Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Bonae

Stendöd startmotor/startmotorrelä

Rekommendera Poster

Det är ingen ände på bekymren! Nog för att man många gånger fått höra att det är mycket jobb med träbåt, men då räknade jag inte med att det skulle vara motorn och elsystemet som skulle trilskas.

 

Mitt problem är följande: Vår gamla träsnipa är utrustad med en Penta MD5 som enl. utsago skall varit renoverad för ett fåtal år sedan. Vi haft lite svårt att få igång motorn. Vid ett par tillfällen har startmotorn bara låtit "klick-klonk" när man vridit om tändningsnyckeln. Det har löst sig genom att höja kompressionsspaken, dra runt svänghjulet ett par varv och sedan ge startmotorn lite hjälp på traven genom att börja med kompressionsspaken uppfälld. När båten skulle startas igår hände absolut ingenting, inte ens "klick-klonk" i startmotorn. Det enda som hörs är ett svagt brummande nånstans från motorn (dieselpumpen?). Vi har trott att vårt problem kan bero på ett rätt taskigt batteri men vid byte till ett helt nytt händer samma sak - D.v.s. i princip ingenting. Lägger man en skruvmejsel mellan stora polen (muttern) på reläet och flatstiftet där strömmen från tändningen går så gnistrar det men det låter ingenting från startmotorn.

Min gissning, om det nu inte är elen fram till startmotorn som felar, är att reläet/solenoiden är kass eftersom inget alls händer. Låter det som ett rimligt antagande? Trist nog sitter den stenhårt fast med två antagligen fastrostade bultar...

Värt att nämna i sammanhanget är att pluspolen i samband med sjösättning i våras hamnade under vatten med strömbrytaren i öppet läge (otroligt klantigt, jag vet). Det ärgade ganska ordentligt så vi har bytt ut och putsat en del kontakter men inte alla... Det har ju dock gått att köra startmotorn efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket bättre att mäta spänningen vid startmotorn istället för att gissa. Mät mellan batterikabeln och gods. Där bör vara minst 10 Volt, om det inte är kortis i startmotorn, men då borde det ryka någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig huvudströmbrytare?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns ström fram till solenoiden låter det för mig som att den här gett upp. Ta med startmotorn till en bilelektriker, kan inte vara svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om startmotorn blev dränkt är den nog rätt rostig inuti nu. Om man haft den under vatten får man ta isär den och torka ur den snarast om den skall räddas. Allteftersom tiden gått har den blivit rostigare och rostigare inuti och nu fungerar den inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren är ny och fungerar som den ska. Jag mätte på kabeln från tändning till flatstift på solenoiden och den ger 12V när man vrider om nyckeln. Vidare kunde jag konstatera att startmotorn gick "i tomme" om jag satte skruvmejseln en halv sekund mellan de två stora polerna (muttrarna) på solenoiden... Väldigt märkligt alltihop. Idén om att ta isär startmotorn och gå igenom den är nog inte så dum, om den nu går att rädda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att veta att en startmotor har två saker att göra för att motorn ska dras runt. Den är ju inte inkopplad mekaniskt hela tiden och uteblir en av de två uppgifterna startmotorn har att utföra blir det inget vridande på svänghjulet så motorn kan brumma igång.

 

Det finns också två typer av startmotorer. Den ena har en stark elektromagnet som pressar iväg ett litet kugghjul mot svänghjulets kuggkrans och sluter sen strömmen så startmotorn vrids runt. Den magneten är rund och kallas solenoid som är just den tekniska benämningen på en rund spole.

 

Den andra modellen är lite enklare utförd och lilla kugghjulet skruvas här upp på startmotorns axel genom att axeln är försedd med ett fräst spår så man fått en skruv med stor stigning. Lilla kugget har en extra tyngd så det ska bli trögt att vrida igång och klättrar då upp mot stora kugghjulet.

 

I båda fallen kan förstås problem uppstå. Smuts rost och dålig smörjning ställer till det. I första modellen med solenoid kan även kontakterna som ska ge ström till startmotorn vara nedbrända så det inte blir nån rotation. Kan ibland gå att få några starter till genom att knacka på startmotorn. Kolen kan också vara för korta genom nedslitning och röra på sig och ge kontakt vid en knackning.

 

Det kan vara bra att veta vilken typ av startmotor man har då de har lite olika egenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren är ny och fungerar som den ska. Jag mätte på kabeln från tändning till flatstift på solenoiden och den ger 12V när man vrider om nyckeln. Vidare kunde jag konstatera att startmotorn gick "i tomme" om jag satte skruvmejseln en halv sekund mellan de två stora polerna (muttrarna) på solenoiden... Väldigt märkligt alltihop. Idén om att ta isär startmotorn och gå igenom den är nog inte så dum, om den nu går att rädda.

 

Går startmotorn i "tomme" och du har styrspänning från tändningslåset/startknappen så har du ju ringat in felet,

då är det solenoiden du ska angripa.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ser två möjliga felkällor. Antingen att själva solenoiden är kass eller att det hängt sig någonstans i startmotorn så att solenoiden inte kan skjuta fram drevet.

Försökte demontera bakdelen av solenoiden för att kolla hur det såg ut men inte ens det lyckades kag med. Två skruvar verkade hålla den men när jag lossat dem gick det likväl inte ta isär den, bara rucka lite på dem. Måste man ta loss hela solenoiden för att kunna ta isär den? Den sitter med två bultar framifrån som verkar lagom fastrostade. Jag kan inte rubba dem med vanlig plattmejsel iaf. Det blir väl i så fall till att skaffa en slagmejsel...Kan man ersätta bara solenoiden om den nu gåttt sönder och vad kostar i så fall en sådan?

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-30-13788.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, var det saltvatten där den sjönk?
Brukar ge betydligt mer problem än sjövatten, saltet leder ström, ger rost, och avdunstar ju inte. Måste sköljas bort med sötvatten, helst omedelbart efter doppet.

Finns ersättningsmotor HÄR som kanske är intressant prismässigt. I alla fall för den som är van vid VP:s egna priser. Annars skall väl den HÄR solenoiden passa originalmotorn, tror jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt, hoppas på att det räcker med ny solenoid alt. ta isär och rengöra. En ny VP-startmotor kan ju gärna kvitta. Då kan man lika gärna klpa en nyrenoverad motor för pengarna.

Dessvärre var det ganska salt där motorn gick under vatten på Tjörn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, Tjörn låter salt nog.
Skulle själv försökt lossa hela startmotorn och lagt den i stor hink med kranvatten. Låtit den gona sig där timtals, rent av bytt vatten emellanåt, ända tills saltet spätts ut ordentligt till nära noll komma noll procent. (Sedan möjligen försökt litet snabbtorkning i ugn på svag värme, inte mer än typ 80 grader för säkerhets skull.)

Om någon till äventyrs tror att jag skämtar så kan jag (inte längre) hänvisa till en artikel i lokala blaskan Göteborgs-Posten, reportage hos en av stadens få kvarvarande kamerareparatörer.
På frågan vad man gör ifall ens dyra systemkamera fallit i havet blev det lakoniska svaret... Lägg den i en hink med kranvatten snarast, kom sen in till oss med hinken så får vi se vad som kan göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi lossat och tagit isär startmotorn, sånär som på skruvarna som håller magneterna. De gick inte ens att få loss med slagmejsel. Ingen vacker syn, det kan sägas...

Hela startmotorn alltså? Även spolen? Känns som att den aldrig kommer bli torr om man får in vatten mellan alla kablar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, saltet suger åt sig luftfuktighet så det blir liksom aldrig torrt om inte det sköljs bort. Jämför hur matbordets saltströare brukar klimpa sig ombord. Eller hur kläder måste sötvattensköljas (tvättas) ifall man plurrat, är ständigt småfuktiga annars. Vid värme kan saltet kristalliseras men börjar sedan återfuktas och detta kan ske om och om igen.

Tyvärr är det litet sent, sköljning bör som sagt ske snarast innan rosten hinner börja gnaga.
Sötvatten är så vitt jag vet det bästa lösningsmedlet för salt även om det verkar litet knasigt att dränka en elmotor. Där vatten har lyckats tränga in måste väl vattenånga kunna ta sig ut kan man tycka, borde m.a.o. gå att torka fullständigt med långvarig luftcirkulation och lagom värme.

Svårt att ge bra råd, kan bara skriva vad jag själv förmodligen skulle gjort.
Ps. lossa inte magneterna. Det är svårt att hantera de stela lindningstrådarna utan att dessa får brottanvisningar.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Thomas. Viktigt att få bort allt salt vilket kan ta lite tid. Principen är att naturen vill utjämna allt. Man behöver alltså inte strömmande vatten. Osalt vatten letar upp salt vatten och allt får småningom samma salthalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARMT VATTEN ska det vara, sedan hårtorken och det kommer att bli en fungerande startmotor igen, men putsa oxiden från solenoidens kontaktbleck först och olja in rörliga delar. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tips. Igår blötlade och sköljde jag alla delar, sedan ugnsbakade jag dem i 80 grader en bra stund. Återstår att se om vi får ihop allting igen!

 

Solenoiden var man visst tvungen att avlöda för att få upp och rengöra inuti. Tyvärr gick en av de tydligen väldigt viktiga packningarna av men jag hoppas de går att peta på plats ändå.

Redigerad av Bonae

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl med glädje och stolthet rapportera att det gick vägen! Exakt vad det var som gjorde susen får jag väl aldrig veta men efter avsköljning, avrostning och behandling med lite 5-56 och vaselinfett gick den som en klocka igen.

Att få kolen på plats var fullständigt överjävligt, så ett hett tips till nästa person som känner sig nödgad att plocka isär startmotorn är att inte lossa på mer än de två kolen som krävs för att kunna dra ut spolen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå att spärra kolen på plats med ett par stumpar pianotråd/gem eller dylikt före montering. Efter montering drar man bara ut spärrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt lite kraftig sytråd typ björntråd för att hålla in kolen så rotorn kan stoppas in. Sen släpper man på tråden så kolen kan röra sig fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...