AndreasAn 9 Postad 15 Juli , 2015 Efter att motorn har gått ett tag börjar summern indikera lågt oljetryck när man drar ner på gasen till friläge. Drar jag på gas igen så slutar larmet att gå. Bytt olja, filter och kontrollerat oljenivån - ingen diesel i oljan. Är det oljepumpen som håller på att ge upp eller vad är troligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2015 Vad använder du för olja? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Juli , 2015 (redigerade) Det finns olja på bla Biltema för äldre och lite slotna motorer. Motorolja, mineral, Classic 20W–50 Mineraloljebaserad motorolja speciellt lämplig för fordon som körs hårt, t.ex. vid racing, samt för alla motorer som behöver en tjock olja, t.ex. veteranbilsmotorer, inombordsmotorer, slitna motorer etc. Ger ett bra och stabilt oljetryck. Ej lämplig i kyla (under -10 ˚C). Möter följande specifikationer: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l. Redigerad 15 Juli , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 15 Juli , 2015 Det finns några olika möjligheter. Antingen är oljetryckskontakten felaktig och behöver bytas. Oljetrycket kan verkligen vara lågt, det bästa är att skaffa en mätare och kolla var oljetrycket verkligen ligger. Varför skulle oljetrycket vara lågt? Kan vara fel på pumpen. Motorn kan vara väldigt sliten. Oljesilen är igensatt. Steg nr 1 är att mäta vad oljetrycket är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 15 Juli , 2015 Vad använder du för olja? Kalle 15W-40 mineralolja på inrådan från en Yanmar verkstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 15 Juli , 2015 Det finns några olika möjligheter. Antingen är oljetryckskontakten felaktig och behöver bytas. Oljetrycket kan verkligen vara lågt, det bästa är att skaffa en mätare och kolla var oljetrycket verkligen ligger. Varför skulle oljetrycket vara lågt? Kan vara fel på pumpen. Motorn kan vara väldigt sliten. Oljesilen är igensatt. Steg nr 1 är att mäta vad oljetrycket är. Ja jag tänkte köpa nån form av nanometer på typ Biltema och mäta först innan jag fortsätter med andra åtgärder. Kan tillägga att motorn går väldigt jämt och fint förutom det här med trycket, ingen rök, inga missljud.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 15 Juli , 2015 Om det skulle vara pumpen, är det ett helt över djävligt jobb att byta den? Är det värt att lyfta ur maskinen och låta en firma göra det? Vad kan vi prata om i arbetstimmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2015 OK bra, var rädd att du använde någon tunn syntetolja. Nästa steg är som du redan fått förslag på, att mäta trycket med en lös manometer, för att säkerställa att trycket verkligen är för lågt, är inte så fallet är det oljetrycksgivaren som är den troliga boven. Kanske vettigt att kolla så att inte maskinen går för varm så det inte är av den orsaken oljan blivit för varm och tunn så den har svårt att hålla anständigt tryck vid lågt varv. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 15 Juli , 2015 OK bra, var rädd att du använde någon tunn syntetolja. Nästa steg är som du redan fått förslag på, att mäta trycket med en lös manometer, för att säkerställa att trycket verkligen är för lågt, är inte så fallet är det oljetrycksgivaren som är den troliga boven. Kanske vettigt att kolla så att inte maskinen går för varm så det inte är av den orsaken oljan blivit för varm och tunn så den har svårt att hålla anständigt tryck vid lågt varv. Kalle Tror inte den är för varm, hade problem med kylningen nyligen när jag monterade ett filter för lågt varpå larmet gick direkt så jag känner mig trygg med att den givaren funkar som den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 15 Juli , 2015 Det finns några olika möjligheter. Antingen är oljetryckskontakten felaktig och behöver bytas. Oljetrycket kan verkligen vara lågt, det bästa är att skaffa en mätare och kolla var oljetrycket verkligen ligger. Varför skulle oljetrycket vara lågt? Kan vara fel på pumpen. Motorn kan vara väldigt sliten. Oljesilen är igensatt. Steg nr 1 är att mäta vad oljetrycket är. Om motorn skulle vara väldigt sliten skulle jag väl märkt det på fler sätt än att trycket sjunker? Den skulle väl gått dåligt, rykt osv med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Juli , 2015 (redigerade) Det finns några olika möjligheter. Antingen är oljetryckskontakten felaktig och behöver bytas. Oljetrycket kan verkligen vara lågt, det bästa är att skaffa en mätare och kolla var oljetrycket verkligen ligger. Varför skulle oljetrycket vara lågt? Kan vara fel på pumpen. Motorn kan vara väldigt sliten. Oljesilen är igensatt. Steg nr 1 är att mäta vad oljetrycket är. Om motorn skulle vara väldigt sliten skulle jag väl märkt det på fler sätt än att trycket sjunker? Den skulle väl gått dåligt, rykt osv med?Hur många timmar har den gått? Redigerad 15 Juli , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 15 Juli , 2015 Jag vet faktiskt inte exakt eftersom jag inte ägt den hela sin livstid. Den är iaf tillverkad 1996. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 24 Juli , 2015 Köpte en ny oljetryckskontakt ifrån Chrome Marine som dök upp dagen efter. Efter bytet av givaren så har summern inte larmat så det måste ha varit givaren som var dålig. Puh... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser