaren (som visas på bilden i första inlägget)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inställningen vid 3500 varv är som sagt den viktigaste. Räcker ju att grundinställa såpass att motorn startar och varvar 3500 för vid stroboskop-justeringen ändras ändå grundinställningen. (Helt ointressant är förvisso inte slutresultatet m.a.p. låga varvtal, om centrifugal-regulatorn inte fungerar korrekt visar sig detta genom att grundinställningen inte stämmer. Om den å andra sidan stämmer hyfsat visar det att regulatorn funkar okej, att bägge vikternas fjädrar är med och jobbar okej.)

Förstår inte Nikitalords argumentering, det är stor förtändning (för många grader f.ö.d.) som kan orsaka knackning, inte tvärtom.
Ibland finns knacknings-sensorer som utnyttjas för att bl.a. minska förtändningen vid knack, alltså senarelägga gnistan tills knackandet avtar.
Tolv grader f.ö.d. verkar klart rimligare än 2 e.ö.d. tycker också jag. Men undantag finns, vissa VW Rabbit hade 3 grader e.ö.d. (ATDC)...
Saxad text: The spark advance varies as to engine speed, but it is set to an initial base setting, called BASE TIMING. This is measured in "DEGREES BEFORE TOP DEAD CENTER". In a manual, or on a sticker under the hood, you'll see something like this: IGNITION TIMING: 12 DEG. BTDC. Rarely a car will set BASE TIMING to a few degrees AFTER top dead center (Some VW Rabbits: 3 degrees ATDC), but these cars have VERY agressive advance mechanisms that put the timing into the BEFORE top dead center range really quickly.
Huvudparten av kolvslagets tryckstegring skall rimligen ske efter att övre dödpunkten passerats, detta för att kunna bidra till rotationen. Sker den då kolven är på väg uppåt så bromsas motorn mer före än den sen skjuts på. Förbränningen bör f.ö. alltid vara klar senast 23 grader e.ö.d. i bildexemplet (bild 3 uppifrån) HÄR. Annars blir bränsleekonomin dålig och särskilt vid låga varv kan motorn sota rejält.    

Tillägg: Brukar vara att man vrider hela fördelaren i sitt fäste i motorblocket vid inställning, finns nog nån låsskruv att lätta på för detta ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja helt riktigt är det fördelarhuset som ska vridas, det sitter en klämskruv på fästet för fördelaren.

 

Försöker man vrida rotorn är det i bästa fall rotorn som går sönder.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att det är flera svar som kom medans jag skrev, men skickar ändå

 

Rotorn kan du inte vrida för hand, däremot så lossar du på låsskruven till fördelaren och vrider den så märket stämmer mot rotorn. Naturligtvis så nollar du motorn innan du vrider fördelaren, rotorn ska då peka mot ettans cylinders tändkabel på fördelarlocket. .

 

Ang märket på fördelaren så finns det ett hack precis på övre kanten på fördelaren om man tittar på din bild så kan man skönja hacket till vänster om låsfjädern, ditt märke som du ringat in med grönt sitter troligtvis under detta hack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang spikningar kan ev tänkt lite fel inte åkt med fördelare sen tidigt 90 tal.

 

vill du få igång den enklast gör så här:

nollan på ettan hade du ju hittat, backa motorn något så du hittar ca 10 graders stäcket på remskivan.

låt motorn stå på detta gradtal och vrid nu fördelaren så brytaren precis öppnar här du ska kunna höra en gnista om tändningen är på (man kan ansluta en lampa om man tvekar på när brytaren öppnar)

Ok nu har du hittat läget då dit med rotorn och se till att den pekar mot fördelarens utag för ettans tändkabel, sen är det bara att starta och ställa allt vad du vill efter värderna har du glappfri fördelare och vill ställa kammvinkel så har 4cyl motorer runt 60 grader i k-vinkel och vill du minska k-vinklen så ökar du brytaravståndet.  Efter detta kan du sen ta ut stroboskåpsvärdena som passar den soppa du kör på,  har du vaccumfördelare brukade värdena anges utan vaccum inkopplat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns den där tabellen tillgänglig någon stans på nätet? Den är guld värd för Bosch har gödslat med artikelnummer genom åren, det ena ersätter det andra och så har man bytt nummer system också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotorn kan du inte vrida för hand, däremot så lossar du på låsskruven till fördelaren och vrider den så märket stämmer mot rotorn. 

 

Det gick dock att vrida rotorn lätt med handen, och eftersom jag inte visste bättre då, trodde jag att man justerade fördelaren på detta sätt. Med informationen ovan tog jag lös rotorn och det visade sig att den var sprucken! Så nu tänker jag byta både rotor och fördelarlock!

 

Jag har dock problem att hitta delarna, kammade noll på biltema, mekonomen, dreva, drevdelar och några fler. Mest på grund av otillräcklig information på sidorna. Någon som vet var man hittar orginalnummren till delarna?

 

Jag har dock hittat delarna på "Lidingö Marin" men då sidan ser lite epig ut är jag lite osäker på om man ska beställa därifrån?! Någon med erfarenheter därifrån, eller någon alternativ shop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänddelar till den motorn är samma som till en gammal bil med B18 motor. Sök på Volvo Amazon, 140. Kolla med Mekonomen, ta med delarna dit så de får se vad du ska ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker man efter rotor och anger b18, aq110 eller väljer amazon, 140, eller någon annan bil med B18 så verkar dom flesta rotorer se ut så här:

 

post-107318-0-46217900-1437498669_thumb.jpg

 

medans det jag har ser ut så här:

 

post-107318-0-94323700-1437498517_thumb.jpg

 

Vissa likheter kanske finns på undersidan, så det kan kanske vara en annan utformning. Men hur ska man ta reda på detta innan man köper? Någon som vet vad ersättningsrotorn har för reservdelsnummer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Välj bara rotor och lock till samma bil så funkar det, ta med dit gamla lock och jämför har för mig att genom åren fanns en skillnad och det var ett litet hack på locket till vissa fördelare ev var detta bara på den sista b20 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skidnicklas: Slår härmed mina klackar i backen och föreslår helt sonika byte till nåt nytt modernt tändsystem som inkluderar fördelare. Exempelvis DETTA, finns säkert många alternativa system men men.
Kostar kanske skjortan sett som engångsutgift men då får du i paketet reservdelshållning som inte behöver letas i typ historiska muséer, sådan letande kostar ju också tid/pengar/driftavbrott. Slipper naturligtvis även åldriga mekaniska brytarspetsar som ju kräver sin typ årligt återkommande vinkelinställning.
(Finns i.o.f.s. billigare ersättningssystem som inte kräver utbyte av hela strömfördelaren och ändå kan ge dessa fördelar, men då bara ifall ursprungliga strömfördelaren/distributorn är i hyfsat skick.)

Som sagt, skulle själv i ditt läge börja vänja mig tanken med skrotning av den gamla fördelaren!
(Brusten rotor blev i mitt tycke s.a.s. mest bara sista droppen på bägaren, halmstrået på kamelryggen, det enskilda faktum som gör att tanken på reparation av den gamla trotjänande fördelaren väger över till drifts-ekonomiskt dumt?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Din fördelare ser ut som den tidiga 60 tals modellen visserligen passar nog sentida delar oxå. men gör så här vi förutsätter att det är samma som tidiga b18  googlar bild på amazon årsmodell 64 första träffen på ett bilnummer blir cow685  googla upp tex  autoexperten skriv in cow685 och tändelar så har du allt till vettigt pris.    annars så tror jag sentida fördelaren delar passar utmärkt det som kan skilja är kablen till kondingen som på tidiga satt lös och på sentida satt med en plastplutt.  Här är ett bra regnummer från minnet fsx066  b20 standar 1970 vanligaste modellen.

 

Lossa rotorn och ta med dig den när du handlar så ser du att allt passar byt alla tänddelar så funkar det garanterat bra om nu fördelaren är i bra skick dvs glappfri och inte har ihoprostade vikter.

 

nya brytare ska du ta lite sprit eller något annat fettlösande på så inte det finns någon fett hinna som kan göra onödig gnistbildning

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på 123ignition men har väl inte sätt det som aktuellt eftersom det är en nyköpt båt som jag inte fått i sjön ännu. Vill se att båten i övrigt fungerar som den ska.

 

Jag kontaktade drevdelar och Ingemar berättade att rotorn jag hade ej var orginal (se där), och att denna rotor passar. Jag fick den idag, monterade och noterade att fördelaren redan var inställd på 12 grader. Vred på nyckeln och vipps, startade direkt!

 

Seger!   :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man använder en stroboskåplampa för att justera tändningen (vid 3500 varv), kan detta göra så att motorn går bättre vid låga varv (tomgångskörning)? Eller är det bara för att se till att den går bäst i marsfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej.

 

Om fördelaren är ok med rätt tändkurva så påverkar det i princip bara att du får ut maxeffekten vid rekommenderat varvtal dvs i det högre varv registret, inom vissa begränsningar. Ställer du över vad fördelaren klarar så börjar naturligtvis grundinställningen att flyttas den också.

 

Om fördelaren är sliten, vikter fastrostade etc etc så påverkar det även på låga varvtal.

Ex. om du ställer fördelaren på 28° vid 3500 rpm och vikterna är fastrostade så kan tändningen även bli 28° vid 800 rpm vilket då gör att motorn går skit eller stannar.

 

På en båtmotor är det viktigast att förtändningen blir rätt, om grundinställningen inte hamnar exakt är av mindre betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft stora problem att få motorn att gå jämt, och överhuvudtaget gå vid låga varv, höll jag på att ge upp när jag undersöker tändstiften. Det första jag gjorde när jag skaffade båten var att fixa nya tändstift. Ersättningsstiften till orginal, som slutat tillverkas, skulle vara NGK BP7HS. Lokala macken hade dock bara 3 st hemma så jag for till biltema och skaffade 4 st brisk-tändstift.

När jag nu undersökte dom så var ett av dom av en annan typ! Sen har jag nu i efterhand läst att jag ska använda NGK BP7HS, for och köpte 4st, stoppade i och genast går den rent och fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...